SAS-controller kopen of HDD terugsturen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan keeseman
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe Enterprise HGST 4TB SAS 7K 3.5 512E ISE gekocht voor €100. Ik was opzoek naar een hdd die lang meegaat (voor een betrouwbare archief, ik heb nu een Barracuda), dus de HGST was een perfecte optie om mijn data op de HGST te houden, en de seagate als backup te gebruiken.

Alleen heb ik een probleem, want de hdd heeft een SAS interface en ik heb een Asus b450-f gaming moederbord, en daar zit geen SAS chipset in. Mijn moederbord heeft een vrije PCI-E 2 x1 slot. Nou is mijn vraag, zal ik de hdd houden en een SAS-controller kopen (zo jo, welke), of zal ik de hdd maar terugsturen?

De snelheid is helemaal niet belangrijk voor mij, als de hdd maar verbonden is, dus ik heb het liefst de goedkoopste oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:12

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe duur is een SAS controller?
En hoeveel duurder is een 4TB SATA schijf tegenover de 4TB SAS schijf?

Als de rest je allemaal niets uitmaakt, is het praktisch gezien gewoon een rekensom?
Wat wil je bereiken met dit topic of waarom durf je zelf niet de berekening (en keuze) te maken?

Daarnaast, je live data en backup data kun je het beste beide op een betrouwbaar medium opslaan, als je op het moment dat je je backup nodig hebt; er achter komt dat de backup niet werkt; heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Volgens mij kun je beter twee normale sata schijven kopen en die in een storage space of mirrored volume zetten, dan moeilijk gaan doen met dure enterprise hardware in je thuis pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan keeseman
Het is meer dat ik niet weet of en welke SAS-controller zal werken, want ik heb online SAS-controllers gevonden voor €40 (met PCI-E). Maar ik lees online dat SAS-controllers (SAS naar PCI-E) alleen met een server werken, maar ik heb ook gelezen dat het werkt op een ‘normale’ PC. Dus ik weet het niet zo goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:03

Marc H

- - Is wakker - -

Jan keeseman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:28:
Het is meer dat ik niet weet of en welke SAS-controller zal werken, want ik heb online SAS-controllers gevonden voor €40 (met PCI-E). Maar ik lees online dat SAS-controllers (SAS naar PCI-E) alleen met een server werken, maar ik heb ook gelezen dat het werkt op een ‘normale’ PC. Dus ik weet het niet zo goed meer.
Op zich werkt een sas controller ook op een gewone windows pc, al zijn er ook uitzonderingen Sommige Dell PERC controllers hebben bijvoorbeeld een grapje met een iets aangepaste pinnen op de PCI-E connector waardoor die alleen maar werkt op een DELL server board.
Mijn moederbord heeft een vrije PCI-E 2 x1 slot
Verder vraag ik mij af of sas controller gaat passen, want de meeste die ik ken zijn X4 of X8. (fysiek groter. meer pinnen)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan keeseman
Duidelijk. Dan ga ik de HGST terugsturen. Wat voor HDD kan ik het beste kopen? Ik wil het in een kast plaatsen en ongeveer 1 keer per jaar uit de kast halen om te refreshen. Ik denk op het moment aan een Seagate ironwolf pro (en ja, ik weet dat ik geen NAS heb), omdat ze 5 jaar garantie hebben en een data recovery recovery service hebben. De ironwolf pro kost 114 euro en de barracuda 92 euro. Is het prijsverschil het waard voor mijn doel?

Hoewel ik dan wel een backup heb, wil ik natuurlijk dat het zo betrouwbaar mogelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
De zelfde HGST schijf bestaat ook in een SATA variant. Misschien inmiddels gelabeld als WD ultrastar
Pagina: 1