Lijmen van PIR platen in een hoek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
We zitten in een jaren 70 huis dat ik graag wil isoleren. Het liefst met PIR platen. De vraag is: wat is de beste manier om de PIR platen te bevestigen? Misschien dat iemand nog andere ideeën heeft?

Onderstaand hoe het nu is:
- Soort van koof en het huis zelf is een soort prefab achtige constructie met open delen.
- Sommige isolatiebedrijven blazen de koof vol met isolatiemateriaal. Ik heb persoonlijk liever PIR platen.
- Er zitten een 2-tal ventilatie roosters in het hout. In de nieuwe situatie gaan die eruit omdat we waarschijnlijk balansventilatie laten aanleggen.
- Nu zit er een laagje piepschuim van 2 CM vastgeplakt tegen het (donkeroranje) hout.
- De ruimte binnen de koof is open. Op sommige stukken hangt een oud stuk isolatie materiaal vastgemaakt aan de bovenste houten balk (die tegen de betonvloer zit gemonteerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmfvmJCZpqjeKlyqdN1OKYdX1nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTy4WmTFP68vnZ7wywGZWZAu.png?f=fotoalbum_large

Ik zit te denken om het zo te doen:
- van binnen naar buiten gezien: gipslaat --> osb plaat --> pirplaat van 100 mm met aluminium laagje zodat er geen dampremmende of dampopen folie nodig is.

- 1 plaat plat op de bodem en de andere plaat rechtop gelijmd op de onderste plaat. Is het lijmen op deze manier aan te raden?

- Het aluminium kozijn heeft twee opstaande randen. Kan ik zonder problemen de PIR platen erop drukken of een profiel erin snijden? Ik weet niet of dit problemen gaat geven met het aluminium laagje? Een andere optie is om onder de PIR plaat een stuk hout aan te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBSw5ziqVkDeht3B2o4laV2S2po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VPKd3tJnlrdUtG1SA4uG8cT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:05
Het koste even moeite maar ik begrijp wat je van plan bent, denk ik :P PIR kan prima op het ALU kozijn lijkt me. Ik zou dat prima aandurven.

Altijd moeilijk om in 2D te bepalen wat handig is. Wat ik je wil meegeven;
1. Veel snijden in PIR is tijdrovend en soms lastig, vooral de dunne plakjes in de vertikale PIR in de doorsnede. Ik zou gewoon 2 verschillende dikte plaat nemen.
2. De naden tussen de platen aftapen met alu tape.
3. Waarom wil je dit isoleren? Wordt het PIR je de grens van je warme schil? Zo ja, dan zie ik nog een enorme koudebrug zijnde je betonvloer.
4. Uiteraard moet je een regelwerkje oid hebben om osb en gips op te schroeven. Die balkes boven en onder zijn wss voldoende overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
MWDKing schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:33:
Het koste even moeite maar ik begrijp wat je van plan bent, denk ik :P PIR kan prima op het ALU kozijn lijkt me. Ik zou dat prima aandurven.

Altijd moeilijk om in 2D te bepalen wat handig is. Wat ik je wil meegeven;
1. Veel snijden in PIR is tijdrovend en soms lastig, vooral de dunne plakjes in de vertikale PIR in de doorsnede. Ik zou gewoon 2 verschillende dikte plaat nemen.
2. De naden tussen de platen aftapen met alu tape.
3. Waarom wil je dit isoleren? Wordt het PIR je de grens van je warme schil? Zo ja, dan zie ik nog een enorme koudebrug zijnde je betonvloer.
4. Uiteraard moet je een regelwerkje oid hebben om osb en gips op te schroeven. Die balkes boven en onder zijn wss voldoende overigens.
Bedankt voor de tips!

1. Eens, ik kan beter een plaat van 55mm nemen en een 2e van 45mm en dat tegen elkaar plakken (verticaal)
2. Inderdaad
3. Het is een open constructie. De buitenlucht voel je in de kolf. De betonvloer is van de 2e verdieping. Het is redelijk warm boven.
4. Inderdaad, er zit nu een MDF plaat tegenaan geschroefd.

Je verwacht ook geen problemen met het verlijmen van de horizontale en verticale plaat met een lijmsoort dat het aluminium laagje niet aantast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
@marc181982 typisch lijm je door laagje PUR. Bijv. lage expansie.
Dat tast het aluminium niet aan. High-tack kit gaat denk ik niet goed hechten op kale PIR.

Bovendien zit dat laagje alu dan aan de binnenkant, dus al zou het worden aangetast, is dat sowieso geen ramp.

Let wel op; de zijkanten van je pir heeft natuurlijk geen alu, dus in je tekening heb je een stuk zonder alu dampscherm. Je kan bijvoorbeeld brede alu tape gebruiken voor de overbrugging.

Aangezien je tocht voelt in de koof; de randen sowieso goed afpurren (evt beetje bijsnijden) en dan ook afplakken met alu tape. Op de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
MWDKing schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:50:
@marc181982 typisch lijm je door laagje PUR. Bijv. lage expansie.
Dat tast het aluminium niet aan. High-tack kit gaat denk ik niet goed hechten op kale PIR.

Bovendien zit dat laagje alu dan aan de binnenkant, dus al zou het worden aangetast, is dat sowieso geen ramp.

Let wel op; de zijkanten van je pir heeft natuurlijk geen alu, dus in je tekening heb je een stuk zonder alu dampscherm. Je kan bijvoorbeeld brede alu tape gebruiken voor de overbrugging.

Aangezien je tocht voelt in de koof; de randen sowieso goed afpurren (evt beetje bijsnijden) en dan ook afplakken met alu tape. Op de aansluitingen.
Ik zit te denken om onder nog wat dampremmende folie aan te brengen op het aluminium kozijn vanwege een opstaande rand in het aluminium kozijn (foto, rode cirkel). De PIR plaat is waarschijnlijk zacht om het profiel erin te drukken. En anders kan ik een sleuf erin snijden. Nadeel, aluminium laagje beschadigd.

Een andere optie is een extra plank onderin en daarbovenop de horizontaal liggende pir plaat.

De laatste optie is mineraal wol onderin maar ik ben bang dat je dan het wol opsluit en problemen kan krijgen met vocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxyDjnJign1rn3cwCtJ0k3LvuFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69r11b5iMd00y8GRbCd6JGsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad, extra schuine kant snijden om te puren kan geen kwaad. Vooral voor de verticaal staande plaat want ik verwacht dat deze niet overal even netjes zal aansluiten.

Ik zet er ook over na te denken om een 2 a 3 pinnen erin te drukken zodat de plaat rechtop blijft staan tijdens het monteren. Zie zwarte lijn in onderstaande foto. Maar ik weet niet of dit aan te raden is?

Een tweede optie is om een soort hoekprofiel aan de binnenkant van de hoek te plaatsen en de platen vast te schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JMHpWQlvjG3Z7Lfbaw9yhcgILU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMCpvkP2mRIBESKFbxwXZBnm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door marc181982 op 28-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Het aluminium kozijn is dampdicht. Je hoeft je echt geen zorgen te maken als je daar direct pir op plaatst.

Ik denk niet dat zwarte pinnen nodig zijn. Je wilt de plaat een beetje kunnen klemmen ofnje kan bijvoorbeeld met paar stukjes hout een aanslag maken zodat de plaat niet naar binnen valt. Aanslag met een houten latje kan je ook op de onderste pir plaat lijmen met bijv high tack kit.

Schuine kant in plaat zagen niet nodig. Je kan je pur pistool gewoon in de kier stekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc181982
MWDKing schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:34:
Het aluminium kozijn is dampdicht. Je hoeft je echt geen zorgen te maken als je daar direct pir op plaatst.

Ik denk niet dat zwarte pinnen nodig zijn. Je wilt de plaat een beetje kunnen klemmen ofnje kan bijvoorbeeld met paar stukjes hout een aanslag maken zodat de plaat niet naar binnen valt. Aanslag met een houten latje kan je ook op de onderste pir plaat lijmen met bijv high tack kit.

Schuine kant in plaat zagen niet nodig. Je kan je pur pistool gewoon in de kier stekken.
Bedankt voor de tips zover. Ik ben er enorm mee geholpen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paar losse tips:

Een dicht dampscherm aan de binnenkant is niet super kritisch. Je wilt het beperken, maar je constructie kan ook vocht kwijt via de andere kant.
Probeer wel luchtdicht te werken, maar een stukje zonder aluminium is geen ramp.

Zoals al gezegd, PUR is een mooi materiaal om je platen mee vast te zetten en randen op te vullen. Er zijn enorm veel verschillende soorten, dus goed advies vragen en een stuk testen. Beter een bus weggooien van een tientje dan halverwege je klus erachter komen dat het niet werkt. Eventueel ook 2 of 3 soorten hebben staan. De ene PUR is ideaal als opvulling van gaten isolatie, terwijl de andere perfect werkt tussen de platen.
Ik heb een PUR pistool, werkt erg fijn.

Snijden van PIR kun je ook elektrisch doen, scheelt veel troep en je kunt zelf een mes buigen als je veel dezelfde uitsnedes moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc181982
TheGhostInc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:26:
Paar losse tips:

Een dicht dampscherm aan de binnenkant is niet super kritisch. Je wilt het beperken, maar je constructie kan ook vocht kwijt via de andere kant.
Probeer wel luchtdicht te werken, maar een stukje zonder aluminium is geen ramp.

Zoals al gezegd, PUR is een mooi materiaal om je platen mee vast te zetten en randen op te vullen. Er zijn enorm veel verschillende soorten, dus goed advies vragen en een stuk testen. Beter een bus weggooien van een tientje dan halverwege je klus erachter komen dat het niet werkt. Eventueel ook 2 of 3 soorten hebben staan. De ene PUR is ideaal als opvulling van gaten isolatie, terwijl de andere perfect werkt tussen de platen.
Ik heb een PUR pistool, werkt erg fijn.

Snijden van PIR kun je ook elektrisch doen, scheelt veel troep en je kunt zelf een mes buigen als je veel dezelfde uitsnedes moet maken.
Bedankt voor de tips! Volgens mij moet het met onderstaand gaan lukken.

Voor de PUR heb ik deze besteld: https://www.toolstation.n...-pro-pistoolschuim/p16711

Voor het verlijmen van de PIR platen: https://www.toolstation.n...esive-isolatielijm/p16722

Voor de multitool (voor in het geval): https://www.toolstation.nl/smart-isolatiezaag/p16892

Voor de decoupeerzaag (tot 100mm dikte): https://www.bol.com/nl/nl...ks/9200000010658143/?s2a=
Pagina: 1