Elektriciteit werkt niet na kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 19:54
Beste Tweakers,

Ik heb te maken met de volgende situatie, in volgorde:

-Schep veroorzaakt kortsluiting in de tuin in een grondkabel, de groep schakelt uit
-Ik schakel de groep terug in (ik was op dat moment niet geinformeerd wat er was gebeurt)
-De groep blijft ingeschakeld, maar nog steeds geen stroom in de woonkamer (zelfde groep) en tuin
-Ik koppel de beschadige grondkabel volledig los. Alle 3 de kabels zijn volledig los, en deze zijn ook losstaand
-Ik schakel de groep weer in, maar nog steeds geen stroom

Het is een moderne meterkast (2021) met automaten. Ik kan maar niet bedenken wat het probleem nu is, weten jullie Tweakers dit misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Aardlek schakelaar gecontroleerd?
Die willen ook wel eens springen bij dit soort gevallen.

[ Voor 46% gewijzigd door remco_k op 27-03-2024 23:53 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:34
Missschien een slecht contact tussen de automaat in de meterkast en het punt in de woonkamer waar je stroom verwacht. Dat slechte contact is doorgebrand door de overbelasting (net als een klassieke zekering) en daardoor heb je nu geen stroom meer in de huiskamer.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Heb je een 3-fasen aansluiting? Mogelijk is één van de hoofdzekeringen gesneuveld. Dan zou je wel verwachten dat er nu méér dan 1 groep niet werkt maar wie weet... Als de netbeheerder onder de meter automaten heeft geplaatst kun je het makkelijk zien en ook zelf weer inschakelen, als het smeltpatronen zijn heb je de netbeheerder nodig. Een moderne slimme meter laat vaak op het display zien welke fasen aanwezig zijn.

Het zou ook kunnen dat de automaat van de eindgroep de kortsluiting niet overleefd heeft.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudyy
remco_k schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:52:
Aardlek schakelaar gecontroleerd?
Die willen ook wel eens springen bij dit soort gevallen.
Als3 was uitgeschakeld, maar die heb ik weer ingeschakeld: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMbz67R-p62OJ1LS2KYJX-Ydgt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtLaDvpuucYdv4WPKy1ldJRk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51
Heb je de groep en aardlek die afgeschakeld waren ook zelf jog even helemaal afgeschakeld? Kan zijn dat ie nog in een tussenstand zit na eruit klappen waarna je hem even helemaal uit moet duwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:04
Ik zie een driefasen installatie, met driefasen aardlekschakelaars.
Het kan dus heel goed zijn dat een van de hoofdzekeringen is uitschakeld/doorgebrand. Dat verklaart ook waarom je de groepzekering eenvoudig weer ingeschakeld kon worden omdat er geen spanning meer op de groep staat.
Als een van de hoofdzekeringen is doorgebrand/uitgeschakeld dan zul je ook een paar andere groepen hebben waar nu geen spanning meer op staat.

De hoofdzekeringen zitten vóór de meter, en zijn ofwel verstopt in een afgesloten kast (als je smeltzekeringen hebt) of zichtbaar als losse automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
OverTheTop schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:31:
Ik zie een driefasen installatie, met driefasen aardlekschakelaars.
Het kan dus heel goed zijn dat een van de hoofdzekeringen is uitschakeld/doorgebrand. Dat verklaart ook waarom je de groepzekering eenvoudig weer ingeschakeld kon worden omdat er geen spanning meer op de groep staat.
Als een van de hoofdzekeringen is doorgebrand/uitgeschakeld dan zul je ook een paar andere groepen hebben waar nu geen spanning meer op staat.

De hoofdzekeringen zitten vóór de meter, en zijn ofwel verstopt in een afgesloten kast (als je smeltzekeringen hebt) of zichtbaar als losse automaten.
Super bedankt, en je hebt helemaal gelijk!
Hiermee heb ik het kunnen oplossen, helemaal niet aan gedacht om bij de hoofdzekeringen te kijken. Maar het inschakelen daarvan heeft het probleem opgelost, heel blij mee :)
Pagina: 1