Offerte aannemer: is dit realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben in ons (voor ons) nieuwe huis een volledig geïsoleerde garage met vloerverwarming van 9x3,6 die we op willen gaan splitsen in 3 delen: voorste deel blijft 'garage' (fietsenstalling en wat wandkasten), dan een kleine badkamer van 3,6x1,2m en dan een slaapkamer van 3,6x4,0m aan de tuinkant.

De ruimte is al voorbereid in die zin dat precies op de plek waar de badkamer komt er een draaikiepraampje zit. Er zitten 10 lichtspots wat ook zo uitkomt in 4-2-4 verdeling, stopcontacten liggen er al, vloerverwarming dus én in de kruipruimte ligt al de voorbereiding voor riolering en waterleidingen, daar is overal al rekening mee gehouden bij de bouw (2022). Vanuit de bijkeuken is er al een doorgang naar wat de slaapkamer wordt en voor in het huis is er een doorgang naar de garage wat ook straks het garagedeel blijft.

Wat er dus in een notendop moet gebeuren is het volgende:
- kunststof kozijn 180cm breed met 60cm draaikiep bij tuinzijde plaatsen (is nu een muur), dus ook betonlatei nodig
- vensterbank
- 2x 3,6m brede gipswand als scheiding tussen de 3 te vormen kamers
- binnendeur (stomp) naar badkamer + hang en sluitwerk
- waterleidingen doortrekken en op gewenste plekken (douche, toilet, wastafel) installeren
- idem voor afvoeren
- stucwerk gipswanden ter voorbereiding tegelwerk
- tegels badkamer leggen (vloer+wanden tot plafond)
- electra spiegelverlichting, 2x stopcontact en 1x lichtschakelaar

Wat er niet bij zit:
- vloer slaapkamer
- afwerking muren slaapkamer
- doortrekken MV (moet nog bekeken worden in hoeverre deze al voorbereid is)
- tegels en sanitair (leveren wij zelf aan, zelf uit te kiezen uiteraard)

En dan nu de offerte. Wat de aannemer benoemt zijn de volgende elementen (alle prijzen ex btw):
- houtconstructies (wanden) € 2932
- kunststof kozijn buiten + stompe deur en hardhout kozijn binnen € 2129
- metselwerken € 388
- bouwplaatsvoorzieningen € 995 (afvoer/afval/container)
- stut en sloopwerken € 453 (zaagwerk/afvoeren spouwmuur en isolatie: er wordt alleen geplaatst?)
- vensterbank € 163 (natuursteen, bij raamkozijn)
- stucadoorswerk € 601 (voorbereiding tegelwanden, is dit nodig?)
- tegelwerk (wanden en vloer badkamer) € 2278
- timmerwerk € 175 (kozijnen aftimmeren)
- technische installaties € 5741 (leidingwerk, maar alles is al voorbereid)
- diverse kosten € 842 (oa verzekering en aannemerskosten volgens mij)
TOTAAL 16.697 ex of € 20.203,37 incl. btw.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit nogal erg veel. Ik heb ook sterk het idee dat een aantal posten behoorlijk aangedikt zijn of gewoon lukraak maar wat bedragen voor gerekend zijn. Zo vind ik die technische installaties wel erg duur, de "diverse kosten" is ook zo'n lekker vage maar wel even 1k incl. net als de bouwplaatsvoorzieningen. €1200 incl voor het afvoeren wat klein afval wat overblijft van het verwerken van de nieuwe materialen?

Hoe dan ook, hoe zien jullie dit? Is dit inderdaad erg veel of klopt het toch wel.

Punt is ook: vorige week vroeg ik de aannemer of de offerte al rond was omdat we aan het budgetteren zijn en toen zei hij: 10 tot 15k max. En ik vroeg nog: is dat dan incl. of excl. btw. Nee, dat was incl. btw dan. Dus ik checkte: ok dus max 15k incl. btw? Ja. En nu dus dit... terwijl hij op maar 1 punt wachtte op feedback, het raam.

Voor de volledigheid, dit is de plattegrond van de nieuwe situatie, de rode pijlen geven de 2 nieuw te plaatsen gipswanden aan, de nieuwe binnendeur naar badkamer en het nieuwe raam aan de tuinzijde (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFmzGr3IiyImvUmMVbFewEen9Fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J1l11dY3g81dq81AZiLE9MZZ.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je zelf het afval wegbrengt naar de gemeentelijke stortplaats/inzamelpunt/milieustraat o.i.d. dan bespaar je daar €1000 mee, minus de kosten die de gemeente rekent voor het wegbrengen van die kilo's. Voor een stukje muur waar een deur in komt en een stukje muur waar een raam in komt en verder wat kleinmateriaal is dat snel verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Ik zou verder zoeken of per klus kijken

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herrfunkel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:04
Ik vermoed dat de aannemer hier ~20% risico opslag in heeft verwerkt. Je kunt m ook vragen om alles met nacalculatie te doen (uurtje factuurtje) en alle materialen los te rekenen. Dan zal die 5.5 voor technische materialen wel 2k minder van worden bv.
Ik vind het stucwerk ter prep tegelen een rare. Zo'n gipsen wandje is strak genoeg.
Bespreken van afval (eigen beheer) is ook zeker mogelijk.
Dus even bellen en/of nog twee offertes opvragen bij andere partijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kan lager, maar dan is de kans op meerwerk ook groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:48

Dentheman

Zie signature

Alleen al bijna 3k voor 2 houtskeletmuurtjes?! Ik zou heel snel verder kijken inderdaad, als dit het bedrag is voor volledige afwerking zou ik ermee kunnen leven, maar dat is niet eens het geval . . . .

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:11
Het is duur. De meeste aannemers hebben het erg druk waardoor ze ook veel kunnen vragen, ik zou meerdere offertes opvragen als dit de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je kunt het wel duur vinden maar heb je al iets om het mee te vergelijken? Een andere offerte?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Twee vragen. Is dit inclusief douchekraan bijvoorbeeld, of echt alleen de aansluiting die uit de muur komt. Tweede, De leidingen liggen al in de kruipruimte, maar de vloerverwarming ligt daar dus overheen, past een rioleringsbuis voor de douche tussen de buizen van de vloerverwarming heen? Of moeten die rond je douche een stukje verlegd worden om de riolering er tussendoor te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:18

Quad

Doof

Wat betreft het afval, als de aannemer bezig is regel jij een container op je oprit, kost je voor een paar weken maximaal 200 euro incl. brengen en halen. Kan de aannemer en jij daarin mikken wat je wilt. Scheelt je 1k.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

het hangt er vanaf, je geeft aan:
- waterleidingen doortrekken en op gewenste plekken (douche, toilet, wastafel) installeren
en vervolgens:

Voorbereid (als in er is ruimte in de vloerverwarming om doorheen te boren) is iets anders dan alles komt al afgedopt op de juiste plekken boven. Daar zou een verschil in verwachting in kunnen zitten. Ook tot waar de afwerking gaat kan een verschil zijn.

Dit samen met de houtconstructie en kozijnen zijn de grootste posten.
Je geeft nergens een hoogte aan, dus ga ik uit van 2.5m 3.6x2x2.5 = 18 x 50,- (gemiddelde prijs voor een scheidingswand) is 900,- Tenzij je je zaken afgesproken hebt die je niet vermeld lijkt dat wat duur.
Maar als je laat werken met achterhout (houten platen onder het gips, om montage van zaken makkelijk te maken), of je in plaats van gips de badkamer laat doen met wedi-achtige platen, kan dat ook een meerprijs zijn.
kortom, het hangt helemaal af van de specifieke afspraken die je maakt.
Je kan wel wat besparen door bijvoorbeeld zelf een (bouwafval) container neer te laten zetten.
Hoewel je je snel vergist in hoeveel rommel een klus als deze oplevert, er moet een stuk muur uitgebikt worden lees ik?

Ik zou zeker een 2e offerte opvragen, bij een andere aannemer, maar ik vind het zo gek nog niet.
Wat wel jammer is, is dat hij 10 tot 15k aangeeft, en dan hier op uit komt, maar materiaalkosten zijn de afgelopen jaren erg veranderlijk gebleken, dan kan het goed zijn dat hij daar mee de mist in is gegaan.

Wat je ook doet, succes en veel wijsheid en geluk toegewenst!

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Er zijn zeker dingen die goedkoper kunnen, daarnaast zou je ook een gedeelte zelf kunnen doen? Ik ben een hele tijd terug begonnen in mijn eigen huis en al lerend merk je hoeveel je eigenlijk zelf gewoon kan. Zo een gipswand opzetten? Hartstikke makkelijk! En ipv 3k ben je dan misschien maar 1k kwijt en een ervaring rijker. Zelf er een kozijn en deur inzetten is overigens ook maar een klein klusje als je de muur nog helemaal moet opbouwen.

Een container hier in de buurt huur je al voor €250 voor 3m3 ( of €355,- voor 6m3 ). Een beetje zelf sjouwen en dat scheelt je ook zo weer 700 op de totaal prijs. Stucen van een gipsmuur slaat nergens op, de gipswanden kan je gewoon zo betegelen. De muur is immers ( hoop ik ) gewoon recht. De andere muren lijkt mij ook gewoon goed te zijn om gelijk te betegelen. Dan zitten we al op 2k + 700 + 175 timmerwerk. Als alles echt op zijn plek zit zoals je zegt dat hoeft het installatiewerk ook echt geen 5,7k te kosten 8)7 Dan is het alleen de leidingen trekken, kranen en andere punten maken die nodig zijn + wat rioolwerk. Als je hier een lokale loodgieter voor laat komen gaat er makkelijk 50% van de prijs af.. Dat met de 3k die we al wisten te besparen zou je op de 5,5k zitten.

Maar goed, de aannemer is langs geweest denk ik? In hoeverre is het leidingwerk e.d. voorbereid? Moet er nog geboord worden? Of komt alles in de garage naar boven en hoeven ze alleen aan te sluiten? Dat scheelt ook erg veel in kosten.

Als je het ook zelf allemaal kan managen kan je ook de verschillende klussen laten uitvoeren door verschillende ZZPers / winkels

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Herrfunkel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:35:
Ik vermoed dat de aannemer hier ~20% risico opslag in heeft verwerkt. Je kunt m ook vragen om alles met nacalculatie te doen (uurtje factuurtje) en alle materialen los te rekenen. Dan zal die 5.5 voor technische materialen wel 2k minder van worden bv.
Ik vind het stucwerk ter prep tegelen een rare. Zo'n gipsen wandje is strak genoeg.
Bespreken van afval (eigen beheer) is ook zeker mogelijk.
Dus even bellen en/of nog twee offertes opvragen bij andere partijen
Ik heb hem nu gevraagd waar die 5-10k verhoging vandaan komt, want als hij dat gewoon eerlijk zegt dan kan ik er tenminste ook een eerlijk oordeel over vellen. Nu voelt het toch een beetje als onwetende consument een (te) hoge offerte voorschotelen en hopen dat ze hapen.

Over die gipswand: ik moet specifieker zijn, het gaat om HSB wanden, Rockwool bouwplaat isolatie, OSB constructieplaat en gipskartonplaat AK en er staat ook nog Vuren KL C 38x89mm voor 57m1, geen idee wat dat is. Dan laat ik regels als aanbrengen en schroeven enzo weg, maar alles onder houtconstructies is dus €2932 ex btw.

Ik ga zeker nog een andere offerte opvragen, alleen zijn we hier al 2 maanden mee bezig geweest om überhaupt een offerte te krijgen, dus vandaar dat het niet mijn eerste keuze was om gelijk een ander te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:32:
Je kunt het wel duur vinden maar heb je al iets om het mee te vergelijken? Een andere offerte?
Het gaat mij er meer om dat meneer 10-15k max belooft en 1 week later met een offerte van 20k aan komt zetten. En we zijn al 2 maanden bezig geweest om dit te bespreken en de offerte te krijgen. Daarom zoek ik gewoon eerst een check hier wat men ervan vindt. Ik zie het niet zitten om puur als vergelijk weer 1-2 maanden verder te zijn. Deze aannemer zou ook half mei beginnen is afgesproken, dus vandaar dat ik niet die tijd heb om hem al die tijd te laten wachten omdat ik wil vergelijken. Is mijn eigen probleem, dat snap ik, maar zo zit het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Bel hem, leg jouw verhaal voor. Zie / hoor waar het verschil vandaan komt, dat wil jij namelijk begrijpen en moet hij uit kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:14
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Het gaat mij er meer om dat meneer 10-15k max belooft en 1 week later met een offerte van 20k aan komt zetten. En we zijn al 2 maanden bezig geweest om dit te bespreken en de offerte te krijgen. Daarom zoek ik gewoon eerst een check hier wat men ervan vindt. Ik zie het niet zitten om puur als vergelijk weer 1-2 maanden verder te zijn. Deze aannemer zou ook half mei beginnen is afgesproken, dus vandaar dat ik niet die tijd heb om hem al die tijd te laten wachten omdat ik wil vergelijken. Is mijn eigen probleem, dat snap ik, maar zo zit het wel.
Als je daar al twee maanden mee bezig bent is hij gewoon veel te druk. Dan gaat die vanzelf hogere prijzen rekenen om te filteren en alleen goed betaalde opdrachten uit te voeren. Vraag en aanbod.
Ik zou alles lekker opdelen en per klus iemand zoeken via bijv. werkspot. En alles wat je zelf kan doen is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joe28965 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Twee vragen. Is dit inclusief douchekraan bijvoorbeeld, of echt alleen de aansluiting die uit de muur komt. Tweede, De leidingen liggen al in de kruipruimte, maar de vloerverwarming ligt daar dus overheen, past een rioleringsbuis voor de douche tussen de buizen van de vloerverwarming heen? Of moeten die rond je douche een stukje verlegd worden om de riolering er tussendoor te krijgen?
Bedoel je aanschaf douchekraan of de aansluitingen ervoor? Deze offerte is voor het plaatsen/leggen van de leidingen tot uit de muur (ze lopen al onder de kruipruimte tot min of meer de juiste plekken), maar hij zou ook het sanitair en de kranen monteren. Aanschaf daarvan doen wij zelf en zit hier dus niet bij.

Dat van die vloerverwarming en dergelijke heb je een goed punt: de aannemer heeft op veel punten wel gezegd dat hij dat ter plekke zou checken, we hebben de sleutel ook nog niet, maar ik krijg steeds meer de indruk dat ik er beter eerst kan gaan wonen, zelf de kruipruimte even induiken en checken waar nu precies alles zit. Want inderdaad: hoewel ik er niet over nagedacht had, is het erg logisch dat je niet zomaar door vloerverwarming heen kan gaan boren.

Zoals ik het had begrepen is er "rekening mee gehouden" dat exact op deze plek dus de badkamer geplaatst zou worden en liggen leidingen en afvoeren er deels al. Maar niemand kan mij ook nu vertellen hoe die er exact bijliggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroeneWandelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-05 22:51
Naast een feitelijke onderbouwing vanuit de aannemer mbt de offerte moet je ook voldoende vertrouwen in de beste man hebben. Als dat er nu al niet is kun je beter een ander zoeken. Aannemers voelen dit ook aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Voornamelijk was mijn vraag voor aanschaf douchekraan (en wasbak etc). Het daadwerkelijk monteren duurt voor zo'n vakman waarschijnlijk 15 minuten (5 als jij alvast de doos open gemaakt hebt en al het plastic van de kranen af gewikkeld hebt ;))

Je kan natuurlijk ook gewoon een beetje doorvragen over de kosten, dat die 5k je heel veel lijkt. Het zou zomaar kunnen dat hij een buffer heeft voor het geval het lastiger is om die leidingen door de vloerverwarming te krijgen en anders mooi de winst in zijn zak steekt. Dan zou je kunnen onderhandelen over dat als meerwerk erbij te laten komen, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:44
Ik zie nergens uurloon staan dus zal dat bij de onderdelen in zitten. Als hij hier 10 werkdagen mee bezig is dat al 10x8x50=4000EUR PP. Technische installatie is dat inclusief douche, wastafel etc.

Ik vind het bedrag ook wat hoog maar ook niet schrikbarend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Bedoel je aanschaf douchekraan of de aansluitingen ervoor? Deze offerte is voor het plaatsen/leggen van de leidingen tot uit de muur (ze lopen al onder de kruipruimte tot min of meer de juiste plekken), maar hij zou ook het sanitair en de kranen monteren. Aanschaf daarvan doen wij zelf en zit hier dus niet bij.

Dat van die vloerverwarming en dergelijke heb je een goed punt: de aannemer heeft op veel punten wel gezegd dat hij dat ter plekke zou checken, we hebben de sleutel ook nog niet, maar ik krijg steeds meer de indruk dat ik er beter eerst kan gaan wonen, zelf de kruipruimte even induiken en checken waar nu precies alles zit. Want inderdaad: hoewel ik er niet over nagedacht had, is het erg logisch dat je niet zomaar door vloerverwarming heen kan gaan boren.

Zoals ik het had begrepen is er "rekening mee gehouden" dat exact op deze plek dus de badkamer geplaatst zou worden en liggen leidingen en afvoeren er deels al. Maar niemand kan mij ook nu vertellen hoe die er exact bijliggen.
Volgens mij kun jij wel infrarood camera gebruiken, handig om de vv en warmtepomp te checken van de hele woning.
lees de laatste 4 maanden van dit topic maar eens door, de spotgoedkope Chinese ir camera's zijn zo slecht nog niet: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hollandnick schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:43:
Er zijn zeker dingen die goedkoper kunnen, daarnaast zou je ook een gedeelte zelf kunnen doen? Ik ben een hele tijd terug begonnen in mijn eigen huis en al lerend merk je hoeveel je eigenlijk zelf gewoon kan. Zo een gipswand opzetten? Hartstikke makkelijk! En ipv 3k ben je dan misschien maar 1k kwijt en een ervaring rijker. Zelf er een kozijn en deur inzetten is overigens ook maar een klein klusje als je de muur nog helemaal moet opbouwen.
Thanks, maar ik heb daar om eerlijk te zijn helemaal geen zin in. Ik wil het gewoon uit handen geven en er uiteindelijk van genieten. Ik snap dat het dan geld kost en dat is ook niet erg hoor, maar daarom zit ik ook hier om te checken wat het qua kosten nu eigenlijk doet.

De rode draad die ik eruit haal is een beetje: kosten zijn niet gek voor echt alles uit handen geven, sommige punten zijn misschien wat duur, sommige zou ik zelf kunnen doen of zelf regelen (afval) om toch her en der wat te besparen.
Een container hier in de buurt huur je al voor €250 voor 3m3 ( of €355,- voor 6m3 ). Een beetje zelf sjouwen en dat scheelt je ook zo weer 700 op de totaal prijs. Stucen van een gipsmuur slaat nergens op, de gipswanden kan je gewoon zo betegelen. De muur is immers ( hoop ik ) gewoon recht. De andere muren lijkt mij ook gewoon goed te zijn om gelijk te betegelen. Dan zitten we al op 2k + 700 + 175 timmerwerk. Als alles echt op zijn plek zit zoals je zegt dat hoeft het installatiewerk ook echt geen 5,7k te kosten 8)7 Dan is het alleen de leidingen trekken, kranen en andere punten maken die nodig zijn + wat rioolwerk. Als je hier een lokale loodgieter voor laat komen gaat er makkelijk 50% van de prijs af.. Dat met de 3k die we al wisten te besparen zou je op de 5,5k zitten.
De begrootte container is 6m3, om precies te zijn rekent hij bouwafval kosten €476 ex. En "aan en afvoer hulpmaterialen" (weet niet precies wat het is) €517 ex.

Zie ook een reactie van mij hierboven over de muur: het is als ik het zie houtskeletbouw met isolatie. Geldt dan nog steeds hetzelfde over stuccen? Om precies te zijn staat er:
Gipsplaat voorbewerken: naden dichten HSB gipswanden + neggekanten/hoeken aanbrengen voor €601 ex.
37,5m2 begroot. De wanden zijn 3,59m breed en 2,5m hoog, 4 zijdes is 35,9m2 dus nou ja die 1,5m2 geef ik hem, maar als dat in de badkamer niet nodig is zou dat toch al de helft schelen.
Maar goed, de aannemer is langs geweest denk ik? In hoeverre is het leidingwerk e.d. voorbereid? Moet er nog geboord worden? Of komt alles in de garage naar boven en hoeven ze alleen aan te sluiten? Dat scheelt ook erg veel in kosten.

Als je het ook zelf allemaal kan managen kan je ook de verschillende klussen laten uitvoeren door verschillende ZZPers / winkels
Ja de aannemer is zelfs degene die het huis gebouwd heeft, maar de allereerste bewoner (die hij kent) is installateur/elektriciën en heeft zelf al het leidingwerk in het huis gedaan en alles voorbereid. Er is alleen helaas niet gekeken tot hoe ver het komt. Hij maakte zich er destijds mee af met "dat zien we dan wel, komt wel goed". En ik ben met mijn domme kop (?) ervan uitgegaan toen dat het goed genoeg was. We hebben de sleutel nog niet dus ik zit er wel aan te denken misschien te wachten tot we er wonen en dat ik eerst alles zelf even kan controleren. Dan maar nog een paar maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GroeneWandelaar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:16:
Bel hem, leg jouw verhaal voor. Zie / hoor waar het verschil vandaan komt, dat wil jij namelijk begrijpen en moet hij uit kunnen leggen.
Ja ik had hem al gemaild, bellen neemt hij toch nooit op, want het waren wel een stuk of 7/8 vragen die ik had. Hij belt wel altijd terug dus ik wacht even af inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:44
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Je woont er dus nog niet en je weet niet precies waar het zit en de aannemer kan niet checken.
Rode vlag voor de aannemer en die gaat de prijs hoog zetten ivm risico.
Er eerst maar gaan wonen is inderdaad het beste volgens mij.

Ik verbouw zelf mijn huis al een paar jaar en ik kan je vertellen het is nooit aangelegd zoals op de tekeningen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
TereZz schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Als je daar al twee maanden mee bezig bent is hij gewoon veel te druk. Dan gaat die vanzelf hogere prijzen rekenen om te filteren en alleen goed betaalde opdrachten uit te voeren. Vraag en aanbod.
Ik zou alles lekker opdelen en per klus iemand zoeken via bijv. werkspot. En alles wat je zelf kan doen is mooi meegenomen.
Zelf doen heb ik eerlijk gezegd geen zin in en iets meer betalen voor een aannemer die alles uit handen neemt vind ik niet erg.

Het gaat mij er ook niet zozeer om dát het 20k kost, maar meer dat hij eerst 10-15k zei. En daarnaast wou ik wel checken hier of die 20k wel een beetje normaal is. Dat lijkt dus in grote lijnen wel zo te zijn.

Het gekke is wel: wij hebben destijds aangeven (eind januari) dat wij dus begin mei daar gaan wonen en wat ons betreft al vanaf 2e week mei begonnen kan worden, maar dat wij geen haast hebben. Nergens heeft ie gezegd dat hij te druk is of het niet kan of liever naar maand X geschoven moet worden.

Dus als hij te druk is, moet hij dat in mijn ogen gewoon aangeven. Juist als de klant zegt geen haast te hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GroeneWandelaar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:21:
Naast een feitelijke onderbouwing vanuit de aannemer mbt de offerte moet je ook voldoende vertrouwen in de beste man hebben. Als dat er nu al niet is kun je beter een ander zoeken. Aannemers voelen dit ook aan.
Ja ik wacht even zijn reactie af. Als hij een goede onderbouwing heeft en met z'n reactie het vertrouwen kan terugwinnen, dan zie ik het nog wel zitten, maar anders ga ik inderdaad verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joe28965 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:23:
Voornamelijk was mijn vraag voor aanschaf douchekraan (en wasbak etc). Het daadwerkelijk monteren duurt voor zo'n vakman waarschijnlijk 15 minuten (5 als jij alvast de doos open gemaakt hebt en al het plastic van de kranen af gewikkeld hebt ;))

Je kan natuurlijk ook gewoon een beetje doorvragen over de kosten, dat die 5k je heel veel lijkt. Het zou zomaar kunnen dat hij een buffer heeft voor het geval het lastiger is om die leidingen door de vloerverwarming te krijgen en anders mooi de winst in zijn zak steekt. Dan zou je kunnen onderhandelen over dat als meerwerk erbij te laten komen, mocht het nodig zijn.
Klopt, ik heb eerlijk aangegeven dat ik die 5k wel vrij hoog vind klinken (mijn letterlijke woorden) en of hij kan aangeven waar dat door komt, mede omdat hij mondeling 10-15k max had toegezegd en nog geen week later met een offerte van op de kop af 20k komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
retakenroots schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:25:
Ik zie nergens uurloon staan dus zal dat bij de onderdelen in zitten. Als hij hier 10 werkdagen mee bezig is dat al 10x8x50=4000EUR PP. Technische installatie is dat inclusief douche, wastafel etc.

Ik vind het bedrag ook wat hoog maar ook niet schrikbarend.
Er staat verderop in de offerte dat er 3 weken voor nodig is. Mondeling (we waren op zijn kantoor met de plattegronden enzo) zei hij 1-2 weken.

Het lijkt wel een aannemer te zijn die moeilijk kan inschatten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Volgens mij kun jij wel infrarood camera gebruiken, handig om de vv en warmtepomp te checken van de hele woning.
lees de laatste 4 maanden van dit topic maar eens door, de spotgoedkope Chinese ir camera's zijn zo slecht nog niet: [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera
Thanks! Altijd leuk om een nieuw speeltje erbij te hebben.

Los daarvan: Is het gek als ik ervan uit ga dat de aannemer wel zo z'n middelen (IR of iets anders) heeft om dit zelf ook te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
retakenroots schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Je woont er dus nog niet en je weet niet precies waar het zit en de aannemer kan niet checken.
Rode vlag voor de aannemer en die gaat de prijs hoog zetten ivm risico.
Er eerst maar gaan wonen is inderdaad het beste volgens mij.

Ik verbouw zelf mijn huis al een paar jaar en ik kan je vertellen het is nooit aangelegd zoals op de tekeningen :-)
Goed punt. Hier is het tweeledig. Woning is uit 2022, aannemer is degene die dit huis gebouwd heeft, daarom heb ik hem ook benaderd, leek me wel zo makkelijk. Maar de technische installaties (elektra, leidingen, vloerverwarming, etc) is door de eerste bewoner aangelegd, een installateur van beroep. Daar zijn inderdaad op handschetsen geen professionele tekeningen van. Wel heb ik gezien dat echt overal aansluitingen zijn, elke ruimte heeft veel stopcontacten, CAI+LAN, zonwering is elektrisch en netjes weggewerkt, dat is allemaal echt top gedaan. En dat is dus degene die ook heeft aangegeven dat de voorbereidingen voor badkamer aldaar getroffen zijn, maar ik heb sindsdien niet zelf contact kunnen leggen met hem, dat is via de aannemer gelopen. Dus ik moet het voor de rest maar een beetje vertrouwen/geloven tot nu toe.

Heel eerlijk: het was voor mij deels ook vertrouwen waar ik het op baseerde, waren ook allemaal vriendelijke mensen waar goed mee te praten viel. Tot we nu op dit soort punten belanden, daarom denk ik inderdaad er ook steeds meer aan om er eerst maar eens te gaan wonen.

Wat me nog wel aan het twijfelen brengt is: ik kan nu ook die offerte accepteren, half mei kan hij beginnen, ben ik er uiterlijk half juni van af en dan is het ergste wat er gebeurd is dat ik (iets) teveel betaald heb. Moet ik alleen nog de slaapkamer van een pvc-vloertje voorzien, de wanden schilderen en raamdecoratie uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
MooDyBLueS schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Thanks! Altijd leuk om een nieuw speeltje erbij te hebben.

Los daarvan: Is het gek als ik ervan uit ga dat de aannemer wel zo z'n middelen (IR of iets anders) heeft om dit zelf ook te checken?
Ik werk bij een middelgroot installatiebedrijf en zelfs wij hebben op de zaak niet één...ik neem dan soms mijn eigen mee.. tja.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Ik werk bij een middelgroot installatiebedrijf en zelfs wij hebben op de zaak niet één...ik neem dan soms mijn eigen mee.. tja.
Never assume dus... :P

Nou ja, ik moet het topic nog goed checken maar als ik voor 100-150 er eentje op de kop kan tikken lijkt me dat wel leuk én handig. Altijd ook wel weer iemand in de familie/vrienden/burenkring die er ooit baat bij heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let goed op dat je ook kwaliteit wilt en dat het in een keer goed en op tijd af is. Gezien de ervaringen de laatste tijd in mijn omgeving zou ik hier een duidelijke clausule voor opnemen. Lees goede prijs om het in een keer goed en op tijd op te leveren, korting van 1000 per week te laat. Of zo iets.
Er zijn genoeg aannemers die een klus als dit er wel even tussendoor erbij te kunnen pakken maar die lopen altijd uit en de kwaliteit is van een vakman die naar huis wil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Frogmen schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:49:
Let goed op dat je ook kwaliteit wilt en dat het in een keer goed en op tijd af is. Gezien de ervaringen de laatste tijd in mijn omgeving zou ik hier een duidelijke clausule voor opnemen. Lees goede prijs om het in een keer goed en op tijd op te leveren, korting van 1000 per week te laat. Of zo iets.
Er zijn genoeg aannemers die een klus als dit er wel even tussendoor erbij te kunnen pakken maar die lopen altijd uit en de kwaliteit is van een vakman die naar huis wil.
Persoonlijk zou ik direct aangeven dat je een andere aannemer kan zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:33
Aannemers zijn tegenwoordig gewoon duur, we hebben ook een huis aangekocht en even voordat wij de sleutel kregen alvast met een aannemer door het huis gegaan, badkamer kost alleen al 15k verbouwingskosten, dan wel van een slaapkamer een badkamer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
No Hands schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:32:
Even serieus, het raamwerk van die wandjes, als je dat even gewoon met metalstud doet ben je als amateur in je eentje binnen een dag klaar voor een paar honderd euro aan materiaal, maximaal. De keuze om dat met hout te doen kost al honderden euro's extra.

Edit: ik denk nu wel dat de steenwol, OSB en het gips er bij zit. Dat scheelt wel aanzienlijk in de materiaalkosten en hoeveelheid werk en dan is die 3K wel de juiste prijs denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 29-03-2024 15:41 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:28
Ik zou als ik jou was even kijken of je meer offertes kan scoren, je hoeft niet gelijk voor de goedkoopste te gaan maar je kunt dan een inzicht krijgen wat normaal is, wat je kunt verwacht enzovoort.

Kun je altijd het beste hanteren, vooral als je een 'gevoel' erbij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:10
Heb/had soortgelijke situatie, ruimte 35m2, en ook alles voorbereid en afgedopt. Uiteindelijk alles zelf gedaan op stucwerk na. Ben je een beetje handig dan zou ik zelf wandjes optrekken en leidingwerk + electra aanleggen. Waarschijnlijk heb je afgedopte Uponor (of soortgelijk kunststof) leidingen liggen, pers huren, koppeling + leiding kopen en persen maar. Kind kan de was doen. Electra idem dito, even narekenen wat je erin plugt. Deze twee posten zijn bijna 50% van je offerte.
Pagina: 1