KPN iTV: geen vlan configuratie nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:30
Ik ben van plan om over te stappen van Odido glasvezel (+ tv) naar KPN glasvezel (+ tv).
Daarbij wil ik gebruik (blijven) maken van mijn Ubiquiti setup (UDM, diverse switches, diverse accesspoints), zonder de Experiabox van KPN.

Er is behoorlijk wat informatie te vinden over het aan de praat krijgen van KPN IPTV i.c.m. eigen routers, waaronder Ubiquiti.

Maar ... omdat al mijn TV's voorzien zijn van een "Chromecast met Google TV", waarop de KPN iTV app geinstalleerd kan worden, heb ik geen behoefte aan de IPTV kastjes van KPN.
En als ik die dus niet gebruik, denk ik dat ik ook geen configuratie hoef te maken voor VLAN4 (IPTV), en voldoende heb aan VLAN6 (internet).

Klopt dit?

Computers follow your orders, not your intentions.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:21
Ja je chromecast heeft alleen het internet vlan nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:01
Ja, zelf heb ik internet only genomen en doe ik tv via nlziet. Man dat had ik eerder moeten doen :)
Ik zou dat ook overwegen of dat iets voor je is

[ Voor 97% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2024 19:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-06 11:16
Overigens is het configureren van dat VLAN 4 kinderlijk eenvoudig met een tooltje van Github:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

[ Voor 185% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 28-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Met een chromecast oplossing gebruik je geen tv vlan meer. Zoals ik het begrepen heb is kpn voor nieuwe abonnementen helemaal van het tv vlan afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
k-janssen schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:24:
Met een chromecast oplossing gebruik je geen tv vlan meer. Zoals ik het begrepen heb is kpn voor nieuwe abonnementen helemaal van het tv vlan afgestapt.
Onzin, er is alleen een fallback naar Unicast ingebouwd voor klanten die een puinhoop maken van hun thuisnetwerk

De beeldkwaliteit is echter wel een stuk minder als bij multicast(welke wel via vlan4 loopt)

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 28-03-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
mad-dog schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Onzin, er is alleen een fallback naar Unicast ingebouwd voor klanten die een puinhoop maken van hun thuisnetwerk

De beeldkwaliteit is echter wel een stuk minder als bij multicast(welke wel via vlan4 loopt)
Blijkbaar heb ik het helemaal mis en kan je chromecast wel het TV vlan tagged oppikken, in dat geval zal je één van de vele howto's moeten volgen.

I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
k-janssen schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Blijkbaar heb ik het helemaal mis en kan je chromecast wel het TV vlan tagged oppikken, in dat geval zal je één van de vele howto's moeten volgen.

I stand corrected.
Met chromecast pak je geen TV VLAN op, dit loopt net als het gewone verkeer over VLAN6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

k-janssen schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:24:
Is daar bericht van geweest van KPN?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:08
Ter info, TV bij KPN betekent een abbo met die kastjes. Zonder abbo geen TV-app.
Die kastjes zijn een grote uitvoering van een Chromecast. En ze hebben inderdaad geen vlan nodig. Werken trouwens goed via wifi (als dat deugt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
n8tur3 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:30:
Ter info, TV bij KPN betekent een abbo met die kastjes. Zonder abbo geen TV-app.
Die kastjes zijn een grote uitvoering van een Chromecast. En ze hebben inderdaad geen vlan nodig. Werken trouwens goed via wifi (als dat deugt).
Niet nodig maar wel aan te raden tenzij je graag unicast en mindere kwaliteit wil hebben. Voor multicast heb je vlan 4 nodig.
Pagina: 1