Netwerk in schuur krijgen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik hoop dat jullie hier wat advies kunnen geven omtrent het volgende : Ik woon in een relatief nieuw huis, waar tijdens de bouw naar elke kamer netjes 2 CAT6 kabels zijn getrokken, dus in huis staan meerdere Unifi AP's en switches en dat werkt super. Nu wil ik ook graag internet/netwerk in de schuur hebben, zodat ik daar een AP voor de tuin kan ophangen, samen met een camera voor de steeg.
Probleem is alleen, dat er nu nog geen UTP kabel naar de schuur ligt. Schuur staat op ongeveer 6 meter afstand van de achtergevel van het huis.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en zie er 3 met alle 3 serieuze nadelen :

1. UTP kabel trekken door de buis waar ook de stroomkabel naar de schuur doorheen loopt. Volgens internet geen aanrader omdat die kabels niet bij elkaar kunnen/mogen
2. PowerLine (1 in de meterkast, 1 in de schuur), volgens internet werkt dat niet heel lekkere over verschillende groepen/fases, dus ik vraag me af of dit gaat werken
3. De tuin openbreken en een nieuwe leiding met UTP kabel leggen : Ja, dat is nogal overdreven

Zijn er hier mensen die dit probleem hadden en praktijk-ervaring hebben met 1 van bovenstaande oplossingen? Of zijn er nog andere oplossingen (straalverbinding)?

Alvast bedankt :*)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als de stroomkabel die door de buis loopt een geisoleerde grondkabel is (ymvk) zie ik het probleem niet, dus optie 1. Zijn het losse draden voor fase/nul/aarde of een niet geisoleerde kabel, dan wel. Een geisoleerde UTP-kabel gebruiken met een ymvk en je zit goed.
* pagani gaat binnenkort >60 meter naar de achterkant van de tuin met zowel electra als ethernet door een mantelbuis leggen

[ Voor 42% gewijzigd door pagani op 27-03-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
pagani schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:59:
Als de stroomkabel die door de buis loopt een geisoleerde grondkabel is zie ik het probleem niet, dus optie 1. Zijn het losse draden voor fase/nul/aarde, dan wel. Een geisoleerde UTP-kabel gebruiken en je zit goed.
Helaas lopen er inderdaad losse kabels vanuit de meterkast naar de schuur, door die buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:53
Als (1) een optie is zou ik zeker daar voor gaan. Over zo'n UTP loopt een differentieel signaal. Elke storing die je kan verwachten van een stroomvoerende geleider zou uitgecanceld moeten worden. Bovendien vermoed ik dat je UTP hier gemakshalve gebruikt voor "netwerkkabel", maar dat je in de praktijk wel een degelijkere Cat6 S/FTP o.i.d. zal gebruiken?

Anyways, als je de kabel toch niet ziet zitten kan je altijd nog voor een oplossing als dit gaan: https://mikrotik.com/product/wireless_wire_cube_pro

Werkt prima. Ik gebruik het intussen een jaar voor een afstand van 200m te overbruggen. In mijn situatie verbind ik daar geen schuurtje, maar een volledig huishouden waar ook wordt geNetflixt, gedownload en gegamed.

EDIT: in mijn geval loopt de netwerkkabel tussen de router en de WirelessCube ook door een gedeelde buis met een stroomvoerende geleider. (Dat is wel DC van de zonnepanelen, maar toch...)

[ Voor 11% gewijzigd door Opifex op 27-03-2024 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Helaas lopen er inderdaad losse kabels vanuit de meterkast naar de schuur, door die buis.
Dan die vervangen door een ymvk. Even iets meer werk, maar is het wel gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Optie 1.
En als het niet werkt kan je altijd optie 3 doen.

Maar het werkt wel, en prima.
Heb hier 4 kabels lopen over 80meter tussen 4 serieuze stroomkabels.
Geen enkel probleem.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Zelf zou ik ook gaan voor een ymvk en utp. Als de vermogens niet al te hoog zijn in je schuur dan zal er over die 6 meter niet zo veel ruis op je netwerk kabel ontstaan en heb je wel redelijk netjes je spanning en netwerk van elkaar gescheiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2 andere opties:
  • Aan de buitenkant van je huis een Access Point plaatsen zou ook nog een optie kunnen zijn. 6 meter is geen grote afstand en in je schuur kun je dat eventueel weer omzetten in een bekabeld netwerk.
  • Glasvezel vanuit huis naar de schuur. Niet goedkoop en met connectoren er aan is dat misschien niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:05:
Optie 1.
En als het niet werkt kan je altijd optie 3 doen.

Maar het werkt wel, en prima.
Heb hier 4 kabels lopen over 80meter tussen 4 serieuze stroomkabels.
Geen enkel probleem.
Oke, klinkt als een interessante optie om te proberen in ieder geval. Hoe heb jij die kabels "er bij" getrokken? Met een trekveer of zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Je kunt ook een glasvezelkabel naast de stroomkabel leggen. Moet je aan beide kanten een glasswitch zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:14:
Je kunt ook een glasvezelkabel naast de stroomkabel leggen. Moet je aan beide kanten een glasswitch zetten.
Het geval wil dat ik een Unifi Dream Machine Pro heb in de meterkast die al 2 SFP+ poorten heeft, dus volgens mij hoef ik het dan alleen in de schuur nog op te vangen met een switch met SFP+. Kan je die glas-stekkers er makkelijk zelf opzetten? Ik dacht altijd dat dat haast niet te doen was?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Oke, klinkt als een interessante optie om te proberen in ieder geval. Hoe heb jij die kabels "er bij" getrokken? Met een trekveer of zo?
Als die huidige buis gewoon zo'n grijze/gele PVC buis is met losse aders erin dan mag je daar niets bijtrekken. Als het een mantelbuis is dan kan dat wel. Je geeft aan dat er losse aders ingaan dus dan zal het wel een PVC buis zijn.

In dat geval zou ik altijd voor optie 3 gaan. Het is de beste oplossing, het goedkoopste in aanleg, en goedkoopste in onderhoud.

Je hebt het over het openbreken van je tuin. Ik denk dat het allemaal een stuk meer meevalt. Met een klein handschepje graaf je een sleuf van 10cm breed en 50cm diep, daar leg je een mantelbuis of 50mm PVC buis in waar je de UTP kabel doorheen trekt. Als je een stuk bestrating tegenkomt haal je er een rijtje stenen uit die je erna weer op precies dezelfde manier teruglegt. Ik denk dat je met 2 uurtjes werk er wel bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Het geval wil dat ik een Unifi Dream Machine Pro heb in de meterkast die al 2 SFP+ poorten heeft, dus volgens mij hoef ik het dan alleen in de schuur nog op te vangen met een switch met SFP+. Kan je die glas-stekkers er makkelijk zelf opzetten? Ik dacht altijd dat dat haast niet te doen was?
Dat is niet te doen dus je koopt gewoon een kabel op maat met stekkers eraan. Glas werkt prima, zorgt wel voor extra complexiteit. Zou gewoon voor UTP gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 27-03-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Trekveer.

Voor 3 cameras en 1 omvormer naar mijn udm

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Het is absoluut verboden om iets in een buis erbij te trekken waar gewone VD draad in zit.
Dat het wel gaat werken heeft er dus helemaal niet mee te maken.

Bedenk dat als je ooit iets van de verzekering nodig zult hebben die erg goed zijn in het vinden van zaken die niet aan de voorwaarden voldoen om te voorkomen dat ze moeten betalen.

Als je perse niet wilt graven leg je gewoon zo'n grijze pvc buis boven de grond neer en trekt daar een Cat 6 UTP kabel doorheen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:17:
Het is absoluut verboden om iets in een buis erbij te trekken waar gewone VD draad in zit.
Dat het wel gaat werken heeft er dus helemaal niet mee te maken.

Bedenk dat als je ooit iets van de verzekering nodig zult hebben die erg goed zijn in het vinden van zaken die niet aan de voorwaarden voldoen om te voorkomen dat ze moeten betalen.

Als je perse niet wilt graven leg je gewoon zo'n grijze pvc buis boven de grond neer en trekt daar een Cat 6 UTP kabel doorheen.
Oke, ik wist niet dat het zo streng was, dus dank voor je comment!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-09 11:14
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:57:
..., zodat ik daar een AP voor de tuin kan ophangen, samen met een camera voor de steeg.
...
offtopic:
Bedenk bij het filmen van de steeg dat je in principe geen publieke ruimte mag filmen voor beveiligingsdoeleinden.
https://autoriteitpersoon...ameras-bij-het-eigen-huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Felidaelynx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:06:
[...]

offtopic:
Bedenk bij het filmen van de steeg dat je in principe geen publieke ruimte mag filmen voor beveiligingsdoeleinden.
https://autoriteitpersoon...ameras-bij-het-eigen-huis
Gelukkig kun je in Unifi protect alles wat niet onder eigen terrein valt blurren c.q. uitzonderen van detectie en opname :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
3. De tuin openbreken en een nieuwe leiding met UTP kabel leggen : Ja, dat is nogal overdreven
Ik snap dat dit de minst favoriete optie is, maar is een geulje graven echt geen optie?
Met 6 meter is dat paar uurtjes werk en is meteen de stabielste oplossing. Als je dan meteen een mantelbuis ingraaft heb je dit probleem in de toekomst niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:29:
[...]

Oke, ik wist niet dat het zo streng was, dus dank voor je comment!
Sowieso is losse draden niet conform best practice voor een verbinding tussen twee gebouwen, nog los van wat je erlangs trekt.

Vervang die door een ymvk-kabel en je zit snor, en dan mag je ook een S/FTP kabel voor data naast leggen (enige situatie waarin die echt meerwaarde heeft). Of glas, dat kan makkelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Optie 3 is echt niet zo'n probleem.

Zelf had ik dit probleem ook.
Maar dit liep parallel aan het zetten van een nieuwe schutting.
Toen hebben ze bij het zetten van de nieuwe schutting en het boren van de palen per ongeluk de stroomleiding geraakt die naar de schuur liep.
Er moest dus sowieso gegraven gaan worden.
Ik heb gevraagd om naar electriciteit ook geleid een netwerkkabel te trekken.
Die loopt door zijn eigen buis, maar wel exact dezelfde route als de nieuwe electriciteitskabels.
Ze zijn hooguit 3 uurtjes bezig geweest.
Dus.... het lijkt veel werk, maar dat valt echt mee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en zie er 3 met alle 3 serieuze nadelen :

1. UTP kabel trekken door de buis waar ook de stroomkabel naar de schuur doorheen loopt. Volgens internet geen aanrader omdat die kabels niet bij elkaar kunnen/mogen
2. PowerLine (1 in de meterkast, 1 in de schuur), volgens internet werkt dat niet heel lekkere over verschillende groepen/fases, dus ik vraag me af of dit gaat werken

Zijn er hier mensen die dit probleem hadden en praktijk-ervaring hebben met 1 van bovenstaande oplossingen? Of zijn er nog andere oplossingen (straalverbinding)?
Optie 1 mag niet voor de veiligheid. 230V en veilige lage spanningen dat je mag aanraken mogen niet samen in een buis.

Optie 2 zou ik niet doen.

Optie 3 is hard werken, maar 6 meter is geen enorme afstand.

Andere mogelijkheden:
  • Optie 4 luchtlijn (stalen kabel of wasdraad) tussen 2 gebouwen opspannen en je kan daaraan zoveel outdoor UTP-kabels, fibers,... met tyraps vastbinden als dat je wilt.
  • Optie 5 (niet doen) Ubiquiti point tot point verbinding en de nanobeams knallen elkaar van het stokje. Op minimum zendvermogen wordt er veel te luid voor de ontvanger verzonden. Als je de afstand maal 10 of 100 doet, dan is straalverbinding een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehaas
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik heb onlangs zoiets gedaan met optie 2; 7 meter tussen huis en garage, plm. 20m 3-fasen kabel.
Kwestie van dezelfde fase te gebruiken aan beide kanten. Welke dat is, is snel uit te vissen met een multimeter en een verlengsnoer.
Werkt perfect!
Edit: ik heb een tp-link powerline dingetje gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door dehaas op 27-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
Optie 1 met een glasvezelkabel?

Ik heb zelf 2 Fritz powerlines en haal daarmee ongeveer 50mbit (verschillende groepen). Dat werkt verder stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:36

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

hier liggen 2 UTP grondkabels vanaf huis naar de schuur. Bloot in de grond (achteraf ligt er zoveel in de grond, had beter een dikke mantelbuis kunnen doen). Anyway, werkt perfect!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
zx9r_mario schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:38:
Optie 1 met een glasvezelkabel?

Ik heb zelf 2 Fritz powerlines en haal daarmee ongeveer 50mbit (verschillende groepen). Dat werkt verder stabiel.
Dat gaat niet passen als de glas connector er al aan zit gok ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29
DennusB schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Dat gaat niet passen als de glas connector er al aan zit gok ik
Zelf connector monteren? Volgens mij kan dit met https://www.allekabels.nl...tml?mc=nl-nl&gad_source=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
Wat @rapture zegt, gewoon door de lucht, over de schutting, in een pijpje.
Ik begrijp niet waarom iedereen z'n UTP kabels naar buiten altijd ingegraven wil hebben, genoeg mogelijkheden om dat bovengronds te doen.
Ik ken een locatie waar een UTP kabel al meer dan 5 jaar gewoon in de buitenlucht hangt, werkt gewoon en er is geen enkele vorm van veroudering o.i.d. aan de kabel te zien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:22
@Yaksa : Ik kan me voorstellen dat het met het risico op bliksem te maken heeft. En een stukje esthetiek.

Een kabel buiten heeft een flink hoger risico om door de bliksem geraakt te worden [citation needed], dat kan aardig doorwerken als dat via je switch doorslaat naar alle bedrade apparaten.

Ik zou zelf niet snel utp bovengronds gebruiken, dan liever glas.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:30
elleP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:24:
@Yaksa : Ik kan me voorstellen dat het met het risico op bliksem te maken heeft. En een stukje esthetiek.
Een kabel buiten heeft een flink hoger risico om door de bliksem geraakt te worden [citation needed], dat kan aardig doorwerken als dat via je switch doorslaat naar alle bedrade apparaten.
Ik denk dat dat wel meevalt, het is niet zo dat zo'n kabeltje een 'aantrekkende' kracht op bliksem heeft.
Bovendien, mocht de bliksem zo dichtbij inslaan dan is dat meestal op het hoogste punt (hoge gebouwen, bomen) en mocht dat toch jouw schoorsteen zijn dan is (wanneer je geen bliksemafleidingssysteem op je huis hebt staan) waarschijnlijk alles in huis waar een kabeltje aan zit kapot.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

elleP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:24:

Ik zou zelf niet snel utp bovengronds gebruiken, dan liever glas.
In het Belgisch straatbeeld zijn er veel luchtlijnen, gewoon in de (groot)steden van huis naar huis naar paal naar paal naar huis,... zo wordt een netwerk in een gemeente uitgerold.

Als luchtlijnen te snel kapot gaan of bliksem aantrekken, dan zou het bij mij tickets regenen.

We spreken hier over 6 meter, nog niet naar de overkant van de straat of een plein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
6 Meter? Dan zou ik gewoon een Mesh netwerk setje gebruiken.

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=tp+link+deco

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 22-09 15:56
Kun je het wifi signaal van je unifi netwerk wel ontvangen in de schuur?

Zoja, dan kun je ook een extra ap kopen en die gebruiken via de mesh modus, dan word het extra ap een ontvanger, en op de utp aansluiting kun je vervolgens een switch aansluiten voor je andere apparaten…

Dat gezegd hebbende, ik maak deze suggestie alleen op basis van de 6 meter die je huis is verwijderd van de schuur….

Anders: Graven…

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
shure-fan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:47:
Kun je het wifi signaal van je unifi netwerk wel ontvangen in de schuur?

Zoja, dan kun je ook een extra ap kopen en die gebruiken via de mesh modus, dan word het extra ap een ontvanger, en op de utp aansluiting kun je vervolgens een switch aansluiten voor je andere apparaten…

Dat gezegd hebbende, ik maak deze suggestie alleen op basis van de 6 meter die je huis is verwijderd van de schuur….

Anders: Graven…
Helaas niet, het huis is enorm goed geïsoleerd, dus met de achterdeur dicht in de tuin valt je telefoon al terug op 5G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
In je huis een extra access point voor je raam richting je schuur zetten?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 22:16
Wirf schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:01:
Of een outdoor acces point aan de gevel buiten. Dan hoeft hij alleen stukje naar boven voor een buis (of door de gevel heen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wirf schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:01:
Dan hang ik een muurbeugel (voor satellietschotels) aan de gevel om mijn Ubiquiti's uit te testen.

Als de NanoStations en NanoBeams niet hard genoeg door een schuur kunnen knallen, dan haal ik de PowerBridgen en zwaarder materiaal boven om paar kilometer te overbruggen.

En dit is optie 6. Hardware voor paar kilometer overbruggen gebruiken om door de muren van een schuur te branden. Desnoods maak je een opening (raam enkel glas of plexiglas) in de schuur om de Wi-Fi binnen te laten.

Als er klachten over de zichtbare antenne komen, je kan het met een spuitbus in een schutkleur spuiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In de meterkast een enkelvoudig stopcontact er bij maken op dezelfde groep als de schuur. Daar doe je de Powerline adapter in en zie daar je hebt prima netwerk in de schuur.

Ditzelfde gedaan in huis op de wasmachinegroep, zo had ik netjes netwerk op zolder. Na een verbouwing was dat niet meer nodig maar tot die tijd werkte dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09 08:51
Optie 1: Bijleggen nooit doen. Altijd apart houden.

Optie 2: Bij ons gedaan. Dat werkte voor de aangebouwde schuur goed. Stabiel e.d. Alleen niet voor de schuur die een meter of wat verder weg stond. Daar moet een kabel naar toe om het echt stabiel te krijgen.

Optie 3: Ook gedaan. Dit omdat de nieuwe schuur niet met een powerline stabiel was te krijgen. Met een nieuwe schuur de tuin ook opgebroken. Een tweetal kabels gelegd naar de nieuwe schuur. Dat was toen een makkelijkere oplossing. Wat meer werk maar nu is het stabiel en netjes. Dat is mij ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:55
Sethro schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Je hebt het over het openbreken van je tuin. Ik denk dat het allemaal een stuk meer meevalt. Met een klein handschepje graaf je een sleuf van 10cm breed en 50cm diep, daar leg je een mantelbuis of 50mm PVC buis in waar je de UTP kabel doorheen trekt. Als je een stuk bestrating tegenkomt haal je er een rijtje stenen uit die je erna weer op precies dezelfde manier teruglegt. Ik denk dat je met 2 uurtjes werk er wel bent.
Ik ken de tuin van de topic starter niet, maar in mijn geval ben ik met 2 man een weekendje bezig geweest. Op zich goed te doen, maar twee uurtjes is erg optimistisch als ik terug denk aan wat ik moest doen. Je bent zo 1200 kg aan grond eruit en er weer in aan het scheppen (in mijn geval een sleuf van 8 meter lang, 50 cm diep, 20 cm breed, klei en natte grond).

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
Kun je niet gewoon p2p verbinding met een ap maken? 6 meter lijkt mij makkelijk te over bruggen? zelf z'n goedkope deco set door het huis en dat is ook prima stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
flaskk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:28:
Kun je niet gewoon p2p verbinding met een ap maken? 6 meter lijkt mij makkelijk te over bruggen? zelf z'n goedkope deco set door het huis en dat is ook prima stabiel.
Nou ja de vraag is of dat werkt, m'n AP zit vlak bij het raam en als ik nu buiten gaan staan en de openslaande deuren dicht doe, dan heeft m'n laptop ook net wel/net niet WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:08
flaskk schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:28:
Interessant topic dit. Zit met vergelijkbare uitdaging als TS.

Heb in huis mesh systeem Asus Zenwifi. Schuur staat op ca. 40 meter van woonhuis en het lukt me zowaar om een Zenwifi in de schuur te zetten om een verbinding te krijgen, maar je raadt het al, met zeer lage snelheid, wel stabiel. Nu zit ik ook naar een p2p te kijken, maar dat zou ook betekenen dat ik een gat moet boren voor netwerkkabel in muur huis. Daar heb ik niet zo veel zin in.

Wat ik me afvraag of het niet mogelijk is d.m.v. bijvoorbeeld een klein schotelantennetje aan de schuur en deze te richten op het huis om zo de verbinding te maken tussen de schuur en het huis netwerk. Heb hier niet veel over gevonden, gaat bijna altijd over p2p verbinding. Misschien een beetje aparte use case hier…..

Iemand tips?
Pagina: 1