Waterniveau meten van drinkbakken voor koeien buiten

Pagina: 1
Acties:

• RofLolPImp1997
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 11:15
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een systeem om het waterniveau van ronde waterbakken in het land voor de koeien buiten te meten. Vanuit de boerderij lopen waterleidingen naar de waterbakken in de percelen waarbij een vlotter ervoor zorgt dat de drinkbakken niet overlopen. De hoofdkraan naar de waterbakken wordt afgesloten indien de koeien zich niet in het land bevinden. Soms kan er zich een lek voordoen en wordt onnodig waterverbuik voorkomen. Echter hierdoor wordt de kraan ook wel eens vergeten open te draaien en krijgen de koeien een dag geen water. Weet iemand op dit forum of er een handig systeem is om (op mobiel/pc) de data te ontvangen of er water in een waterbak zit?

Enkele vereisten van het systeem:
-De range moet minstens 1 kilometer zijn i.v.m. de ligging van de percelen
-Er is geen stroom/internet nabij de waterbakken, daarom zoek ik een draadloze verbinding (extenders of accu's kunnen uitkomst bieden?)
-Naar voorkeur zit de meter aan de buitenkant van de ronde waterbakken. Indien kabelsensoren in een lege waterbak liggen, zullen de koeien hier nieuwsgierig naar zijn :P

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groeten van de boer }:O

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wellicht een ultrasone sensor die via lora data verstuurd? Er zijn handige bordjes waarop een ESP en lora al gecombineerd zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RofLolPImp1997 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:12:
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar een systeem om het waterniveau van ronde waterbakken in het land voor de koeien buiten te meten. Vanuit de boerderij lopen waterleidingen naar de waterbakken in de percelen waarbij een vlotter ervoor zorgt dat de drinkbakken niet overlopen. De hoofdkraan naar de waterbakken wordt afgesloten indien de koeien zich niet in het land bevinden. Soms kan er zich een lek voordoen en wordt onnodig waterverbuik voorkomen. Echter hierdoor wordt de kraan ook wel eens vergeten open te draaien en krijgen de koeien een dag geen water. Weet iemand op dit forum of er een handig systeem is om (op mobiel/pc) de data te ontvangen of er water in een waterbak zit?

Enkele vereisten van het systeem:
-De range moet minstens 1 kilometer zijn i.v.m. de ligging van de percelen
-Er is geen stroom/internet nabij de waterbakken, daarom zoek ik een draadloze verbinding (extenders of accu's kunnen uitkomst bieden?)
-Naar voorkeur zit de meter aan de buitenkant van de ronde waterbakken. Indien kabelsensoren in een lege waterbak liggen, zullen de koeien hier nieuwsgierig naar zijn :P

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groeten van de boer }:O
Je weet het - als ze allemaal bij het hek staan, dan is er iets mis.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder naar iets kijken wat per aansluiting de waterafgifte vanuit de boerderij monitort. Dus bij de kraan.
In principe doet die vlotter het water stromen en vrij snel weer dicht (ik neem aan dat een paar koeien niet meteen een hele badkuip leegzuigen ;) ). Dus als je langer dan zeg 5 minuten water vanaf het tappunt hebt stromen richting een bak is er iets mis.
Dat kan ook een centrale meter op de aanvoer zijn natuurlijk, beetje afhankelijk vanaf waar je het water aanvoert. Als er langer dan x tijd water stroomt is er iets afwijkends aan de hand.

Dat soort devices zijn prima te vinden lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:11
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:38:

Dat soort devices zijn prima te vinden lijkt me.
Bijv de WiFi waterverbruikssensor van Homewizard, die past op tig soorten watermeters. Plaats een passende watermeter voor de betreffende kraan, en je kan exact volgen wat @The Eagle bedoelt.

Ik heb er zo eentje, inclusief netvoeding, op mijn watermeter in de meterkast, Api aanzetten en dat ding wordt ook vanzelf door HA herkent, en daarmee zijn de mogelijkheden eindeloos. Geen abo nodig. Ding is naar verhouding erg goedkoop, en ook heel erg goed.

https://www.homewizard.com/nl/watermeter/

Niks 1km draadloos bereik, of met ultrasone ensoren, keep it simple!

Hier moet alle shit staan die ik heb.