Nieuwe PC & advies op upgrade path nabije toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aalderingg
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-08 12:58
Beste Tweakers,

Ik wil graag mijn gaming hobby laten voortleven, aangezien mijn huidige computer steeds meer moeite heeft om enigszins zwaardere games te kunnen spelen. Ik heb me de laatste paar weken verdiept in verschillende builds, tips én veel gelurkt op het Tweakers forum. Ik hoop dat ik na mijn weten alles goed doordacht heb, maar vragen kan nooit kwaad. Bij voorbaat dank!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn voornamelijke keuze voor deze upgrade/pc is dat ik Escape from Tarkov op elke map met fatsoenlijke frames wil kunnen spelen. Voor zover ik weet en gehoord heb is EFT voornamelijk CPU heavy, vandaar de keuze voor de 7800X3D. Maar los hiervan wil ik gewoon fatsoenlijke alle games op een toekomstige 1440p, 27 inch (144hz+) monitor kunnen spelen. Dit zal voor nu nog op een 1080p, 24 inch (144hz) monitor gebeuren. Ik wil dan ook in de nabije toekomst de upgrade maken van de RX 6600 XT naar waarschijnlijk de 7900 XTX?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1000,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil graag mijn huidige videokaart gebruiken in deze build, de RX 6600 XT.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zal het lijstje onderaan in deze post meenemen, aangezien ik dit bij veel topics zie gebeuren.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet perse, heb wel alleen ervaring met AMD systemen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn voornaamste eis is dat ik Escape from Tarkov met de nodige frames kan spelen, vandaar de 7800X3D want ik heb over deze CPU alleen maar goede verhalen gehoord. Deze wil ik dus ook graag aanschaffen. Ook ben ik stiekem toch wel fan geworden van een mooi systeem voor het oog, vandaar de keuze voor de NZXT H5 Flow en de lichte RGB toevoegingen (CPU koeler, RAM). Ik wil een voornamelijk witte pc, hier en daar wat zwarte accenten is prima.

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, dus ga hier maar niet vanuit.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit hier vooral met de vraag of alles compatibel is en ook met toekomst op de GPU & monitor switch die ik zal gaan maken in de nabije toekomst, is de 7900 XTX bijvoorbeeld een logische keuze? Is dan bijvoorbeeld de 750W nog genoeg wat betreft voeding, of kan ik deze het best alvast als 850W variant kopen? Moet ik meer fans aanschaffen voor koeling? Past alles wel in de case ondanks dat ik dit wel opgezocht heb. Dat soort dingen ben ik naar opzoek, eventuele goedkopere maar goede vervangers zijn ook welkom.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 378,45€ 378,45
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H5 Flow Wit€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Wit€ 37,90€ 37,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000C30W€ 146,39€ 146,39
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,75€ 124,75
Totaal€ 1.031,29

Voor wat ik heb gevonden als eventuele goedkopere RAM & 850W voeding

1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 131,62€ 131,62

Nogmaals, bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via aalderingg op 02-04-2024 15:37)

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 16:46
Wat mij betreft zou de 750W voeding in je eerste opzetje voldoende moeten zijn. De processor is in games dusdanig zuinig dat je makkelijk een pittige videokaart erbij kan zetten. Als je in de toekomst de videokaart gaat upgraden is de XTX wel weer een heel pittige upgrade voor 1440p. De XT versie zou al ruimschoots moeten volstaan en dat scheelt meteen behoorlijk in centjes. De 7800XT of 7900GRE zijn voor 1440p ook al prima geschikt maar met 144 Hz wellicht dan net even de onderkant van de markt. Voor de spaarpot wel zo fijn. Een 7800XT kost tenslotte nog maar net de helft van een XTX.

Ik zie dat de case trouwens standaard al 6 fans heeft, dat vind ik al heel veel en doorgaans niet nodig, zeker niet met je huidige videokaart. Met een goede flow geregeld door in elk geval 3 fans moet je doorgaans wel voldoende koeling hebben. Mijn 7800X3D met 7800XT komt in een zware gaming taak niet boven de 60 graden, en met de cinebench multicore test (zojuist even getest) niet boven de 68 graden.Er moet voldoende koele ingaande lucht naar de GPU gaan en dan is alles OK.
Ik heb 2 ingaande fans voorin en 1 uitgaande achterin. bovenin zit een mesh deel waar ook nog warme lucht uit komt zonder hulp van extra fans.

[ Voor 34% gewijzigd door Therazor op 27-03-2024 14:14 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Therazor
Wat mij betreft zou de 750W voeding in je eerste opzetje voldoende moeten zijn. De processor is in games dusdanig zuinig dat je makkelijk een pittige videokaart erbij kan zetten. Als je in de toekomst de videokaart gaat upgraden is de XTX wel weer een heel pittige upgrade voor 1440p. De XT versie zou al ruimschoots moeten volstaan en dat scheelt meteen behoorlijk in centjes. De 7800XT of 7900GRE zijn voor 1440p ook al prima geschikt maar met 144 Hz wellicht dan net even de onderkant van de markt. Voor de spaarpot wel zo fijn. Een 7800XT kost tenslotte nog maar net de helft van een XTX.

Ik zie dat de case trouwens standaard al 6 fans heeft, dat vind ik al heel veel en doorgaans niet nodig, zeker niet met je huidige videokaart. Met een goede flow geregeld door in elk geval 3 fans moet je doorgaans wel voldoende koeling hebben. Mijn 7800X3D met 7800XT komt in een zware gaming taak niet boven de 60 graden, en met de cinebench multicore test (zojuist even getest) niet boven de 68 graden.Er moet voldoende koele ingaande lucht naar de GPU gaan en dan is alles OK.
Ik heb 2 ingaande fans voorin en 1 uitgaande achterin. bovenin zit een mesh deel waar ook nog warme lucht uit komt zonder hulp van extra fans.

[ Voor 34% gewijzigd door Therazor op 27-03-2024 14:14 ]

• aalderingg
Therazor schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:00:
Wat betreft de GPU, ja daar kan ik me in vinden. Misschien ben ik wel gelijk overboard gegaan door de 7900 XTX te noemen. Ik zal de opties die je benoemt hebt bekijken als het moment daar is. Dank daarvoor. :*)

Terugkomend wat betreft het eerste opzetje dacht ik al dat 750W genoeg zou moeten zijn. Maar als ik in de toekomst mijn GPU upgrade naar bijvoorbeeld de door jou genoemde 7800XT, kan ik dan niet beter nu al een 850W voeding halen of voldoet de 750W dan nog prima?

• Therazor
De 750 W voldoet dan nog steeds prima. Ik heb er ook een 750 watt in zitten.
m'n eerste post is even geupdate met temperaturen e.d. dan zie je dat je niet al te zot hoeft te gaan qua koeling. Met de XTX zou ik wel wat twijfelen voor evt toch een 850 watt maar zelf dat denk ik dat het niet nodig is. Bovendien vind ik de XTX dus te veel voor wat je nodig hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Therazor op 27-03-2024 14:17 ]

• Therazor
Nog even een duimpje trouwens voor deze NZXT kast en dan met name die koelfan die schuin staat en dus direct koele lucht in de richting van de GPU stuurt. Daar is over nagedacht.
Wel vind ik het een kast die je eigenlijk helemaal zou moeten uitbuiten en dan idd alle fans erin gecombineerd met AIO aan de bovenkant. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Dan zou ik ook nog even een ander moederbord opzoeken die ook in het wit is zodat je het witte thema helemaal aanhoudt.

Ik denk zelf eigenlijk nooit in thema's en bling bling maar je hebt nu een behoorlijk aantal componenten in het wit gekozen en dan kan het moederbord uiteraard niet achter blijven.
suggestie: uitvoering: ASRock B650E Steel Legend WiFi

Ik kon helaas geen goedkoper bord vinden zo snel inclusief wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door Therazor op 27-03-2024 14:42 ]

• aalderingg
Therazor schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:42:
Nog even een duimpje trouwens voor deze NZXT kast en dan met name die koelfan die schuin staat en dus direct koele lucht in de richting van de GPU stuurt. Daar is over nagedacht.
Wel vind ik het een kast die je eigenlijk helemaal zou moeten uitbuiten en dan idd alle fans erin gecombineerd met AIO aan de bovenkant. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Dan zou ik ook nog even een ander moederbord opzoeken die ook in het wit is zodat je het witte thema helemaal aanhoudt.

Ik denk zelf eigenlijk nooit in thema's en bling bling maar je hebt nu een behoorlijk aantal componenten in het wit gekozen en dan kan het moederbord uiteraard niet achter blijven.
suggestie: uitvoering: ASRock B650E Steel Legend WiFi

Ik kon helaas geen goedkoper bord vinden zo snel inclusief wifi.
Ja ik vind die schuine fan toch wel wet hebben, en zo te lezen is die ook nog is praktisch! Ik zie wel dat die H5 Flow geleverd wordt met 2 fans en niet 6, dus ik zou er dan wat moeten bijhalen. Daarnaast zie ik ook dat er een RGB variant is van de H5 Flow, interessant.

Het moederbord is inderdaad "zonde" als ik die niet wit zou maken, maar daartegen over staat ook dat mijn GPU ook niet wit is natuurlijk... WiFi in het moederbord maakt mij niks uit eigenlijk hahaha _O- , maar de MSI B650 Gaming Plus WiFi had goede reviews én een aardige prijs. Is ook geen non-WiFi variant van.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Als je een wit moederbord wil zou ik voor de uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE gaan, die is best mooi ;)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• aalderingg
Bouwer21000 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:08:
Als je een wit moederbord wil zou ik voor de uitvoering: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX ICE gaan, die is best mooi ;)
Inderdaad een mooi bord! Zal 'm noteren. Dank!

• Therazor
En een mooie videokaart als die straks ook aan de beurt is:
uitvoering: Powercolor Hellhound Spectral White AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6

Pagina: 1