Constant wachtwoord wijzig e-mailtjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-10 15:01
Ik denk dat er iedereen al eens in contact met gekomen is.
Spam mail.

Ik kreeg ze vaak maar gaf er geen gehoor naar.
Al sinds enige tijd ,(als in)maanden krijg ik continu mails (die trouwens legit zijn) van dat men op verschillende websites mijn paswoorden willen resetten.

Dus ergens op het dark web, zal mijn email adres gevallen zijn en probeert men mijn inlog gegevens te veranderen. Dit gaat van marktplaats tot steam account tot uber app.
Dan krijg ik continu emails in de trend van "u wilt paswoord veranderen..."

Kan ik hier überhaupt iets aan doen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Gebruik een wachtwoord manager zodat je makkelijk op elke website een ander wachtwoord kan gebruiken. Dan is er niet zo veel aan de hand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
2fa gebruiken, password manager in dienst nemen en overal lange en gegenereerde verschillende wachtwoorden gebruiken.

Beetje de basic tips zegmaar.

Wat ook nuttig kan zijn is om mail adressen te gebruiken met een toevoeging. Veel providers ondersteunen het + teken vóór de @ als zijnde een alias (geen idee hoe die functie precies heet)

Je mail adres ziet er dan als volgt uit:
Gebruikersnaam+tweakers@gmail.com

Waarbij de mail gewoon aankomt op gebruikersnaam@gmail.com.

Zo kun je zelf nog een beetje in de gaten houden waar mogelijke lekken vandaan komen, en het is een prima manier om een disposable mail adressen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Erebus1 Ik heb even je titel aangepast.

Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat je er echt iets aan kan doen. Het enige wat kan is je e-mailadres veranderen op alle sites, maar bij de eerst volgende lek ben je weer net zo ver van huis.

Het is alleen wel gek dat ze dit proberen, want je schiet er geen drol mee op. Tenzij er ook toegang is tot je e-mailadres. Dat wachtwoord zou ik dus sowieso eens wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Dank voor de nuttige tips/tricks.

Maar ik denk dat er persoonlijk meer aan de hand is.
Bv net nu kreeg ik mail binnen van mijn epic games account.
Het zou succesvol een pasword reset gekregen en dan krijg je een code die je moet ingeven voor het compleet te maken.

Heb ik te maken met een of ander trojan/keylogger of dergelijke ?
Zoja, kan ik bepaalde scan software op loslaten voor dit te lokaliseren ?

Ik krijg dergelijke mails, tientallen keren per dag.
Sommige periodes helemaal niets, maar de afgelopen weken is het uitzonderlijk erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Koekstra schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:07:
2fa gebruiken, password manager in dienst nemen en overal lange en gegenereerde verschillende wachtwoorden gebruiken.

Beetje de basic tips zegmaar.

Wat ook nuttig kan zijn is om mail adressen te gebruiken met een toevoeging. Veel providers ondersteunen het + teken vóór de @ als zijnde een alias (geen idee hoe die functie precies heet)

Je mail adres ziet er dan als volgt uit:
Gebruikersnaam+tweakers@gmail.com

Waarbij de mail gewoon aankomt op gebruikersnaam@gmail.com.

Zo kun je zelf nog een beetje in de gaten houden waar mogelijke lekken vandaan komen, en het is een prima manier om een disposable mail adressen te gebruiken.
Daarnaast ben je af van geautomatiseerde inlogpogingen, omdat ze niet een mailadres kunnen copy-pasten bij elke service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Erebus1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:17:
Heb ik te maken met een of ander trojan/keylogger of dergelijke ?
Zoja, kan ik bepaalde scan software op loslaten voor dit te lokaliseren
Malwarebytes Anti-Malware?
En anders, schone installatie uitvoeren?

Ga vanuit daar overal je email en wachtwoord aanpassen en in een password manager zetten.
Met dus overal een uniek wachtwoord en mailadres (door een + er tussen te zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan natuurlijk vanalles zijn. In het slechtste geval heeft iemand ingebroken in je mailbox en gebruikt dat nu om ook in andere accounts te komen.
Uit voorzorg een password change en 2FA op je mailaccount is hoe dan ook een goed idee als je dat niet al had.

Het kan ook phishing zijn, heb je gekeken of die mailtjes daadwerkelijk van de vermeende afzender komen en evt. linkjes legitiem zijn?

Het kan ook zijn dat een bekende van je je zit te trollen. Ik heb hier op Tweakers ook wel eens een grapjas gehad die boos was vanwege een ban en vervolgens password resets ging aanvragen voor mijn @tweakers.net adres.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 28-03-2024 15:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Ik heb liggen graven op mijn Microsoft account en zag daar bijzonder veel activiteit zoals onderstaande foto laat zien. Ik heb nogmaals een moeilijke(re) paswoord gekozen.
Mijn pc een schone installatie laten doen is toch het laatste wat ik wil doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ufGoTYLO_fI_E-C7EY4uRXHuho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G8Jc8wgSuq6RtB4RMnHtIgh.jpg?f=fotoalbum_large

+ ik heb via Microsoft website ook alle accounts laten afmelden op toestellen waar ik aangemeld zou zijn. Hopelijk gaat dit ook helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Erebus1 op 28-03-2024 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je ook al 2FA aangezet op je Microsoft account?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

De Nelis

en anders maar niet...

China en Rusland is het gelukt om aan te melden in ieder geval.

Maar heb je nu ook 2FA aangezet op je account? Wel zo handig om te doen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:03

samo

yo/wassup

Waarschijnlijk is je wachtwoord uitgelekt, check daarvoor bijvoorbeeld https://haveibeenpwned.com/. Wijzig het wachtwoord overal waar je ditzelfde wachtwoord gebruikt.

En de eerder gegeven tip: een wachtwoordmanager helpt bij het minimaliseren van impact, bijhouden welke wachtwoorden vervangen moeten worden, managen en informeren van 2fa etc.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Het eerste kan ik begrijp, die app heb ik gebruikt.
Maar dat onderste, nope. Ken het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymd5q-DkBz2iuOH-FFU0-cfAoOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdun4CdlD305zuaqMHSKPKLp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Erebus1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:12:
Het eerste kan ik begrijp, die app heb ik gebruikt.
Maar dat onderste, nope. Ken het niet.

[Afbeelding]
Daar staat bijna iedereen in. Mijn email staat in 12 data breaches, dus dat zegt niet alles.
Beter om zoveel mogelijk alleen unieke wachtwoorden te gebruiken, en zoveel mogelijk 2FA.

Overigens krijg ik momenteel ook veel inlogpogingen op m'n Microsoft-account, maar gelukkig allemaal niet succesvol.

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 28-03-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 13:45

ZeroCode

Woopie

Nou ik heb dat dus ook dagelijks van verschillende sites zoals Linkedin, Booking.com en noem maar op. Allemaal van die 5 minuten inlog mailtjes. Niet 1 nee echt een stuk of 5 per dag, naast alle andere chinese spamzooi. Begint wel irritant te worden...

Ik heb er ook nog geen oplossing voor...
Erebus1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:56:
Ik denk dat er iedereen al eens in contact met gekomen is.
Spam mail.

Ik kreeg ze vaak maar gaf er geen gehoor naar.
Al sinds enige tijd ,(als in)maanden krijg ik continu mails (die trouwens legit zijn) van dat men op verschillende websites mijn paswoorden willen resetten.

Dus ergens op het dark web, zal mijn email adres gevallen zijn en probeert men mijn inlog gegevens te veranderen. Dit gaat van marktplaats tot steam account tot uber app.
Dan krijg ik continu emails in de trend van "u wilt paswoord veranderen..."

Kan ik hier überhaupt iets aan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Update :

Ik heb opeens vrijwel geen enkel mail in de zin van "inlogpoging etc" gekregen.
Ofwel is dit tijdelijk of toevallig of toch door de maatregelen.

Een van die maatregel was via microsoft, alle aangemelde accounts uitloggen.

Ik ben benieuwd. Misschien nuttig als hier ooit iemand komt kijken met hetzelfde probleem.
Ook zijn paswoorden veranderd uiteraard.
Pagina: 1