Piekspanning bij uitschakelen stekkerdoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 08:07
Hoi medetweakers,

Ik zie wat geks waarvan ik graag wil begrijpen waar het door komt. Ik heb al een tijdje last ervan dat af en toe een groep eruit klapt. Met een shelly plug ben ik gaan kijken wat hier voor kan zorgen. Nu lijk ik een mogelijke verdachte gevonden te hebben, maar ik snap het nog niet helemaal.

Soms (lang niet altijd) als ik de stekkerdoos van mijn pc (+ werklaptop, 2 schermen en nog wat randapparatuur) uitzet, vliegt de stop eruit. Nooit als ik aan het werk ben, maar dus soms prompt op het moment dat ik de schakelaar om zet.

Het gekke is alleen, dat voor de verbouwing dezelfde setup niet deze kuren geeft. Anderzijds is de stekkerdoos wel al 15 jaar oud, dus zou prima kunnen dat hij op is.

Wat ik alleen niet snap: hoe kan het uitschakelen van een stekkerdoos voor een piekspanning zorgen waardoor een groep (niet de aardlek) uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Merk je een verschil tussen het uitschakelen van de stekkerdoos en de stekker er uit trekken? Heeft de stekkerdoos misschien alleen fase geschakeld en niet de nul, en zit dat ergens omgedraaid/is er lekstroom naar de nul na uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17
Veel apparatuur is voorzien van een voeding. Die hebben condensatoren die op moeten laden bij inschakelen. Dit kan een hogere stoom trekken maar om daadwerkelijk de automaat eruit te klappen heb je best wat nodig. Ik vermoed een gare voeding (met gare condensatoren dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:43
Wellicht iets van een sluiting in die stekkerdoos ? Ik zal hem sowieso vervangen als het aan die stekkerdoos ligt.

Mooie brennenstuhl van Amazon ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ja vervanging gaat inderdaad gebeuren, dat was me al duidelijk :)

Maar ik snap dus het eruit klappen met UITschakelen niet. Zoals @wmeester al beschreef kan ik me bij het inschakelen wel wat voorstellen, maar niet bij het uitschakelen.

Nu vermoed ik dat naast deze gare stekkerdoos de elektricien teveel op 1 groep heeft gezet, want naast mijn kantoor staat ook de bijkeuken (met daarin de Evohome opstelling voor vloerverwarming, ~200W) en een losse koelkast en losse vriezer (die aan de Shelly grafiek te zien steeds kort even koelen en dan even niets doen, waardoor je steeds pieken krijgt).

Iemand een idee hoe met UITschakelen je een piekspanning kunt krijgen? Ik begrijp niet helemaal @Umbrah hoe een enkel geschakelde fase dit kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-10 08:21
LordPierre schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:49:
Ja vervanging gaat inderdaad gebeuren, dat was me al duidelijk :)

Maar ik snap dus het eruit klappen met UITschakelen niet. Zoals @wmeester al beschreef kan ik me bij het inschakelen wel wat voorstellen, maar niet bij het uitschakelen.

Nu vermoed ik dat naast deze gare stekkerdoos de elektricien teveel op 1 groep heeft gezet, want naast mijn kantoor staat ook de bijkeuken (met daarin de Evohome opstelling voor vloerverwarming, ~200W) en een losse koelkast en losse vriezer (die aan de Shelly grafiek te zien steeds kort even koelen en dan even niets doen, waardoor je steeds pieken krijgt).

Iemand een idee hoe met UITschakelen je een piekspanning kunt krijgen? Ik begrijp niet helemaal @Umbrah hoe een enkel geschakelde fase dit kan veroorzaken?
Geen idee hoe het komt maar ik had precies het zelfde. Bij uitschakelen klapte groep eruit. Groep was niet overbelast oid. Vervangen stekkerdoos loste probleem netjes op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Arjan A

Cenosillicafoob

Dracula schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Geen idee hoe het komt maar ik had precies het zelfde. Bij uitschakelen klapte groep eruit. Groep was niet overbelast oid. Vervangen stekkerdoos loste probleem netjes op.
Hier hetzelfde gehad: PC, monitor, bureaulampje. Groep klapte bij uitschakelen stekkerdoos. Andere stekkerdoos en het euvel was verholpen. Misschien dat de schakelaar heel eventjes de randaarde aantikt oid?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:43
Arjan A schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Hier hetzelfde gehad: PC, monitor, bureaulampje. Groep klapte bij uitschakelen stekkerdoos. Andere stekkerdoos en het euvel was verholpen. Misschien dat de schakelaar heel eventjes de randaarde aantikt oid?
Dan zou aardlekschakelaar klappen.

Denk echt een hele korte kortsluiting in de doos.

Deed de doos trouwens zonder iets ook moeilijk?

[ Voor 5% gewijzigd door flaskk op 28-03-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:22
Je bedoelt echt groep en niet de aardlek?
Groep klapt er pas uit bij een belasting van meer dan 16A.
Dat zou betekenen een kortsluiting bij de schakelaar van de stekkerdoos.
Ik zou gelijk de stekkerdoos vervangen (en deze doos weggooien).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordPierre
Ja het is echt de groep. Zou inderdaad kunnen dat de schakelaar zelf versleten is. Bedankt voor alle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
GarBaGe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:11:
Je bedoelt echt groep en niet de aardlek?
Groep klapt er pas uit bij een belasting van meer dan 16A.
Dat zou betekenen een kortsluiting bij de schakelaar van de stekkerdoos.
Ik zou gelijk de stekkerdoos vervangen (en deze doos weggooien).
Maar om een groep er gelijk uit te laten klappen heb je een veelvoud van die 16A nodig.

Hoe dan ook, verlengsnoeren zijn goedkoop en moet je gewoon weggooien als je ze niet meer vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

pistole

Frutter

In theorie kan je bij het omzetten van de schakelaar een vonk maken (maar eigenlijk alleen als er nog een vrije grote stroom loopt) en die vonk, ionisatie, kan weer een sluiting veroorzaken als de polen dicht bij elkaar zitten.

Zoals hierboven: vervangen voor kwalitatief goed spul. Overigens ben ik nog wel nieuwsgierig naar antwoord op de vraag of het ook gebeurt als er niets is aangesloten op het stekkerblok.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:06
Groningerkoek schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:18:Maar om een groep er gelijk uit te laten klappen heb je een veelvoud van die 16A nodig.
Tenzij de automaat gaar is, of de groep al langdurig belast is op 15A en dit erbij komt.

Maar check altijd simpele dingen eerst: probeer een tijd met de stekker van de stekkerdoos te "schakelen", of vervang gelijk je stekkerdoos. Heb je het probleem nog, dan kun je kijken naar gare voedingen en zekeringen.

Afgezien van een kortsluiting in de schakelaar kan een stroompiek bij uitschakelen ontstaan als je schakelaar gaar is en bij uitschakelen tussentijds even contact maakt (wel>geen>wel>geen contact). Piekstromen kun je krijgen op het moment dat de schakelaar tussentijds kort contact maakt. Wellicht wat hoger omdat je voeding zo kort na uitschakelen geen inschakelen verwacht. Het stekkerblok meteen vervangen in dat geval, want een gare schakelaar kan heet worden als hij is ingeschakeld.
Pagina: 1