Mijn vraag:
Ik wil graag een hotelschakeling zodat ik vanaf beide etages dezelfde lamp op de overloop kan bedienen.
Helaas heeft de vorige bewoner hier niet over nagedacht bij het inrichten van de zolder.
De huidige situatie is dat de schakelaar bovenaan de trap rechtstreeks de lamp bediend en de schakelaar onderaan de trap een lichtpunt in een aparte kamer op zolder schakeld (hangt momenteel geen lamp aan)
Elektrisch schema is volgens mij dus als volgt
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfpB5fB7jonxknGw5AQ0R2ky.png?f=user_large)
De vraag is dus hoe kan ik het beste dit ombouwen tot een hotelschakeling door middel van slimme modules?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb in de woonkamer Philips Hue en maak daar gebruik van de uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule
Door achter beide schakelaar een module te plaatsen en een Hue lamp op te hangen zou ik mijn gewenste schema dus kunnen realiseren.
Nadelen hiervan zijn als volgt:
Duur. €50+ voor de modules & €30+ voor de lamp
Gebonden aan een Hue lamp waardoor bestaande wandlamp weg moet
Bridge staat beneden in de meterkast dus de vraag of bereik van zigbee wel voldoende is.
Alternatieven:
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om een slime schakelaar achter de bestaande lamp te plaatsen maar ik kom er niet helemaal uit wat ik dan precies nodig heb.
In ieder geval dus een schakelaar en twee schakel modules.
Zoiets als dit uitvoering: Shelly Plus 1, per stuk achter de lamp en dan twee achter de knoppen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie?
Edit naar aanleiding van advies:
Nogmaals de elektrische tekeningen van het huis er bij gepakt en het lijkt toch alsof de schakelaars wel in hotelverbinding aangesloten zijn maar de lamp op een of andere vreemde manier.
Onderste schakelaar 3 zwarte draden, bovenste 1 bruin en 2 zwart.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8C9C4Cdv9nIKWc2wCbu13Zqb.png?f=user_large)
Het probleem lijkt dus puuur boven te zitten waar wat geklooi is geweest om een tweede schakelaar en lamp toe te voegen voor de wasruimte:
:strip_exif()/f/image/tjuEFM6erGX58xk9jwAWb7qE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het word dus geen smart home oplossing maar een keer wat panelen loshalen en kijken wat er geklust is.
Iedereen bedankt voor de bijdragen
Ik wil graag een hotelschakeling zodat ik vanaf beide etages dezelfde lamp op de overloop kan bedienen.
Helaas heeft de vorige bewoner hier niet over nagedacht bij het inrichten van de zolder.
De huidige situatie is dat de schakelaar bovenaan de trap rechtstreeks de lamp bediend en de schakelaar onderaan de trap een lichtpunt in een aparte kamer op zolder schakeld (hangt momenteel geen lamp aan)
Elektrisch schema is volgens mij dus als volgt
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfpB5fB7jonxknGw5AQ0R2ky.png?f=user_large)
De vraag is dus hoe kan ik het beste dit ombouwen tot een hotelschakeling door middel van slimme modules?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb in de woonkamer Philips Hue en maak daar gebruik van de uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule
Door achter beide schakelaar een module te plaatsen en een Hue lamp op te hangen zou ik mijn gewenste schema dus kunnen realiseren.
Nadelen hiervan zijn als volgt:
Duur. €50+ voor de modules & €30+ voor de lamp
Gebonden aan een Hue lamp waardoor bestaande wandlamp weg moet
Bridge staat beneden in de meterkast dus de vraag of bereik van zigbee wel voldoende is.
Alternatieven:
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om een slime schakelaar achter de bestaande lamp te plaatsen maar ik kom er niet helemaal uit wat ik dan precies nodig heb.
In ieder geval dus een schakelaar en twee schakel modules.
Zoiets als dit uitvoering: Shelly Plus 1, per stuk achter de lamp en dan twee achter de knoppen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie?
Edit naar aanleiding van advies:
Nogmaals de elektrische tekeningen van het huis er bij gepakt en het lijkt toch alsof de schakelaars wel in hotelverbinding aangesloten zijn maar de lamp op een of andere vreemde manier.
Onderste schakelaar 3 zwarte draden, bovenste 1 bruin en 2 zwart.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8C9C4Cdv9nIKWc2wCbu13Zqb.png?f=user_large)
Het probleem lijkt dus puuur boven te zitten waar wat geklooi is geweest om een tweede schakelaar en lamp toe te voegen voor de wasruimte:
:strip_exif()/f/image/tjuEFM6erGX58xk9jwAWb7qE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het word dus geen smart home oplossing maar een keer wat panelen loshalen en kijken wat er geklust is.
Iedereen bedankt voor de bijdragen
[ Voor 25% gewijzigd door Philip Ross op 29-03-2024 14:18 ]