Welke ledlampjes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shim
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-03-2024
Mijn vraag
Ik heb een huis gekocht. Uit een koof bungelen twee draadjes voor led-lampjes en in die koof zit een trafo waar ik niet bij kan komen. Op het uiteinde van de draadjes staat 24volt. Het boorgat is 6,5cm.

Ik ben op zoek naar ledlampjes die ik hiervoor kan gebruiken. op internet kom ik er zelf niet uit. Kan iemand mij naar een site leiden waar ik hiervoor iets kan kopen?

Ik heb foto's bijgevoegd.

Beste antwoord (via Shim op 31-03-2024 18:52)

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 15:24
Hilus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:44:
Het gaat in ieder geval om een GU10 fitting. Gezien alleen een gat in het plafond zal er een complete armatuur in hebben gezeten, dus een GU10 lamp met lamphouder er om heen.
Dit is in ieder geval GEEN GU10 fitting. GU10 is voor 220V. De juiste benaming is GU4 fitting en daar kan je prima Led spots met een diameter van 50 mm voor bestellen. Met een los armatuurtje voor een inbouwspot ben je er dan zo.

En inderdaad wat twain4me zegt, meestal kan je de trafo gewoon door het spotgat naar buiten toe halen. Zou toch wat zijn als je trafo het begeeft dat je dan een gat in je plafond moet gaan maken 8)7

wat TERW_DAN aangeeft klopt ook vaak, met 12v GU4 led spots blijf je vaak onder de minimale belasting van je trafo en krijg je rare effecten zoals knipperen of uitval. Als je de bedrading naar buiten kan halen zou ik het ombouwen naar 220V (en dan gebruik je dus wel GU10 fittingen!!!)

[ Voor 16% gewijzigd door Haboeri op 29-03-2024 09:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shim
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 31-03-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp7_3cZDnAVjbzY7MvTS4Ozga6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oMzunVVZliovyBBttEuHMMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVTjT5xzaAWVNYpPMAIkLcGhvNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ56qeojtZf01a38nglICtPL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WAJ4O5c1i3GQY39kk1wr5Uu-UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N26wrryb2buSgBjE5wf5k8g7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elwTJFLaIashllOLGHtMtZTtGoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuBFygdBEkIzZKxxwPzJal5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eerst wat voor trafo je hebt. Als dit nog een trafo is voor halogeenspots is de kans vrij groot dat LEDs er niet lekker in gaan werken (bijvoorbeeld dat ze de hele tijd knipperen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Het gaat in ieder geval om een GU4 fitting. Gezien alleen een gat in het plafond zal er een complete armatuur in hebben gezeten, dus een GU4 lamp met lamphouder er om heen.

[ Voor 1% gewijzigd door Hilus op 29-03-2024 10:39 . Reden: gewijzigd nav correctie door Haboeri ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet of je het geprobeerd hebt , maar vaak ligt de trafo los en past door het spotgat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 15:24
Hilus schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:44:
Het gaat in ieder geval om een GU10 fitting. Gezien alleen een gat in het plafond zal er een complete armatuur in hebben gezeten, dus een GU10 lamp met lamphouder er om heen.
Dit is in ieder geval GEEN GU10 fitting. GU10 is voor 220V. De juiste benaming is GU4 fitting en daar kan je prima Led spots met een diameter van 50 mm voor bestellen. Met een los armatuurtje voor een inbouwspot ben je er dan zo.

En inderdaad wat twain4me zegt, meestal kan je de trafo gewoon door het spotgat naar buiten toe halen. Zou toch wat zijn als je trafo het begeeft dat je dan een gat in je plafond moet gaan maken 8)7

wat TERW_DAN aangeeft klopt ook vaak, met 12v GU4 led spots blijf je vaak onder de minimale belasting van je trafo en krijg je rare effecten zoals knipperen of uitval. Als je de bedrading naar buiten kan halen zou ik het ombouwen naar 220V (en dan gebruik je dus wel GU10 fittingen!!!)

[ Voor 16% gewijzigd door Haboeri op 29-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Haboeri schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Dit is in ieder geval GEEN GU10 fitting. GU10 is voor 220V. De juiste benaming is GU4 fitting en daar kan je prima Led spots met een diameter van 50 mm voor bestellen. Met een los armatuurtje voor een inbouwspot ben je er dan zo
Je hebt helemaal gelijk! Te slecht gekeken en te snel geantwoord 8)7
Pagina: 1