Afvoer Verstopt ?beluchting?Logica?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10 22:10
Beste lezers,
Ik heb hier al heel wat rond gelezen maar ik heb een probleem waarvan ik de logica niet begrijp .
Bij gebruik van water in de keuken loopt de afvoer na pakweg een liter of 15 niet meer goed door. Een verstopping verderop in de afvoer zou je denken. Sifon gereinigd maar die zit dichtbij en was niet echt vuil. Als ik de koude kraan laat lopen dan begint het water weer weg te lopen na een tijdje ongeveer bijna net zo hard als dat de kraan kan leveren, maar niet optimaal. Maar nu komt het , als ik de hete kraan laat lopen dan hoor ik na enkele minuten een hoop geborrel en loopt de boel ineens heel goed door.
Je zou denken vet ergens dat door het hete water is opgelost. Maar ook dat is waarschijnlijk niet het geval . Na de warmwater truc loopt de afvoer fantastisch . Ook met koud water . Gooi er een emmer in leeg, en hij loopt met een zuigend geluid als een tierelier. Maar helaas, de volgende dag is het weer matig. Ik kan de heet water oplossing keer op keer herhalen er volgt dan een hoop geborrel en dan gaat alles goed maar steeds voor ongeveer een dag . Mij valt op dat er regelmatig borrelende geluiden uit de gootsteen komen . Ook als ik m niet gebruik . Er zou een ontluchtingsprobleem kunnen zijn . Maat nu de vraag : waarom werkt de truc met heet water dan steeds opnieuw? Iemand die dit beredeneren kan? Ben heel benieuwd.

Beste antwoord (via RayDelft op 11-04-2024 17:57)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:50
Frituurvet in de verzamelbuis. Door warm water wordt het iets vloeibaarder waardoor er toch een flow ontstaat.
Borrelen komt door riool druk / andere buizen die water aanvoeren.

Stop met vet door wc te gooien. Woon je in rijtjeshuis, vraag je buren ermee te stoppen. Toilet is ook riool!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:50
Frituurvet in de verzamelbuis. Door warm water wordt het iets vloeibaarder waardoor er toch een flow ontstaat.
Borrelen komt door riool druk / andere buizen die water aanvoeren.

Stop met vet door wc te gooien. Woon je in rijtjeshuis, vraag je buren ermee te stoppen. Toilet is ook riool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Magic...

Inderdaad stop met vet als je dit al deed.

Vul de gootsteen met zo heet mogelijk water.
Gooi een zakje koffieprut ( als je dit hebt erbij) en laat dan het hele zooitje leeglopen.

Daarna nog een keer met zo heet mogelijk water. Koop een flacon dreft en gooi hier de helft van in en laat hem dan leeglopen.

Dit zou heel veel moeten oplossen (oma weet raad ;) of vele jaren werkervaring als loodgieter

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Als je geen beluchting/ontluchting hebt (idealiter een pijp door het dak), dan stroomt het water minder snel weg en kan alles veel sneller verstoppen (vaste fractie heeft meer tijd om neer te slaan, vet heeft tijd om af te koelen, ...). Omdat je met lucht zit, kan temperatuur ook veel invloed hebben op de tegendruk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

naftebakje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:30:
Als je geen beluchting/ontluchting hebt (idealiter een pijp door het dak), dan stroomt het water minder snel weg en kan alles veel sneller verstoppen (vaste fractie heeft meer tijd om neer te slaan, vet heeft tijd om af te koelen, ...). Omdat je met lucht zit, kan temperatuur ook veel invloed hebben op de tegendruk.
De riolering wordt standaard berekend op de 70 / 30 methode.. ofwel 70 vol en 30 lucht.
hierdoor heb je geen extra be/ ontluchting nodig. Mits het op de verdieping is met een standleidingen dan wel.
Dan heb je te maken met de grootste afvoer die je door dient te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Consigliere schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:56:
[...]De riolering wordt standaard berekend op de 70 / 30 methode.. ofwel 70 vol en 30 lucht.
hierdoor heb je geen extra be/ ontluchting nodig. Mits het op de verdieping is met een standleidingen dan wel.
Dan heb je te maken met de grootste afvoer die je door dient te trekken.
Dat gaat er dan wellicht van uit dat alle leidingen netjes onder het perfecte afschot liggen, niet bijvoorbeeld door een verzakking in de tuin een extra sifon ontstaat. Je kan je geld inzetten op de kans dat dat gebeurd, maar dan denk ik dat je roulette speelt ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

naftebakje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:09:
[...]
Dat gaat er dan wellicht van uit dat alle leidingen netjes onder het perfecte afschot liggen, niet bijvoorbeeld door een verzakking in de tuin een extra sifon ontstaat. Je kan je geld inzetten op de kans dat dat gebeurd, maar dan denk ik dat je roulette speelt ;)
Ondanks de sifon die er niet hoort (mocht deze er zijn) Bestaat de vulling uit 70 / 30.
Dit zou wel geborrel op kunnen leveren door het dubbele sifon.
Maar dit mag zeker niet zorgen voor de slechte doorvoer van water( en opgelost zijn na lange tijd warm water of iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RayDelft schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:12:
Beste lezers,
Maar nu de vraag : waarom werkt de truc met heet water dan steeds opnieuw? Iemand die dit beredeneren kan? Ben heel benieuwd.
Je zegt dat het probleem zich elke dag voordoet. Douche je toevallig in de tussentijd? Zou het kunnen zijn dat de opstopping zich bevindt waar de je keuken en douche samenkomen? Ik kan me voorstellen dat je een prop haar elke dag heen en weer duwt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1