CV ketel uitzoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenbr
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 20:46
Hallo Allemaal,

Ik zoek een nieuwe CV ketel voor mijn huis (warmtepomp is ivm VVE uitgesloten). Ik kom momenteel uit op de Intergas Xtreme 30 en de HRE 28/24 CW4. Beiden lijken behoorlijk op elkaar, laatstgenoemde is iets goedkoper in de aanschafprijs. Mijn huis is:
- 100m2
- Centrale rookafvoer (terugslagklep is vereist)
- Wordt enkel gebruikt voor douchen (zeer lage waterdruk) ivm cooker
- Maisonnette
- Als ik de verwarming aanzet is het enkel de woonkamer (+- 55m2) die ik verwarm.
- Ik stook gemiddeld per jaar +- 300m3 gas

Mocht iemand inzicht hebben in het daadwerkelijke gebruik van de ketels (is voor mij een belangrijkere factor dan iets langer opwarmen etc.)

Tevens ben ik een leek op het gebied van CV ketels. Bij deze dan ook mijn vraag: heeft iemand tips omtrent welke te kiezen (of een andere ketel ofc)?

Alvast super bedankt :)!

Steven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 14:18
Volgens mij is de Extreme de nieuwe versie van de HRE 28/24 CW4.

Wat voor (vermogen) ketel heb je nu?

Heb je nu een regendouche of bijvoorbeeld een waterbesparende douchekop? Je geeft al aan een lage waterdruk te hebben, dus misschien zijn beide ketels al overkill en kun je beter een CW3 ketel aanschaffen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
volgens mij stelde de extreme meer eisen aan de rookgasafvoer en dan wel uit welk materiaal die is gemaakt.
Dit vanwege de warmtewisselaar (aluminium)
Het toestel kan worden aangesloten op roestvaststalen of kunststof (PP T120) combidoorvoeren
https://www.warmgarant.nl...hrift-Intergas-Xtreme.pdf pagina 6 en pagina 26

dus de vraag is: waarvan is de huidige rookgasafvoer gemaakt?

[ Voor 55% gewijzigd door Leipo op 28-03-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
oke, bijna niks dus 300m3 is niet veel.

ik gebruik +/-45m3 voor koken, en +/- 100m3 voor verwarmen. (+ +/- 1800kWh warmtepomp + 800kWh voor tapwater).

handig voor je beslissing is: hoeveel kW aan HT radiator heb je hangen (die je gebruikt, dus je huiskamer radiatoren).
(of misschien LT radiatoren?)
en dat getal als het minimum vermogen van de ketel kiezen, dan zit je vaak beter als standaard setje.
(weet je niet hoe dat moet opzoeken meld even.)

er zijn ook mensen hier die zijn overgegaan naar elektra verwarming(COP1).
(zeker als je alles naar elektra kunt brengen dus ook koken, dan heb je per jaar al snel 300€ korting als je de gasleiding opzegt. daar koop je per jaar al snel veel kWh's voor.)
dat is geen toffe zoals een warmtepomp (COP4) maar met zo weinig gebruik is het soms wel haalbaar.

ik reken even voor (zelf beter doen, ik weet niet wat voor contract jij hebt, dit varieert per persoon.):
300m3 = 300x 1,20€ = 360€ + 300€ vastrecht = 660€
660€ / 0,25€/kWh = +/-2600kWh en dat is grofweg voldoende om het gas te vervangen voor elektra.
je hebt dan geen nieuwe gasketel meer nodig, en elektra verwarming is niet duur in aanschaf.

het heeft zijn voordelen en zijn nadelen, maar dat laat ik verder even over aan @ericplan die heeft hier meer ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-03-2024 14:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

@Stevenbr Mocht je die kant op willen, vraag maar. Hier een elektrische 80-liter boiler en elektrische radiatoren. Aanschafkosten beperkt, geen onderhoud, geen vastrecht gas (als je ook elektrisch kookt). COP=1 is geen punt als je zo weinig verbruikt. Elektrische boiler kan prima overweg met lage waterdruk.

Maar je mag verder niets meer posten op Tweakers, want daar zijn warmtepomp en e-auto de norm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:34
ericplan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:29:
@Stevenbr Mocht je die kant op willen, vraag maar. Hier een elektrische 80-liter boiler en elektrische radiatoren. Aanschafkosten beperkt, geen onderhoud, geen vastrecht gas (als je ook elektrisch kookt). COP=1 is geen punt als je zo weinig verbruikt. Elektrische boiler kan prima overweg met lage waterdruk.

Maar je mag verder niets meer posten op Tweakers, want daar zijn warmtepomp en e-auto de norm.
In dit geval ben ik het volledig met je eens. Hier moet je geen CV-ketel meer hebben.

Ik zou kijken naar elektrische kacheltjes met een elektrische boiler. Eventueel kun je nog een E-CV van Bosch nemen. 300m3 rechtvaardigt gewoon geen nieuwe CV-ketel met de huidige vastrechtkosten (die alleen maar verder oplopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
En een WP zonder buitenunit is geen optie?

L/W Warmtepompen zonder buiten deel (>4kW)

@ericplan verbruikt nog een hoop minder dan het equivalent van 300m³ gas.

E-CV verbruikt iets van 2500-2700kWh stroom om 300m³ te vervangen.

[ Voor 46% gewijzigd door Ronald op 28-03-2024 20:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

E-CV combineert de slechte eigenschappen van een CV met COP=1. Wat mij betreft een absolute no-go.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Dat klopt ook ja... maar het (grote) verschil in jouw verbruik, @ericplan en wat het verbruik bij @Stevenbr zou zijn blijft links of rechtsom bestaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Iemand noemde het al eens, maar ik denk dat je bij dit soort lage verbruiken het niet zomaar kan extrapoleren. Achteraf denk ik dat ik, toen ik nog gas had, relatief veel nodig had voor warmwater en ook vanwege leidingverliezen. Een appartement is wat dat betreft niet te vergelijken met een rijtjeshuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenbr
Dank allen voor de utigebreide feedback. Momenteel hangt er een Remeha Selecta. heb een foto bijgevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpe8-jlxIFp-vM1mJhO4yvKqHYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihzmUFh8ktXnEcJ6Jm0ag82K.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft de centrale rookgasafvoer, ik denk dat het RVS is omdat ook het riool bijv. RVS is. Ik kan het moeilijk inschatten maar misschien ziet iemand het antwoord op de foto van de pijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onwjxdG_zrJ0tvYPUNQeYMdTLUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ui8XDLzBsBhg9dvheqVraTf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPkAQFN_wmBFCIKuILHGzdRs3tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLPliBzexJG944PI0rNx1Rn8.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf ervaring met een boiler in een vakantiehuisje: Boiler kost daar ongeveer 1000Kwh x 0,32 (mijn Kwh tarief) = 320 euro, jaarlijks bij zeer gering gebruik (wordt helft van het jaar niet gebruikt).

Ik denk dat het slim is om me te focussen op CV ketels ipv alle andere oplossingen: Ik heb geen budget momenteel voor de aanschaf van een compleet nieuw radiator systeem + ik vind gokken op 'goedkope stroom' de komende tijd risicovoller dan de good old gas toer.

Ik zag ook nog de Intergas Xtreme 24 (CW3). Aanschaf prijs is ietsjes goedkoper, maakt me niet al te veel uit dit soort verschillen, maar ik wil vooral weten: Welke ketel is het efficients :) (Zou bijv. theoretisch gezien een Xtreme 30 evenveel verbruiken als de 24 als de energievraag precies hetzelfde is, gegeven dat ik niet over de max van de Xtreme 24 heen ga)

Thx again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als ik de foto's zie, dan denk ik dat een CV-installateur gedetailleerde vragen gaat stellen over de rookgasafvoer en voorstelt om een liner aan te brengen. Zondermeer vervangen zit er na de nieuwe ketelwet niet meer in en zelf mag je er niet meer aan sleutelen.

Tijd om in een spreadsheet de kosten van gas of COP=1 verwarming naast elkaar te zetten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 14:56

silverball

De wagen voor moderne mensen

Stevenbr schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:39:

Ik denk dat het slim is om me te focussen op CV ketels ipv alle andere oplossingen: Ik heb geen budget momenteel voor de aanschaf van een compleet nieuw radiator systeem + ik vind gokken op 'goedkope stroom' de komende tijd risicovoller dan de good old gas toer.
Ik denk dat je je arm rekent. Een COP1 boiler en wat kachels is goedkoper in aanschaf dan een nieuwe CV-ketel, zeker als er nog ingewikkelde aanpassingen gedaan moeten worden vanwege de rookgasafvoer. En van gas weet je bijna zeker dat de kosten omhoog gaan.

Ik zou het inderdaad even op papier zetten zoals @ericplan voorstelt. Als je perse voor gas wilt gaan dan kan dat natuurlijk ook.
ericplan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:26:
Iemand noemde het al eens, maar ik denk dat je bij dit soort lage verbruiken het niet zomaar kan extrapoleren. Achteraf denk ik dat ik, toen ik nog gas had, relatief veel nodig had voor warmwater en ook vanwege leidingverliezen. Een appartement is wat dat betreft niet te vergelijken met een rijtjeshuis.
Zolang die leidingverliezen binnen de schil van de woning plaatsvinden (niet ergens in een kruipruimte) dan is het geen verlies zou je toch zeggen. Wel heb je je pomp.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 29-03-2024 14:03 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Ik ben groot fan van het YT-kanaal Technology Connections.
Laatst kwam ik deze video tegen, wellicht het kijken waard.

Wat ik ermee bedoel, als je een slimme thermostaat hebt kun je eens kijken hoeveel vermogen je werkelijk nodig zou hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door CappieL op 29-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

silverball schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Zolang die leidingverliezen binnen de schil van de woning plaatsvinden (niet ergens in een kruipruimte) dan is het geen verlies zou je toch zeggen. Wel heb je je pomp.
Bij ons waren het relatief lange transportleidingen (ruim 20 meter) door onverwarmde slaapkamers waar het raam openstond/staat. Die warmte ging door het raam of door het plafond naar buiten. Leidingen zaten tegen het plafond in het zicht. Isoleren had gekund, maar dat was nog lelijker. Nu zit er in de slaapkamers een e-radiator. Die staan altijd uit, zitten er voor het geval van ziekte of de grote ijstijd.

De thermische schil van een rijtjeshuis lijkt op een kubus. Bij een appartement lijkt het meer op een schoenendoos.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-09 09:25
Toevallig recent ook deze hele zoektocht afgesloten. Warmtepomp was voor nu geen optie, omdat het verbruik "te laag" was om het nu financieel interessant te maken, er geen ruimte is voor de boiler die nodig zou zijn om helemaal van het gas te gaan en zo nog tal van andere redenen.

Daarom gekeken naar een ketel dat zo laag mogelijk kan moduleren en ben uitgekomen op de Remeha Tzerra Ace Matic. Hiervoor had ik ook een Remeha ketel hangen wat (achteraf) als voordeel had dat een nieuwe ketel plaatsen gemakkelijker is en er minder aanpassingen nodig zijn. Wel zijn er nieuwe regels voor de afvoer, waardoor we van 2 naar 1 afvoer zijn gegaan. Meteen de boel zo laten aanleggen dat er ruimte is voor een WP mocht die er komen.

De keuze voor deze ketel is grotendeels bepaald op een zo laag / efficiënt mogelijk gebruik en eventueel de mogelijkheid om er een WP naast te hangen. Het grootste probleem bij veel ketels leek mij dat er steeds een gat is in het (maximaal) vermogen van een WP en de ondergrens van het vermogen van een ketel. Hoe lager de ketel kan hoe beter deze (als ik het goed begrepen heb) kan samenwerken met een WP.

Kosten voor offertes lopen sterk uiteen. Het CV collecties was veruit het goedkoopste, maar ben uiteindelijk toch gegaan voor de partij die al vele jaren onze ketel onderhoudt.

We hebben nu de mogelijkheid om in stappen het gasverbruik verder af te bouwen. En wanneer het voor ons interessant wordt er een WP bij te hangen die goed zou moeten kunnen samenwerken met de ketel. We, tot er een oplossing is kleinere boilers, toch "gewoon" kunnen blijven douchen. En wanneer het lukt om het verbruik nog verder terug te dringen (tot onder de 500 m3) we ook in vastrechtkosten naar beneden gaan. Voor nu zitten we daar nog net boven.

De ketel hangt er nog maar een paar dagen, maar voorals nog geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenbr
CV montage heb ik al geregeld, hoef alleen de CV te kiezen. @@Erpenator2 thx voor de tip over de compatibiliteit. In hoeverre is dat verschillend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Experts op dit gebied mogen deze reactie verbeteren, maar als je de specs neemt van de eerder genoemde cv ketel dan is het minimale vermogen 3,3kw en het maximale 21,8 kW. Met name de 3.3kw is belangrijk om naar te kijken, want meestal ligt deze waarde veel hoger. Als je dan als voorbeeld een 4kwh WP hebt en je ketel heeft als laagste vermogen 7kw dan zit er een gat tussen de 4 en de 7. De WP kan niet harder werken en de ketel niet zachter. De ketel gaat dan steeds pendelen. Dit wil je proberen te voorkomen door iets aan overlap te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Je zegt dat je zeer lage waterdruk hebt, daarom denk ik dat er ook zeer weinig water uit je douche komt. Als dat zo is, kun je het beste een ketel uitzoeken met een zo laag mogelijk minimaal vermogen, en dan kijken of je daar qua warmwater nog mee weg komt. Ik denk van wel namelijk.

Hoe kom je dr achter? Gewoon alleen de warme kraan vd douche open, emmer er onder, en kijken hoeveel liter per minuut je er uit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CappieL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:06:
Ik ben groot fan van het YT-kanaal Technology Connections.
Laatst kwam ik deze video tegen, wellicht het kijken waard.
[YouTube: Old HVAC industry practices are holding us back and costing us money. But we can fix it.]

Wat ik ermee bedoel, als je een slimme thermostaat hebt kun je eens kijken hoeveel vermogen je werkelijk nodig zou hebben.
Wat ik er voornamelijk uit het urenlang verhaal destilleer:

Ook in de VS zijn er geen slimmere installateurs dan hier.
Motto: "Living in the past - Living Fossils"
Reken met het ergste! Namelijk daarmee dat installateurs niet kunnen/willen rekenen.
Voor de rest een aantal min of meer bruikbare methoden om het maximaal benodigde vermogen van een warmteopwekker experimenteel te bepalen. Helaas gaat de auteur van de YT-video niet op de warmteafgifte in.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
dunklefaser schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Helaas gaat de auteur van de YT-video niet op de warmteafgifte in.
In de VS maakt men eigenlijk weinig gebruik van radiatoren, en is het vooral luchtverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CappieL schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:51:
[...]

In de VS maakt men eigenlijk weinig gebruik van radiatoren, en is het vooral luchtverwarming.
Mijn opmerking/vraag doelt op het volgende:
Hoe ziet dat bij luchtverwarming met de nu veel lagere aanvoertemperaturen uit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ben toch wel benieuwd voor welk totaalbedrag TS hier een nieuwe CV-ketel geplaatst krijgt. Uiteraard door een gecertificeerde installateur. TS geeft aan er niet veel verstand van te hebben, heeft een beperkt budget.
Maar de keuze van TS lijkt juist niet ingegeven door het budget.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sinds de nieuwe gasketelwet mag alleen een gecertificeerd installateur aan de cv-ketel komen. De enige handeling die je zelf mag doen is bijvullen.

In ons appartementencomplex wordt geen cv-ketel vervangen zonder camera-inspectie van de rookgasafvoer of er wordt een flexibele liner aangebracht. Zonder dat gaat geen installateur aan de slag.

Als bestuurder van een VvE zou ik dat ook van bewoners eisen. Met een onjuiste installatie kan je ook anderen in gevaar brengen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevenbr
Erpenator2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:33:
Toevallig recent ook deze hele zoektocht afgesloten. Warmtepomp was voor nu geen optie, omdat het verbruik "te laag" was om het nu financieel interessant te maken, er geen ruimte is voor de boiler die nodig zou zijn om helemaal van het gas te gaan en zo nog tal van andere redenen.

Daarom gekeken naar een ketel dat zo laag mogelijk kan moduleren en ben uitgekomen op de Remeha Tzerra Ace Matic. Hiervoor had ik ook een Remeha ketel hangen wat (achteraf) als voordeel had dat een nieuwe ketel plaatsen gemakkelijker is en er minder aanpassingen nodig zijn. Wel zijn er nieuwe regels voor de afvoer, waardoor we van 2 naar 1 afvoer zijn gegaan. Meteen de boel zo laten aanleggen dat er ruimte is voor een WP mocht die er komen.

De keuze voor deze ketel is grotendeels bepaald op een zo laag / efficiënt mogelijk gebruik en eventueel de mogelijkheid om er een WP naast te hangen. Het grootste probleem bij veel ketels leek mij dat er steeds een gat is in het (maximaal) vermogen van een WP en de ondergrens van het vermogen van een ketel. Hoe lager de ketel kan hoe beter deze (als ik het goed begrepen heb) kan samenwerken met een WP.

Kosten voor offertes lopen sterk uiteen. Het CV collecties was veruit het goedkoopste, maar ben uiteindelijk toch gegaan voor de partij die al vele jaren onze ketel onderhoudt.

We hebben nu de mogelijkheid om in stappen het gasverbruik verder af te bouwen. En wanneer het voor ons interessant wordt er een WP bij te hangen die goed zou moeten kunnen samenwerken met de ketel. We, tot er een oplossing is kleinere boilers, toch "gewoon" kunnen blijven douchen. En wanneer het lukt om het verbruik nog verder terug te dringen (tot onder de 500 m3) we ook in vastrechtkosten naar beneden gaan. Voor nu zitten we daar nog net boven.

Ha @Erpenator2 , thx voor de tip! ik denk dat ik voor de Remeha Tzerra Ace-Matic 24c HR Combiketel 3,0 - 20,0 kW CW3 ga :), idd een mooi minimaal vermogen. Overigens is mijn waterdruk 5L per minuut, dat moet dus wel goedkomen :). Bevalt hij nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
De ketel bevalt nog steeds. We hebben er niet heel veel mee verwarmd natuurlijk, maar de dagen dat we hebben moeten stoken werkte prima. Via OpenTherm kan je veel uitlezen uit de ketel, dus als je Home Assistent hebt kan je een notificatie instellen zodra de keteldruk te laag wordt. (Altijd handig).

Paar punten waarop deze ketel verschilt met de vorige is dat het langer duurt voor je warmwater hebt in de douche. In dit topic wordt dat ook besproken.

Ook is het geluid iets anders (in eerste instantie iets luider), maar ik denk dat ik daar inmiddels aan gewend ben. Tot nu toe heeft hij storingsvrij gefunctioneerd en hoop dat dit zo nog lang blijft ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Erpenator2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:33:

Ik lees dat de Tzerra Ace Matic een toestelwachttijd van 30 seconden heeft voor warm water (of bijna 30). Daar word ik wel nerveus van. Heb je daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Dat klopt, dat heb ik destijds ook gelezen en is merkbaar. Het heeft voor- en nadelen. Soms gebruikten wij (uit gemak) de badkraan om water snel even wat water te pakken, omdat de wasbak vol lag met spulletjes. Onze oude ketel ging dan direct vol aan waardoor je direct een relatief hoog gasverbruik had. Dat hebben we nu niet meer.

Wel duurt het even voordat je warm water hebt, maar storend vind ik het niet. Onze ketel hangt ook bijna boven de douche dus de afstand lijkt mij vrij kort. Het duurt iets langer voor je warm water hebt dan de oude ketel die we hadden, maar voor ons niet te lang dat het storend is. Ik lees dat sommige mensen dit wel vinden en dit oplossen door de cv ketel tijdens de douchetijden op comfort stand zetten en daarna weer op ECO. Via opentherm en de juiste aansturing (ik gebruik een Plugwise Adam) kan je dat denk ik wel automatiseren. Dat kan ik eventueel voor je uitzoeken.

Het meeste gas verbruiken wij voor het huis warm te stoken, dus heb vooral gekeken naar de ondergrens van het vermogen en dan zijn er maar weinig ketels die overblijven met dezelfde specs.

Je hebt dan ook nog de Intergas, maar daar zouden wij dan extra spullen voor bij moeten kopen om het te laten werken met onze vloerverwarming. Maar wellicht speelt dat voor jou niet.

Conclusie: De ketel zou minder water kunnen verspillen door sneller warm te worden, maar echt storend vind ik het zelf niet.
Pagina: 1