Alupex 20 en/of 16

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:53
Hallo allemaal,

Ik weet dat hoofdleiding 20 wordt geadviseerd en aftakkingen 16.

Maar is het een probleem om alles in 20 uit te voeren?
Dan kan ik nl gewoon 1 rol kopen ipv 2 rollen waarvan ik dan weer overhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:15
Voor warm water zou ik het iig niet doen, want dan duurt het langer voor het bij de kraan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Warm water zou ik echt in 16 uitvoeren. Standaard muurplaatjes zijn standaard in 16, dus dan is het ook weer een beetje gek om de koudwater kant op 20 en de warmwater kant op 16 hebben. Bovendien buigt 16 echt nog heel wat makkelijker dan 20, dus het heeft ook wel voordelen met het wegwerken van de laatste meters leiding.

Kan je niet tweedehands een stukje vinden? Meerdere klussers die met hetzelfde probleem zitten en het restant vast wel te koop zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door frennek op 27-03-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
Ok duidelijk.
Ga eens op zoek op marktplaats.

Warm water in 16 vanuit wsrmtepompboiler (laag temp)of wel hoofdleiding in 20?
Komt een douche op, keuken en 2 wastafels.
Zullen niet tegelijk gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Warm water 16 doen. Tenzij je een dubbele regendouche hebt wellicht.
Veel warm water sanitair zit op 10mm en 12mm koper.

Bij gamma, warmteservice en dergelijke kan je stukken van 2 meter, 5 meter en 10 meter kopen.

Koud heb ik wel 20mm uitgevoerd. Om veel drukverlies te voorkomen als boven en beneden tegelijk de kraan aan gaat. Of het in de praktijk heeft geholpen, nog geen idee. :)

[ Voor 172% gewijzigd door LED-Maniak op 27-03-2024 08:28 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 08:38
De vuistregel is inderdaad 16mm voor de aftakkingen en zeker de warmwaterpunten. 16mm werkt ook fijner.
Als je geen bijzondere apparaten (ivm drukverliezen) of behoeften hebt werkt dit normaal ook wel.

De wachttijd voor warm water is ook afhankelijk van de lengte van je leidingen. Er wordt normaal met een maximale leidingwachttijd van 20s gerekend. 16mm geeft ongeveer 2 seconden wachttijd per meter, 20mm geeft ongeveer 3,6 seconde wachttijd per meter.

Zie ook: https://www.infodwi.nl/up...0A%20september%202007.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 11:50
Het hangt er van af...
In principe is groter altijd beter, maar je wil ook niet in de problemen komen met de aansluitstukken.

In de praktijk wil je dichtbij de keuken en dichtbij de badkamer een verdeler zetten, die je zo dik mogelijk voed, en die naar elk aftakpunt een korte eigen leiding van 16mm heeft. Op die manier heb je een kostenefficiënte oplossing die past bij de courante aansluitstukken en waar je drukverliezen minimaliseert. Voor warmwater kan je nog even rekenen aan leidinglengtes en nodige debieten, een dunnere toevoerleiding zorgt voor sneller warm water uit de kraan maar begrenst je debiet wel wat (bij een douche kan je dat nog beperken met een doucheWTW).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruspek
Er zit geen regendouche oid.

In totaal gaat het om een 25m leiding koud en 25m warm.
Hoofdaansluiting is 25mm tyleen.

Is 16mm voor alles een optie?
Of echt de hoofdleiding in 20 en alleen de aftakkingen 16

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
ruspek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:01:
Er zit geen regendouche oid.

In totaal gaat het om een 25m leiding koud en 25m warm.
Hoofdaansluiting is 25mm tyleen.

Is 16mm voor alles een optie?
Of echt de hoofdleiding in 20 en alleen de aftakkingen 16
Waarom zou je de aanvoer van 25mm door 25 meter dunne 16mm steken, dat knijpt alles enorm. Aanvoeren in 20 (of 26) naar verdeler met kraantjes (vb https://alupex.be/Verdeler-5x-16mm-blauw ), aftakkingen in 16 naar individuele punten. Als je later ooit een kraan moet vervangen ofzo, heb je op de verdeler een kraantje om die individuele leiding te dichten,.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:32
Vanuit je boiler kan je ook niet zo heet water hebben van bv 30 of 40 graden, dan mengt je thermostaatkraan amper bij waardoor alle water via de warmwater leiding gaat. Ik zou vanuit je boiler gewoon met 20 naar de douche gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruspek
Makrolon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:39:
Vanuit je boiler kan je ook niet zo heet water hebben van bv 30 of 40 graden, dan mengt je thermostaatkraan amper bij waardoor alle water via de warmwater leiding gaat. Ik zou vanuit je boiler gewoon met 20 naar de douche gaan.
Dat is dan ook weer een punt.
Tegendtrijdige berichten dus.
De een geeft aan alles in 20 de ander geeft aan hoofdleiding 20, aftakkingen 16.
Weer een ander met 20 naar verdeler en vandaar met 16 verder.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 08:38
Als je een hapklaar antwoord wil; kies er 1 uit van hierboven en gok erop dat deze werkt voor jouw specifieke situatie. De vuistregel die je zelf al noemt in de OP heeft de grootste kans van slagen om een juiste afweging tussen drukverlies, wachttijd en installatiegemak te zijn.

Als je jezelf erin wil verdiepen, in de werkbladen van infodwi staat alles wat je nodig hebt.

Als je hier wat meer geholpen wil worden geef dan een specifiekere beschrijving van de situatie, denk aan leidingloop en lengtes, aangesloten apparaten, waterdruk van je waterleidingmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

het ligt er ook maar aan de situatie, daarom is 1antwoord niet mogelijk. Heb je een boiler of ketel? Hoeveel verbruikt de douchekop? Vind je het irritant dat je ff kouder water over je heen krijgt als iemand elders warm water aftapt of vind je het irritanter om langer op warm water te wachten bij een kraan / douche?

Ik merkte hier met twee douches aan een boiler op circa 50 graden (waar dus het meerendeel van het water door de de warmwaterbuis gaat) wel als de andere douche aan gaat met alles 16mm, ondanks vrij zuinige douchekoppen.

Daarom in de nieuwe set-up alles 20mm van binnenkomst (=25mm tyleen) via boiler naar verdeelpunt. En vanaf verdeelpunt 16mm met bijna ieder tappunt een eigen 16mm leiding. Dan is de wachttijd acceptabel en geen koud water als iemand een wastafel of tweede douche open draait. Soort van tussenvorm maar dat is inderdaad weer irritant met buizen kopen. Ik heb nog een shitload 16mm liggen en moet nu 20mm gaan kopen :P

De dik gedrukte leidingen zijn dus 20mm en de rest 16mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RS0rZ-kb2OiuO9QGdhBdN4UyI4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ufkNzoG7DY9vBjmOeoBJLySD.png?f=fotoalbum_medium
Met op de rechthoekjes deze verdelers:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatiestore.com/2524-large_default/sanitairverdeler-4-voudig-met-stopkraantjes-voor-koud-water-art-8820062.jpg
Hoofd in- en uitgaande leiding zijn 3/4" (wat mooi past bij 20mm pex) en de kraantjes zijn 1/2" (prima voor 16mm pex)

[ Voor 51% gewijzigd door Wuursj op 27-03-2024 15:22 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 08:17
Let op; bij sommige verdeler zitten de aftakkingen dicht bij elkaar en dan is het echt extreem *** om de moeren aan te draaien om de slangen te koppelen.
Deze week heb ik het ding wat ik hem nog vervloekt en gezworen dat ik volgende keer gewoon t-stukken combineer... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^Wat @Wuursj zegt. Mooi ontwerpje, goed bedacht.
Wel een vraagje: waarom geen verdeler voor regenwater? En die verbinding stadswater-regenwater is illegaal (niet dat 99% van de Belgen met regenwater niet ook zo'n verbinding hebben, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

Wuursj

want worst is al bezet

naftebakje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:12:
^Wat @Wuursj zegt. Mooi ontwerpje, goed bedacht.
Wel een vraagje: waarom geen verdeler voor regenwater?
Practische redenen, de regenwater leisingen vanuit 1 punt bedienen was niet zo handig. Bovendien vind ik het bij de regewater gebruikers minder erg als er eentje minder flow krijgt als een ander punt ook openstaat en kon ik dus ook gewoon met T-stukjes aan de gang.
En die verbinding stadswater-regenwater is illegaal (niet dat 99% van de Belgen met regenwater niet ook zo'n verbinding hebben, maar goed).
Hmm goeie. Maar met een 3 wegkraan met L-boring, kunnen beide nooit met elkaar in contact staan?
Ik wil wel kunnen overschakelen als de tank leeg is :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Wuursj schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:39:
[...]Hmm goeie. Maar met een 3 wegkraan met L-boring, kunnen beide nooit met elkaar in contact staan?
Ik wil wel kunnen overschakelen als de tank leeg is :P
In principe moet je een airgap (van uit het hoofd 10 cm) hebben, denk aan een kraantje op leidingwater waar ver genoeg onder een trechter zit, die naar de regenput gaat. Dat is de correcte manier van werken.

Als je 2 kogelkranen hebt, een op stadswater en een op regenwater, en een flexibel met terugslagklep ertussen; waarmee je kan uitleggen dat een paar jaar geleden een sanitairman is langsgeweest om een probleem op te lossen en dat die dat mss zo heeft geïnstalleerd, en dat je zijn naam bent vergeten. Dat is geen goeie oplossing hiervoor O-)

Pagina: 1