Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pongls
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik ben 2,5 maand geleden gestart met m'n eerste job. Ik ben door omstandigheden vrij laat begonnen met zoeken naar een eerste job. Uiteindelijk kwam ik bij een consultancybureau waarbij ik tewerk werd gesteld in een groot bedrijf, waar ze een opleiding hebben voor net afgestudeerden.
Nu valt het echter wat tegen, qua jobinhoud (niet echt technisch, wat ik toch wel verwacht had), maar ook organisatorisch. Ik twijfel voor de toekomst. Gezien het een opleiding is van een aantal jaar en er wordt verwacht dat je nadien in dienst van het bedrijf treedt, vind ik het toch lastig. Ik mis het technische en vermoed dat een start/scale-up mij beter ligt.
Ik heb geen concrete aanbiedingen om elders te starten. Breng ik dit aan bij het consultancybureau of wacht ik op beterschap?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:36
Wat meer details zou handig zijn. Wat voor consultancy bureau is het? (groot & veel mogelijkheden zoals Capgemini/Ordina/Accenture/ect. of meer niche? Mag ook in mo tags delen) Wie is je officiële werkgever (bureau of het groot bedrijf)? Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met jou? Wat is je contractvorm (vast/tijdelijk/detavast/etc.)? Heb je een studiecontract (dus moet je studiekosten terugbetalen als je uit dienst gaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pongls
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-08-2024
Chromoris schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:14:
Wat meer details zou handig zijn. Wat voor consultancy bureau is het? (groot & veel mogelijkheden zoals Capgemini/Ordina/Accenture/ect. of meer niche? Mag ook in mo tags delen) Wie is je officiële werkgever (bureau of het groot bedrijf)? Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met jou? Wat is je contractvorm (vast/tijdelijk/detavast/etc.)? Heb je een studiecontract (dus moet je studiekosten terugbetalen als je uit dienst gaat)?
Mijn officiële werkgever is het consultancy bureau, eerder niche en de andere projecten zijn ook niet echt mijn ding (eerder computernetwerken gerelateerd, terwijl ik meer software gericht ben). ik heb een contract van onbepaalde duur, maar in principe heb ik de keuze om na de opleiding wel/niet vast in dienst te gaan bij het bedrijf zelf. Die keuze is nog steeds aan mij, maar dat wordt wel "verwacht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn ervaring: werkinhoudelijk kun je altijd ter sprake brengen. Bedrijven zijn echt wel geneigd om je te binden en bereid om mee te denken. Zij hebben meer aan een tevreden werknemer die doet waar die goed in is dan wanneer iemand weggaat. Organisatorisch of kwa sfeer moet je niet rekenen op snelle verandering, als dat al lukt dan zijn dat vaak langzame processen.

Misschien helpt het ook om te kijken naar je verwachtingen. Als je begint aan je eerste baan, hoeveel diepgang verwacht je in korte tijd? Kun je in gesprek komen met medewerkers die de opleiding eerder begonnen zijn? Wellicht kunnen zij iets zeggen over de ontwikkeling van de werkzaamheden.

Verder wat algemeen; check je arbeidsovereenkomst, opzegtermijn eventuele kosten bij afbreken opleiding etc. Ga gewoon in gesprek met nieuwe werkgevers, probeer helder te hebben wat je wil doen. Als je met software aan de slag wil, is dat beheer, configuratie of coding? In de sector die je beschrijft is men sowieso op zoek naar mensen, daar is altijd iets mogelijk voor iemand die wilt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
Ik doe de aanname dat je net afgestudeerd bent, gezien je zelf zegt 2.5mnd gewacht, 1e job, en "waar ze een opleiding hebben voor net afgestudeerden".

Mijn vraag is dan; waarom heb je de keuze gemaakt om nog een aantal jaren te gaan studeren?
Welke motivatie / drijfveer zit daar achter?
Is dat jouw keuze of werd deze door het bedrijf "opgelegd" / "gesuggereerd"?

Je zegt zelf al dat je hands on in de techniek aan de slag wil gaan, je 1e opleiding sluit daar op, of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 28-03-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pongls schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:28:
[...]

Mijn officiële werkgever is het consultancy bureau, eerder niche en de andere projecten zijn ook niet echt mijn ding (eerder computernetwerken gerelateerd, terwijl ik meer software gericht ben). ik heb een contract van onbepaalde duur, maar in principe heb ik de keuze om na de opleiding wel/niet vast in dienst te gaan bij het bedrijf zelf. Die keuze is nog steeds aan mij, maar dat wordt wel "verwacht".
Geef het aan bij je werkgever (het consultancyburo) en dan gaan hun zoeken naar een meer passende opdracht als het goed is.
Met 2,5 maand zit je al voorbij je proeftijd van je onbepaalde tijd contract als het een reguliere proeftijd was.

Zie niet helemaal een relatie met het 'ontslag' uit je titel :P

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-03-2024 10:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt aangeven dat je graag een wat technischere rol vervult.
Dan is het even afwachten wat het bedrijf daar mee doet.

Mochten ze (niet goed genoeg) meedenken; of zit je er echt met tegenzin, ga dan op de achtergrond doorsolliciteren.

Ik zou niet tegen de werkgever zeggen dat je aan het solliciteren bent, maar wel aangeven wat je graag wil.
Pagina: 1