Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:08
Disclaimer vooraf: ik ben geen directe eigenaar van de computer dus kan niet zomaar dingen veranderen aan de computer.
Hierdoor bestaan problemen die nooit nodig waren :-(
En ik kan er niks aan doen :(

Mijn vraag
Ik heb een Nvidia GTX 1650 die vanaf het begin al problemen:

Backstorie

Eerst begon het met niet op willen starten, PSU was te zwak, dus (uit mijn hoofd) een nieuwe PSU (nouja, nieuw?): een LC Power LC 420H.
Ding is hier niet goed voor I know, maar ja, zie de disclaimer.

Zo vind hij het leuk om er in de zomer er mee op te houden (compleet uitvallen zegmaar).

Maar dit ding is kennelijk te zwak om het systeem (zie Relevante software / hardware) goed draaiende te houden, want alleen (nouja, als het geen zomer is dan) de GPU fan werkt 50%> van de tijd niet. :(

Soms slaat de ventilator ineens aan, bijvoorbeeld nu de HDD uit kan staan nu er een SSD in zit.
Kennelijk is er dan ineens 2 watt extra ofzo 8)7 .

Het probleem zelf:

Maar laatst merkte ik al toen ik Euro Truck Simulator 2 deed, dat de GPU al bij 45 graden celsius begon met throttelen.
Bij Farming Simulator 22 zag ik dit ook al.

Even kort op het internet zoeken bracht mij deze forumpost op TomsHardware waarbij dit inderdaad zou kunnen kloppen voor deze GPU.
Want ik ben niet de enige die de computer gebruikt :( en de GPU (core) heeft ook al meerdere malen rond de 91 graden celsius gedraaid.

Is de hoop voor de videokaart nu al op te geven, of valt het nog te redden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
GPU: Nvidia GTX 1650
CPU: AMD Ryzen 5 1600
PSU ( :( ): een LC Power LC 420H
RAM: [url=https://tweakers.net/pricewatch/517733/g-punt-skill-aegis-f4-2400c15s-16gis/specificaties/]G-Skill aegis F4-2400C15S-16GIS
Opslag: 1x 1TB HDD
1x NVME SSD
1x 240GB SATA SSD
1x Optische drive
Ja, dit zijn geweldige specs :? 8)7 (nee)

Waar zit het probleem vooral in?
Oververhitte VRM's of wat?

[ Voor 0% gewijzigd door Hermes-3040 op 29-03-2024 10:25 . Reden: OS toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Met een 5 jaar oude videokaart van EUR 150... persoonlijk zou ik daar geen moeite meer in steken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eventueel re-pasten kan nog wel wat uitmaken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:28
Lc Power voeding... tikkende tijdbom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:11:
Lc Power voeding... tikkende tijdbom.
Noh, ken ik maar al te goed geloven...

DukeBox schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:02:

Eventueel re-pasten kan nog wel wat uitmaken.
Tja, maar eerst al de disclaimer, en als hij al throtteld bij 45° zal het weinig uitmaken als ik hem niet 15° kouder krijg.
GarBaGe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:59:
Met een 5 jaar oude videokaart van EUR 150... persoonlijk zou ik daar geen moeite meer in steken...
Tja, valt wat voor te zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

91 graden celcius is hoog maar zou in principe geen problemen moeten vormen als dit ooit zijn hoogst behaalde temperatuur is.

Dat hij nu al throttled wat bedoel je daarmee? Haal je je beoogde fps niet of clocked de GPU terug? Dat hij terug clockt kan namelijk ook voortkomen uit dat hij niet zoveel kracht hoeft te laten zien en gaat hij gewoon op een zuinigere modus. Zolang je nog gewoon je FPS behaalt zou ik er niet teveel achter zoeken. Als je GPU 90-100% in gebruik en alsnog laag geclockt met lage temperaturen is er wel iets valide aan de hand.

Wat is je CPU in dit verhaal en hoeveel is die in gebruik in je geschetste situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
Galinsky schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:19:
91 graden celcius is hoog maar zou in principe geen problemen moeten vormen als dit ooit zijn hoogst behaalde temperatuur is.

Dat hij nu al throttled wat bedoel je daarmee? Haal je je beoogde fps niet of clocked de GPU terug? Dat hij terug clockt kan namelijk ook voortkomen uit dat hij niet zoveel kracht hoeft te laten zien en gaat hij gewoon op een zuinigere modus. Zolang je nog gewoon je FPS behaalt zou ik er niet teveel achter zoeken. Als je GPU 90-100% in gebruik en alsnog laag geclockt met lage temperaturen is er wel iets valide aan de hand.

Wat is je CPU in dit verhaal en hoeveel is die in gebruik in je geschetste situatie?
Ten eerste: de hardware overlay (MangoHud) zegt het, terwijl ie dat eerst pas bij de 70+° deed, en hij draait ook trager.
En dat bij een 99% lading.

De CPU staat in het eerste bericht, en die haalt vaak rond de 10% lading.

[ Voor 4% gewijzigd door Hermes-3040 op 29-03-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Even over je voeding....
Hij lijkt 420W te zijn, maar als je kijkt in de specs levert ie maximaal 15A op 12V.
Dat is 180W.
Ja, hij levert ook 16A op 5V, maar systemen vandaag de dag gebruiken vrijwel alleen 12V en doen zelf de conversie naar lagere voltages. (dat was vroeger anders)

Dus met die 180W moet je een videokaart van stroom voorzien (75W max) en een processor (65W max).
Dan zit je al op 140W.
Dat is praktisch 80% van het maximale vermogen.
Ik snap wel dat zo'n voeding in de zomer uitvalt...

Ter vergelijking...
een uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
van 400W kan dus 20+24 = 44A leveren op 12V.
Dan heb je dit soort problemen niet, terwijl op papier 400W minder is dan 420W.

[ Voor 22% gewijzigd door GarBaGe op 29-03-2024 10:42 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
Maar, zou dit kunnen betekenen dat een nieuwe (bijvoorbeeld die je net doorstuurde) voeding het probleem zou kunnen verhelpen gezien de GPU onder 100% lading al te weinig energie krijgt en dat er daarom 'Throttling' staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor zover ik weet past een GPU zijn prestaties/stroomverbruik niet aan op de PSU, omdat die daar gewoon niet genoeg informatie over heeft. Misschien bij de nieuwste PCIe-PSU-specs, maar dat is bij deze oude en brakke PSU zeker niet het geval.

De CPU+GPU doen dus gewoon waar ze zin in hebben, mocht de PSU het niet trekken dan dipt de spanning gewoon in (of de hele PSU doet boem, als het echt helemaal mis gaat, maar dat zou nooit mogen). En dan krijg je uitvallers.

Maar misschien zijn er nog hippe beveiligings-features bij GPUs die ik niet ken, dus als iemand dit kan bevestigen, dan graag.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een GTX 1650 is vergelijkbaar met geïntegreerde graphics in een laptop dat ik voor minder dan 800 euro gekocht heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WW5T_evU2C2Caq3bBY4FGKhuKIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkV901n5aDvsqy0KMQgnx1On.jpg?f=fotoalbum_large

En een voeding dat genoeg stroom op 12V voor 1 connecter aan de grafische kaart kan leveren, moet nog een CPU van stroom voorzien. Laat staan 2de, 3de,... connector aan een grafische kaart.

Aanbevolen systeemvereisten zijn wat hoger dan wat je hebt.
Recommended:
OS *: Windows 7/8.1/10 64-bit
Processor: Intel Core i5-9600 or AMD Ryzen 5 3600 or similar
Memory: 12 GB RAM
Graphics: NVIDIA GeForce GTX 1660 or AMD Radeon RX 590 (2GB VRAM)
Hard Drive: 25 GB available space (Euro Truck Simulator 2 base game)
Up te graden: voeding, CPU, GPU (en van dat trage geheugen en eventueel zwakke VRM op moederbord wil je ook afgeraken)

Met MSI Afterburner en het instellen van de OSD, kan je in-game metingen doen.

Voorbeeld: Fortnite op een 7840HS laptop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjZlp9t7ceYwv1V9XLXBUWdCWc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5mZUIClKRdoYAaxEhZTnLzQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
Ja, oftewel de halve PC upgraden lijkt dit meer op.
Ken ik begrijpen, maar dat valt wel dik buiten budget helaas.

O, en MSI Afterburner is niet (native) ondersteund in Linux en ik monitor dit alles al via MangoHud
https://github.com/flightlessmango/MangoHud

[ Voor 39% gewijzigd door Hermes-3040 op 29-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:49
ik zou uberhaupt eerst een betere voeding scoren.
Als er zo goed als geen budget is, kijk dan op tweakers of mp of iemand nog wat heeft liggen.

Goeie basis is alles..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hermes-3040 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:38:
Ja, oftewel de halve PC upgraden lijkt dit meer op.
Ken ik begrijpen, maar dat valt wel dik buiten budget helaas.
Bij bepaalde specs of budget horen bepaalde verwachtingen. Game-uitgevers zetten graag onrealistisch lage systeemvereisten om zo groot mogelijk doelpubliek aan te spreken.
O, en MSI Afterburner is niet (native) ondersteund in Linux en ik monitor dit alles al via MangoHud
https://github.com/flightlessmango/MangoHud
Het gaat om de juiste en voldoende uitgebreide metingen te doen en screenshots posten voor verdere analyse.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 29-03-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
Ingame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4HLTaR1CT7i9VOXGycGT58SZT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJ3rPDWpF6PREcAtltPs7L9H.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AY9zPDiOmyPUMeNXGVqtE_Nkgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKfCQiD68CHPHkeRmYop7Oxh.png?f=fotoalbum_large

Ruwe log bestanden van MangoHud[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvkV6fIki1tos03Jozl21WNfKYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXrOjEqrr9abhAD3sddkXAWE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SZ3JwN0LuxSdtQ5DxsSp9VZPBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UOWHoJBhM5IHe740iGAUxLec.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQqopDrE0UYkZV5_BTeLOLhXRas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvQTBRbr7BXSwW8SPsiJnsYH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Van je CPU zie ik liever alle threads getoond. Een game kan 1 core overbelasten en weinig met de andere cores doen. Dan kan je een CPU-bottleneck hebben bij CPU-load minder dan een kwart.

Je GPU klokt goed omhoog, volledig belast, niet te warm en het past in 4GB VRAM.

Met throttling wordt waarschijnlijk "PerfCap reason" in GPU-Z bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.overclock.net/media/no-title.4330048/full
vRel = Reliability. Indicating performance is limited by voltage reliability.
VOp = Operating. Indicating performance is limited by max operating voltage(Hardware Limit).
Pwr = Power. Indicating performance is limited by total power limit.
Thrm = Thermal. Indicating performance is limited by temperature limit.
Util = Utilization. Indicating performance is limited by GPU utilization.
https://www.overclock.net...ap-reasons-gpu-z.1593515/
Power betekent dat 75W TDP is de limiet dat je GPU tegenhoudt. Het gebruikt alle vermogen dat toegestaan is en de GPU kan niet harder draaien dan dat het is.

Dus er is een krachtigere GPU nodig en dat vraagt meestal meer van de voeding. Maal 2 naar 150W of maal 4 naar 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
Hij throttled immers door power (zegt ie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14
Hermes-3040 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
Hij throttled immers door power (zegt ie)...
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. PerfCapReason en daadwerkelijk throttling tot beneden baseclock.

Een GPU throttled altijd op iets. Power, VREL, anders haalt hij infinite clocks en trekt hij infinite power.
Als hij de clocks haalt die hij moet halen, dan is er niets aan de hand. En met 1800mhz lijkt dat prima te zijn, immers is de stock boostclock 1665mhz

Dat zie je ook bijvoorbeeld in GPU-Z.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoOso-1iLNbDPNriY0a-yKhnAjo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZe54njMRjY6BPe5OKvnnL6Y.png?f=user_large

En alhoewel de voeding niet geweldig is, is het nooit een goed advies om mensen apparaten te laten vervangen zonder een valide reden of diagnose. Dat is nodeloos mensen op kosten jagen...

Ik zie eerlijk gezegd niets mis met de screenshots in-game. Aangezien je gelinkte videokaart werkt vanaf moederbord vermogen, zou ik ook niet in MSI Afterburner dit gaan verhogen. 75W is echt het limiet voor een PCi-E bus, en dat verklaard ook waarom zijn PerfCapReason Power is. De meeste GPU die PCI-E power hebben raken deze limiet nooit, en dan zie je ook dat de meest voorkomende perfcap reason "VREL" is, de vcore van de GPU. Dus de gekozen boostclock voor de gegeven voltage, die weer gebaseerd is op temperatuur, vermogen, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJfbCZhVHXBNarG1IKGa5UJZUoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m1CJTtkvKeMKro3xNKFAvHPc.png?f=user_large

Een GPU zal altijd naar zijn maximale target gaan, en raakt dan altijd 1 van de perfcap reasons. Dat is geen abnormaal gedrag, dat is normaal.

EDIT:
Ik zie nu dat iemand hierboven dezelfde comment gemaakt had, ik zag om de een of andere reden niet de hele thread. Nou ja, kan geen kwaad het te laten staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Majestici op 03-04-2024 00:34 ]

Pagina: 1