Schema voor Sonoff MINIR4M

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-05 14:43
Hoi,

Thuis heb ik een hotelschakeling voor een lamp volgens huidig schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P4ssESYMhvTPdZ_6QItHXB9uoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wygUgOoRQBz1Jgnh577MTTef.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou deze lamp graag slim willen maken doormiddel van een Sonoff MINIR4M.
Het schema van Sonoff heb ik online al gevonden en is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FZsv15Jpry2UmPYOVOClXaXddI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pr0Zhvud7SuDffdblmLbVVKx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu het volgende schema in gedachten voor in mijn huis, kan iemand aangeven of dit correct is?
Uiteraard wil ik ook nog graag dat beide fysieke knoppen nog steeds werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNgqzhniZmNIrvCFNWogvsfWvDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywiUIVxwtpZ9ZrqNCHDkWilB.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede vraag:
Ik heb gekozen voor de Sonoff MINIR4M, omdat ook op twee plekken in de tuin deze Sonoff wil gebruiken. Is dit denken jullie dan een slimme keuze? Overal in huis is de wifi verbinding namelijk goed door een deco mesh netwerk. Of raden jullie toch de Sonoff Zigbee variant aan? Scheelt dit bijvoorbeeld veel in stroomgebruik voor pakweg 4 apparaten?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Schema lijkt me prima.

Ik denk niet dat je het verschil tussen een zigbee-chip en de wifi-chip echt duidelijk op je energierekening zult terugzien. Een ESP trekt zo'n 150~200mA bij 3.3V, dus laten we zeggen 0,5W. Dat maal 4, dus 2W. Zigbee-ontvangers zijn veel zuiniger, kunnen jaren mee op een batterijtje, dus laten we voor het gemak zeggen dat het verbruik daarbij (vrijwel) 0 is. Dan is je sluipverbruik dus 2W minder.

Voordelen van Zigbee boven wifi is daarnaast wel dat ze je netwerk minder belasten (soms raken routers toch best van slag van tientallen 2.4Ghz clients, ook al versturen ze weinig data). En de zigbee-variant van deze module versterkt je mesh-netwerk verder.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zigbee is iets zuiniger maar het relais zal waarschijnlijk het meeste gebruiken. Denk niet dat je het echt terug ziet nee.

Maar een grotere vraag is waarmee je het wilt aansturen en hoe je daaraan kunt koppelen. Wil je de Sonoff cloud gebruiken of iets lokaals als HA?

En dit is een van de weinige Sonoff die je wel kunt schakelen met een L, dus dat maakt toepassen met een serieschakeling makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
Bedankt voor de antwoorden.

Ik wil de lampen bedienen met onze Google speakers (of Google app) en de fysieke schakelaars.

Begrijp ik het goed dat een aantal zigbee schakelaars, mijn huidige wifi meshnetwerk gaan versterken ?
(Ik was in de veronderstelling dat dit een separaat ander eigen netwerkje was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nee, dat begrijp je niet goed. Zigbee devices vormen alleen een mesh voor Zigbee en alleen voor het netwerk waar ze zelf deel uit van maken. Ze doen niets met wifi.

Voor wat je wilt zou ik deze gewoon gebruiken, voor de Zigbee versie zou je ook weer een gateway/hub aan moeten schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifa4ever
Duidelijk! Dankjewel !
Ik ga de boel bestellen en aansluiten.
Pagina: 1