Wij hebben in ons (voor ons) nieuwe huis een volledig geïsoleerde garage met vloerverwarming van 9x3,6 die we op willen gaan splitsen in 3 delen: voorste deel blijft 'garage' (fietsenstalling en wat wandkasten), dan een kleine badkamer van 3,6x1,2m en dan een slaapkamer van 3,6x4,0m aan de tuinkant.
De ruimte is al voorbereid in die zin dat precies op de plek waar de badkamer komt er een draaikiepraampje zit. Er zitten 10 lichtspots wat ook zo uitkomt in 4-2-4 verdeling, stopcontacten liggen er al, vloerverwarming dus én in de kruipruimte ligt al de voorbereiding voor riolering en waterleidingen, daar is overal al rekening mee gehouden bij de bouw (2022). Vanuit de bijkeuken is er al een doorgang naar wat de slaapkamer wordt en voor in het huis is er een doorgang naar de garage wat ook straks het garagedeel blijft.
Wat er dus in een notendop moet gebeuren is het volgende:
- kunststof kozijn 180cm breed met 60cm draaikiep bij tuinzijde plaatsen (is nu een muur), dus ook betonlatei nodig
- vensterbank
- 2x 3,6m brede gipswand als scheiding tussen de 3 te vormen kamers
- binnendeur (stomp) naar badkamer + hang en sluitwerk
- waterleidingen doortrekken en op gewenste plekken (douche, toilet, wastafel) installeren
- idem voor afvoeren
- stucwerk gipswanden ter voorbereiding tegelwerk
- tegels badkamer leggen (vloer+wanden tot plafond)
- electra spiegelverlichting, 2x stopcontact en 1x lichtschakelaar
Wat er niet bij zit:
- vloer slaapkamer
- afwerking muren slaapkamer
- doortrekken MV (moet nog bekeken worden in hoeverre deze al voorbereid is)
- tegels en sanitair (leveren wij zelf aan, zelf uit te kiezen uiteraard)
En dan nu de offerte. Wat de aannemer benoemt zijn de volgende elementen (alle prijzen ex btw):
- houtconstructies (wanden) € 2932
- kunststof kozijn buiten + stompe deur en hardhout kozijn binnen € 2129
- metselwerken € 388
- bouwplaatsvoorzieningen € 995 (afvoer/afval/container)
- stut en sloopwerken € 453 (zaagwerk/afvoeren spouwmuur en isolatie: er wordt alleen geplaatst?)
- vensterbank € 163 (natuursteen, bij raamkozijn)
- stucadoorswerk € 601 (voorbereiding tegelwanden, is dit nodig?)
- tegelwerk (wanden en vloer badkamer) € 2278
- timmerwerk € 175 (kozijnen aftimmeren)
- technische installaties € 5741 (leidingwerk, maar alles is al voorbereid)
- diverse kosten € 842 (oa verzekering en aannemerskosten volgens mij)
TOTAAL 16.697 ex of € 20.203,37 incl. btw.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit nogal erg veel. Ik heb ook sterk het idee dat een aantal posten behoorlijk aangedikt zijn of gewoon lukraak maar wat bedragen voor gerekend zijn. Zo vind ik die technische installaties wel erg duur, de "diverse kosten" is ook zo'n lekker vage maar wel even 1k incl. net als de bouwplaatsvoorzieningen. €1200 incl voor het afvoeren wat klein afval wat overblijft van het verwerken van de nieuwe materialen?
Hoe dan ook, hoe zien jullie dit? Is dit inderdaad erg veel of klopt het toch wel.
Punt is ook: vorige week vroeg ik de aannemer of de offerte al rond was omdat we aan het budgetteren zijn en toen zei hij: 10 tot 15k max. En ik vroeg nog: is dat dan incl. of excl. btw. Nee, dat was incl. btw dan. Dus ik checkte: ok dus max 15k incl. btw? Ja. En nu dus dit... terwijl hij op maar 1 punt wachtte op feedback, het raam.
Voor de volledigheid, dit is de plattegrond van de nieuwe situatie, de rode pijlen geven de 2 nieuw te plaatsen gipswanden aan, de nieuwe binnendeur naar badkamer en het nieuwe raam aan de tuinzijde (klik voor groot):
De ruimte is al voorbereid in die zin dat precies op de plek waar de badkamer komt er een draaikiepraampje zit. Er zitten 10 lichtspots wat ook zo uitkomt in 4-2-4 verdeling, stopcontacten liggen er al, vloerverwarming dus én in de kruipruimte ligt al de voorbereiding voor riolering en waterleidingen, daar is overal al rekening mee gehouden bij de bouw (2022). Vanuit de bijkeuken is er al een doorgang naar wat de slaapkamer wordt en voor in het huis is er een doorgang naar de garage wat ook straks het garagedeel blijft.
Wat er dus in een notendop moet gebeuren is het volgende:
- kunststof kozijn 180cm breed met 60cm draaikiep bij tuinzijde plaatsen (is nu een muur), dus ook betonlatei nodig
- vensterbank
- 2x 3,6m brede gipswand als scheiding tussen de 3 te vormen kamers
- binnendeur (stomp) naar badkamer + hang en sluitwerk
- waterleidingen doortrekken en op gewenste plekken (douche, toilet, wastafel) installeren
- idem voor afvoeren
- stucwerk gipswanden ter voorbereiding tegelwerk
- tegels badkamer leggen (vloer+wanden tot plafond)
- electra spiegelverlichting, 2x stopcontact en 1x lichtschakelaar
Wat er niet bij zit:
- vloer slaapkamer
- afwerking muren slaapkamer
- doortrekken MV (moet nog bekeken worden in hoeverre deze al voorbereid is)
- tegels en sanitair (leveren wij zelf aan, zelf uit te kiezen uiteraard)
En dan nu de offerte. Wat de aannemer benoemt zijn de volgende elementen (alle prijzen ex btw):
- houtconstructies (wanden) € 2932
- kunststof kozijn buiten + stompe deur en hardhout kozijn binnen € 2129
- metselwerken € 388
- bouwplaatsvoorzieningen € 995 (afvoer/afval/container)
- stut en sloopwerken € 453 (zaagwerk/afvoeren spouwmuur en isolatie: er wordt alleen geplaatst?)
- vensterbank € 163 (natuursteen, bij raamkozijn)
- stucadoorswerk € 601 (voorbereiding tegelwanden, is dit nodig?)
- tegelwerk (wanden en vloer badkamer) € 2278
- timmerwerk € 175 (kozijnen aftimmeren)
- technische installaties € 5741 (leidingwerk, maar alles is al voorbereid)
- diverse kosten € 842 (oa verzekering en aannemerskosten volgens mij)
TOTAAL 16.697 ex of € 20.203,37 incl. btw.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit nogal erg veel. Ik heb ook sterk het idee dat een aantal posten behoorlijk aangedikt zijn of gewoon lukraak maar wat bedragen voor gerekend zijn. Zo vind ik die technische installaties wel erg duur, de "diverse kosten" is ook zo'n lekker vage maar wel even 1k incl. net als de bouwplaatsvoorzieningen. €1200 incl voor het afvoeren wat klein afval wat overblijft van het verwerken van de nieuwe materialen?
Hoe dan ook, hoe zien jullie dit? Is dit inderdaad erg veel of klopt het toch wel.
Punt is ook: vorige week vroeg ik de aannemer of de offerte al rond was omdat we aan het budgetteren zijn en toen zei hij: 10 tot 15k max. En ik vroeg nog: is dat dan incl. of excl. btw. Nee, dat was incl. btw dan. Dus ik checkte: ok dus max 15k incl. btw? Ja. En nu dus dit... terwijl hij op maar 1 punt wachtte op feedback, het raam.
Voor de volledigheid, dit is de plattegrond van de nieuwe situatie, de rode pijlen geven de 2 nieuw te plaatsen gipswanden aan, de nieuwe binnendeur naar badkamer en het nieuwe raam aan de tuinzijde (klik voor groot):
/f/image/J1l11dY3g81dq81AZiLE9MZZ.png?f=fotoalbum_large)