5000 euro budget, welke laptop zou jij kopen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 10:39
DataGhost schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:18:
Naast dat het budget nergens op slaat zie ik je ook geen woord reppen over garantie. Hoe afhankelijk ben je van dat ding als 'ie stuk gaat? Is het dan prima als je 'm op moet sturen en een paar weken later pas terugkrijgt?

Je wilt waarschijnlijk bij de zakelijke lijnen gaan kijken, of goed zoeken wat voor support je kan krijgen. Dat hoort je allereerste prioriteit te zijn, daarna kan je eens gaan kijken naar specs. Immers, het klinkt alsof je zonder laptop geen geld kan verdienen. Dus in de buurt van workstations beginnen (voor je budget/"eisen") en dan zoeken naar iets als next business day on-site garantie. Op de meeste consumenten/gaminglaptops is dat niet te krijgen. Dat had ik op mijn oude Thinkpad W520 en volgens mij tweemaal gebruik van mogen maken, eenmaal voor een vervangend scherm en een andere keer voor een nieuw toetsenbord. Ze waren inderdaad netjes de volgende werkdag op de door mij aangegeven locatie met nieuwe hardware en sleutelden dat er binnen een uurtje in waarna ik weer verder kon.

Verder heb je het liefst een laptop die makkelijk uit elkaar te halen is, of waar in ieder geval een hardware maintenance manual te vinden is. Upgrades direct van de fabrikant kosten namelijk de hoofdprijs en gaan meerdere malen over de kop, terwijl je zonder verlies van garantie toch je specs flink wat dikker kan maken. Zo heb ik een geheugenupgrade van 16GB naar 64GB gedaan en een tweede SSD erin gezet. Mocht er met die zaken iets misgaan moet je wel zelf je garantie ervan regelen, maar je kan tenminste de originele onderdelen nog terugzetten en verder werken.

Nu heb ik "helaas" een Lenovo Legion 7 (omdat ik in de echt zakelijke lijnen net niet de goede specs kon vinden op dat moment) en die is qua bouwkwaliteit/stevigheid toch echt flink minder dan een Thinkpad, maar verder een heel fijne machine met heel dikke specs. Daarbij dus de hierboven genoemde upgrades gekocht, wat accessoires erbij (bijv. powerbank om langer te kunnen werken) en een garantieuitbreiding naar 4 jaar premium care (next business day on-site) en 3 jaar batterijgarantie. Ook direct al gebruik van mogen maken omdat een van de speakers het niet deed. Bij elkaar was ik daar krap 3000 euro aan kwijt (incl btw) en dat vond ik zelf ook al hoog, maar daarbij heb ik wel rekening gehouden dat ik met mijn vorige laptop bijna 10 jaar gedaan heb. Van de 2000 euro die je dan nog overhoudt kan je een extra laptop kopen en uit het raam flikkeren ofzo :)
Dank voor je reactie. Ik begrijp zelf ook wel dat die 5K aan de hoge kant is, het was ook meer om aan te geven dat geld niet echt een rol speelt en dan is de keuze opeens reuze.Duurder is in deze wereld zeker niet altijd beter en aangezien ik ze ook niet allemaal kan proberen en waar voor mijn geld wil hebben heb ik deze vraag hier geplaatst bij alle andere mensen die er verstand van hebben (aanname ;)) en/of zelf goede ervaringen hebben.

Ik begrijp heel goed wat je zegt ivm garantie en uitbreidingsopties. Maar garantie heb ik (gelukkig) de afgelopen 25 jaar nog nooit gebruik van hoeven maken. En het is ook niet erg als hij een paar weken niet beschikbaar is, dan val ik terug op de laptop die ik nu nog heb (hij is niet kapot, maar merkbaar trager en dat is niet omdat het niet netjes opgeschoond wordt, want doe regelmatig een fresh install, maar mede doordat alles door ontwikkelt en de specs ook steeds meer verouderen).

Verder ben ik niet van plan zelf upgrades uit te voeren, ik zoek iets wat ik nu koop en dan minimaal 3-5 jaar mee gaat met degelijke specs. De bouwkwaliteit werd hier eerder genoemd en dat is zeker ook een goed punt. En ja als ik het met 3000 euro red is dat natuurlijk mooi meegenomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
HenkEisDS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:42:
Een werklaptop waar je de komende 5 jaar 1000 dagen 8000 uur op gaat werken mag wat kosten. Beetje software developer heeft op zijn minst een tarief van 100 euro per uur. 1% sneller is dan €8000 meer productief zijn of 2 weken meer vrije tijd.

That said, vergeet niet ook te investeren in een top spec monitor. Ik heb de G9 49” maar ga zonder blikken of blozen deze kopen review: Samsung Odyssey Neo G9 G95NC 57" - Is dit superscherm té vooruitstrev... als mijn G9 is afgeschreven.

Die Razer Blade 18 en een nieuw scherm en je 5K is op.
Kijk, dat is ook zoals ik ook beredeneerde. Een mooi scherm heb ik al staan. De Razer Blade (eerder genoemd) is toegevoegd aan mijn lijst van overwegingen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
indexample schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:01:
Misschien een dik gevulde dell XPS.
Snel
Ziet er strak uit
Onsite garantie

Zelf voor gekozen, met een budget van 3k

Enige nadeel: geen usb-A, alleen usb-c. Maar op te lossen met een dock of adapter
Ik heb jaren Dell gehad (verschillende modellen, ook een XPS) met allemaal wel een keer een gebrek gehad (CPU bottlenecks, oververhitting (of traagheid hierdoor), knopjes die van het toetsenbord afvallen). Misschien is dat nu anders, maar ben daarom opzoek naar iets anders, iets wat niet configureerbaar is lijkt allemaal toch wat meer op elkaar afgestemd. Toch bedankt voor de tip en hoop dat jij er veel plezier van hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Ik weet niet bij welke klanten je binnen komt, maar als er bij ons een leverancier binnen komt met een Chinese laptop vind ik daar toch wel iets van

Hetzelfde geldt overigens voor overdreven 'game'-achtige laptops, dus wellicht iets om rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
99ruud99 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:05:
Let ook op, je kan beter 2x laptop van 2.5k kopen.
Dan koop je nu een en over 3 jaar weer een.

1) dan heb je altijd top notch nieuwste van nieuwste
2) dan zit je altijd in de garantie, belangrijk als het essentieel onderdeel van je inkomen is.
Bedankt voor het idee en dat is ook in overweging natuurlijk ;) Maar wat ik kan ik dan het beste kopen voor 2.5K? Dan vallen alleen de keuzes af op basis van prijs. Ik zou dan graag willen filteren op basis van performance :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 16:05
Waarom niet een laptop en een desktop? Er is budget genoeg. Een desktop is veel krachtiger dan een laptop, is upgradebaar, en heeft geen last van thermal throttling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Knul schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
Ik weet niet bij welke klanten je binnen komt, maar als er bij ons een leverancier binnen komt met een Chinese laptop vind ik daar toch wel iets van

Hetzelfde geldt overigens voor overdreven 'game'-achtige laptops, dus wellicht iets om rekening mee te houden :)
Bedankt voor je reactie en daar heb je misschien een punt, aan de andere kant.. de onderdelen van je Amerikaanse laptop hebben ook allemaal in China gemaakte onderdelen :) En game-achtige laptops vind ik juist wel iets hebben en je kunt al die lampjes toeters en bellen ook gewoon uitzetten... Het hoeft van mij allemaal niet zo klinisch en strak.

Creatief, uniek en gewaagd kan ik juist wel waarderen en dan heb je ook gelijk een casual gesprek op gang ;) Ik ben op zoek naar een laptop waar ik moeiteloos zonder beperkingen mijn werkzaamheden op kan uitvoeren, niet om indruk te maken bij een klant, dat laat ik liever zien in de software oplossingen die ik voor mijn klanten ontwikkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
CyberFly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:25:
Waarom niet een laptop en een desktop? Er is budget genoeg. Een desktop is veel krachtiger dan een laptop, is upgradebaar, en heeft geen last van thermal throttling.
Bedankt voor het idee en heb ik ook overwogen. Een dikke specs desktop die 24/7 aan kan staan en die ik dan met een "licht gewicht" laptop kan overnemen/besturen. Ik vraag mij alleen af of dat prettig zou werken en het nadeel (vind ik) dan weer dat je afhankelijk wordt van de verbinding. Als ik dan op locatie bij een klant moet werken, weet ik niet of dat wel altijd goed zal gaan. Een desktop vervangende laptop mee werkt dan misschien beter, geen idee want heb die ervaring niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
jack zomer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:21:
framework 16 een idee?
met gpu of zonder gpu te bestellen (swap)
zelf samen te stellen naar wens (aantal usb c usb a internet etc.
Bedankt, deze kende ik nog niet ik ga het eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:05:
Ik zou voor de eerder genoemde Zephyrus G16 (2024) gaan. De Dell XPS-lijn is een veelvoorkomende keuze binnen de IT met leuke specs op papier en gebrekkige koeling. Zet je er wat load op dan blijft er eigenlijk bijna niks over van je snelle laptop. De nieuwste reeks heeft hierin al een stap in de goede richting gezet maar die is wel ontzettend duur tegenover vorige generatie en daar krijg je een power button halve wege de backspace knop voor terug.
Bedankt voor de aanbeveling. Ik ga die Zephyrus G16 bekijken ;) Ik heb diezelfde ervaringen met Dell, dit merk is al afgevallen, tenzij de natuurlijk met echt iets heel goeds komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Bedankt voor het idee en heb ik ook overwogen. Een dikke specs desktop die 24/7 aan kan staan en die ik dan met een "licht gewicht" laptop kan overnemen/besturen. Ik vraag mij alleen af of dat prettig zou werken en het nadeel (vind ik) dan weer dat je afhankelijk wordt van de verbinding. Als ik dan op locatie bij een klant moet werken, weet ik niet of dat wel altijd goed zal gaan. Een desktop vervangende laptop mee werkt dan misschien beter, geen idee want heb die ervaring niet.
Ligt er een beetje aan waarvoor je de performance nodig hebt.
Als je het nodig hebt voor het compileren van je software: Ik werk nu een tijdje met docker dev containers, en deze hebben een client/server-model. Dat wil zeggen dat je je VSCode windows op je laptopje kunt draaien, en vervolgens de code edit en je dev omgeving aanstuurt via en SSH verbinding.
Dit werkt op zich prima, behalve dat ik af en toe gedoe heb met Docker desktop i.c.m. WSL2/Windows.

Je noemt ook Unreal Engine en Unity, en dat is waar dit idee uit elkaar valt: voor alle development met een visuele component is dit niet geschikt, want dan heb je nog steeds een remote desktop of VNC verbinding nodig om het resultaat te bekijken, en dan ben je weer afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
boxlessness schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Ligt er een beetje aan waarvoor je de performance nodig hebt.
Als je het nodig hebt voor het compileren van je software: Ik werk nu een tijdje met docker dev containers, en deze hebben een client/server-model. Dat wil zeggen dat je je VSCode windows op je laptopje kunt draaien, en vervolgens de code edit en je dev omgeving aanstuurt via en SSH verbinding.
Dit werkt op zich prima, behalve dat ik af en toe gedoe heb met Docker desktop i.c.m. WSL2/Windows.

Je noemt ook Unreal Engine en Unity, en dat is waar dit idee uit elkaar valt: voor alle development met een visuele component is dit niet geschikt, want dan heb je nog steeds een remote desktop of VNC verbinding nodig om het resultaat te bekijken, en dan ben je weer afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding.
Thanks voor je feedback, ik ga mij hier eens in verdiepen. Unreal, Unity en gamen zijn vooral voor de hobby en dat kan ik dan gewoon rechtstreeks doen op de desktop. Het meeste werk wat deze pc moet verrichten zal inderdaad het compileren en testen van code zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 16:40
Ik kwam deze laptop van SKIKK tegen.
Ben zelf niet echt bekend met het merk maar de laptop ziet er vooral degelijk en gericht op koeling uit.
En wat betreft specs is het ook behoorlijk extreem met maar liefst 96GB RAM.
https://tweakers.net/pricewatch/2057612/skikk-extreme-5.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
JDV808 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:58:
Ben zelf niet echt bekend met het merk maar de laptop ziet er vooral degelijk en gericht op koeling uit.
Thanks, ken dit merk ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Beste mede-tweakers, dank voor jullie feedback en ik ga eens wat van de genoemde opties bekijken.
Mocht iemand anders nog goede ervaringen of opties hebben, hoor ik het graag!

Fijne dag allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
Voor 2500-3000 euro heb je al laptops met hele zieke specs. Waarom de overkill?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Thanks voor je feedback, ik ga mij hier eens in verdiepen. Unreal, Unity en gamen zijn vooral voor de hobby en dat kan ik dan gewoon rechtstreeks doen op de desktop. Het meeste werk wat deze pc moet verrichten zal inderdaad het compileren en testen van code zijn...
Mocht je remote willen proberen, dan kan ik Parsec aanraden om dat mee te doen. Het is in de basis gratis, dan kun je al heel erg veel. Als je wat betere multimonitor-support wilt dan kost het een tientje per maand. Het is voor mij een heel goede RDP-achtige client. Het mist misschien wat zakelijke features die bijv. Teamviewer wel heeft, maar dat kun je als software developer waarschijnlijk wel zelf oplossen.

Het is ook geschikt voor als je een keertje on-the-go een game wil spelen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:25:
[...]

Creatief, uniek en gewaagd kan ik juist wel waarderen en dan heb je ook gelijk een casual gesprek op gang ;) Ik ben op zoek naar een laptop waar ik moeiteloos zonder beperkingen mijn werkzaamheden op kan uitvoeren, niet om indruk te maken bij een klant, dat laat ik liever zien in de software oplossingen die ik voor mijn klanten ontwikkel ;)
Dat is hoe jij er in staat, maar bij werkgevers als bijvoorbeeld een ministerie gaat dat echt niet op. Mocht je vaardigheden hebben die voor ons onvervangbaar zijn dat zou je zelfs een andere laptop krijgen met het verzoek daar op te werken.

ThinkPads, XPS en Elites zijn de machines die je hier ziet. Gamer laptops willen we voor zakelijke doeleinden niet zien om de redenen die @DataGhost aanhaalt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19
Omdat het voor jou gereedschap is kan je wellicht kijken naar een merk waarbij je wellicht extra investeert in een uitbreiding van je support.
Ding kapot, next day replacement.
Dat is bij de exoten nogal een zware dobber....

Just my 2 cents................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Andre_J schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:18:
Omdat het voor jou gereedschap is kan je wellicht kijken naar een merk waarbij je wellicht extra investeert in een uitbreiding van je support.
Ding kapot, next day replacement.
Dat is bij de exoten nogal een zware dobber....

Just my 2 cents................
Helemaal waar, ookal ga ik er niet vanuit dat het kapot gaat, maar dank voor deze gedachte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:19
JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Helemaal waar, ookal ga ik er niet vanuit dat het kapot gaat, maar dank voor deze gedachte!
Zeker bij een laptop...daar kan veel kapot gaan, wat je niet zelf kan repareren...
Vallen,stoten, goede druppel water, noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Ik doe dit al 20 jaar zonder enige problemen, als je maar een enigzins stabiele verbinding hebt - lees geen gigantische latency spikes - dan werkt het prima - voor desktop/software-dev dingen, heb niet eens door dat ik niet 'lokaal' werk. Zodra je 3D-dingen gaat doen wordt wel het snel irritant; maar ik weet niet of je dat dus ook uberhaupt 'remote' wil gaan doen. Ik heb hier iig altijd gewoon een joekel van een desktop staan met de dikste GPU om te gamen, en mn laptops zoek ik uit op scherm + batterijduur.

[ Voor 3% gewijzigd door ufear op 28-03-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
CyberFly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:25:
Nu je met USB-C vrijwel alles kan aansturen met één dock gebruik ik in huis ook geen desktops meer. Alles gaat via de laptop, maar dan wel aangesloten op de dock zodat ik een ergonomische houding heb i.c.m. met een losse muis, mechanisch toetsenbord en mooi extern scherm.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
nst6ldr schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Dat is hoe jij er in staat, maar bij werkgevers als bijvoorbeeld een ministerie gaat dat echt niet op. Mocht je vaardigheden hebben die voor ons onvervangbaar zijn dat zou je zelfs een andere laptop krijgen met het verzoek daar op te werken.

ThinkPads, XPS en Elites zijn de machines die je hier ziet. Gamer laptops willen we voor zakelijke doeleinden niet zien om de redenen die @DataGhost aanhaalt.
Bedankt voor je reactie en ben het er ook wel een klein beetje mee eens hoor, het is zo. En dat is misschien ook wel een 'gebrek' in mij, iets wat botst met de gevestigde orde, iets wat ik niet begrijp... Er zijn mensen die grijs mooi vinden en het liefst allemaal hetzelfde willen. Ikzelf waardeer juist verschillende kleuren en diversiteit. Ik hou van uniek, anders dan de rest.

Ben ook niet heel specifiek op zoek naar een machine met led verlichting... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikeve97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 17:34
Ik gebruik zelf een HP ZBook op werk. Dit zijn enterprise laptops van HP, wellicht interessantom naar te kijken:

https://www.hp.com/us-en/workstations/zbook-power.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Andre_J schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:24:
[...]

Zeker bij een laptop...daar kan veel kapot gaan, wat je niet zelf kan repareren...
Vallen,stoten, goede druppel water, noem maar op.
Mee eens, maar in 25 jaar (en een stuk of 10 laptops, lost count), 1x water op mijn toetsenbord gehad, 2 dagen later weer gefixt en ondertussen op een oude laptop verder werken... Voor mij een overweging waard, maar geen deal-breaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:19
Providentia schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:51:
Wellicht even naar de Zephyrus G16 (2024) kijken

Core Ultra 9
32GB RAM
2TB SSD
RTX 4090

Deze kost EUR 3599 momenteel en heeft zo'n beetje de beste specs die je kan krijgen.
Denk echt aan de deminishing returns want je kan makkelijk 1000 EUR minder uitgeven en maar een paar procent mindere prestaties hebben..
Bij een 13980HX of 14900HX heb je toch echt meer cores om te bouwen, en goedkoper. Bijvoorbeeld: uitvoering: ASUS ROG Strix SCAR 16 G634JY-NM001W

Edit: Alle leds uit en het ziet er best normaal uit.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 28-03-2024 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 22:43
JaHe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:52:
[...]

Thanks voor de tip! die ziet er ook goed uit... heb je er zelf ervaring mee?
De Asus Zephyrus reeks was / is een van de beste compacte monster laptops waar je het beste qua hardware krijgt in een compacte behuizen en (teminste vroeger) een super goede koeling heeft. De Zephyrus met de 1080 Max-Q was vroeger erg revolutionair omdat ze daar een hele interessante koeloplossing hadden toegepast waardoor deze beduidend koeler was als andere modellen van de concurenten. Het nadeel was toen dat het toetsenbord helemaal naar voren werd geschoven om plaats te maken voor de koeling.

Hier een foto van dat model :9
https://www.notebookcheck...phyrus/asus_zephyrus1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Hendro op 28-03-2024 09:37 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
grasmanek94 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Bij een 13980HX of 14900HX heb je toch echt meer cores om te bouwen, en goedkoper. Bijvoorbeeld: uitvoering: ASUS ROG Strix SCAR 16 G634JY-NM001W
Thanks, de nieuwe ASUS ROG Strix Scar 16 stond ook op mijn lijstje...

[ Voor 3% gewijzigd door JaHe op 28-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:19
Verder zou ik met zo'n budget misschien toch overwegen om bij GPU intensieve taken een e-GPU mee te sjouwen, of is dat te veel? Dan zou ik voor bijvoorbeeld een RTX 4060 of 4070 gaan om het nog goedkoper te houden.

Edit: bijvoorbeeld
- uitvoering: MSI Raider GE68HX 13VG-218NL
- https://www.amazon.nl/Coo...e-behuizing/dp/B08TM5YN81
- uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X

Nog geen 3.9k (inc btw, 3200 ex) samen..
Pak je toch een RTX 4090 laptop kom je op 5330 eur op alles.. dus dan kan je echt wel 5 jaar vooruit verwacht ik :+

[ Voor 59% gewijzigd door grasmanek94 op 28-03-2024 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:02

dragonhaertt

@_'.'

Heb je ook al naar de duurdere series van Lenovo gekeken?
Thinkpad P series zijn bijna niet te verslaan aan degelijkheid en repareerbaarheid.
De X1 Carbon is ook erg mooi als je een lichter slanker model wil.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Weet je wat ik nou het mooie vind? Ik zie allerlei opties voorbij komen die ik zelf ook al gezien en/of had overwogen... dat vind ik grappig want dit is dus precies wat ik bedoel, zoveel keuze :)

Misschien een goed idee voor een nieuwe business, bij een nieuwe auto maak je immers ook eerst een testritje...(althans ik wel)

Try before you buy - waar iedereen een device (laptop/desktop/smartphone/tablet) kan proberen / huren / lenen voor een paar tientjes per dag. Dan kun je op je gemak kijken of hij bevalt voordat we een bedrag uitgeven... Weten we ook gelijk de durability van deze devices, ze gaan door vele handen (verschillende gebruikers). En slopen is kopen...

We blijven nog even rondkijken en overwegen. Ik weet het nog steeds niet...
Voor nu, werk aan de winkel... :)

[ Voor 9% gewijzigd door JaHe op 28-03-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Sir_Hendro schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:35:
[...]

De Asus Zephyrus reeks was / is een van de beste compacte monster laptops waar je het beste qua hardware krijgt in een compacte behuizen en (teminste vroeger) een super goede koeling heeft. De Zephyrus met de 1080 Max-Q was vroeger erg revolutionair omdat ze daar een hele interessante koeloplossing hadden toegepast waardoor deze beduidend koeler was als andere modellen van de concurenten. Het nadeel was toen dat het toetsenbord helemaal naar voren werd geschoven om plaats te maken voor de koeling.

Hier een foto van dat model :9
https://www.notebookcheck...phyrus/asus_zephyrus1.jpg
:) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
dragonhaertt schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:42:
Heb je ook al naar de duurdere series van Lenovo gekeken?
Thinkpad P series zijn bijna niet te verslaan aan degelijkheid en repareerbaarheid.
De X1 Carbon is ook erg mooi als je een lichter slanker model wil.
Dank voor het delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:48:
Weet je wat ik nou het mooie vind? Ik zie allerlei opties voorbij komen die ik zelf ook al gezien en/of had overwogen... dat vind ik grappig want dit is dus precies wat ik bedoel, zoveel keuze :)
Maar dit ligt ook een beetje aan jezelf. Je stelt nog altijd te ruime eisen, nouja, wensen. Ga dit strakker doen. Kijk naar de tooling die je gebruikt en in de toekomst denkt te gebruiken. Noteer de requirements. Dan valt al veel af.
Denk na over garantie, als dat geen issue is, dan accepteer je dat je na 2 jaar weer iets nieuws kan kopen, worst case scenario. Bij Dell/HP/Lenovo is ProSupport een mogelijkheid, tot wel 5 jaar. NextBusinessDay een monteur op de stoep, voor 5 jaar.

En je ziet het zelf ook al, je budget is te ruim, bijzonder dat het kan, maar het kan dus blijkbaar. :) Zet dit op 3k, en als je voor dat geld niet iets vindt wat past, is het oprekken ook te doen. Investeer de rest in een goede werkplek met bureau(stoel), schermen, docking. Houdt je nog geld over om een week lang elke dag uit eten te gaan bij de Librije in Zwolle.
We blijven nog even rondkijken en overwegen. Ik weet het nog steeds niet...
Voor nu, werk aan de winkel... :)
Dat is er zeker, maar zet je eisen dus strakker en budget iets omlaag. Terug naar de tekentafel dus.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Quad schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Maar dit ligt ook een beetje aan jezelf. Je stelt nog altijd te ruime eisen, nouja, wensen. Ga dit strakker doen. Kijk naar de tooling die je gebruikt en in de toekomst denkt te gebruiken. Noteer de requirements. Dan valt al veel af.
Denk na over garantie, als dat geen issue is, dan accepteer je dat je na 2 jaar weer iets nieuws kan kopen, worst case scenario. Bij Dell/HP/Lenovo is ProSupport een mogelijkheid, tot wel 5 jaar. NextBusinessDay een monteur op de stoep, voor 5 jaar.

En je ziet het zelf ook al, je budget is te ruim, bijzonder dat het kan, maar het kan dus blijkbaar. :) Zet dit op 3k, en als je voor dat geld niet iets vindt wat past, is het oprekken ook te doen. Investeer de rest in een goede werkplek met bureau(stoel), schermen, docking. Houdt je nog geld over om een week lang elke dag uit eten te gaan bij de Librije in Zwolle.

[...]

Dat is er zeker, maar zet je eisen dus strakker en budget iets omlaag. Terug naar de tekentafel dus.
Bedankt voor je feedback en het is ook niet zo dat het allemaal uitgegeven MOET worden he ;)
Ik kan gewoon niet beoordelen van een plaatje en alle verkooppraatjes "kijk ons eens, dit is de krachtigste, snelste, beste, hoogste mooiste, met ....) doorzie ik vaak, helaas voor mij :)

Ik wil ook geen miskoop doen, kwaliteit voor mijn geld, een fijne, degelijke, snelle laptop waar ik met plezier mee kan werken voor de komende 3-5 jaar. Youtube videos met (soms bevooroordeelde/oneerlijke) reviewers en/of vergelijking sites door struinen met alle mogelijke opties is ook geen doen.

Dus dacht vraag het hier en hoopte op specifieke suggesties van degelijke snelle laptops waar anderen goede ervaringen mee hebben. Die zijn gelukkig ook genoemd, dus die ga ik eens nader bekijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 13:55
ik heb al 3 jaar een lenovo legion 7i laptop, ziet er niet uit als een gaming laptop maar heeft wel de power. geluid bij normaal gebruik is stil.

voordeel van bv lenovo is dat ze ook fatsoenlijke support hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Providentia schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:51:
Wellicht even naar de Zephyrus G16 (2024) kijken

Core Ultra 9
32GB RAM
2TB SSD
RTX 4090

Deze kost EUR 3599 momenteel en heeft zo'n beetje de beste specs die je kan krijgen.
Denk echt aan de deminishing returns want je kan makkelijk 1000 EUR minder uitgeven en maar een paar procent mindere prestaties hebben..
Dit zijn zeker niet de beste specs die je kan krijgen. De CPU in de Legion 9 die topic starter benoemd is veel krachtiger. Core Ultra 9 is leuk en meer energie efficient.. maar wil je voor de maximale CPU power wil gaan dan is intel 13th of 14th gen HX de snelste en beste keuze. Zeker als je energieverbruik niet zo belangrijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:53
Cinemaskoop schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Dit zijn zeker niet de beste specs die je kan krijgen. De CPU in de Legion 9 die topic starter benoemd is veel krachtiger. Core Ultra 9 is leuk en meer energie efficient.. maar wil je voor de maximale CPU power wil gaan dan is intel 14th gen HX de snelste en beste keuze. Zeker als je energieverbruik niet zo belangrijk vindt.
Legion 9 is ook een hele andere formfactor. Je komt daar in segment bulky gaming laptop iets wat de Zephyrus nog beperkt. Verder heeft het geen zin om processor type te vergelijken als je de geconfigureerde TDP er ook niet bij pakt we praten hier niet over desktops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 13:24
Ik heb zojuist het topic eens doorgebladerd en wat mij optvalt is dat er (volgens mij) niemand iets heeft genoemd over garantie en service. Als dit mijn werkpaard is en ik veel geld verlies door downtime is het voor mij verdomd belangrijk dat ik een servicelijn kan bellen en er 2 uur later een monteur voor de deur staat.

Daar heb ik wel een bedrag voor over.

Ik weet dat bij mijn vorige werkgever er support op de laptop zat (Dell) waar binnen een paar uur er een monteur voor je neus stond om de laptop te repareren. Een consultancy rate van 150 euro per uur en dan 2 dagen niet kunnen werken was onacceptabel in de ogen van het bedrijf.

Ik verwacht niet dat Razer zoiets in het portfolio heeft bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Pieler schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:24:
Ik heb zojuist het topic eens doorgebladerd en wat mij optvalt is dat er (volgens mij) niemand iets heeft genoemd over garantie en service. Als dit mijn werkpaard is en ik veel geld verlies door downtime is het voor mij verdomd belangrijk dat ik een servicelijn kan bellen en er 2 uur later een monteur voor de deur staat.

Daar heb ik wel een bedrag voor over.

Ik weet dat bij mijn vorige werkgever er support op de laptop zat (Dell) waar binnen een paar uur er een monteur voor je neus stond om de laptop te repareren. Een consultancy rate van 150 euro per uur en dan 2 dagen niet kunnen werken was onacceptabel in de ogen van het bedrijf.

Ik verwacht niet dat Razer zoiets in het portfolio heeft bijvoorbeeld.
Er zijn wel wat mensen die dit genoemd hebben en dat is ook zeker iets waard, echter ik heb altijd mijn huidige werkpaard nog waar ik op kan terugvallen en ookal is deze dan iets langzamer dan de nieuwe, ik zal nog steeds werk kunnen verrichten... maar bedankt voor je feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Ben zelf ook zelfstandig developer, een hele tijd terug heb ik ook eens een hoop geld willen uitgeven, laptop van +3k, was helemaal niet nodig maar toch gedaan.
Die is uiteindelijk een keer ongelukkig op de grond beland, omdat hij zo duur was heb ik hem laten herstellen, 1 jaar later is het weer gebeurd ...

Nu werk ik op een klassieke (saaiere) HP laptop die exact even snel is voor een derde van de prijs. Bonus: hij is nog niet ongelukkig gevallen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bob op 28-03-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Legion 9 is ook een hele andere formfactor. Je komt daar in segment bulky gaming laptop iets wat de Zephyrus nog beperkt. Verder heeft het geen zin om processor type te vergelijken als je de geconfigureerde TDP er ook niet bij pakt we praten hier niet over desktops.
Mee eens! Ik heb laptops gehad die op papier goede specs hadden maar in de praktijk door verhitting dramatische performance hadden. Ik heb ook laptops gehad die uitstekende performance hadden maar erg luidruchtig waren. Ik heb ook laptops gehad die bijna uit elkaar vielen door normaal maar intensief gebruik :)

Ze hebben allemaal + en - punten en dat maakt mede de keuze zo lastig. Ik ben dan ook vooral op zoek naar ervaringen. Ondertussen ook wat youtube videos verder en vind de Zephyrus G16 best aantrekkelijk, toch heeft deze ook een minpuntje, voornamelijk t.a.v. het toetsenbord, wat toch best belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Bob schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:36:
Ben zelf ook zelfstandig developer, een hele tijd terug heb ik ook eens een hoop geld willen uitgeven, laptop van +3k, was helemaal niet nodig maar toch gedaan.
Die is uiteindelijk een keer ongelukkig op de grond beland, omdat hij zo duur was heb ik hem laten herstellen, 1 jaar later is het weer gebeurd ...

Nu werk ik op een klassieke (saaiere) HP laptop die exact even snel is voor een derde van de prijs. Bonus: hij is nog niet ongelukkig gevallen :)
Ha Bob, dat is balen zeg! ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje... Ik snap wat je zegt, neem het mee, succes met de ontwikkeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:50
Om het even over een andere boeg te gooien..

Heb je die performance echt lokaal / op de laptop nodig? Zijn er geen manieren om de zware load op een extern systeem te draaien waar je vanuit je werk locaties naar kan verbinden via een VPN? Dit zou schelen in gewicht dat je meeneemt, heb je minder waarde bij je wat kapot kan gaan / gestolen kan worden en heb je een goed budget om een (thuis)server te bouwen en hier je load op te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
Ik ben zelf een beetje aan het kijken naar een HP Omen 16 notebook.

Goeie specs en zien er niet te game-achtig uit.
Het enige waar ik over twijfel is of de behuizing van deze modellen stevig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
TECHcrime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:43:
Om het even over een andere boeg te gooien..

Heb je die performance echt lokaal / op de laptop nodig? Zijn er geen manieren om de zware load op een extern systeem te draaien waar je vanuit je werk locaties naar kan verbinden via een VPN? Dit zou schelen in gewicht dat je meeneemt, heb je minder waarde bij je wat kapot kan gaan / gestolen kan worden en heb je een goed budget om een (thuis)server te bouwen en hier je load op te laten draaien.
Het liefst heb ik alles lokaal op 1 systeem draaien, bovendien kan ik dan disconnected verder en heb ik maar 1 systeem om te onderhouden. Maar het is een optie dus dank voor de suggestie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Ik ben zelf ook erg fan van het Framework concept. Zeker die "Expansion Cards" is een mooi concept. Standaard mag je er 6 kiezen, maar je kunt er meer bestellen en die gewoon wisselen.

Stel je hebt een HDMI nodig ipv een displaypoort als je op een locatie met een oude beamer bent. Dan haal je gewoon je displayportblokje eruit en stop je de HDMI erin, klaar.

Een microSD lezer permanent is niet echt nodig, dan kun je er beter (bijv.) een extra usb-c in stoppen. Maar die ene keer dat je t nodig hebt is het handig dat ie in je laptoptas zit.

Ik heb een voorbeeldconfig gemaakt waar ik denk je een realistische config hebt voor wat je doet. Ik heb t meeste wat jij aangaf ook gedaan of doe ik nog, ik snap dat meer power best op een schaal van een jaar gunstig is (https://frame.work/nl/en/...md-7040/configuration/new):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BUbBRA0Dv3lU0i3BdOssJQTAK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TpD1ZDKZqne1ztfX8w7qLfEo.png?f=fotoalbum_large

- Ik heb gekozen voor single channel memory, dan kun je er in de toekomst zelf nog +32GB in stoppen
- Je hebt 1 ssd, dan kun je er in de toekomst nog 1 bij stoppen
- Ik heb random "Expansion Cards" gekozen

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn.C.V op 28-03-2024 11:53 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
Martijn.C.V schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:50:
Ik ben zelf ook erg fan van het Framework concept. Zeker die "Expansion Cards" is een mooi concept. Standaard mag je er 6 kiezen, maar je kunt er meer bestellen en die gewoon wisselen.

Stel je hebt een HDMI nodig ipv een displaypoort als je op een locatie met een oude beamer bent. Dan haal je gewoon je displaypooty blokje eruit en stop je de HDMI erin, klaar.

Een microSD lezer permanent is niet echt nodig, dan kun je er beter (bijv.) een extra usb-c in stoppen. Maar die ene keer dat je t nodig hebt is het handig dat ie in je laptoptas zit.

Ik heb een voorbeeldconfig gemaakt waar ik denk je een realistische config hebt voor wat je doet. Ik heb t meeste wat jij aangaf ook gedaan of doe ik nog, ik snap dat meer power best op een schaal van een jaar gunstig is (https://frame.work/nl/en/...md-7040/configuration/new):

[Afbeelding]

- Ik heb gekozen voor single channel memory, dan kun je er in de toekomst zelf nog +32GB in stoppen
- Je hebt 1 ssd, dan kun je er in de toekomst nog 1 bij stoppen
- Ik heb random "Expansion Cards" gekozen
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar recent wel iets vergelijkbaars met mijn werk gedaan (in het Duits, maar dit moet nog wel te doen zijn :)): https://www.lenovo.com/de...ml?bundleId=21JXCTO1WWDE3

Voor ~€2500 heb je de snelst beschikbare laptop CPU, 64GB geheugen en genoeg opslag. Er zit een videokaart in, maar ik kan je niet vertellen hoe goed die is. Voor mijn werk is die niet relevant, ik ben software ontwikkelaar en had net zo lief een laptop zonder videokaart gehad. Je kunt nog wat besparen door een goedkoper scherm te kiezen, als je net als ik toch bijna altijd een externe monitor gebruikt.

Ik heb tot nu toe goede ervaring met Lenovo, kan het zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
BRAINLESS01 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:28:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar recent wel iets vergelijkbaars met mijn werk gedaan (in het Duits, maar dit moet nog wel te doen zijn :)): https://www.lenovo.com/de...ml?bundleId=21JXCTO1WWDE3

Voor ~€2500 heb je de snelst beschikbare laptop CPU, 64GB geheugen en genoeg opslag. Er zit een videokaart in, maar ik kan je niet vertellen hoe goed die is. Voor mijn werk is die niet relevant, ik ben software ontwikkelaar en had net zo lief een laptop zonder videokaart gehad. Je kunt nog wat besparen door een goedkoper scherm te kiezen, als je net als ik toch bijna altijd een externe monitor gebruikt.

Ik heb tot nu toe goede ervaring met Lenovo, kan het zeker aanraden.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 23:42

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
JDV808 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:58:
Ik wist het wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 16:40
Ik zie dat hij nog geen review heeft, dan zou ik hem natuurlijk wel beter kunnen aanbevelen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

@JaHe Wanneer je een nieuwe laptop koopt dan wordt dit een stuk belangrijke tooling voor je. De aanschafkosten zijn niet zo spannend, en of deze nu 1.000 of 5.000 euro kost, voor wat je doet en wat de laptop opbrengt is het kleingeld.

Maar heb je ook nagedacht over backup? Wat gebeurt er als je laptop stuk is? Een dag downtime kan je zomaar 1.000 euro kosten (of aan inkomen mislopen). Een laptop die stuk is duurt al snel 3 werkdagn om 'm weer werkend te rkijgen (opsturen, monteur langs laten komen) waardoor een defecte laptop heel snel heel veel geld gaat kosten..
Met dat in gedachte zou ik hier ook over nadenken en een deel van je budget aan besteden. Bijvoorbeeld door niet één maar twee dezelfde laptops aan te schaffen. Is de één stuk dan kan je de SSD overzetten in de ander en gelijk doorgaan zonder amper downtime te hebben. Eventueel een laptop met twee SSD's in RAID0 zodat je ook een defecte SSD hebt ingedekt. Samen met een tool die dagelijks een backup maakt zit je dan vrij goed ingedekt tegen downtime door defecte (of gestolen) hardware. Een kapotte laptop kost je dan max een uurtje aan werk, ipv dat je dagen niet productief kunt zijn..

Dus qua laptop zou ik adviseren om twee laptops aan te schaffen om zo je downtime af te vangen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-09 14:06
Ik zou zakelijk gewoon voor een Thinkpad gaan of iets dergelijks/degelijks, ik gebruik dagelijks een p16, smijt hem elke dag in mijn fietstas en kan standaard in raid 0 geleverd worden. Wel een bakbeest.

Naar mijn mening zijn menig "consumenten laptop" niet geschikt om iederedag intensief gebruikt te worden. (prive heb ik een x1 carbon, ook een fijn gooi en smijt apparaat.) Daarnaast vind ik over het algemeen de Lenovo toetsenborden fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 20:09
Voor dat geld zou ik alles remote doen. licht mogelijke laptopmet een goed scherm en keyboard en thuis of op de zaak een dikke pc.

[ Voor 13% gewijzigd door eBoR op 28-03-2024 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:31:
[...]

Mee eens, maar in 25 jaar (en een stuk of 10 laptops, lost count), 1x water op mijn toetsenbord gehad, 2 dagen later weer gefixt en ondertussen op een oude laptop verder werken... Voor mij een overweging waard, maar geen deal-breaker.
Als je naadloos op je oude laptop kunt verder werken, waarom zou een desktop dan ineens een probleem opleveren? Desktop voor thuis ga je vooral waarde zien in de vorm van ergonomie en comfort.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Puddi Puddin schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:14:
[...]

eh wat bedoel je? over het algemeen hebben processoren niet zoveel last van TDP design. En ook al is dat zo dan is een laag geconfigureerde HX nog altijd sneller dan een full power 9 Ultra. Maar bij de Legion 9 is de TDP en de koeling meer dan in orde. Waar je wel tegenaan loopt bij de Zephyrus is dat de videokaart een heel lage TGP heeft. Je denkt dan dat je een RTX4090 koopt maar in de praktijk presteert is totaal niet als een 4090 maar eerder als een 4080 of 4070. De 4090 bij de Zephyrus heeft een TGP van 95W base +20W boost en de Legion 9 heeft een TGP van 150W base en 25W boost. Dat verschil merk je wel heel erg in de performance.

En over het segment van Legion 9 daar sla je de plank mis. Legion 9 is een (voor gaming begrippen) behoorlijk dunne laptop. Het is een 18,9 mm behuizing en dat kan je echt niet als bulky gaming laptop zien. Maar hij heeft wel volledige specs met bijbehorende prestaties

[ Voor 27% gewijzigd door Cinemaskoop op 28-03-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Aezakmi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:35:
Ik zou zakelijk gewoon voor een Thinkpad gaan of iets dergelijks/degelijks, ik gebruik dagelijks een p16, smijt hem elke dag in mijn fietstas en kan standaard in raid 0 geleverd worden. Wel een bakbeest.

Naar mijn mening zijn menig "consumenten laptop" niet geschikt om iederedag intensief gebruikt te worden. (prive heb ik een x1 carbon, ook een fijn gooi en smijt apparaat.) Daarnaast vind ik over het algemeen de Lenovo toetsenborden fijn.
Dan heb je toch niet de specs die TS wil. Daarnaast is de scheidingslijn tussen de high end consumer producten en zakelijke producten erg dun. De keyboards uit de thinkpad lijn vind je ook bij de duurdere yogas en legions terug en ook de garantie mogelijkheden zijn gelijk. Als je een thinkpad met een ideapad van 499 vergelijkt heb je gelijk. Maar als je high end consumer producten vergelijkt dan klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Theo schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:24:
@JaHe Wanneer je een nieuwe laptop koopt dan wordt dit een stuk belangrijke tooling voor je. De aanschafkosten zijn niet zo spannend, en of deze nu 1.000 of 5.000 euro kost, voor wat je doet en wat de laptop opbrengt is het kleingeld.

Maar heb je ook nagedacht over backup? Wat gebeurt er als je laptop stuk is? Een dag downtime kan je zomaar 1.000 euro kosten (of aan inkomen mislopen). Een laptop die stuk is duurt al snel 3 werkdagn om 'm weer werkend te rkijgen (opsturen, monteur langs laten komen) waardoor een defecte laptop heel snel heel veel geld gaat kosten..
Met dat in gedachte zou ik hier ook over nadenken en een deel van je budget aan besteden. Bijvoorbeeld door niet één maar twee dezelfde laptops aan te schaffen. Is de één stuk dan kan je de SSD overzetten in de ander en gelijk doorgaan zonder amper downtime te hebben. Eventueel een laptop met twee SSD's in RAID0 zodat je ook een defecte SSD hebt ingedekt. Samen met een tool die dagelijks een backup maakt zit je dan vrij goed ingedekt tegen downtime door defecte (of gestolen) hardware. Een kapotte laptop kost je dan max een uurtje aan werk, ipv dat je dagen niet productief kunt zijn..

Dus qua laptop zou ik adviseren om twee laptops aan te schaffen om zo je downtime af te vangen.
Dank voor je reactie. Backup is geregeld. Belangrijke zaken staan in de cloud / devops en een nieuwe machine installeren en configureren zodat ik weer verder kan is max een paar uur werk.(dat doe ik regelmatig). In geval van nood is een nieuwe *backup laptop zo gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
JaHe schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:49:
[...]Het liefst heb ik alles lokaal op 1 systeem draaien, bovendien kan ik dan disconnected verder en heb ik maar 1 systeem om te onderhouden. Maar het is een optie dus dank voor de suggestie!
n.v.m.

[ Voor 25% gewijzigd door Yaksa op 28-03-2024 15:47 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Aezakmi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:35:

Ik ben niet iemand die snel zal gooien en smijten met apparaten en ben best zuinig met mijn spullen. Maar ik begrijp denk ik wel wel wat je bedoeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Met zo'n ruim budget zou ik een high-end macbook halen (14 of 16" M3 Max met >=32GB RAM) en lekker gamen op een desktop. Merk op dat je alsnog je Unity/Unreal kan draaien op macOS!

Mocht je toch voor Windows gaan, kies 1tje met een 24 core intel chip of 16 core AMD chip en iets van een >=4070, 2TB SSD, 32GB RAM. Zoek naar een deal incl. goede garantie van 3 jaar. (stuk? ik wil nu een nieuwe!). Zorg voor Windows 11 Professional en schakel schijf-encryptie in (bitlocker)
barrymossel schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:26:
5000 euro voor een laptop? Ik ga dit even volgen, want dit lijkt me een hele domme keuze.
Een laptop gaat zo 3-5 jaar mee en als het je primaire werk machine is, is de performance direct gerelateerd aan je werksnelheid. ITers in dit vak kunnen prima meer dan 100 euro per uur kosten (excl btw). Wachten op een computer = harde euros mislopen.

Zo'n laptop wordt tenminste 5000-6000 werkuren gebruikt en verdient zichzelf terug na 40 uur. 100% geen domme keuze. Enige domme keuze is jouw opmerking.

[ Voor 35% gewijzigd door Gamebuster op 28-03-2024 16:00 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11
Met dit bedrag zou ik een wat budget opzij zetten voor een mooie egpu thuis, dit spaart te laptop ook wat tijdens gamen thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Gamebuster schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Een laptop gaat zo 3-5 jaar mee en als het je primaire werk machine is, is de performance direct gerelateerd aan je werksnelheid. ITers in dit vak kunnen prima meer dan 100 euro per uur kosten (excl btw). Wachten op een computer = harde euros mislopen.

Zo'n laptop wordt tenminste 5000-6000 werkuren gebruikt en verdient zichzelf terug na 40 uur. 100% geen domme keuze. Enige domme keuze is jouw opmerking.
Diminishing returrns. Er is maar heel weinig waar een laptop van 5000 euro echt beter in is dan een laptop van 3000 euro, behalve de verkoper/fabrikant rijk maken. Zelfs als je het over piekprestaties hebt heb je het over slechts enkele procenten terwijl je het grootste deel van de tijd niets met die piekprestaties te maken hebt, anders had je een desktop/server/farm moeten kopen. Het 5000 euro kostende model van 2023 zal dit jaar 3000 of minder kosten, wellicht is dat nog een optie. Gaat het misschien een jaartje minder lang mee, tot 2028 in plaats van 2029, maar dan kan je voor hetzelfde geld wel in 2028 al met het model van 2027 aan de slag.

Ook al verdien je het gauw terug, heb je toch makkelijk 2000 euro weggegooid waar je wat anders mee had kunnen doen. Zoals investeren in een fatsoenlijke werkplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
sluit ook een goed service contract af bij de laptop (minstens net zo belangrijk lijkt me). Je wilt niet 2 weken zonder komen te zitten terwijl de laptop retourtje reparatie centrum maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
DataGhost schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Diminishing returrns. Er is maar heel weinig waar een laptop van 5000 euro echt beter in is dan een laptop van 3000 euro, behalve de verkoper/fabrikant rijk maken. Zelfs als je het over piekprestaties hebt heb je het over slechts enkele procenten terwijl je het grootste deel van de tijd niets met die piekprestaties te maken hebt, anders had je een desktop/server/farm moeten kopen. Het 5000 euro kostende model van 2023 zal dit jaar 3000 of minder kosten, wellicht is dat nog een optie. Gaat het misschien een jaartje minder lang mee, tot 2028 in plaats van 2029, maar dan kan je voor hetzelfde geld wel in 2028 al met het model van 2027 aan de slag.

Ook al verdien je het gauw terug, heb je toch makkelijk 2000 euro weggegooid waar je wat anders mee had kunnen doen. Zoals investeren in een fatsoenlijke werkplek.
Mee eens... Het is ook meer de vraag wat is dan wel het geld nu waard? Dat is nu precies waar ik naar op zoek ben... Waar voor mijn geld. Duurder is echt niet altijd beter... Ik heb ook geen ongelimiteerd budget, want dan had ik ze allemaal gekocht, uitgeprobeerd en de in mijn ogen beste te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Aragnut schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:19:
sluit ook een goed service contract af bij de laptop (minstens net zo belangrijk lijkt me). Je wilt niet 2 weken zonder komen te zitten terwijl de laptop retourtje reparatie centrum maakt.
Bedankt voor je reactie en ik snap wat je bedoelt maar ik zal nooit zonder zitten. Desnoods pak ik mijn nu huidige laptop er weer bij en anders... is de mediamarkt hier ook om de hoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
...

[ Voor 100% gewijzigd door JaHe op 28-03-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 23:42

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
JDV808 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zie dat hij nog geen review heeft, dan zou ik hem natuurlijk wel beter kunnen aanbevelen 8)
Ook nog niet leverbaar als dusdanig (2x 48GB Ram is nog niet binnen :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19-09 14:06
Cinemaskoop schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Dan heb je toch niet de specs die TS wil. Daarnaast is de scheidingslijn tussen de high end consumer producten en zakelijke producten erg dun. De keyboards uit de thinkpad lijn vind je ook bij de duurdere yogas en legions terug en ook de garantie mogelijkheden zijn gelijk. Als je een thinkpad met een ideapad van 499 vergelijkt heb je gelijk. Maar als je high end consumer producten vergelijkt dan klopt dat niet.
Het kan dat ik iets over het hoofd gezien heb,
"moet 3-5 jaar mee gaan" > 3 jaar garantie, koerier of carry in
"16 inch" > p16(s) is 16inch
"moet regelmatig mee" > dagelijks in een fietstas zonder tas er om trekt hij goed, tijdens mijn studie had ik een high end consumenten model, maar die rammelde na een jaar toch wel behoorlijk uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Ik zou in ieder geval eens kijken naar iets als

uitvoering: Razer Blade 16 (RZ09-0483TEH3-R3E1)

Of deze

https://www.bol.com/nl/nl...a19be900a46914fdf81115061 (2500 euro!) < bij deze zou ik gewoon zelf 4TB SSD erin duwen, 64GB RAM en Windows 11 Pro

[ Voor 10% gewijzigd door Gamebuster op 28-03-2024 18:40 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

misterdaan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:36:
Ik gebruik al jaren een HP Zbook, een strakke en krachtige maar zakelijke laptop. Daar kun je schaamteloos mee bij je klant aan de vergadertafel aanschuiven. Qua specs kun je alle kanten op en krijg je die 5k zonder probleem op.
Ik heb deze ook, maar kwa warmte afvoer en geluid wil je deze echt overslaan.

@JaHe Is een Macbook Pro een optie, want die draait om verschillende redenen rondjes om intel cpu’s heen met hun M-chipsets. Echt niet leuk soms omdat verschil te zien bij mijn collega’s ;(

Ik persoonlijk ben wat klaar met de combi Windows en intel, zeker als je als programmeur zoveel mogelijk je resources voor je IDE wil gebruiken en niet voor de zoveelste update, indexing, win defender scanning, thermal issue’s door te hoge voltage en performance drops die soms echt niet te verklaren zijn. (Welkom ThrottleStop)

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 28-03-2024 18:56 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
HenkEisDS schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:42:
Een werklaptop waar je de komende 5 jaar 1000 dagen 8000 uur op gaat werken mag wat kosten. Beetje software developer heeft op zijn minst een tarief van 100 euro per uur. 1% sneller is dan €8000 meer productief zijn of 2 weken meer vrije tijd.
Deze rekensom houdt geen stand. Grootste onzin. De bottleneck van productiviteit is op een zeker moment niet meer het apparaat waarmee gewerkt wordt maar degene die erachter zit. Dit theoretische voordeel ga je echt nóóit halen met een 1% sneller apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Falcon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Ik heb deze ook, maar kwa warmte afvoer en geluid wil je deze echt overslaan.

@JaHe Is een Macbook Pro een optie, want die draait om verschillende redenen rondjes om intel cpu’s heen met hun M-chipsets. Echt niet leuk soms omdat verschil te zien bij mijn collega’s ;(

Ik persoonlijk ben wat klaar met de combi Windows en intel, zeker als je als programmeur zoveel mogelijk je resources voor je IDE wil gebruiken en niet voor de zoveelste update, indexing, win defender scanning, thermal issue’s door te hoge voltage en performance drops die soms echt niet te verklaren zijn. (Welkom ThrottleStop)
Nee sorry, ik ben geen Mac fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Gamebuster schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:39:
Ik zou in ieder geval eens kijken naar iets als

uitvoering: Razer Blade 16 (RZ09-0483TEH3-R3E1)

Of deze

https://www.bol.com/nl/nl...a19be900a46914fdf81115061 (2500 euro!) < bij deze zou ik gewoon zelf 4TB SSD erin duwen, 64GB RAM en Windows 11 Pro
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Mag het maar één laptop zijn? Met zo'n budget kocht ik ze gewoon allemaal...

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23

thof

FP ProMod
Ik zou toch wat voorzichtiger zijn, bij de bedrijven waar ik rondloop of heb gelopen was het redelijk standaard beleid om een laptop aangeboden te krijgen om op te werken, zodat deze voldoet aan het beleid van de organisatie. Denk aan de AD integratie, of andere MDM tooling. Zul je net zien dat je bij een klant/bedrijf zit waar dat geldt en heb je een beetje voor niks je eigen hardware aangeschaft. Zou de aankoop uitstellen tot je wat meer weet over je klant.

Verder, denk inderdaad na over vervanging. Reserveer geld om desnoods even naar de mediamarkt te kunnen lopen als je device het ineens begeeft. Een paar uur niet kunnen werken (aanschaf, opnieuw inrichten/backup restore) is qua gemiste omzet al gauw de aanschaf van een laptopje.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Aezakmi schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Het kan dat ik iets over het hoofd gezien heb,
"moet 3-5 jaar mee gaan" > 3 jaar garantie, koerier of carry in
"16 inch" > p16(s) is 16inch
"moet regelmatig mee" > dagelijks in een fietstas zonder tas er om trekt hij goed, tijdens mijn studie had ik een high end consumenten model, maar die rammelde na een jaar toch wel behoorlijk uit elkaar.
Ts wil er ook graag op gamen dus dan kan je beter een geforce pakken. En de cpu in de p16s is een p processor. Dat kan ook stuk vlotter. Bij de huidige legion 9 op Tweakers zie ik dat er 2 jaar premium care onsite garantie op zit trouwens. Dat is ook wel chill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 17:22
HP Zbook fury, die bestelde ik voor onze developers. Geloof de G10 met een RTX 4080 en i9 64GB RAM en 2TB M2 SSD.

Heb ze nog geen 1 keer horen klagen.

Uiteraard met Next business day care pack, zodat ze de volgende dag langs komen om het te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Unknown Alien schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:55:
HP Zbook fury, die bestelde ik voor onze developers. Geloof de G10 met een RTX 4080 en i9 64GB RAM en 2TB M2 SSD.

Uiteraard met Next business day care pack, zodat ze de volgende dag langs komen om het te fixen.
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
thof schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:40:
Ik zou toch wat voorzichtiger zijn, bij de bedrijven waar ik rondloop of heb gelopen was het redelijk standaard beleid om een laptop aangeboden te krijgen om op te werken, zodat deze voldoet aan het beleid van de organisatie. Denk aan de AD integratie, of andere MDM tooling. Zul je net zien dat je bij een klant/bedrijf zit waar dat geldt en heb je een beetje voor niks je eigen hardware aangeschaft. Zou de aankoop uitstellen tot je wat meer weet over je klant.

Verder, denk inderdaad na over vervanging. Reserveer geld om desnoods even naar de mediamarkt te kunnen lopen als je device het ineens begeeft. Een paar uur niet kunnen werken (aanschaf, opnieuw inrichten/backup restore) is qua gemiste omzet al gauw de aanschaf van een laptopje.
Dank voor je recatie en als dat zo is werk ik toch op hun apparatuur, ook goed. Zelf ontwikkel ik ook actief (zonder opdrachtgever) dus eigen hardware is ook nodig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Unknown Alien schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:55:

De zbook fury heeft een rtx4000 ADA en geen geforce rtx4080. Dat is een zakelijke kaart en minder geschikt voor gaming

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 10:22
*knip* nee

[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 29-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
Ja sorry ik weet het... maar ik ben hier echt niet voor de aandacht hoor. ;) Het is een oprechte vraag, welke laptop zou jij kopen? Ik dacht laat ik het vragen aan een groep mensen die er echt verstand van heeft...

Het erge is, ik heb nog steeds geen flauw idee dus blijf voor nu gewoon nog even op mijn huidige werkpaard verder werken terwijl ik de opties overweeg die hier al genoemd zijn. Fijne dag!

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 29-03-2024 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 17:22
Cinemaskoop schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:30:
[...]

De zbook fury heeft een rtx4000 ADA en geen geforce rtx4080. Dat is een zakelijke kaart en minder geschikt voor gaming
Correct, Het is de Zbook studio. De tekenaars krijgen de fury met de Ax000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 16:09
*knip* nee

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 29-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
@JaHe Ik heb niet alles gelezen, maar:
  • €2000 desktop, voor op m'n primaire werklocatie.
  • €2000 laptop, voor onderweg.
  • €1000 opslag, toetsenborden, schermen.
Het is in ieder geval wel een manier om een hoop reacties te krijgen op je topic :).

Edit: Ik zou voor een Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 (83DNCTO1WWNL1) gaan. Hoop leuke vinkjes die je aan kan vinken als je wilt!

[ Voor 27% gewijzigd door Balance op 29-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Balance schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:36:
@JaHe Ik heb niet alles gelezen, maar:
  • €2000 desktop, voor op m'n primaire werklocatie.
  • €2000 laptop, voor onderweg.
  • €1000 opslag, toetsenborden, schermen.
Het is in ieder geval wel een manier om een hoop reacties te krijgen op je topic :).
Waarom zou je 2 PC's willen? dan doe je altijd concessies en het windows eco systeem is niet zo geoptimaliseerd dat je altijd zonder problemen verder kan werken waar je op de andere PC bent gebleven.

De Yoga Pro 9 is een mooie optie idd. Je bent dan voor 2800 klaar met 64GB en een miniled scherm. Maar tis net wat je wil. Je hebt dan wel gewoon nog steeds "maar" een RTX4070.

Het mooie aan die Legion 9 vind ik de bovenklep. Die is vrij uniek en kan ook het ijs breken in een meeting omdat hij zo opvallend is zonder dat het een kermis is met dat gevlokte carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Wat trouwens ook handig is bij de Legion 9 is dat je er 2 adapters bij krijgt.. Een krachtige voor als je de full power nodig hebt van de videokaart en een USB-C 140Watt adapter voor onderweg zodat je een compacte adapter in de tas kan doen en een grote adapter voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaHe
Cinemaskoop schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Waarom zou je 2 PC's willen? dan doe je altijd concessies en het windows eco systeem is niet zo geoptimaliseerd dat je altijd zonder problemen verder kan werken waar je op de andere PC bent gebleven.

De Yoga Pro 9 is een mooie optie idd. Je bent dan voor 2800 klaar met 64GB en een miniled scherm. Maar tis net wat je wil. Je hebt dan wel gewoon nog steeds "maar" een RTX4070.

Het mooie aan die Legion 9 vind ik de bovenklep. Die is vrij uniek en kan ook het ijs breken in een meeting omdat hij zo opvallend is zonder dat het een kermis is met dat gevlokte carbon.
Hi Cinemaskoop dank voor je feedback, volgens mij vind jij de Legion 9 ook een mooie machine ;)

Ik heb de afgelopen dagen wat suggesties bekeken (reviews, videos, vergelijking, benchmarks) en ze hebben allemaal hun + en - punten (de Legion 9 overduidelijk de prijs en weer ook niet of de korte afstand onder het toetsenbord zal irriteren). Ik blijf in elk geval bij een alles-in-1 machine van 16".

In overweging zijn deze:
Lenovo Legion 9
Lenovo Legion Pro 7
Razer Blade 16
ASUS ROG Zephyrus G16

Ik ben er nog niet over uit welke het definitief gaat worden... Iedereen die heeft gereageerd en suggesties heeft gedaan: bedankt en fijne dagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalis
*knip* offtopic. Van het bedrag kan je het zijne denken, maar geef dan andere alternatieven. Alleen maar afbranden is trollen.

[ Voor 162% gewijzigd door br00ky op 29-03-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalis
@JaHe Ik zou ook eens kijken naar BTO laptops, die kan je zelf samenstellen met de nieuwste schermen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Voor de mensen die vallen over het bedrag... hou er rekening mee dat je als zelfstandige de nodige belastingvoordelen hebt wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen. BTW streep je weg, de helft is aftrekbaar van de inkomstenbelasting (even uitgaande van de tweede schijf voor een zelfstandig softwareontwikkelaar), en dan is er nog de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuke voor galgje). Dan blijft er netto niet zo heel veel over. Het verschil in kosten tussen een "normale" en dik gepimpte laptop is daardoor niet zo groot meer, dus waarom zou je niet all-out gaan?

Anyway, mooie tips in dit topic. Zit in een vergelijkbaar schuitje als TS (al heb ik mijn budget iets meer bescheiden gehouden), dus heb genoeg inspiratie om verder te speuren!

@JaHe laat je wel weten wat het uiteindelijk wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaHe
Beempje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:15:
Voor de mensen die vallen over het bedrag... hou er rekening mee dat je als zelfstandige de nodige belastingvoordelen hebt wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen. BTW streep je weg, de helft is aftrekbaar van de inkomstenbelasting (even uitgaande van de tweede schijf voor een zelfstandig softwareontwikkelaar), en dan is er nog de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (leuke voor galgje). Dan blijft er netto niet zo heel veel over. Het verschil in kosten tussen een "normale" en dik gepimpte laptop is daardoor niet zo groot meer, dus waarom zou je niet all-out gaan?

Anyway, mooie tips in dit topic. Zit in een vergelijkbaar schuitje als TS (al heb ik mijn budget iets meer bescheiden gehouden), dus heb genoeg inspiratie om verder te speuren!

@JaHe laat je wel weten wat het uiteindelijk wordt?
Thanks en alle dingen die je noemt zijn ook in mijn overweging meegenomen. Hoe meer opties ik bekijk, hoe meer ik zelf ook weer ontdek. Ben er dus nog niet helemaal uit. Van het weekend weer verder kijken. Zodra ik een keuze gemaakt heb zal ik die hier zeker delen met mijn overwegingen 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JaHe
Bedankt allemaal voor alle nuttige overwegingen, opties en aanbevelingen, maar ondanks de hoge prijs is het de Legion 9 geworden.

Waarom? Mijn overwegingen:
Ik werk op verschillende plekken, in huis, maar ook regelmatig onderweg. Bovendien heb ik thuis niet echt een kamer vrij voor een desktop en die ga ik ook niet in de woonkamer neerzetten… Ik wil ook niet meerdere apparaten of online omgevingen hoeven beheren en onderhouden en altijd disconnected verder kunnen werken. Het moest wat mij btreft dus dus een snelle laptop worden met veel geheugen waar ook Unity/Unreal engine (voor de hobby) op kan draaien en de laatste games op gespeeld kunnen worden een all-in-one machine (lees: desktop replacement).

Ik heb altijd een gemiddeld budget gehad (beperkt door destijds mijn werkgever) en heb daardoor vrijwel altijd op specs moeten “inleveren”, er kwam nooit het nieuwste van het nieuwste en wachtte altijd op een aanbieding/prijsverlaging toen er weer nieuwe modellen kwamen. En zoals dat gaat met apparaten, er komt altijd weer een nieuwer, sneller model, zo kun je blijven wachten… Mijn werkgever stelde investeringen in zijn bedrijfsmiddelen altijd uit wat ik nooit heb begrepen. Want als ik ervanuit ga dat we minimaal 3 jaar met een laptop doen, minimaal 8 uur per dag werken voor minimaal 200 dagen per jaar, is dat 4800 werkuren, wat is dan 1 euro per uur uitgegeven aan super apparaten? Waarom zou ik daar op “besparen”?

Nu ben ik 6 jaar 100% voor mijzelf met mijn organisatie en heb eindelijk de mogelijkheid om (met de nodige belasting en investeringsvoordelen) te kiezen voor -super- specs. Ik heb uitgebreid reviews gelezen en video’s bekeken van allerlei laptop reviewers van veel verschillende laptops (die hier in het forum genoemd zijn). Stuk voor stuk prachtige machines, met sommige ook vergelijkbare specs met de Legion 9.

Waarom de Legion 9 en niet een goedkopere met dezelfde specs?
Hoe meer ik las, ging vergelijken en bekijken hoe meer ik verliefd ben geworden op deze laptop. De snelheid, het mini-LED scherm, het toetsenbord, de vingerafdruk lezer, de carbon cover, de bouwkwaliteit hebben mij doen besluiten -voor een keer- full option te gaan en deze te kopen.

Oh en ik heb er ook voor 1 euro 3 jaar Premium Care Onsite support bij, dus ook dat is goed geregeld (al hoop ik er nooit gebruik van te hoeven maken). Ik weet zeker dat ik deze laptop met plezier ga gebruiken, elke dag opnieuw en dat deze gaat voldoen aan al mijn eisen.

Vind ervan wat je vindt, noem me gek dat ik zoveel heb uitgegeven aan een laptop, ik ben ook wel een beetje gek 😊 Ik zie het ook een beetje zo: de een koopt een dure auto, de ander een dure laptop en weer een ander gaat elk jaar op skivakantie en zo geeft iedereen geld uit aan zaken wat een ander nooit zal doen of begrijpen😉

Nogmaals dank voor de mooie opties, want zonder jullie had ik deze niet eens gezien of overwogen… En mocht ik niet de mogelijkheid gehad hebben en mijn laptop was aan vervanging toe dan, was ik voor de Legion pro 7 of de Asus Zephyrus G16 gegaan.

Fijn weekend allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Thanks voor de terugkoppeling @JaHe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
JaHe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:18:
Bedankt allemaal voor alle nuttige overwegingen, opties en aanbevelingen, maar ondanks de hoge prijs is het de Legion 9 geworden.

Waarom? Mijn overwegingen:
Ik werk op verschillende plekken, in huis, maar ook regelmatig onderweg. Bovendien heb ik thuis niet echt een kamer vrij voor een desktop en die ga ik ook niet in de woonkamer neerzetten… Ik wil ook niet meerdere apparaten of online omgevingen hoeven beheren en onderhouden en altijd disconnected verder kunnen werken. Het moest wat mij btreft dus dus een snelle laptop worden met veel geheugen waar ook Unity/Unreal engine (voor de hobby) op kan draaien en de laatste games op gespeeld kunnen worden een all-in-one machine (lees: desktop replacement).

Ik heb altijd een gemiddeld budget gehad (beperkt door destijds mijn werkgever) en heb daardoor vrijwel altijd op specs moeten “inleveren”, er kwam nooit het nieuwste van het nieuwste en wachtte altijd op een aanbieding/prijsverlaging toen er weer nieuwe modellen kwamen. En zoals dat gaat met apparaten, er komt altijd weer een nieuwer, sneller model, zo kun je blijven wachten… Mijn werkgever stelde investeringen in zijn bedrijfsmiddelen altijd uit wat ik nooit heb begrepen. Want als ik ervanuit ga dat we minimaal 3 jaar met een laptop doen, minimaal 8 uur per dag werken voor minimaal 200 dagen per jaar, is dat 4800 werkuren, wat is dan 1 euro per uur uitgegeven aan super apparaten? Waarom zou ik daar op “besparen”?

Nu ben ik 6 jaar 100% voor mijzelf met mijn organisatie en heb eindelijk de mogelijkheid om (met de nodige belasting en investeringsvoordelen) te kiezen voor -super- specs. Ik heb uitgebreid reviews gelezen en video’s bekeken van allerlei laptop reviewers van veel verschillende laptops (die hier in het forum genoemd zijn). Stuk voor stuk prachtige machines, met sommige ook vergelijkbare specs met de Legion 9.

Waarom de Legion 9 en niet een goedkopere met dezelfde specs?
Hoe meer ik las, ging vergelijken en bekijken hoe meer ik verliefd ben geworden op deze laptop. De snelheid, het mini-LED scherm, het toetsenbord, de vingerafdruk lezer, de carbon cover, de bouwkwaliteit hebben mij doen besluiten -voor een keer- full option te gaan en deze te kopen.

Oh en ik heb er ook voor 1 euro 3 jaar Premium Care Onsite support bij, dus ook dat is goed geregeld (al hoop ik er nooit gebruik van te hoeven maken). Ik weet zeker dat ik deze laptop met plezier ga gebruiken, elke dag opnieuw en dat deze gaat voldoen aan al mijn eisen.

Vind ervan wat je vindt, noem me gek dat ik zoveel heb uitgegeven aan een laptop, ik ben ook wel een beetje gek 😊 Ik zie het ook een beetje zo: de een koopt een dure auto, de ander een dure laptop en weer een ander gaat elk jaar op skivakantie en zo geeft iedereen geld uit aan zaken wat een ander nooit zal doen of begrijpen😉

Nogmaals dank voor de mooie opties, want zonder jullie had ik deze niet eens gezien of overwogen… En mocht ik niet de mogelijkheid gehad hebben en mijn laptop was aan vervanging toe dan, was ik voor de Legion pro 7 of de Asus Zephyrus G16 gegaan.

Fijn weekend allemaal!
Mooi! We zijn natuurlijk wel allemaal benieuwd wat je er van vindt! Wanneer krijg je hem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaHe
Cinemaskoop schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:01:
[...]

Mooi! We zijn natuurlijk wel allemaal benieuwd wat je er van vindt! Wanneer krijg je hem?
Ik krijg 'm als het mee zit a.s. maandag binnen... Ik zal mijn ervaring na installatie en uitgebreid testen hier delen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaHe
Nu een paar weken in bezit en in het kort:
De snelste (en mooiste) laptop die ik ooit heb gehad. Ben er erg blij mee!

Pluspunten
- Supersnel (in vergelijking met alle laptops die ik ooit heb gehad), niet alleen CPU en GPU maar ook de SSD en WiFi zijn snel. Grote bestanden kopiëren of een nieuwe build maken in visual studio (wat ik de hele dag door doe) gaat sneller dan ooit.
- Draait moeiteloos alle games, tja wat wil je met een RTX 4090, ik besef ook dat dit allemaal in de loop der tijd weer zal veranderen, ben benieuwd hoe lang je alles full spec kan blijven draaien, de ontwikkeling gaat immers snel.
- Schitterend helder 16” miniLED scherm, zelfs in het zonnetje is alles nog goed zichtbaar met weinig tot geen reflexie. (Zeker ’s avonds) moet de brightness wat naar beneden afgesteld worden want er komt best veel licht uit…
- Fijn toetsenbord met numpad en fraaie rgb verlichting die naar wens aan te passen is.
- Handzame 140w adapter mee onderweg, de zware 330 w adapter blijft lekker thuis (of ik moet ergens willen gamen).
- Thermal modes (hitte - geluid – performance), alles is naar wens aan te passen en instelbaar.
- Degelijke bouwkwaliteit, mooie materialen en een uniek forged carbon design, ook al vindt niet iedereen dit even mooi (ik wel).

Minpunten
- Positie van het toetsenbord is wennen, want er is maar net genoeg polsruimte, gelukkig heeft de laptop afgeronde hoeken en “hoover” ik zelf vaak met mijn handen boven het toetsenbord dus wordt niet als ongemakkelijk ervaren (dit was mijn grootste vrees).
- Tochpad is klein, voor mij geen probleem, ik gebruik 99.9% van de tijd dat ik mijn laptop gebruik een muis. Deze laptop wil je overigens ook echt niet op je schoot hebben, want is zonder voeding ook best snel leeg, de laptop weegt ook wel wat en kan ook best warm worden (afhankelijk wat je aan het doen bent uiteraard).
- De laptop kan bij een zware game en alles full power best warm worden en daardoor luid zijn (mijn vrouw zegt, het is soms net of het buiten regent 😊).
- De rgb kleurprofielen werken niet altijd correct bij opstarten (wanneer je dan Lenovo vantage aanlikt knippert alles en wordt het profiel gecorrigeerd), lijkt me wel op te lossen met een update.
- Prijzig… deze laptop is duur, maar ik vind het tot nu toe de investering waard. Uiteindelijk zal de laptop zich toch weer terugverdienen.
Pagina: 1 2 Laatste