Aankoopadvies gevraagd draadloze Gaming Headset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 20:42
Ik zoek een?
Draadloze gaming headset. Mijn huidige Kingston HyperX Cloud dateert alweer van 2016. En ondanks dat deze nog perfect werkt, beginnen de hoofdsteun en oorkussens flink te slijten nu. En ik wil toch wel graag van die kabel af ;)

Nu weet ik dat headsets heel erg persoonlijk zijn. Vooral qua geluid en hoe ze zitten, maar ik merk dat ik toch wat behoefte heb een input om een knoop door te hakken. Vandaar dit topic.

Wat is je budget?
Rond de 150 euro. Mag iets meer zijn, minder is natuurlijk altijd beter :X

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Kingston bevalt mij erg goed, de oorschelpen zijn fijn en passen goed over mijn oren. Zodoende neig ik op dit moment naar de Kingston HyperX Cloud III Wireless.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoofdzakelijk voor een tweetal zaken. Allereerst natuurlijk gaming; ik speel graag Euro Truck Simulator, Farming Simulator en BF2042. Dit is bijna altijd met anderen via Discord.
Daarnaast werk ik af en toe thuis, dan gebruik ik hem voor calls via Teams of Google Meet.

Belangrijke punten:
  • Draadloos
  • Bij voorkeur een muteknop op de headset
  • Surround sound
  • Verstelbare microfoon. Afneembaar mag, niet perse noodzakelijk
Ik heb zelf op dit moment de volgende shortlist;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Gaming headsetsHyperX Cloud III Wireless Zwart€ 131,56€ 131,56
1Gaming headsetsRazer BlackShark V2 HyperSpeed€ 121,19€ 121,19
1Gaming headsetsSteelseries Arctis 7+ Zwart€ 145,95€ 145,95
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Nova 7X€ 165,-€ 165,-

Vragen die ik heb:
  1. Zit er noemenswaardig (veel) verschil tussen radiogestuurde draadloze verbinding of bluetooth?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bluetooth heeft (voor de gemiddelde persoon) grote kans op teveel latency, en dat kan je echt merken. Sommige mensen merken 200ms+ latency schijnbaar niet, maar gemiddelde persoon wel. En hoeveel latency je precies krijgt hangt ook weer af van je Bluetooth zender, maar samenvatting: Voor gaming wil je RF (uiteraard, Bluetooth is ook RF, maar het is duidelijk wat hier bedoelt wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:37
Ik heb zelf de Arctis 7+ en vind die fantastisch.
Voldoet ook aan jouw eisen.
Dez gebruikt een eigen proprietary RF verbinding en geen Bluetooth, omdat dit leidt tot betere resultaten.
Ook kan Bluetooth officieel GEEN microfoon en koptelefoon tegelijkertijd aan ?!?
(tenminste, dat heb ik altijd begrepen)

Zelf zou ik de Arctis 7+ vandaag niet meer kopen, omdat deze reeds is opgevolgd door de Nova serie.
Kijk dan voor een Nova.

Maar pasvorm is ook heel belangrijk en super subjectief.
Probeer een winkel te vinden waar je de diverse koptelefoons werkelijk op je hoofd kan passen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 14:31

charlie7

pr0

Cloud III wireless, beste

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-05 11:32
Ik heb deze Roccat:

product: Roccat Elo 7.1 Air

Bevalt me uitstekend!

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:56

Creesch

bla bla!

GarBaGe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:40:

Ook kan Bluetooth officieel GEEN microfoon en koptelefoon tegelijkertijd aan ?!?
Kan het wel, maar er zitten wat haken en ogen aan. Historisch gezien had bluetooth een beperkte bandbreedte, om audio beide kanten op te realiseren heb je dubbel de bandbreedte nodig. Nu ondersteund bluetooth diverse "profielen" waar tussen geschakelt kan worden. Voor gewone audio wordt meestal A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) gebruikt waar de volledige bandbreedte beschikbaar is. Voor gebruik met microfoon zal er naar een ander profiel geschakelt worden. De meest bekende hiervan is volgens mij HFP (Hands-Free Profile) en deze zal de bitrate van de audio signalen verlagen (dus de kwaliteit) zodat er minder bandbreedte nodig is.
Dit is prima als je alleen maar met iemand praat, maar voor gamen e.d. is dat natuurlijk zwaar bagger.

Nu heb ik begrepen dat hier wel moderne alternatieven voor zijn maar dat ondersteuning vanuit Windows nogal lastig is aangezien Windows standaard naar HFP schakelt en dit lastig in te stellen is.

Iig iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:37
Creesch schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Kan het wel, maar er zitten wat haken en ogen aan. Historisch gezien had bluetooth een beperkte bandbreedte, om audio beide kanten op te realiseren heb je dubbel de bandbreedte nodig. Nu ondersteund bluetooth diverse "profielen" waar tussen geschakelt kan worden. Voor gewone audio wordt meestal A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) gebruikt waar de volledige bandbreedte beschikbaar is. Voor gebruik met microfoon zal er naar een ander profiel geschakelt worden. De meest bekende hiervan is volgens mij HFP (Hands-Free Profile) en deze zal de bitrate van de audio signalen verlagen (dus de kwaliteit) zodat er minder bandbreedte nodig is.
Dit is prima als je alleen maar met iemand praat, maar voor gamen e.d. is dat natuurlijk zwaar bagger.

Nu heb ik begrepen dat hier wel moderne alternatieven voor zijn maar dat ondersteuning vanuit Windows nogal lastig is aangezien Windows standaard naar HFP schakelt en dit lastig in te stellen is.

Iig iets in die richting.
Aha, bedankt.
Kort samengevat: voor een gamingheadset is BT onbruikbaar.
Wellicht is BT leuk, indien je je telefoon "erbij" wilt koppelen.
De Steelseries Nova Pro Wireless doet dit bijvoorbeeld.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:56

Creesch

bla bla!

GarBaGe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Aha, bedankt.
Kort samengevat: voor een gamingheadset is BT onbruikbaar.
Wellicht is BT leuk, indien je je telefoon "erbij" wilt koppelen.
De Steelseries Nova Pro Wireless doet dit bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad hoe ik het ook heb begrepen.

Bluetooth als een optie naast RF is inderdaad wel interessant. Niet alleen voor telefoon gebruik maar ook voor Teams meetings op een bedrijfslaptop. Dan hoef je niet de RF dongle steeds om te pluggen.

Hoewel de genoemde Steelseries wel ruim buiten het budget valt van OP.

[ Voor 6% gewijzigd door Creesch op 27-03-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:05
Ik heb deze ook maar heb geregeld issues met verbinden. Vaak duurt het best lang en soms wilt ie helemaal niet verbinden. Dan moet ik de headset uit doen en weer aan doen en dan wilt hij vaak wel verbinden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 20:42
Iedereen dank voor alle reacties met tips en informatie! _/-\o_ Dan is een headset met RF gewoon de beste keuze
Sissors schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:08:
Bluetooth heeft (voor de gemiddelde persoon) grote kans op teveel latency, en dat kan je echt merken. Sommige mensen merken 200ms+ latency schijnbaar niet, maar gemiddelde persoon wel. En hoeveel latency je precies krijgt hangt ook weer af van je Bluetooth zender, maar samenvatting: Voor gaming wil je RF (uiteraard, Bluetooth is ook RF, maar het is duidelijk wat hier bedoelt wordt).
GarBaGe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:40:
Ik heb zelf de Arctis 7+ en vind die fantastisch.
Voldoet ook aan jouw eisen.
Dez gebruikt een eigen proprietary RF verbinding en geen Bluetooth, omdat dit leidt tot betere resultaten.
(tenminste, dat heb ik altijd begrepen)

Zelf zou ik de Arctis 7+ vandaag niet meer kopen, omdat deze reeds is opgevolgd door de Nova serie.
Kijk dan voor een Nova.

Maar pasvorm is ook heel belangrijk en super subjectief.
Probeer een winkel te vinden waar je de diverse koptelefoons werkelijk op je hoofd kan passen.
Mijn shortlist is nu beperkt tot de HyperX Cloud III en de Nova 7X. Waar ik met de Nova nog over twijfel is de groote van de oorschelpen. Deze lijkt beduidend kleiner dan mijn huidige en de Cloud III Wireless. Dus ik ga zeker eens kijken of ik een winkel in de omgeving kan vinden waar ik hem kan passen.
Kun je uitleggen waarom :?
Wylana schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Ik heb deze ook maar heb geregeld issues met verbinden. Vaak duurt het best lang en soms wilt ie helemaal niet verbinden. Dan moet ik de headset uit doen en weer aan doen en dan wilt hij vaak wel verbinden.
Ziet er qua specs zeker niet gek uit. Alleen niet helemaal mijn smaak moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 14:31

charlie7

pr0

Geluidskwaliteit is goed en hij heeft een mega lange accuduur.
Ik heb zelf de Logitech Pro X wireless en die moet ik constant bijladen.

Zodra ik weer aan een nieuwe toe ben wordt het ook de Cloud III

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 16 Pro / AW Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evandj
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 09:14
Heb de Hyper X Cloud III wireless gekocht na vele reviews gelezen te hebben, was toen in promotie bij Amazon en nog geen dag spijt gehad. Batterij gaat heel lang mee, vind het beter geluid dan mijn pc speakers die toch 5.1 setup zijn maar ligt misschien aan het feit dat die geen Dolby ondersteunen en headset wel. Microfoon hangt er bij mij niet aan dus kan er geen uitspraak over doen maar heel goed geluid, heeft ook een ver bereik, zit comfortabel ook na vijf zes uur op te hebben. Heb hem nu sinds nieuwjaar en al veel gebruikt en weinig moeten opladen. Dus wat mij betreft zeker een aanrader.
Pagina: 1