Tuinhuisje offgrid met 2x LiFePO4 accu 100Ah 12V

Pagina: 1
Acties:

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 22:26
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het knutselen met stroom in ons tuinhuisje. Er loopt geen 230v. leiding van ons huis naar dat tuinhuisje; dat kan utieraard wel maar nu heb ik (nog steeds) een excuus om een off-grid systeem te hebben :)

Ik ben ooit begonnen met een oude auto accu, goedkope (niet zuivere sinus) omvormer (12v -> 230v), 100 watt zonnepaneel + regelaar en dit werkte op zich prima alleen ging de auto accu erg snel kapot (zoals te verwachten).

Een paar jaar geleden heb ik een Dynac agm accu 220ah 12v gekocht en een zuivere sinus omvormer. En eigenlijk moest de regelaar + paneel ook vervangen worden maar dit heb ik zo gelaten. Welnu; inmiddels is deze Dynac ook overleden.

Inmiddels heb ik 2 LiFePO4 accu's 100Ah (12V) gekocht die ik parallel aan wil sluiten en dan aan de omvormer. Maar .. dan nu het laden. Ik wil niet meer via een zonnepaneel laden maar wanneer het nodig is even een verlengkabel laden (een aansluiting aan huis gaat er vast een keer komen ..).

De vraag is nu .. welke lader is hiervoor geschikt? Dit weet ik inmiddels: "Voor de ideale laadstroom nemen we tussen de 10% en 20% van de bruikbare accucapaciteit. Bij een 100Ah lithium accu zal dit dus tussen de 10A en 20A aan laadstroom moeten zijn".

Zou deze dan voldoen?
Victron Energy BPC122042002 Blue Smart oplader, 12 V, 20 A, 1 uitgang, 230 V
https://www.bluepowershop...culader-12-20-ip22-1.html

Of moet ik "veiliger" gaan ztten en op 20-30A gaan?

Toekomstig scenario

Ook zit ik eraan te denken om te laden op zonnige dagen wanneer m'n zonnepanelen terug leveren (via home-assistant, zigbee power plug); dit zou in principe zo moeten kunnen.

Alleen hoe gebruik ik deze stroom dan weer in het eigen net? Is er een omvormer die bv. in de avond de stroom weer terug kan duwen totdat de accu's 40% hebben bereikt?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij geldt de 10-20% laadstroom voor loodcelaccu's, niet voor Lithium-gebaseerde chemie. Lithium zou je in principe prima moeten kunnen laden met 1C of zelfs hoger. De datasheet van je accu zou dit aan moeten geven.

Ik vermoed echter dat de accupakketten een loodcelaccu nabootsen, en intern cell-balancing en bewaking toepassen? Dat verwacht ik eigenlijk dat ze ook de laadstroom begrenzen.

[ Voor 28% gewijzigd door Aardedraadje op 27-03-2024 21:55 ]

• ronald75
Ik vond die info hier:
https://www.bootman.nl/ad...-een-lithium-accu-opladen

Maar je hebt gelijk; een lithium kan meer aan. Wat nou precies nodig is dat is nog even de vraag.

Ook dit gevonden:
https://www.obelink.nl/vi...3000-120-32-omvormer.html

Wel heftig voor m'n tuinhuisje maar wel in een keer klaar (lader + omvormer). Alleen weet ik weer niet of Uitgangsstroom 32 A geschikt is.

[ Voor 60% gewijzigd door ronald75 op 27-03-2024 22:00 ]

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Heb je geen datasheet van het accupakket? Daar zou dit soort info toch in moeten staan. Dan weet je het honderd procent zeker :)

• ronald75
Max. charging current: 105A

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met 12V trek je zelfs bij 100A maar 1.2kW naar binnen. Als het doel is (in de toekomst) om zonnestroom te gebruiken, zit je dus eigenlijk al aan de max, en heb je er nog niet veel aan. Je hebt er nu 2 parallel als ik het goed begrijp? Dan zit je al aan 2.4 kW. Dat lijkt er al meer op. Maar je hebt dan wel meteen een omvormer die 200A moet kunnen doen. Ik zou vooral ook uitkijken of een loodculacculader wel geschikt is voor de LiFePo-accu's.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

Wuursj

want worst is al bezet

Kijk even of die lader geschikt is voor LifePO4. Mijn oude Victron lader was dat niet, ondanks dat de voltages volledig instelbaar waren. Dat ding ging altijd een equalize lading in van 4 uur, niet uit te zetten. Dat is prima voor een loodaccu maar marteling voor lifepo4. Een (nog best goedkope) 30A lader van victron was wel lekker in te stellen voor Lifepo4 met zelfs tail-current afschakeling.

Laadstroom van de lader met 10 of 20% af laten hangen aan de capaciteit van de accu's is niet aan de orde bij Lifepo4. Er is geen minimum. Wat ie maximaal mag opnemen, staat wel in de specsheet van de accu.

Edit: ik zie je al een Victron lader linkt in de OP. Dat is idd een prima lader waarvan de laatste versies ook die tailcurrent afschakeling heeft. Vroege versies van die lader nog niet. Ik heb de 30A versie van dat ding.
Of die lader-omvormer combi ook zo goed geschikt is, weet ik niet, die ken ik niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 28-03-2024 12:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ronald75
Aardedraadje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:41:
Met 12V trek je zelfs bij 100A maar 1.2kW naar binnen. Als het doel is (in de toekomst) om zonnestroom te gebruiken, zit je dus eigenlijk al aan de max, en heb je er nog niet veel aan. Je hebt er nu 2 parallel als ik het goed begrijp? Dan zit je al aan 2.4 kW. Dat lijkt er al meer op. Maar je hebt dan wel meteen een omvormer die 200A moet kunnen doen. Ik zou vooral ook uitkijken of een loodculacculader wel geschikt is voor de LiFePo-accu's.
Yes parallel. Ik heb nog geen lader. De omvormer is 2000 watt (piek 3000). Als ik 2000 watt zou gebruiken zou ik ongeveer op ~166a uitkomen. Bij 3000 watt ~250 dus niet goed.
Wuursj schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:05:
Kijk even of die lader geschikt is voor LifePO4. Mijn oude Victron lader was dat niet, ondanks dat de voltages volledig instelbaar waren. Dat ding ging altijd een equalize lading in van 4 uur, niet uit te zetten. Dat is prima voor een loodaccu maar marteling voor lifepo4. Een (nog best goedkope) 30A lader van victron was wel lekker in te stellen voor Lifepo4 met zelfs tail-current afschakeling.

Laadstroom van de lader met 10 of 20% af laten hangen aan de capaciteit van de accu's is niet aan de orde bij Lifepo4. Er is geen minimum. Wat ie maximaal mag opnemen, staat wel in de specsheet van de accu.

Edit: ik zie je al een Victron lader linkt in de OP. Dat is idd een prima lader waarvan de laatste versies ook die tailcurrent afschakeling heeft. Vroege versies van die lader nog niet. Ik heb de 30A versie van dat ding.
Of die lader-omvormer combi ook zo goed geschikt is, weet ik niet, die ken ik niet.
De Victron lader in het latere bericht, ofwel, de dure versie toch?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

ronald75 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:19:
[...]

De Victron lader in het latere bericht, ofwel, de dure versie toch?
Ik had het over die goedkope lader uit de openingspost. Die ken ik.

De latere ken ik niet maar volgens mij zijn alle recente multiplus'en wel lifepo4-proof in te stellen.
Victron heeft een mooie app met een dummy optie waarmee je kan spelen met de instellingen zonder het apparaat (nog) te hebben.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ronald75
Laadstroom: 20 Ampère is dat niet te weinig voor 2x100ah LiFePO4 accus?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ligt er aan hoe lang je dat verlengsnoer wilt laten liggen :)

Ik heb 30A versie aan 305Ah hangen en dat gaat prima maar dat setje zit in een boot en heb in de havens genoeg laad-tijd.

Als je twijfelt, neem de 30A variant? Die kost slechts enkele tientjes meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 28-03-2024 12:54 ]

• ronald75
Lastig om te bepalen welke :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1uFDISGcX-gg9Dwr7Mad9Lo5f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCr6vuh2PPybyGla7cKz0QOS.png?f=fotoalbum_large

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Leuk zo’n hobby, die kabel was inmiddels al een stuk goedkoper geweest :P

• ronald75
Sethro schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:16:
Leuk zo’n hobby, die kabel was inmiddels al een stuk goedkoper geweest :P
haha dat klopt ... maar een hobby kost altijd geld toch?

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:49
Lithiumijzerfosfaat kan je laden met zo’n 1C, dus een 100 ah battterij kan je met 100A laden.

Echter, bij goedkopere batterijen zit er vaak een beperking in de laadstroom ten gevolge van de gebruikte elektronica. Hiervoor zal je de specificatie van de batterij moeten raadplegen.

De rest is een afweging van hoelang je stroomkabeltje er mag liggen, hoe lang en dik je kabeltje is en wat het mag kosten

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Zijn het niet gewoon allemaal hetzelfde?
Maar waarom niet gewoon bij een NL winkel? voorbeeld nog goedkoper ook.

• ronald75
HannesF schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:27:
Lithiumijzerfosfaat kan je laden met zo’n 1C, dus een 100 ah battterij kan je met 100A laden.

Echter, bij goedkopere batterijen zit er vaak een beperking in de laadstroom ten gevolge van de gebruikte elektronica. Hiervoor zal je de specificatie van de batterij moeten raadplegen.

De rest is een afweging van hoelang je stroomkabeltje er mag liggen, hoe lang en dik je kabeltje is en wat het mag kosten
In de specs staat "Max. charging current: 105A"

• ronald75
Wuursj schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Zijn het niet gewoon allemaal hetzelfde?
Maar waarom niet gewoon bij een NL winkel? voorbeeld nog goedkoper ook.
Mee eens hoor; maar dit is even makkelijk vergelijken. Wat ik tot zover begrijp nieuwere en oudere types.

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:49
Dus idd ca 1C.

Met 2 parallel dus max 210a…
Te groot zal je lader dus niet snel zijn.

Zoek uit wat je leuk vind. Idealiter communiceert de acculader met de BMS, maar dat zal hier wel wat veel gevraagd worden.. second best iig een correct lithium laad profiel, waarbij de lader stopt met laden bij een bepaalde accuspanning. De Victrons kunnen dit allemaal.

• ronald75
Even een update. Ik ben niet veel verder; qua kennis wel mede dankzij Tweakers.

Wat ik ook graag zou willen (weten) is het volgende: wanneer de accu's vol zitten (op zonnige dagen, in de zomer) in de avond wanneer er geen teruglevering meer is een omvormer aanzetten om ons sluipverbruik tegen te gaan (aquarium, koelkast).

Ja, er moet dan een kabel van ons tuinhuisje naar huis.

In theorie zou het aanzetten van een Enphase voldoende moeten zijn; alleen matched dit niet qua specs (12 volt) en moet deze bij een bepaalde accu lading weer uit.

Iemand enig idee of hier "kastjes" voor zijn?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:53
ronald75 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:08:
Even een update. Ik ben niet veel verder; qua kennis wel mede dankzij Tweakers.

Wat ik ook graag zou willen (weten) is het volgende: wanneer de accu's vol zitten (op zonnige dagen, in de zomer) in de avond wanneer er geen teruglevering meer is een omvormer aanzetten om ons sluipverbruik tegen te gaan (aquarium, koelkast).

Ja, er moet dan een kabel van ons tuinhuisje naar huis.

In theorie zou het aanzetten van een Enphase voldoende moeten zijn; alleen matched dit niet qua specs (12 volt) en moet deze bij een bepaalde accu lading weer uit.

Iemand enig idee of hier "kastjes" voor zijn?
Dus je topic begint met de mededeling dat er geen 230V naar je tuinhuisje ligt en dat je off grid wil en nu kom je een topic verder tot de conclusie dat je toch 230V naar je huis moet leggen.

Ik zou teruggaan naar die eerste kabel, die met ja beantwoorden en dan hoeft je verder geen investeringen en uitzoekwerk te doen. ;)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54

• ronald75
Zoals eerder gezegd; het is ook een hobby, en een hobby die volgens mij nooit klaar is dus vandaar mijn extra vraag.

En ja, die kabel komt er :-)
Pagina: 1