Isolatie materiaal onder tegelvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazycatlady37
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo,

Wij zitten met een portiek dat een stukje "het huis in komt" waardoor in de kruipruimte bijna alles onder de binnenvloer zit, en een klein stukje onder de buitenvloer. We hebben de hele vloer (hout) van onderaf geisoleerd met glaswol, werkt prima. Behalve het stukje (beton) onder het portiek, daar ontstaat condens (wat uiteraard niet ideaal is naast houten balken van de fundering). Van onder glaswol ertegenaan helpt daar natuurlijk niet tegen, dat sluit alleen het vocht op.
Ik zat te denken om bij het portiek de tegels eruit te halen, er een dunne laag isolatieplaat onder te leggen en hertegelen om die condensvorming tegen te gaan. Weet iemand of er isolatieplaten (~2cm) bestaan die zo weinig meegeven dat er overheen getegeld kan worden? Ik zat te kijken naar XPS dat een hoop beloofd (druksterkte >300 kPa), maar twijfel toch of dit vormvast genoeg is voor direct onder een tegellaag. En of de isolatiewaarde voldoende zal zijn om condensvorming tegen te gaan.

Iemand ervaring/ideeen over materiaal opties?

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 15:33
Wij hebben zelf een strookje gewafelde XPS tegen onze buitendorpel gelegd en daarover getegeld. Merken we tot nu toe niets van, in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Als je vanuit de kruipruimte isoleert met XPS, strak tegen de vloer aan is het ook opgelost. Vocht condenseert op de koudste plek, dat is altijd dat stuk beton. Als dat ingepakt is vanaf de kruipruimte kant is het niet koud meer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als ik het goed begrijp ziet het beton ook buitenlucht, dus daar zal het een koude brug blijven. Dan zou isoleren boven het beton inderdaad logischer zijn, maar dan heb je te weinig ruimte. Normaal doe je tussen xps en tegels een laag osb underlayment, maar dan is ook 1 cm.

Kan je je beton wat affrezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
direct onder tegels wordt doorgaans met wedi/qboard gedaan dat is in basis XPS maar met een wapenings/hechtlaag. voor toepasingen buiten zou ik wel even de productdocumentatie lezen, dat heb ik persoonlijk nooit gedaan. /laten doen. De binnenkant isolaeren kan vaak ook, omdat een klein beetje vocht tegen beton niet uit maakt, maar dat is afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Met ^, zo'n bouwplaten voor in natte ruimtes (geschikt voor buiten dus), door de structuur zijn die ook perfect om op te tegelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazycatlady37
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10-2024
Bedankt voor de input allemaal! Goed om te horen dat XPS al door iemand zonder problemen is toegepast, en de wedi/qboard moet ik even beter bekijken (in eerste instantie zie ik die nog niet in 20mm, maar even doorzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Crazycatlady37 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:53:
Bedankt voor de input allemaal! Goed om te horen dat XPS al door iemand zonder problemen is toegepast, en de wedi/qboard moet ik even beter bekijken (in eerste instantie zie ik die nog niet in 20mm, maar even doorzoeken).
Bij Hornbach heet het Qboard en is het verkrijgbaar vanaf 10mm

https://www.hornbach.nl/c...nafbouw/bouwplaten/S4619/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1