Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 21:56
Mijn vrouw is in september 2021 begonnen aan de BBL opleiding tot verpleegkundige (niveau 4). Dit na ruim 14 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt te hebben met een diploma SPW4 en een certificaat verpleegtechnische handelingen.

In de opleidingsperiode tot verpleegkundige is ze ingeschaald conform de regeling voor tweede zorgopleiding. Afgelopen maand een officieel moment gehad, diploma-uitreiking en beëdiging tot verpleegkundige.

Nu heeft ze als verpleegkundige ook de volledige taken en verantwoordelijkheden die bij een beëdigd verpleegkundige horen.

Zodoende hadden we op basis van de CAO ziekenhuizen verwacht dat ze met de aanstelling tot verpleegkundige ook 2 salaris periodieken toegekend zou krijgen. https://cao-ziekenhuizen....iering-en-vakantiebijslag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX9MQvQ7fKO12hqLwlCMQOjRPfM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUqT1e4DoSJ927L8VGM9hIUr.jpg?f=fotoalbum_medium

Echter bleek bij het ontvangen van het contract dat de 2 periodieken niet toegekend zijn. Uit navraag bij personeelszaken bleek dat ze de periodieken niet toekennen aangezien er geen sprake is van bevordering. Ze sturen daarbij een (alleen voor werkgevers toegankelijk) artikel van de website van de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen.

Ze geven specifiek ad4 aan als van toepassing. Echter is er qua kennis en kunde wellicht wel sprake van een groei naar de functie maar is het zijnde leerling of trainee niet meer aan de orde. Op basis van taken, verantwoordelijkheden is er wat ons betreft wel degelijk sprake van een wezenlijk verschil met een verpleegkundige in opleiding en is dit geen geleidelijke wijziging van taken. Hoe zien jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_bYWfCZRZBeISIxRt_VHaG6rPs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2Sn9iDEGzFamVdM6NbHUX8S.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Je vrouw is dus in opleiding geweest en komt nu als verpleegkundige in dienst. Dan is dat toch geen promotie, maar gewoon plaatsing inde functie waar ze nu eindelijk haar papiertje voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:43

ptjuh

New day, same old shit

President schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:44:
Je vrouw is dus in opleiding geweest en komt nu als verpleegkundige in dienst. Dan is dat toch geen promotie, maar gewoon plaatsing inde functie waar ze nu eindelijk haar papiertje voor heeft?
Ik denk dat de topic-starter dus ook bedoeld. Ze werkt niet meer als leerling maar als volledige verpleegkundige. Dus waarom wordt ze dan nu niet betaald voor die functie en het papiertje wat ze heeft behaald.

dus netjes 2 schalen omhoog uit de leerling schaal en betaald worden zoals de andere verpleegkundige :)

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 22:36
Dit is typisch een situatie die een vakbond naar alle waarschijnlijkheid al tientallen keren heeft gezien en prima advies in kan geven.

Het artikel gedeeld door de werkgever is van de werkgeversvereniging en heeft geen enkele juridische waarde. Het is vrij gebruikelijk dat de werkgeversvereniging zaken in het nadeel van de werknemers uitlegt. Daar moet je je als werknemer niet zoveel van aantrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
ptjuh schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat de topic-starter dus ook bedoeld. Ze werkt niet meer als leerling maar als volledige verpleegkundige. Dus waarom wordt ze dan nu niet betaald voor die functie en het papiertje wat ze heeft behaald.

dus netjes 2 schalen omhoog uit de leerling schaal en betaald worden zoals de andere verpleegkundige :)
Volgens mij is ze wel gewoon in die functie gezet, want TS heeft het over periodieken. En normaal krijg je elk jaar een periodiek erbij, alleen had TS dus +2 periodieken extra verwacht omdat ze van leerling naar verpleegster is omgezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:26
Gelukkig werk zat voor je vriendin. 2 periodieken erbij die ze hoort te krijgen of ze zoekt lekker een andere werkplek. Is toch van de zotte dit.. typisch HR en de zorgsector.. belachelijk! Wat stond er in haar contract toen ze leerling was (stond er bijvoorbeeld functie leerling verpleegkundige o.i.d)? Ze kreeg betaald als leerling? Dan is het zeker bevordering/promotie en hoort ze 2 periodieken erbij te krijgen! Ze heeft hier gewoon recht op.

Ze heeft ook een BIG registratie nu neem ik aan? Die AD4 is niet van toepassing. Nogmaals zo klaar als een klontje je vriendin heeft twee tredes verdient. Ze heeft haar diploma behaald en is geregistreerd verpleegkundige, laat je niet piepelen, zeker niet met deze krapte.

Enne.. als haar nieuwe functie niet is ingedeeld in een hogere functiegroep, waarom heeft ze dan de opleiding precies moeten volgen? Volgens mij om meer te kunnen en BIG geregistreerd vpk te zijn, ofwel ze moet bevorderd worden. Tenzij ze al betaald heeft gekregen in de hogere schaal gedurende de opleiding.

[ Voor 40% gewijzigd door SillBro op 03-04-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:26
En als ik nog een toevoeging mag doen. Je vrouw heeft enorm veel ervaring opgebouwd. 14 jaar in de zorg al!! Nogmaals hoe durven ze op AD4 terug te vallen. Je vrouw heeft mede door haar 14 jaar ervaring al reteveel kennis opgebouwd. Ik wil niet voor haar spreken, maar de studie zal haar niet het licht hebben laten zien. Daar bedoel ik mee dat 14 jaar ervaring en een certificaat voor vth al bijna was wat een VPK is, alleen dan zonder de BIG. Hoezo moet ze kennis en kunde op doen en in een functie groeien?

Krijgt ze nog begeleiding? Er wordt nu verwacht dat ze voltallig kan worden ingezet? Ze heeft haar diploma behaald en voldoet aan alle (kennis)eisen om VPK te mogen zijn. In combinatie met 14 jaar ervaring hoeft ze niet nog ergens jaren in te groeien.

Nogmaals ik zou hierover echt in gesprek gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
Zit ze nu in FWG 35 of 40? De treden bouw je elk gewerkt jaar op, tot het maximum. Toen ik in dienst kwam kon ik daar gewoon over onderhandelen, 3-4 treden erbij, maar de schaal lag vast.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Welke functie had je partner tijdens de BBL opleiding? Als dat al 'verpleegkundige' was, dan lijkt er inderdaad geen sprake van een bevordering.

Persoonlijk zou ik nogmaals in gesprek gaan, want dat je nu verpleegkundige kunt onderbouwen met een dito papiertje is m.i. wel het geld waard.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35
SillBro schreef op woensdag 3 april 2024 @ 23:41:
Gelukkig werk zat voor je vriendin. 2 periodieken erbij die ze hoort te krijgen of ze zoekt lekker een andere werkplek. Is toch van de zotte dit.. typisch HR en de zorgsector.. belachelijk! Wat stond er in haar contract toen ze leerling was (stond er bijvoorbeeld functie leerling verpleegkundige o.i.d)? Ze kreeg betaald als leerling? Dan is het zeker bevordering/promotie en hoort ze 2 periodieken erbij te krijgen! Ze heeft hier gewoon recht op.

Ze heeft ook een BIG registratie nu neem ik aan? Die AD4 is niet van toepassing. Nogmaals zo klaar als een klontje je vriendin heeft twee tredes verdient. Ze heeft haar diploma behaald en is geregistreerd verpleegkundige, laat je niet piepelen, zeker niet met deze krapte.

Enne.. als haar nieuwe functie niet is ingedeeld in een hogere functiegroep, waarom heeft ze dan de opleiding precies moeten volgen? Volgens mij om meer te kunnen en BIG geregistreerd vpk te zijn, ofwel ze moet bevorderd worden. Tenzij ze al betaald heeft gekregen in de hogere schaal gedurende de opleiding.
Je bent redelijk stellig, maar ik zie in de teksten die ts erbij heeft gezet al een aantal punten waardoor dit wellicht niet het geval is. In de eerste tekst staat dat ism de or een afwijkende regeling van toepassing kan zijn. In het tweede deel zijn wellicht sectie 3 en of 4 van toepassing waardoor er dan geen sprake is van een bevordering.

Eens met je advies, de vriendin van ts moet het gesprek aan. Wellicht eerst even vragen welke kijk de teamlead erop heeft, tegelijkertijd aan hr vragen of ze een wel toegankelijk document willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Michiel193 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:02:
Mijn vrouw is in september 2021 begonnen aan de BBL opleiding tot verpleegkundige (niveau 4). Dit na ruim 14 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt te hebben met een diploma SPW4 en een certificaat verpleegtechnische handelingen.

In de opleidingsperiode tot verpleegkundige is ze ingeschaald conform de regeling voor tweede zorgopleiding. Afgelopen maand een officieel moment gehad, diploma-uitreiking en beëdiging tot verpleegkundige.

Nu heeft ze als verpleegkundige ook de volledige taken en verantwoordelijkheden die bij een beëdigd verpleegkundige horen.

Zodoende hadden we op basis van de CAO ziekenhuizen verwacht dat ze met de aanstelling tot verpleegkundige ook 2 salaris periodieken toegekend zou krijgen. https://cao-ziekenhuizen....iering-en-vakantiebijslag

[Afbeelding]

Echter bleek bij het ontvangen van het contract dat de 2 periodieken niet toegekend zijn. Uit navraag bij personeelszaken bleek dat ze de periodieken niet toekennen aangezien er geen sprake is van bevordering. Ze sturen daarbij een (alleen voor werkgevers toegankelijk) artikel van de website van de Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuizen.

Ze geven specifiek ad4 aan als van toepassing. Echter is er qua kennis en kunde wellicht wel sprake van een groei naar de functie maar is het zijnde leerling of trainee niet meer aan de orde. Op basis van taken, verantwoordelijkheden is er wat ons betreft wel degelijk sprake van een wezenlijk verschil met een verpleegkundige in opleiding en is dit geen geleidelijke wijziging van taken. Hoe zien jullie dit?

[Afbeelding]
Zoals ik het lees, ook uit het bovenste deel van de tekst gelinkt door werkgever, is dat de werkgever het diploma niet als "vereiste kennis en/of ervaring" ziet. En dus zal ze ook (nog) niet de "taken er werkzaamheden behorend bij deze functie" (puntje 4) hoeven uit te voeren, neem ik aan? Als ze niet geacht wordt de kennis / ervaring al te hebben, dan kan ze ook nog niet de verantwoordelijkheid krijgen.

Ik zou gewoon nogmaals het gesprek aangaan met de werkgever (liefst met backup van een leidinggevende ipv 1-op-1 met HR). En aangeven dat je verwacht om met het diploma en je 14 jaar ervaring gewoon de functie kunt invullen zoals daarvan verwacht wordt, en er van Ad. 4 dus geen sprake kan zijn. En dat bovendien de werkgever (of in ieder geval het team waar ze in komt te draaien) hoogstwaarschijnlijk ook niet zal verwachten dat die functie als leerling of trainee ingevuld gaat worden door haar.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03

BTU_Natas

Superior dutchie

De snelste route naar een goed salaris is het zoeken van een andere baan. Daar begin je dan op basis van ervaring en diploma's meestal meteen in de juiste schaal+functie jaren + iets extra's omdat ze je graag willen hebben als medewerker. En als dikke bonus is het veel beter voor je eigenwaarde.
Pagina: 1