Dank voor je reactie. Ik begrijp zelf ook wel dat die 5K aan de hoge kant is, het was ook meer om aan te geven dat geld niet echt een rol speelt en dan is de keuze opeens reuze.Duurder is in deze wereld zeker niet altijd beter en aangezien ik ze ook niet allemaal kan proberen en waar voor mijn geld wil hebben heb ik deze vraag hier geplaatst bij alle andere mensen die er verstand van hebben (aannameDataGhost schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:18:
Naast dat het budget nergens op slaat zie ik je ook geen woord reppen over garantie. Hoe afhankelijk ben je van dat ding als 'ie stuk gaat? Is het dan prima als je 'm op moet sturen en een paar weken later pas terugkrijgt?
Je wilt waarschijnlijk bij de zakelijke lijnen gaan kijken, of goed zoeken wat voor support je kan krijgen. Dat hoort je allereerste prioriteit te zijn, daarna kan je eens gaan kijken naar specs. Immers, het klinkt alsof je zonder laptop geen geld kan verdienen. Dus in de buurt van workstations beginnen (voor je budget/"eisen") en dan zoeken naar iets als next business day on-site garantie. Op de meeste consumenten/gaminglaptops is dat niet te krijgen. Dat had ik op mijn oude Thinkpad W520 en volgens mij tweemaal gebruik van mogen maken, eenmaal voor een vervangend scherm en een andere keer voor een nieuw toetsenbord. Ze waren inderdaad netjes de volgende werkdag op de door mij aangegeven locatie met nieuwe hardware en sleutelden dat er binnen een uurtje in waarna ik weer verder kon.
Verder heb je het liefst een laptop die makkelijk uit elkaar te halen is, of waar in ieder geval een hardware maintenance manual te vinden is. Upgrades direct van de fabrikant kosten namelijk de hoofdprijs en gaan meerdere malen over de kop, terwijl je zonder verlies van garantie toch je specs flink wat dikker kan maken. Zo heb ik een geheugenupgrade van 16GB naar 64GB gedaan en een tweede SSD erin gezet. Mocht er met die zaken iets misgaan moet je wel zelf je garantie ervan regelen, maar je kan tenminste de originele onderdelen nog terugzetten en verder werken.
Nu heb ik "helaas" een Lenovo Legion 7 (omdat ik in de echt zakelijke lijnen net niet de goede specs kon vinden op dat moment) en die is qua bouwkwaliteit/stevigheid toch echt flink minder dan een Thinkpad, maar verder een heel fijne machine met heel dikke specs. Daarbij dus de hierboven genoemde upgrades gekocht, wat accessoires erbij (bijv. powerbank om langer te kunnen werken) en een garantieuitbreiding naar 4 jaar premium care (next business day on-site) en 3 jaar batterijgarantie. Ook direct al gebruik van mogen maken omdat een van de speakers het niet deed. Bij elkaar was ik daar krap 3000 euro aan kwijt (incl btw) en dat vond ik zelf ook al hoog, maar daarbij heb ik wel rekening gehouden dat ik met mijn vorige laptop bijna 10 jaar gedaan heb. Van de 2000 euro die je dan nog overhoudt kan je een extra laptop kopen en uit het raam flikkeren ofzo
Ik begrijp heel goed wat je zegt ivm garantie en uitbreidingsopties. Maar garantie heb ik (gelukkig) de afgelopen 25 jaar nog nooit gebruik van hoeven maken. En het is ook niet erg als hij een paar weken niet beschikbaar is, dan val ik terug op de laptop die ik nu nog heb (hij is niet kapot, maar merkbaar trager en dat is niet omdat het niet netjes opgeschoond wordt, want doe regelmatig een fresh install, maar mede doordat alles door ontwikkelt en de specs ook steeds meer verouderen).
Verder ben ik niet van plan zelf upgrades uit te voeren, ik zoek iets wat ik nu koop en dan minimaal 3-5 jaar mee gaat met degelijke specs. De bouwkwaliteit werd hier eerder genoemd en dat is zeker ook een goed punt. En ja als ik het met 3000 euro red is dat natuurlijk mooi meegenomen.