Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
Mijn toestel is inmiddels ca 9 jaar en vanwege de gedachte aan een 70-200 lens kom je tot de conclusie dat je beter kunt investeren in datgene wat nog een paar jaar meegaat waarvan ook lenzen veel meer verkrijgbaar zijn dan mijn huidige Sony A77II.

In januari was er ook al een vergelijkbare topic, maar deze persoon kon de lenzen meenemen. Ik dus niet.
Beginnen met een schone maar dure lei dus.
Ik zit te denken aan de Sony a7 mVI of de Canon R6.
Deze liggen aardig bij elkaar zo op het eerste oog.
Maar toch zijn misschien ervaringen van hier die een doorslag kunnen geven.
Ik zit daarbij aan een 70-200 lens te denken, ik fotografeer landelijk, gebouwen maar ook wel hardloopwedstrijden.
Haast heb ik niet en heb dus alle tijd om uit te zoeken wat ik zou willen zodat deze minimaal 5 jaar meegaat.
Bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 15:54
Zet alle specificaties op een rijtje, bepaal wat voor jou prioriteit heeft en kijk welke camera het beste hier op aansluit. Zet het lenzen aanbod op een rijtje en kijk wat hier mogelijk is. Zijn er nog andere modellen die ook goed zouden zijn maar die minder duur zijn (zoals een A7 III)?

En belangrijkste, ga eens naar de Kamera Express of andere winkel om de camera's in je hand te houden, de bedienen te ervaren. De beste camera is de camera die jij het fijnste vind werken.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 15:22

bobcom

Dedicated dabbler

@Peter Honda Waarom alleen Sony of Canon? Waarom de stap naar FF, waarom de A7Cx en A6700 overgeslagen?

En waarom zou je lenzen je niet mee kunnen nemen? Ik zou eerst eens even hier kijken hoe het staat met de compatibilitiet van je A-mountlenzen i.c.m een recente ILCE-body: A7IV, A7V, A7Cii, A6700. en een LA-EA5 adapter.

Daarnaast: Sony, maar ook Nikon en Fuji, bieden optisch meer keus dan Canon's RF-mount. omdat die third parties niet a priori afwijzen

Glas als Tamron 70-180 2.8, 35-150 2-2.8, 17-70 2.8 is bij Canon geen optie, bij Nikon, Fuji en Sony wel.

[ Voor 10% gewijzigd door bobcom op 29-03-2024 22:05 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Honda
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-11-2024
bobcom schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:59:
@Peter Honda Waarom alleen Sony of Canon? Waarom de stap naar FF, waarom de A7Cx en A6700 overgeslagen?

En waarom zou je lenzen je niet mee kunnen nemen? Ik zou eerst eens even hier kijken hoe het staat met de compatibilitiet van je A-mountlenzen i.c.m een recente ILCE-body: A7IV, A7V, A7Cii, A6700. en een LA-EA5 adapter.

Daarnaast: Sony, maar ook Nikon en Fuji, bieden optisch meer keus dan Canon's RF-mount. omdat die third parties niet a priori afwijzen

Glas als Tamron 70-180 2.8, 35-150 2-2.8, 17-70 2.8 is bij Canon geen optie, bij Nikon, Fuji en Sony wel.
A mount lenzen passen toch niet op een E mount toestel, andersom wel. Daar is dan wel een adapter voor. Volgens mij hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Peter Honda schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:14:
[...]

A mount lenzen passen toch niet op een E mount toestel, andersom wel. Daar is dan wel een adapter voor. Volgens mij hoor.
Er zijn zelfs meerdere adapters beschikbaar.
There are four adapters for using A mount lenses on E mount cameras. The first two were designed for APS-C cameras only (LA-EA1 and LA-EA2). Two of the adapters contain an SLT mirror, focus sensors, and motor to drive screw-drive lenses. The other two just have electrical contacts.

LA-EA3 - AF motorized A-mount lenses
LA-EA4 - SLT, AF all A-mount lenses

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Peter Honda schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:14:
[...]

Nietes. E naar A kan niet, vanwege de registerafstand. Voor A naar E zijn er zoals @Daan_ al schrijft diverse adapters. De LA-EA1 en 3 lusten alleen lenzen met ingebouwde focusmotor, de (vrij lompe) LA-EA4 heeft een focusmotor en een semitransparante spiegel en maakt van een E-mount camera de facto een A-mount camera. De LA-EA5 heeft eveneens een AF-motor maar gebruikt het AF-systeem van de E-body - mits dat een A7IV, A6600 of moderner is,

Food for thought, zou ik zo zeggen

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 16:13
Misschien gewoon beginnen bij het objectief (of meervoud) wat het beste bij je past en dan pas kijken welke camera daarop past en of jij qua bediening wel bij die camera of het merk past.

Dat merk x of y meer keuze heeft of andere merken als mount kent is niet relevant als jij met eentje of desnoods een handjevol gelukkig bent en al die anderen toch nooit gebruikt. Leuk voor de marketing maar niet van toepassing op jou. In dit geval: als jij een topper van Canon hebt die jij ideaal vindt ga dan daar kijken, als het een Nikon, Fuji of Sony is geldt hetzelfde. Laat je niet gek maken door de specs van de topmodellen en dergelijke die je toch niet gaat kopen, kunt betalen of misschien zelfs wilt hebben.

Jij bent immers de "sukkel" die op de ontspanknop drukt en dus de geniale fotograaf kunt worden.
Jij zet jouw ideeën om in mooie beelden en de camera of het merk heeft daar zelden iets mee te maken en is alleen een hulpmiddel. Ook al willen de fabrikanten je graag doen geloven dat zij jou tot genie maken, het klopt niet en is gewoon een soort leugen. Je moet je pas zorgen maken als je apparatuur voorkomt dat jij jouw ideeën kunt omzetten en dat is maar erg zelden het geval. Misschen ben je gewoon geen genie...

Je oude objectieven zijn misschien aardig maar een adapter is altijd een compromis. Als ze echt uniek zijn moet je een adapter gebruiken, maar meestal is handiger gewoon opnieuw te beginnen als je merk er "niet meer is (jouw Sony A-mount)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien toch even terug naar @Peter Honda's vraagstelling: denkend over een 70-200mm lens tot de conclusie komen dat de A77II en het hele lenzenpakket (benieuwd wat dat omvat) beter afgeschreven kan worden om een nieuwe dure start te maken met een A7MIV of Canon R6III.

Blijft de vraag waar die 70-200 voor dient. Moet dat een crop-70-200 zijn (dus iets van 100-300mm FFeq) of een 70-200 op FF? Een 2.8, een 4.0, of variabel? Welke brandpunten moeten er nog meer komen? Want een 70-200 voor landschap, gebouwen en hardlopen lijkt me een tikje eenzijdig - ongeacht of die op een FF of een aps.c body zit

Je kan je blind staren op de specs van cameras, maar ook op die van een lens. Terecht stelt @MJ23 dat je het best op een rijtje bundelt wat belangijk is en aan de hand daarvan gericht vragen stelt. Dat levert wellicht meer duidelijkheid op.

Nu lijk je vooral je A-mountglas en aps-c body de deur uit te willen doen, wat verder niet relevant is. De vraag die over blijft is "Opnieuw beginnen met een FF en 70-200 lens. A7IV, R6III of toch iets anders?" en die zou wel eens eerder verwarring dan antwoorden op kunnen leveren.

Pagina: 1