Help een Shelly noob op weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jellevandevelde
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-01 11:50
Ik ben een echte smarthome beginner en ik wil graag leren werken met Shelly (en evt. met HA). Ik ben momenteel mijn huis aan het renoveren en heb de optie om gemakkelijk een drukknopschakelaar (Jung 531EU) aan beide kanten van het bed toe te voegen. Met elk van beide schakelaars wil ik de Hue-lampen aann- of uitschakelen, afhankelijk van hun huidige status. De lampen zijn niet met de schakelaars verbonden, het gaat om een tafel- en vloerlamp.

Ik ken de Hue Wall Switch module, maar ik wil dit graag oplossen met Shelly omdat ik zeker weet dat ik deze nieuwe kennis in de toekomst kan gebruiken.

Ik dacht eraan om 2x Shelly aan te schaffen. Ik zou elke Shelly 1 instellen om te werken in de modus 'detached'. Voor de integratie zou ik HA gebruiken en mijn Hue-lampen schakelen op basis van druksignalen van de schakelaars.

Welke Shelly past het beste bij mijn situatie? Zou een Shelly 1 Mini (gen3) volstaan?

Beste antwoord (via jellevandevelde op 28-03-2024 12:59)

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27
jellevandevelde schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:22:
Ok duidelijk lijkt me.

Stel ik zou een 2-voudige impulsdrukker (Jung 535 EU) willen schakelen, zodat ik ook een bedrade wandlamp aan kan sturen, dan moet ik zowel de Hue integratie als de aansturing van de wandlamp (relais) via HA laten verlopen aangezien de impulsdrukker eigenlijk geen schakelaar is, toch?

Zou het schakelschema zo dan kloppen? S1 bedient hier de bedrade wandlamp, S2 bedient toggelt de Hue lamp(en).
Schema klopt.

De shelly kan overweg met de impulsdrukker en zou je hiervoor op 'edge switch' kunnen instellen.
Kleine correctie, volgens mij kan je de shelly config tegenwoordig ook op 'Button' zetten en dan werkt hij naar mijn weten direct met pulsdrukkers.

Anderzijds zou je alles door HA kunnen regelen en de input S1 afvangen.
Dan middels een automatisering de shelly output voor de bedraade lamp schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Henry_ op 28-03-2024 08:34 ]

Alle reacties

• Henry_
De Shelly 1 mini (Gen3) in detached mode zou inderdaad volstaan.(Stuk goedkoper dan de hue inwall switch ;) )

Je kan de button status van de Shelly in HA gebruiken om via een automatisering de gewenste Hue lamp(-en) schakelen.
Voor het aansluiten van de Shelly is achter elke drukknop L(bruin) en N(blauw) benodigd om de shelly te voeden.

• jellevandevelde
Ok duidelijk lijkt me.

Stel ik zou een 2-voudige impulsdrukker (Jung 535 EU) willen schakelen, zodat ik ook een bedrade wandlamp aan kan sturen, dan moet ik zowel de Hue integratie als de aansturing van de wandlamp (relais) via HA laten verlopen aangezien de impulsdrukker eigenlijk geen schakelaar is, toch?

Zou het schakelschema zo dan kloppen? S1 bedient hier de bedrade wandlamp, S2 bedient toggelt de Hue lamp(en).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFHinU0KSKj6CvQV8j6Q-lEi5bE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uYAIX4RWkMsenGSPEmPMwmz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Henry_
jellevandevelde schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:22:
Ok duidelijk lijkt me.

Schema klopt.

De shelly kan overweg met de impulsdrukker en zou je hiervoor op 'edge switch' kunnen instellen.
Kleine correctie, volgens mij kan je de shelly config tegenwoordig ook op 'Button' zetten en dan werkt hij naar mijn weten direct met pulsdrukkers.

Anderzijds zou je alles door HA kunnen regelen en de input S1 afvangen.
Dan middels een automatisering de shelly output voor de bedraade lamp schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Henry_ op 28-03-2024 08:34 ]

• jellevandevelde
Thanks @Henry_, hier kan ik mee aan de slag. Het is best lastig om goeie content te vinden om dit te leren als beginner.