Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 09:08
Ik heb al zitten experimenteren met Kodi, maar ik kom nog niet waar ik wil. Toen las ik over Plex en ik hoop dat ik hiermee verder kan.

Situatie: Ik heb een paar 100 dvd's waarvan er waarschijnlijk velen niet onmiddellijk op streamingdiensten zullen komen. Daarom wil ik voor mijn eigen 'streamingdienst' zorgen. Klopt het dat ik op 1 centrale plaats al mijn films/series kan plaatsen? Op de Smart-tv in het salon kan ik dan Plex installeren, als ik daar stop zou ik willen verderkijken in bv de keuken of slaapkamer zonder te moeten doorspoelen.

Momenteel heb ik nog niet echt iets geconfigureerd. Een smart tv in het salon en 2 'domme' tv's.
Ik heb een Raspberry Pi 4 waarvan ik dacht om 1 tv slim te maken.

Als centrale server heb ik een HP proliant microserver (4 bay, 8gb ram, AMD Athlon II Neo K325), deze moet niet dag en nacht aanliggen. Het zou leuk zijn om deze van op afstand aan te leggen.

Ben ik op de goede weg? Zijn hier nog tips voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gebruik handbrake om ze om te zetten naar MP4 en zet ze op een NAS?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bos en bomen. Hoe pak ik het aan?
Begin met een minder clickbait en meer inhoudelijke topictitel ;)

Inhoudelijk: yup. Synology met DS Video is inderdaad nog makkelijker

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 28-03-2024 20:54 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelfs die dsvideo is niet nodig. Smart tv snapt dlna. Draai een dlna server op je Synology, kun je gewoon de standaard share videos benaderen en bladeren en klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The Eagle schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:57:
Zelfs die dsvideo is niet nodig. Smart tv snapt dlna. Draai een dlna server op je Synology, kun je gewoon de standaard share videos benaderen en bladeren en klaar.
Dat is inderdaad wat ik doe :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

.

[ Voor 99% gewijzigd door Accretion op 28-03-2024 22:15 . Reden: Deleted. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

arcss schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:50:
Ben ik op de goede weg? Zijn hier nog tips voor?
1. Zorg dat je op je server bestanden beschikbaar kan maken op het netwerk.
Kodi kan met praktisch alle soorten netwerkbestanden omgaan, HTTP, FTP, SMB, NFS etc.
Dit kan trouwens ook op (indien je dit hebt) een FritzBox modem met USB netwerkshare, dan heb je niet constant een relatief onzuinige server draaien.
Plex is ook een optie.

2. Speel de bestanden af op je TV.
Op de smartTV en RaspberryPi kun je Kodi/Plex draaien.

3. Digitaliseer de DVD's.
Naar MP4 omzetten (met handbrake) is met Raspberry Pi wel handig geloof ik; die kunnen de zwaardere bestanden/encoding niet zo soepel aan.
MakeMKV gebruik ik voor 4K videos, maar dat zal minder soepel gaan op een Pi, dan kun je ze beter omzetten naar 1080P MP4.
Weet alleen niet hoe Handbrake omgaat met ondertitels, bij MakeMKV kun je verschillende talen in het format meenemen.

4. Fine-tuning
Automatisch uit/aanzetten e.d.

Dan kun je namelijk ook terug komen met wat concretere vragen en/of eigen onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 09:08
Bedankt voor de tips alvast. Is het op deze manier ook 'mooi' (layout en info enzo)

Ik experimenteerde ook al wat met makemkv en handbrake:

makemkv: kodi kon niet echt overweg met subtitles (knipperen)
handbrake: hier moet ik nog goede instellingen vinden. Beeld ging nog, maar het geluid was dikwijls alsof het van een analoge draaitafel komt die op zoek is naar zijn toeren :-)
Pagina: 1