Advies gevraagd keuze laadpaal aan huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:54
Zakelijk is voor mij een nieuwe leaseauto besteld waarbij ik ook gekozen heb voor een laadpaal aan huis. De laadpaal zal via Van Mossel geplaatst gaan worden, waarbij ik keuze heb uit onderstaande twee opties;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut29UIlgA8-3gWzt--lpLhTGNgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wRY6R5GQcsiik1BEUhbytsxu.png?f=user_large

Zelf neig ik op dit moment naar de 'Van Mossel Energie laadpaal'. Ziet er net wat mooier uit en hij heeft een vaste kabel.

Ik ben een leek, dit gaat mijn eerste ervaring met een EV en dus laadpalen worden. Dus ben benieuwd of er mensen zijn hier die wat kunnen zeggen over deze laadpalen. Is er een hele zwaarwegende reden om juist voor de Alfen te kiezen ipv de Van Mossel? Voor mij doen ze elkaar weinig onderling.

En een andere vraag. Hij komt buiten aan de muur te hangen, moet ik hier nog iets van een afdakje boven maken ter bescherming tegen bijv. regen en sneeuw? Of zijn hier hoezen voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Enig verschil in prijs ?
Of merk je daar zelf niets van ?

Denk zelf dat de Alfen meer gebruikt wordt, dus daarover is meer te vinden (o.a. is er een apart topic over).
Je ziet ook dat je daar de connector netjes in een houder stopt, en bij de van Mossel laadpaal niet...
Rohem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:20:

En een andere vraag. Hij komt buiten aan de muur te hangen, moet ik hier nog iets van een afdakje boven maken ter bescherming tegen bijv. regen en sneeuw? Of zijn hier hoezen voor?
Niet nodig, in ieder geval niet bij de Alfen... (heb er zelf ook 1). O.a. doordat de connector netjes in een houder geplaatst kan worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ZeRoC00L schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:38:
Enig verschil in prijs ?
Of merk je daar zelf niets van ?

Denk zelf dat de Alfen meer gebruikt wordt, dus daarover is meer te vinden (o.a. is er een apart topic over).
Je ziet ook dat je daar de connector netjes in een houder stopt, en bij de van Mossel laadpaal niet...

[...]

Niet nodig, in ieder geval niet bij de Alfen... (heb er zelf ook 1). O.a. doordat de connector netjes in een houder geplaatst kan worden.
Verschil in prijs is er zeker, de Aflen is een paar honderd euro duurder. Maar daar merk ik niets van, dit gaat via werkgever.

Goeie tip over het aparte topic van de Alfen, die zal ik er eens bij zoeken zo.Wist niet dat die er was.

Nooit zo over de houder nagedacht. Ook niet op gelet, maar wel een goed punt. Heeft misschien minder te lijden omdat de kabel van de auto gebruikt wordt ipv een vaste kabel zoals bij de Van Mossel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Rohem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:49:
[...]

Verschil in prijs is er zeker, de Aflen is een paar honderd euro duurder. Maar daar merk ik niets van, dit gaat via werkgever.

Goeie tip over het aparte topic van de Alfen, die zal ik er eens bij zoeken zo.Wist niet dat die er was.

Nooit zo over de houder nagedacht. Ook niet op gelet, maar wel een goed punt. Heeft misschien minder te lijden omdat de kabel van de auto gebruikt wordt ipv een vaste kabel zoals bij de Van Mossel.
Nee, de Alfen heeft ook een vaste kabel !
Je wil ook niet iedere keer de kabel uit de auto pakken, gewoon een vaste kabel aan de laadpaal is 100x fijner.

En de Alfen is trouwens ook verkrijgbaar met antraciet behuizing mocht je dat liever willen.

[ Voor 6% gewijzigd door ZeRoC00L op 27-03-2024 14:08 ]

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ZeRoC00L schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Nee, de Alfen heeft ook een vaste kabel !
Je wil ook niet iedere keer de kabel uit de auto pakken, gewoon een vaste kabel aan de laadpaal is 100x fijner.

En de Alfen is trouwens ook verkrijgbaar met antraciet behuizing mocht je dat liever willen.
Ohhh, maar dat maakt het verhaal heel anders anders. Dat heeft de beste meneer van Van Mossel Energie mij gisteren er niet bij verteld. Daar ga ik eens even achteraan, want dan heb ik liever een zwart / antraciet met vaste kabel van een A-merk dan Van Mossel zelf. Dat 8 jaar verschil in garantie geloof ik dan wel, als er na 2 jaar en 1 dag iets kapot gaat loopt het toch via de leasemaatschappij i.m.o. want de laadpaal zit bij het contract in

edit: mits dit allemaal binnen de stelpost past die werkgever heeft opgenomen. Maar verwacht niet dat ze daar moeilijk over doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rohem op 27-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Even goed kijken wat ze aanbieden.
Want de Alfen is er zowel met als zonder vaste kabel.....

Op de site van Van Mossel kun je ook beide zien:
https://www.vanmossel.nl/energie/thuis/laadpalen/
Het bovenste plaatje is alleen de paal, dan moet je inderdaad iedere keer de laadkabel uit de auto halen in gebruiken. In het onderste plaatje (wat je ook in je eerste post laat zien) staat de laadpaal van Alfen met vaste kabel.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rohem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:50:
[...]
Ohhh, maar dat maakt het verhaal heel anders anders. Dat heeft de beste meneer van Van Mossel Energie mij gisteren er niet bij verteld. Daar ga ik eens even achteraan, want dan heb ik liever een zwart / antraciet met vaste kabel van een A-merk dan Van Mossel zelf. Dat 8 jaar verschil in garantie geloof ik dan wel, als er na 2 jaar en 1 dag iets kapot gaat loopt het toch via de leasemaatschappij i.m.o. want de laadpaal zit bij het contract in

edit: mits dit allemaal binnen de stelpost past die werkgever heeft opgenomen. Maar verwacht niet dat ze daar moeilijk over doen.
WC-eend verkoopt graag WC-eend? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ZeRoC00L schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:00:
Even goed kijken wat ze aanbieden.
Want de Alfen is er zowel met als zonder vaste kabel.....

Op de site van Van Mossel kun je ook beide zien:
https://www.vanmossel.nl/energie/thuis/laadpalen/
Het bovenste plaatje is alleen de paal, dan moet je inderdaad iedere keer de laadkabel uit de auto halen in gebruiken. In het onderste plaatje (wat je ook in je eerste post laat zien) staat de laadpaal van Alfen met vaste kabel.
Ik zie het inderdaad, zal er eens achteraan gaan.
YakuzA schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:46:
[...]

WC-eend verkoopt graag WC-eend? :P
Ik denk dat dat hier zeker het geval is ja :P.

Maar krijg de indruk dat de Alfen zeker de betere keuze is. Dus denk dat dat toch de voorkeur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Ik heb e.e.a eens verder uitgezocht en wil eigenlijk vandaag een knoop doorhakken en de aanvraag versturen. Concreet zijn de volgende opties mogelijk;

Optie 1 - Van Mossel Energie Laadpaal
  • 2500 euro excl. btw
  • Standaard 4,5 meter vaste kabel
  • 7,5 meter vaste kabel tegen meerprijs van 179,75 excl btw.
  • 10 jaar garantie
Optie 2 - Alfen Single Pro Line
  • 3000 euro excl. btw
  • 5 Meter vaste kabel tegen meerprijs van 85 euro excl. btw
  • 7,5 Meter vaste kabel tegen meerprijs van 99 euro excl. btw
  • 10 Meter vaste kabel tegen meerprijs van 193,50 euro excl. btw
  • 2 jaar garantie
Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de Alfen, in het antraciet met 5 meter vaste kabel. Mede omdat ik niet vast wil zitten aan de laadpaal van Van Mossel zelf. Stel ik zou ooit bij de werkgever vertrekken, dan blijft de paal en heb ik liever een (in mijn ogen) gerenomeerd A-merk dan een huismerk van de leasemaatschappij.

Enige twijfel punt is toch nog de garantie. Ik zit er niet op te wachten dat er na 3 of 4 jaar iets met dat ding is en ikzelf voor de kosten mag opdraaien.

@ZeRoC00L , heb jij nog een goed advies in dezen?

Sidenote: de laadpaal van Van Mossel, vindt ik heel erg lijken op het eigen merk laadpaal van CoolBlue :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Rohem Waarom zou jij voor de kosten opdraaien? Dat ding is toch een apparaat van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Wolly schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:45:
@Rohem Waarom zou jij voor de kosten opdraaien? Dat ding is toch een apparaat van je werkgever?
Terecht punt.. Waarschijnlijk denk ik te moeilijk, dat overkomt me helaas vaker |:( Mag inderdaad aannemen dat binnen de leasetermijn (5 jaar in dit geval) werkgever opdraait voor de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tja, ik vind het op zich wel een lastige.
Garantie kan handig zijn maar geen idee of dit doorslaggevend moet zijn.
Zou dit ook met je werkgever opnemen, wat als er iets mee is na 2 jaar ?

Hoe zit het met de kosten, zijn die voor jezelf of voor je werkgever, zou mij ook nog wel (wat) uitmaken.

Zijn er al meer collega's met een electrische auto (en lader) binnen je bedrijf ?

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactrick
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 14:56
De paal van Van Mossel lijkt een Peblar Home Plus te zijn. Ze vragen er een fors bedrag voor qua installatie, want de laadpaal zelf hoeft niet veel te kosten zoals je kan lezen. Moet je dit zelf betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kleine voetnoot betrekking tot garantie. Als je weg gaat bij je werkgever zul je toch e.e.a. moeten regelen gezien de paal door werkgever geinstalleerd en eigendom is.

Gezien je “betaald” voor je laadpaal met bijtelling. Zodra je dat niet meer betaald, kan het bedrijf je ook niet meer voorzien zonder dat het als extra loon aangemerkt wordt.

Zou dus zeker voor een A merk kiezen gezien je die uiteindelijk ooit zal moeten overnemen. Die 10 jaar garantie is puur een lokkertje.
Laadpaal terugvorderen als werknemer vertrekt
Wanneer een werknemer uit dienst gaat, of geen elektrische auto van de zaak meer rijdt, moet de laadpaal worden teruggegeven. In de praktijk zal dit lastig zijn. Als de laadpaal bij de werknemer blijft staan, dan vormt die alsnog een verstrekking (want loon in natura).
Afhankelijk van deze regeling zijn er meerdere opties mogelijk. Je medewerker kan de laadpaal overnemen bij einde dienstverband tegen de overgebleven waarde van de laadvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:53:
Tja, ik vind het op zich wel een lastige.
Garantie kan handig zijn maar geen idee of dit doorslaggevend moet zijn.
Zou dit ook met je werkgever opnemen, wat als er iets mee is na 2 jaar ?

Hoe zit het met de kosten, zijn die voor jezelf of voor je werkgever, zou mij ook nog wel (wat) uitmaken.

Zijn er al meer collega's met een electrische auto (en lader) binnen je bedrijf ?
Daar zit ik dus ook een beetje mee inderdaad. Want mag verwachten dat zo'n apparaat een flink aantal jaren zonder problemen werkt.

Zal dit inderdaad eens bij werkgever neerleggen. Ergens ga ik er vanuit dat die kosten voor werkgever zijn, want leasecontract van de auto is voor 5 jaar, daar is de laadpaal onderdeel van.

Ik weet dat er een auto onderweg was voor een collega. Maar dit gaat om iemand met een buitendienst functie, dus weet niet wat daar de afspraken zijn. Zal eens vragen (y)
Intergalactrick schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:55:
De paal van Van Mossel lijkt een Peblar Home Plus te zijn. Ze vragen er een fors bedrag voor qua installatie, want de laadpaal zelf hoeft niet veel te kosten zoals je kan lezen. Moet je dit zelf betalen?
Die lijkt er inderdaad verdacht veel op. Dan vragen ze veel geld voor de installatie.. bizar veel 8)7 Gelukkig betaald de werkgever de installatie
graceful schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:01:
Kleine voetnoot betrekking tot garantie. Als je weg gaat bij je werkgever zul je toch e.e.a. moeten regelen gezien de paal door werkgever geinstalleerd en eigendom is.

Gezien je “betaald” voor je laadpaal met bijtelling. Zodra je dat niet meer betaald, kan het bedrijf je ook niet meer voorzien zonder dat het als extra loon aangemerkt wordt.

Zou dus zeker voor een A merk kiezen gezien je die uiteindelijk ooit zal moeten overnemen. Die 10 jaar garantie is puur een lokkertje.

[...]

[...]
Hele goede toevoeging, dank je wel _/-\o_ Zeker iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:39
Ik heb via de werkgever een New motion advanced (via shell recharge) laten plaatsten.
5m vaste kabel, in ralkleur gespoten, load balancer. Kosten waren 2700 inclusief plaatsing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken _/-\o_

Heb uiteindelijk gekozen voor de Alfen Eve Single Pro Line. In het antractiet, met 5 meter kabel. Heb nog een collega gesproken en die had deze paal ook en bevalt prima.
De twijfel met de garantie heb ik besloten te accepteren, kan alles wel zeker willen weten op voorhand. Maar een keer is het goed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-05 15:49
Slechte keuze, de Peblar laadpaal had je 500 euro bespaard, en heeft meer functionaliteit dan een Alfen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 14:22
Toch even een aanvulling: ik heb de VanMossel laadpaal wat inderdaad een Peblar paal is.

Firmware updaten middels Peblar firmware gaat prima.

Echter: de backend URL is door de VanMossel custimization vastgezet. Na aflopen huidig lease contract dus geen mogelijkheid om over te schakelen naar een ander backend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extranion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 21:10
@hencou fijn dat je bevestigd waar ik al bang voor was, dat je toch vast zit aan van mossel als je die laadpaal koopt. Helaas is dat wel bij meer hardware dat je gelijk aan de fabrikant vast zit voor aansturing en dergelijke (cloud based) zoals bij de wallbox.

Wat ik tot nu toe kan zien lijkt het er op dat de Alfen wel lokaal aangestuurd kan worden, wat ook betekend dat je met een dynamisch energiecontract ook de laadpaal aan kan sturen (mocht de auto dat niet ondersteunen of dat handiger zijn). Enige nadeel is dat je wel een alfen installer moet zijn om het wachtwoord te achterhalen...

[ Voor 8% gewijzigd door Extranion op 23-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:06

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

hencou schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:57:
Toch even een aanvulling: ik heb de VanMossel laadpaal wat inderdaad een Peblar paal is.

Firmware updaten middels Peblar firmware gaat prima.

Echter: de backend URL is door de VanMossel custimization vastgezet. Na aflopen huidig lease contract dus geen mogelijkheid om over te schakelen naar een ander backend....
Dus zelfs de laadpalen zijn het zelfde als hun dealers, waardeloos na de aankoop.

If “Van Mossel” then “ Run Forrest Run.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
Inmiddels contact gehad met Van Mossel in verband met het niet aan kunnen passen van het backend: dit schijnt wel te kunnen, is gekoppeld aan de SIM in de laadpaal. Wanneer je die vervangt door een SIM van bijvoorbeeld e-Flux dan kan dat gewoon.

Van Mossel verzekerde mij dat dit net juist een van hun uitgangspunten was, dat het mogelijk moet zijn om over te kunnen stappen naar een ander backend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
hencou schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:43:
Inmiddels contact gehad met Van Mossel in verband met het niet aan kunnen passen van het backend: dit schijnt wel te kunnen, is gekoppeld aan de SIM in de laadpaal. Wanneer je die vervangt door een SIM van bijvoorbeeld e-Flux dan kan dat gewoon.

Van Mossel verzekerde mij dat dit net juist een van hun uitgangspunten was, dat het mogelijk moet zijn om over te kunnen stappen naar een ander backend
Geloof hier helemaal niets van.
Met een 'open' OCPP lader kun je wisselen van operator zo vaak je wilt, ongeacht de SIM kaart. Ik zou dit soort laders en de bijbehorende mooie praatjes sterk afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
ASW1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:00:
[...]

Geloof hier helemaal niets van.
Met een 'open' OCPP lader kun je wisselen van operator zo vaak je wilt, ongeacht de SIM kaart. Ik zou dit soort laders en de bijbehorende mooie praatjes sterk afraden.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom de SIM gekoppeld zou moeten zijn aan een specifieke OCPP endpoint. Zojuist de SIM verwijderd als test, reset fabrieksinstelling gedaan, daarna nog steeds niet mogelijk om een andere backend in te stellen. Lijkt me dat dit ook zonder SIM zou moeten kunnen werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Coolblue levert ook een white label versie van de Peblar, en die zit ook dichtgetimmerd in de zin dat je geen ander back-end instellen kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hencou
Contact gehad met VanMossel: vanaf versie 1.3 van de VanMossel Customization ben je vrij om de backoffice URL naar eigen inzicht in te stellen.

Die zit er nu in, kan nu inderdaad instellen wat ik wil. Een aantal voorgedefinieerde backends of helemaal zelf in te stellen.

Bij deze ben ik dus alsnog positief over de VanMossel paal, kan deze mooi aansturen vanuit Home Assistant // EVCC, heeft Modbus, en een API, 1/3 fase laden dus zou niet weten wat nog meer te wensen,
Pagina: 1