Betrouwbare harddrive nodig voor long term opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan keeseman
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Goedemiddag allemaal,

Ik heb nu een HDD met eeg belangrijke data erop en ik wil die data nooit verliezen. Ik ben dus dringend op zoek naar een HDD als backup. Op het moment heb ik een 4tb barracuda seagate.

Wat voor HDD kan ik het beste kopen? Ik wil het in een kast plaatsen en ongeveer 1 keer per jaar uit de kast halen om te refreshen. Waarschijnlijk is een interne hdd goedkoper, dus ik ga dat nemen, en ik plaats het in een antistatische film in een kartonnen doos in mijn kast.

Ik denk op het moment aan een Seagate ironwolf pro (en ja, ik weet dat ik geen NAS heb), omdat ze 5 jaar garantie hebben en een data recovery service hebben. De ironwolf pro kost 114 euro en de barracuda 92 euro. Is het prijsverschil het waard voor mijn doel?

Hoewel ik dan wel een backup heb, wil ik natuurlijk dat het zo betrouwbaar mogelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

Snow_King

Konijn is stoer!

2 hardeschijven kopen van 2 merken en de backup 2 keer maken.

Als je de data "nooit wil verliezen" hangt daar een prijskaartje aan. Hoe kleiner je de kans wil maken hoe duurder het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Een HDD is nooit betrouwbaar genoeg om die data nooit kwijt te raken, sterker nog: je wilt idealiter niet één kopie hebben. HDD's hebben ook last van dat bij lange opslag zaken als oxidatie, motor-olie, en andere aspecten mis kunnen gaan waardoor de HDD nooit meer opnieuw opstart, naast dat ze gevoelig zijn voor beweging, en voor verlies van magnetisme.

3-2-1 wil je over denken:

3 kopieën van je data
2 verschillende types media (tape/disk/cloud/kleitablet)
1 kopie op een andere locatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan keeseman
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Dan ga ik nog twee hdd’s kopen. Maar barracuda vs ironwolf pro maakt voor mijn doel niet echt uit, of wel?

(Ik ga sws de drive niet veel ‘gebruiken’, dus de snelheden zijn miet van belang.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:59
Jan keeseman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:47:
Dan ga ik nog twee hdd’s kopen. Maar barracuda vs ironwolf pro maakt voor mijn doel niet echt uit, of wel?

(Ik ga sws de drive niet veel ‘gebruiken’, dus de snelheden zijn miet van belang.)
En op twee locaties opslaan als je niet het risico wilt lopen dat de data bij brand of een inbraak alsnog verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 22:18
Waarom niet gewoon voor de goedkoopste oplossing kiezen (bv. de goedkoopste externe USB-harddiskjes) en van het uitgespaarde geld een derde harddisk kopen die je bij een vriend of familielid opslaat?
Sluit vervolgens elk jaar alle harddisks aan, controleer ze allemaal volledig op inhoud (dus een volledige Schijfcontrole) en wis eer ééntje volledig. Daarna kopieer je alle data opnieuw naar die schijf en het jaar daarop doe je datzelfde met een andere schijf. Zodra een harddisk een fout vertoont, herstel je de fouten (als dat gaat) en vervang je die disk door een nieuwe. Enzovoorts.
Naar wens kun je de data met een wachtwoord beveiligen of zelfs encrypten, al bemoeilijkt dat de data recovery bij eventuele problemen behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-08 04:43
Als je geen data wilt verliezen, dan is het artikel in de link heel erg interessant voor je!
Ik denk dat je na het lezen van dit artikel zelf een goede beslissing kan nemen.

Wat is bitrot en hoe voorkom je het?
Link: https://geekflare.com/bit-rot-prevention

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:58
Wat je wilt, is nadenken over je strategie. Je hebt al bepaald dat je de data nooit wil verliezen. Geen enkel medium is verliesvrij. Je zult dus altijd meerdere kopieen willen bewaren. Dan bescherm je jezelf tegen het uit zichzelf kapot gaan van het medium. Ik heb hiervoor de volgende strategie: 1x SSD in mijn laptop, dit is de leidende schijf (brondata). 2x externe HDD (gewoon goedkope Seagates), deze worden 2-wekelijks bijgewerkt. Een van deze drives ligt altijd op mijn werk in een kluis, de andere heb ik thuis en kan ik op mijn gemak bijwerken. Als het tijd is om te wisselen kan ik deze drives gewoon omruilen. En ik heb nog een oude laptop met een grote SSD, die werk ik 2 tot 3x per jaar bij.

Maar je wilt jezelf ook beschermen tegen bestandsverlies door onhandigheid, virussen, malware etc. En je wilt kunnen controleren of je bestanden nog onbeschadigd zijn. Met 50k aan foto's en video's wordt het een nogal omslachtige zaak om die allemaal te bekijken. Daarom gebruik ik een checksum tooltje om van alle bestanden checksums aan te maken. Foto's en video's veranderen na het vastleggen, bewerken etc toch nooit meer. Periodiek controleer ik alle checksums, als dat geen fouten oplevert dan weet ik zeker dat al mijn bestanden onbeschadigd zijn.

En als laatste doe ik ongeveer 1x per jaar een controle op de fysieke leesbaarheid van de schijven met de tool HD Tune Pro. Die leest op hardwarenivo alle sectoren uit. Dat is geeft een goede indicatie van de conditie van een schijf. Zodra er ook maar 1 sector niet meer is uit te lezen, wordt de schijf vervangen.

Koop meerdere externe schijven, werk ze regelmatig bij, bewaar minimaal 1 schijf op een andere fysieke locatie en zorg voor een sluitende manier om je bestanden te controleren. Dan moet het al serieus raar lopen wil je ooit bestanden gaan kwijtraken.
Pagina: 1