Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Ik heb een systeem draaien voor een krap halfjaar nu met de volgende componenten:
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
uitvoering: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WiFi
uitvoering: be quiet! Dark Rock Pro 4
uitvoering: MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16G SUPRIM X
Het valt me op dat de CPU best warm wordt onder full-load (video export bijvoorbeeld). In Cinebench loopt hij al vlot richting de 80c.
Opzich is die Dark Rock Pro een prima koeler al weet ik dat de x3D chips de warmte maar op een beperkt oppervlakte afgeven. Is dit normaal gedrag of zit er toch iets niet helemaal lekker (koelpaste keer vervangen) ?

Beste antwoord (via Tortelli op 27-03-2024 16:26)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier met customwaterkoeling en mijn temps zijn nauwelijks beter. Het ligt niet aan de koeler, het ligt aan het ontwerp van de chip en de IHS. Geen enkele vorm van lucht of waterkoeling gaat je temps van 50 graden onder load geven. Het is zonder extreme koeling die onder de kamertemp gaat gewoon niet mogelijk. Een nieuwe dure koeler kopen om misschien 3 graden omlaag te gaan is nutteloos.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:00
dat is niet uitzonderlijk voor die cpu,je kan zeer waarschijnlijk nog wel het nodige verbeteren metbios instellingen

En cinebecnh is nou eenmaal zwaar voor en cpu,tis een goede stresstest,maar niks om je druk om te maken,naar mijn mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit is volstrekt normaal bij hoge load, niks om je zorgen over te maken. 80 graden is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topicstarter
Er is praktisch natuurlijk geen probleem, systeem draait 100% stabiel met een negatieve PBO curve van -10 maar verder alles stock draaiende. TDP van de CPU is ~80 watt waardoor ik de ontwikkelde warmte op de CPU gewoon erg hoog vindt met zo’n grote koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:00
Tortelli schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:27:
Er is praktisch natuurlijk geen probleem, systeem draait 100% stabiel met een negatieve PBO curve van -10 maar verder alles stock draaiende. TDP van de CPU is ~80 watt waardoor ik de ontwikkelde warmte op de CPU gewoon erg hoog vindt met zo’n grote koeler.
komt nou eenmaal door die 3d cache,nogmaals het normaal en deze mag 95c worden zonder problemen zo heeft AMD ze ontworpen.

Dus ik zou gewoon verder gamen :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier met customwaterkoeling en mijn temps zijn nauwelijks beter. Het ligt niet aan de koeler, het ligt aan het ontwerp van de chip en de IHS. Geen enkele vorm van lucht of waterkoeling gaat je temps van 50 graden onder load geven. Het is zonder extreme koeling die onder de kamertemp gaat gewoon niet mogelijk. Een nieuwe dure koeler kopen om misschien 3 graden omlaag te gaan is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:12
Dit soort vragen komt hier zo vaak voorbij dat ik wil wedden dat ik, wanneer ik ze uitprint en aan de muur hang, geblinddoekt een dartpijl er naar toe kan gooien en gegarandeerd het goede antwoord raak.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1