Thermostaatdraad 2x verlengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2098136

Topicstarter
Hi Tweakers,
Momenteel is het thermostaatdraad vanaf de ketel naar de thermostaat 1x verlengd, ongeveer in het midden van de kabel. Nu is het uiteinde van de thermostaatkabel in de muur lang genoeg voor de huidige thermostaat, maar niet voor de nieuwe OpenTherm. Kan ik het draad gewoon nogmaals verlengen of levert dat teveel signaalverlies op?
Ik zat eerst te denken om maar gewoon een simpele Basicstat thermostaat op marktplaats te kopen waarbij het vermoedelijk wel past zonder verlenging, maar die blijkt de warm tapwater functie op de ketel uit te schakelen bij een ingestelde temperatuur van 15 graden of minder en dat is niet wenselijk.
Alvast bedankt voor de informatie!

Beste antwoord (via Anoniem: 2098136 op 30-03-2024 18:27)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
Anoniem: 2098136 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:02:
Edit:
Ik heb de genoemde wago lasklemmen liggen en zal het proberen 🙂
Mogelijk vervangen ik dat kroonsteentje wat er nu al dit dan ook voor 2 lasklemmen.
Die Wago klemmen zijn, voor zover ik weet, geschikt voor alle diameters die je redelijkerwijs in je huis tegenkomt. Het doosje zegt 0,14-4, dus dat komt wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/210097/12.webp

[edit]Hé, wacht. Net stond er nog een vraag over diameters en nou is'ie weg. :? :P Oh well, voor het archief dan maar.

Laat dat kroonsteentje gerust zitten, OpenTherm is vrij robuust, dus als het werkt en veilig is, dan is er geen probleem om op te lossen. En de veiligheid van kroonsteentjes is misschien vrij dubieus bij 220, maar voor 24V zijn ze meer dan prima.

[ Voor 27% gewijzigd door onkl op 28-03-2024 22:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Ja, je kabel wordt dan 5000meter lang en dan zal je signaal verlies hebben.

Probeer de kabel korter te maken, of trek een hele nieuwe kabel.

Anders hang je eerst de nieuwe op en probeer je het gewoon. En anders verleng je de kabel, hang je de oude even op om te testen, als die het dort, groter kans dat de opentherm het ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjewel voor je reactie @BBB-Nick !
De kabel is denk ik ongeveer 30 meter lang, en dan straks dus 2x verlenging. Bij de ketel zit het ook al vrij strak dus inkorten gaat niet echt lukken, vervangen is denk ik wel mogelijk omdat de kabel in een mantelbuis zit. Het bovenstaande deel zit daar 15 jaar, het onderste denk ik ongeveer 45 jaar, is vervangen van het oudste gedeelte niet erg risicovol omdat het misschien erg vast zit?

Ik zal je test proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Gewoon proberen. Kabel vervangen zou de laatste optie moeten zijn.

Het gaat om een beetje laagspanning, dat moet wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een kort stukje kabel besteld om het te verlengen, ik laat weten of dit gaat werken.
Bedankt voor de informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gelukkig leven we in de moderne tijd dat er ook gewoon draadloze thermostaten bestaan, ideaal voor als een kabeltje het niet meer doet en niet zonder breekwerk te vervangen is... :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een optie @SMSfreakie :)
Mocht dit niet werken lijkt me dat de makkelijkste optie. Gezien de verlenging in de meterkast zit kan de RF module daar dan op een paar meter afstand (wel met een muur) hangen die het signaal zal dan geen probleem zijn verwacht ik🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Verlenging op zich is het probleem niet, een meter of dertig is niet weinig, maar zeker niet problematisch. Tot een meter of vijftig lijkt zelden een probleem te zijn.
Het gaat om de totale weerstand tussen ketel en thermostaat.

Die weerstand kan je minimaliseren door goede lasklemmen (er zijn een aantal merken, maar de Wago 221 wordt het meest aanbevolen omdat die redelijk algemeen verkrijgbaar is in bouwmarkten).
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/210099/12.jpg
Er bestaan van die Wago een tweepolige variant. Als je weinig ruimte hebt bij de thermostaat kan dat interessant zijn.
Maar als je zelf nog een kroonsteentje hebt liggen: Probeer die gewoon eerst, goede kans dat het allemaal probleemloos werkt en naar de bouwmarkt kan je altijd nog.

Mijn thermostaat heeft jarenlang probleemloos gewerkt met een kabel waarvan de uiteindes simpelweg in elkaar waren gedraaid. Met een stukje crepetape eromheen. :X

Mocht de weerstand zelfs met goede lasklemmen nog steeds te hoog zijn (Maar kan het me bijna niet voorstellen), dan kan je nog overwegen de verlenging te solderen, dan heb je al helemaal geen extra weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Edit:
Mogelijk vervangen ik dat kroonsteentje wat er nu al dit dan ook voor 2 lasklemmen.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 2098136 op 28-03-2024 22:05 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• onkl
Anoniem: 2098136 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 22:02:
Edit:
Die Wago klemmen zijn, voor zover ik weet, geschikt voor alle diameters die je redelijkerwijs in je huis tegenkomt. Het doosje zegt 0,14-4, dus dat komt wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/210097/12.webp

[edit]Hé, wacht. Net stond er nog een vraag over diameters en nou is'ie weg. :? :P Oh well, voor het archief dan maar.

Laat dat kroonsteentje gerust zitten, OpenTherm is vrij robuust, dus als het werkt en veilig is, dan is er geen probleem om op te lossen. En de veiligheid van kroonsteentjes is misschien vrij dubieus bij 220, maar voor 24V zijn ze meer dan prima.

[ Voor 27% gewijzigd door onkl op 28-03-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik had ff op het doosje gekeken @onkl , dus die vraag was overbodig 😉
Ik zal het kroonsteentje laten zitten en die lasklemmen als verlenging gebruiken, ik laat weten of het naar behoren werkt 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

OpenTherm specificatie staat officieel tot 50m lengte toe. Je zit dan aan de max van de specifcatie, maar het zou best nog kunnen werken. Het is een langzaam protocol dus ik verwacht geen verstoring of communicatieproblemen. Waar je wel mee zit is de stroom die de thermostaat vraagt en de spanningsval over de kabel. Je zou, als je echt per se de lengte moet overbruggen, dikkere kabels kunnen proberen dan je nu hebt. Om daarmee de weerstand en dus spanningsval te verminderen.

Of, op strategische plek een OTGW inzetten als repeater. Heb je meteen leuk inzicht in wat er gebeurt op de bus. Maar dat is meer een soort noodoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi @Aardedraadje ,
Dankjewel.
Het draad is sowieso 0.8mm² dus vrij dun.
Ik had eerst geprobeerd het kleine stukje met dikkere draden te verlengen, maar dan past de thermostaat er niet meer op...
Eventueel zou ik misschien het bovenste deel van de kabel (van 15 jaar oud) kunnen vervangen door dikker draad, maar welke dikte is dan handig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
0,8 is dik genoeg..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met 0,8mm² (massief koper?) voldoe je prima aan de weerstandseis van OpenTherm. Je komt dan bij 50 m lengte op net iets meer dan 1Ω weerstand per draad. OpenTherm ziet maximaal graag 5Ω.

Trouwens: Volgens de OpenTherm spec mag je de kabel twisted pair maken. Vooral in omgeving met veel elektrische verstoring kan dit helpen. Maar eventueel zou je hier ook meer dan 50m mee kunnen halen, als het al een probleem zou opleveren zonder twisted pair. Die 50 meter is namelijk gespec'd bij untwisted pair.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3q32vgnjk9I9zwaTrwfvDAoTEMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z0nNXJJSZGCNN2c3FBtrCZzg.png?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door Aardedraadje op 29-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Aardedraadje , het bovenste deel is koper, maar het andere deel is wel massief maar staal/aluminium kleur. Ik heb geen idee wat het precies voor geleider is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Anoniem: 2098136 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:06:
@Aardedraadje , het bovenste deel is koper, maar het andere deel is wel massief maar staal/aluminium kleur. Ik heb geen idee wat het precies voor geleider is..
Even uitgaande van een puur aluminium (dat zie je ook vaak) geleider; dan zit je op bijna 1,7Ω over die 50 meter lengte. Nog steeds geen issue d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Top @Aardedraadje !
Voor dat laatste verlengstukje heb ik een 15cm UPT kabel besteld, met een massief koperen kern en getwist. Dat moet dan wel goed komen verwacht ik:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het is gelukt, bedankt voor de hulp!
Pagina: 1