Twee losse schakelaars tot hotelschakeling ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:07
Mijn vraag:
Ik wil graag een hotelschakeling zodat ik vanaf beide etages dezelfde lamp op de overloop kan bedienen.
Helaas heeft de vorige bewoner hier niet over nagedacht bij het inrichten van de zolder.
De huidige situatie is dat de schakelaar bovenaan de trap rechtstreeks de lamp bediend en de schakelaar onderaan de trap een lichtpunt in een aparte kamer op zolder schakeld (hangt momenteel geen lamp aan)
Elektrisch schema is volgens mij dus als volgt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0H2cwRxZ2SknXvykg0k4VGL7AY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AfpB5fB7jonxknGw5AQ0R2ky.png?f=user_large

De vraag is dus hoe kan ik het beste dit ombouwen tot een hotelschakeling door middel van slimme modules?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb in de woonkamer Philips Hue en maak daar gebruik van de uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule

Door achter beide schakelaar een module te plaatsen en een Hue lamp op te hangen zou ik mijn gewenste schema dus kunnen realiseren.

Nadelen hiervan zijn als volgt:
Duur. €50+ voor de modules & €30+ voor de lamp
Gebonden aan een Hue lamp waardoor bestaande wandlamp weg moet
Bridge staat beneden in de meterkast dus de vraag of bereik van zigbee wel voldoende is.

Alternatieven:
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om een slime schakelaar achter de bestaande lamp te plaatsen maar ik kom er niet helemaal uit wat ik dan precies nodig heb.
In ieder geval dus een schakelaar en twee schakel modules.
Zoiets als dit uitvoering: Shelly Plus 1, per stuk achter de lamp en dan twee achter de knoppen?

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie?

Edit naar aanleiding van advies:
Nogmaals de elektrische tekeningen van het huis er bij gepakt en het lijkt toch alsof de schakelaars wel in hotelverbinding aangesloten zijn maar de lamp op een of andere vreemde manier.

Onderste schakelaar 3 zwarte draden, bovenste 1 bruin en 2 zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9vidnV_lrX_uhRX1VD4XmSTryw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8C9C4Cdv9nIKWc2wCbu13Zqb.png?f=user_large

Het probleem lijkt dus puuur boven te zitten waar wat geklooi is geweest om een tweede schakelaar en lamp toe te voegen voor de wasruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1MLRlqUALBvxqlxX4W1z0FMyY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjuEFM6erGX58xk9jwAWb7qE.jpg?f=fotoalbum_large

Het word dus geen smart home oplossing maar een keer wat panelen loshalen en kijken wat er geklust is.

Iedereen bedankt voor de bijdragen

[ Voor 25% gewijzigd door Philip Ross op 29-03-2024 14:18 ]

Beste antwoord (via Philip Ross op 29-03-2024 14:19)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:05
Beide opties zijn mogelijk, zowel met Hue WSM en Shellys kan je hetzelfde bereiken maar ik vraag me af of het niet simpeler kan. Heb je al gekeken of je ergens een buis hebt lopen of een draad hebt zitten waarmee je de twee schakelaars aan elkaar kan knopen? Als de tweede schakelaar (onderaan de trap) toch ook bij een lamp op zolder uitkomt dan moeten de draden hiervan toch wel ergens bij de rest in de buurt terecht komen?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Beide opties zijn mogelijk, zowel met Hue WSM en Shellys kan je hetzelfde bereiken maar ik vraag me af of het niet simpeler kan. Heb je al gekeken of je ergens een buis hebt lopen of een draad hebt zitten waarmee je de twee schakelaars aan elkaar kan knopen? Als de tweede schakelaar (onderaan de trap) toch ook bij een lamp op zolder uitkomt dan moeten de draden hiervan toch wel ergens bij de rest in de buurt terecht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Shelly gaat alleen niet werken als het zo is als de tekening. Want op de tweede plaats heb je geen L en geen N. Dan zit je vast aan batterij of draden trekken. Maar als je al draden gaat trekken kan je net zo goed een tweede schakeldraad trekken waarschijnlijk.

[edit]Ik had koffie nodig...

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 29-03-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
Extra draad trekken tussen de 2 schakelaars is de goedkoopste optie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:07
@GarBaGe @Archer_VC10
Draad doortrekken gaat helaas echt niet, volgens mij zitten de schakelaars sowieso op verschillende groepen.
De schakelaar beneden zit op de reguliere groep en de schakelaar boven (en lamp) worden afgetakt van de droger groep uit de technische ruimte.
Helaas komen beiden nergens bij elkaar in de buurt.
Op plattegrond, groen is schakelaar boven en lamp, rood is schakelaar beneden en aansluiting lichtpunt (bij plafond):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_ndpn9TEqAeeamYqMir-FCnt3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XclcqA4kAf7tfgskM7HDoLSt.jpg?f=fotoalbum_large

@Septillion Wat bedoel je precies? Op schakelaar 2 zitten gewoon alle normale aansluitingen, of moet er sowieso een load (lamp oid) aan hangen om de schakelaar te kunnen linken ?

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 29-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schijnbaar had ik koffie nodig. Op een of andere reden had ik in mijn hoofd dat je nu twee schakelaars in serie had (maar dan zonder wisseldraad) 8)7

Maar als je twee losse schakelaar hebt en in ieder geval bij de schakelaar die niet direct de lamp doet een N, dan kan je inderdaad twee modules plaatsen. En een Shelly is dan in software te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het feit dat ze op verschillende groepen zitten is niet zo relevant, als je met beide schakelaars een hotelschakeling maakt zit er straks nog maar één op een groep aangesloten, dus je kan dan kiezen welke dat wordt. Als ik op je tekening kijk hoe dicht je boven schakelaar bij die lamp van die rode schakelaar zit dan zou ik zelf echt even gaan zoeken naar een weg om tussen die twee punten twee draden te trekken. Je hoeft dan alleen de draden vanaf dat rode lichtpunt te verlengen tot bij je groene lichtpunt. Dan kan je de draden vanaf de groep naar je groene schakelaar loshalen (even veilig afdoppen) en je kan dan een hotelschakeling creëren waarbij je eventueel zowel het rode als groene lichtpunt inzet.
Pagina: 1