Simhub - Custom pcb met ws2812b LEDs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyl94
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-09 16:44

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Hey Tweakers!

Ik zat even met een vraag, ik weet niet of dit de juiste plek hiervoor is, maar omdat veel mensen hier met simhub werken leek mij dit de beste plek. Ik ben bezig met het ontwerpen van een custom sim racing stuur met een custom pcb. De pcb wordt aangedreven door een stm32f103cbt6 mcu. Op deze pcb heb ik meerdere groepen met ws2812b leds. 1 groep is voor de engine rpm en 2 groepen voor de fuel indicatoren / flags in iracing.

Nu weet ik dat je in simhub ws2812b led strips hiervoor kunt gebruiken i.c.m. een arduino. Maar is het ook mogelijk om mijn custom pcb te programmeren zodat deze met simhub kan communiceren? Of heb ik nu een probleem en moet ik buiten simhub gaan denken om dit voor elkaar te krijgen? Ik had dit misschien al moeten bedenken voor ik mijn pcb in productie heb laten gaan...

[ Voor 11% gewijzigd door joeyl94 op 28-03-2024 11:45 ]

Iracing Profiel - Twitch - Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_Inde
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2024
SimHub kan geen leds aansturen via een STM32. Dit gaat enkel via een arduino of een rp2040 (als je de DDC firmware gebruikt van Andreas Dahl - https://github.com/andreasdahl1987/DahlDesignDDC).

Voor je knoppen kan je perfect een STM32 gebruiken. Maar in combinatie met leds zal je dan een interne usb kunnen voorzien en extra arduino chip voor de leds. Je kan ook enkel voor arduino gaan als je genoeg pinnen hebt voor de knoppen en leds.
Of je gaat helemaal de rp2040 route en dan kan je ook de leds en knoppen op 1 chip combineren.

Je kan de leds ook in 1 lange slang maken, dat scheelt aan output pinnen. En dan maak je in SimHub de groepen voor de verschillende functies.

Simhub heeft een zeer goede Discord met heel veel helpende handen als je nog verder in detail zou willen gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris_Inde op 28-03-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Chris_Inde schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:42:
SimHub kan geen leds aansturen via een STM32. Dit gaat enkel via een arduino of een rp2040 (als je de DDC firmware gebruikt van Andreas Dahl - https://github.com/andreasdahl1987/DahlDesignDDC).

Voor je knoppen kan je perfect een STM32 gebruiken. Maar in combinatie met leds zal je dan een interne usb kunnen voorzien en extra arduino chip voor de leds. Je kan ook enkel voor arduino gaan als je genoeg pinnen hebt voor de knoppen en leds.
Of je gaat helemaal de rp2040 route en dan kan je ook de leds en knoppen op 1 chip combineren.

Je kan de leds ook in 1 lange slang maken, dat scheelt aan output pinnen. En dan maak je in SimHub de groepen voor de verschillende functies.

Simhub heeft een zeer goede Discord met heel veel helpende handen als je nog verder in detail zou willen gaan.
Ah shit ja hier was ik al bang voor. Dan zou ik toch een andere manier dan simhub moeten gaan bedenken om mijn pcb werkend te krijgen. Ik heb de pcb al ontwikkeld en is inmiddels ook al in productie. Super stom dat ik er van uit ging dat ik ws2812b gewoon zou kunnen aansturen via een stm32.

maar als ik de pcb opnieuw ga ontwerpen, raad je dan aan om voor de rp2040 chip te gaan of een arduino bordje? Stroom wordt geleverd via een gx16-4 naar jst-xh4.

voor mijn pushbuttons en encoders heb ik 18 pinnen nodig (5x5 multiplexing en 8 pinnen voor 4 encoders) plus ik heb nu 6 groepen met ws2812b leds. 2 pinnen voor de backlights voor de drukknoppen, 1 groep voor de encoder backlights, 2 groepen voor de fuel indicators en 1 groep voor de enige rpm. Ik zou die 3 pinnen van de backlights tot 1 kunnen voegen en de 2 van de fuel indicators tot 1 pin kunnen maken. Daarnaast heb ik nog een VoCore scherm, die zou dan op de tx en rx aangesloten moeten worden.

[ Voor 20% gewijzigd door joeyl94 op 28-03-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_Inde
Een RP2040 draait wat sneller dan een arduino chip en kan wel wat meer aan. Best u eens verdiepen in die DDC van Dahl. Alsook zijn stuur dat volledig open source is. Daar zit veel in waaruit je wel wat dingen kan leren. https://www.dahldesign.eu/projects

Een Vocore heeft een rechtstreekse usb aansluiting nodig (of via een usb hub op de pcb). TX en RX via de chip zijn veel te traag. Een nextion kan je aansturen via tx en rx maar dat is een doodlopend verhaal. Simhub ondersteunt ze nog wel maar dan vooral de oudere firmware versies. De nieuwe firmware maakt het zelfs voor simhub moeilijk om goed te communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Bedankt voor je hulp. Ik heb me meer ingelezen en het is allemaal een heel stuk ingewikkelder dan ik in gedachte had. Ik heb mn pcb order kunnen cancelen en ga terug naar de teken tafel. Flinke domper, maar ik leer er van. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_Inde
joeyl94 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:59:
Bedankt voor je hulp. Ik heb me meer ingelezen en het is allemaal een heel stuk ingewikkelder dan ik in gedachte had. Ik heb mn pcb order kunnen cancelen en ga terug naar de teken tafel. Flinke domper, maar ik leer er van. Bedankt!
Gelukkig dat je nog kon cancellen anders zal je met boarden waar de helft van de functies maar bruikbaar van waren.

Het is inderdaad niet eenvoudig. Ik heb me er ook eens aan gewaagd maar ik kom meestal niet verder dan addon boards waar je dan de arduino ofzo op plugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Nou, ik ben me flink aan het verdiepen geweest en ik denk dat ik hier wel uit ga komen. Die Dahl Design is echt geweldig, bedankt voor de link! En dat ga ik ook gebruiken op mijn pcb, ik houd de scan matrix en hall sensors op de stm32 en gebruik de rp2040 voor alle led aansturingen. Heb hier wat notities hoe ik ontwerp aanpak

• Usb kabel wordt als jst-xh4 aangesloten op de usb hostcontroller chip
• De usb hostcontroller communiceert met de stm32 en de rp2040
• De stm32 usb pinnen worden verbonden met de usb hostcontroller chip
• De rp2040 usb pinnen worden verbonden met de usb hostcontroller
• Het Vocore scherm wordt direct verbonden met de usb hostcontroller chip

Stm32f103cbt6:
• Op de stm32 wordt de 5x5 matrix en 2 hall sensors geprogrammeerd
○ De push functie van de 4 encoders zitten ook in deze matrix
• Boot0 aansluiten op ground en de firmware via st link programmeren

RP2040 ws2812b:
• 4 aparte groepen maken voor leds
○ Groep 1 = engine rpm
○ Groep 2 = fuel indicators
○ Groep 3 = Encoder backlights
○ Groep 4 = Pushbutton backlight
• Leds programmeren in arduino ide, codes via link
• De 4 encoder funties wordt hier op aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:25

Hupske

AFCA

joeyl94 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:18:
Nou, ik ben me flink aan het verdiepen geweest en ik denk dat ik hier wel uit ga komen. Die Dahl Design is echt geweldig, bedankt voor de link! En dat ga ik ook gebruiken op mijn pcb, ik houd de scan matrix en hall sensors op de stm32 en gebruik de rp2040 voor alle led aansturingen. Heb hier wat notities hoe ik ontwerp aanpak

• Usb kabel wordt als jst-xh4 aangesloten op de usb hostcontroller chip
• De usb hostcontroller communiceert met de stm32 en de rp2040
• De stm32 usb pinnen worden verbonden met de usb hostcontroller chip
• De rp2040 usb pinnen worden verbonden met de usb hostcontroller
• Het Vocore scherm wordt direct verbonden met de usb hostcontroller chip

Stm32f103cbt6:
• Op de stm32 wordt de 5x5 matrix en 2 hall sensors geprogrammeerd
○ De push functie van de 4 encoders zitten ook in deze matrix
• Boot0 aansluiten op ground en de firmware via st link programmeren

RP2040 ws2812b:
• 4 aparte groepen maken voor leds
○ Groep 1 = engine rpm
○ Groep 2 = fuel indicators
○ Groep 3 = Encoder backlights
○ Groep 4 = Pushbutton backlight
• Leds programmeren in arduino ide, codes via link
• De 4 encoder funties wordt hier op aangesloten
Waarom dan niet met Dahl Design alles op de rp2040? Scheelt een controller die je van stroom hoeft te voorzien.

Als je toch perse twee controllers wilt gebruiken, zal ik voor de STM32 gebruik maken van Freejoy. De knoppen dan niet in een 5x5 matrix zetten, maar shift registers gebruiken. Stuk netter en makkelijker.

En snap verder niet waarom je groepen zal maken voor de leds? Hiermee bedoel je elke groep heeft zijn eigen pin-out?
Aangezien SimHub ze niet anders zal lezen van 0 - 100 kan je ze gewoon op 1 pin zetten.
Voor de eenvoud zal ik dan kiezen voor Arduino pro micro. En met Simhub de sketch doen.

Maar geheel het eerste. Als je dahl Design volledig begrijpt. Zal ik maar 1 controller gebruiken. In dit geval de rp2040.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Hupske schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Waarom dan niet met Dahl Design alles op de rp2040? Scheelt een controller die je van stroom hoeft te voorzien.

Als je toch perse twee controllers wilt gebruiken, zal ik voor de STM32 gebruik maken van Freejoy. De knoppen dan niet in een 5x5 matrix zetten, maar shift registers gebruiken. Stuk netter en makkelijker.

En snap verder niet waarom je groepen zal maken voor de leds? Hiermee bedoel je elke groep heeft zijn eigen pin-out?
Aangezien SimHub ze niet anders zal lezen van 0 - 100 kan je ze gewoon op 1 pin zetten.
Voor de eenvoud zal ik dan kiezen voor Arduino pro micro. En met Simhub de sketch doen.

Maar geheel het eerste. Als je dahl Design volledig begrijpt. Zal ik maar 1 controller gebruiken. In dit geval de rp2040.
Ja daar heb je ook gelijk in, ik bleef vasthouden aan de stm32 chip omdat ik die nog hier heb liggen. Maar dat maakt het ontwerpen onnodig lastig. Die kan ik ooit nog wel ergens anders voor gaan gebruiken.

Ik kan inderdaad beter 3 shift registers in chain gebruiken voor 24 knoppen en 1 shift register voor 4 encoders en heb ik maar 2 pinnen nodig op de rp2040.

De groepen leds wou ik maken zodat ik in de startup led config kan zeggen welke leds oplichten bij het opstarten, kun je wel leuke dingen mee maken, maar zeker geen nood. Maar dacht als ik de pinnen vrij heb, why not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Kleine update:

Ik heb zojuist de nieuwe PCB besteld! Deze is volledig ontworpen volgens de Dahl Design en maakt gebruik van de RP2040, inclusief een USB-hostcontroller en alle benodigde onderdelen. Ik ben ook lid geworden van de Discord-server van Andreas Dahl, waar hij mijn schema heeft gecontroleerd en goedgekeurd. Daarnaast maak ik gebruik van zijn ontworpen clutches en shifters, inclusief de bijbehorende PCB's. Ik hoop dat de PCB's snel binnenkomen, zodat ik kan beginnen met solderen. Het zijn behoorlijk wat onderdelen op de PCB, een zeer interessant project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Entity
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-06 10:03
joeyl94 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:57:
Kleine update:

Ik heb zojuist de nieuwe PCB besteld! Deze is volledig ontworpen volgens de Dahl Design en maakt gebruik van de RP2040, inclusief een USB-hostcontroller en alle benodigde onderdelen. Ik ben ook lid geworden van de Discord-server van Andreas Dahl, waar hij mijn schema heeft gecontroleerd en goedgekeurd. Daarnaast maak ik gebruik van zijn ontworpen clutches en shifters, inclusief de bijbehorende PCB's. Ik hoop dat de PCB's snel binnenkomen, zodat ik kan beginnen met solderen. Het zijn behoorlijk wat onderdelen op de PCB, een zeer interessant project!
En zijn de PCBs al gearriveerd? Ben wel benieuwd naar je ontwerp!

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
The Entity schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:16:
[...]

En zijn de PCBs al gearriveerd? Ben wel benieuwd naar je ontwerp!
Ik ben toevallig afgelopen weekend begonnen met het in elkaar zetten van de 1e pcb. Na uren solderen zitten alle capictors en resistors op hun plek. Alleen kreeg ik bij het aansluiten nog de melding dat de usb device malfunctioned. Nog geen tijd gehad om hier verder naar te kijken. Dus die update krijg je nog te goed, zal meteen paar foto's er bij doen. Heb alleen deze nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Sp3Ao243ShoFYEcGsuOuccncFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yy2i0mI4geRxlQx428XqJbXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyl94

joeyl94

Probleem'n? Poar neem'n!

Topicstarter
Bij deze nog een paar foto's van de pcb, De code is succesvol geupload en alles lijkt goed te werken. Ik moet alleen nog de encoders en knoppen er op maken, maar dat komt volgende week. En ja, ik moet de pcb nog schoonmaken, zit nog vol flux residu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ArnMkC4Dz5alpQvB32hEispI5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWZ0G2utVbENpAe30sng45oY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ffcdDtL43iT4N-2ryofbT_bgbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/go2TpPHFh1O9sxcJXXQTHf9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE7fDcPcnql2Fo3Zg8Y4qJAoPfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuncv6iRA833GUqAj8mme3Vh.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1