Asbest in kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornatos
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Dag samen,

Ik woon in een huis, gebouwd tussen 1960-70. Het merendeel was reeds geronoveerd toen ik het een in 2019 kocht. Nu zijn mijn vader en ik in de kelder begonnen, leidingen vernieuwen en een oude badkamer aan het renoveren. Het is een halfopen kelder dus er is echt in geleefd vroeger. Rond de verwarmingsbuizen aan de ketel zit een gipsachtige isolatie, na wat opzoekwerk blijkt dat deze asbest zou kunnen bevatten. Tijdens het opzoekwerk toch bijgeleerd en vooral verbaasd over waar het allemaal kan inzitten. In de badkamer was mijn vader al enige maanden bezig (mens met pensioen die en dan eens komt klussen). Hij heeft een aantal maanden geleden een stuk vinyl vloer weg genomen (3 tal vierkante meter), nu blijkt deze vloer vrij zeker asbest te zijn. Vinyl met een karton achtige structuur eronder, brand niet en je ziet duidelijk vezels gloeien. Ik heb een testkit besteld en er is reeds een afspraak gemaakt voor een asbest invantaris. Probleem is, mijn vader heeft die vloer er dus deels uit gehaald, met de hand en plamuurmes. Gelukkig niks geschuurd, sommige delen kwamen eenvoudig los, andere plekken.bleef de karton achtige structuur wat plakken. We gaan er veiligheidshalve vanuit dat het asbest is. Mijn vrouw en ik zijn wel wat geschrokken, de ruimte ernaast staat immers de wasmachibe en hangen we de kleren op het droogrek. De deur naar de oude badkamer is welliswaar meestal dicht. Maar door de renovatie hebben we ook nooit echt gepoets in de kelder, stofzuigen wel. Ondertussen de ruimte afgesloten en de kelder eens met nat gepoetst in afwachting van de test/inventaris. Wat gebeurd is, is gebeurd. En wie niks doet kan ook niks verkeerd doen. Maar klopt het dat ons volledige huis nu gecontamineerd kan zijn met asbest? Draag je dat mee via je zolen/kledij doorheen het huis. Of zijn we overdreven aan het reageren. Zijn er zaken die we in tussentijd nog kunnen doen. Ik lees ook verhalen can plaatsen die ze onbewoonbaar verklaren en dergelijke... toch spannend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAYdnqi675aMe9IzVu2URh7A42I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gX3aXxrEXBl8ufHVEDAR6ulR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:35
Ik zou inderdaad je gehele huis nu als asbest verdacht behandelen.. en zou overal laten monsteren ivm losse vezels door de verbouwing… kan een heel duur grapje worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:39
Kinderen?

Met je stofzuiger sta je een hoop ook weer in de lucht te verspreiden.

Zoals [@Technofreakz zegt je hele huis is waarschijnlijk asbest verdacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:06
Hier zal weer heel veel geroepen worden, ik kan mijn mening en kennis hier ook wel ventileren, maar je hebt het juiste gedaan en een asbestinventarisatie bureau ingeschakeld, ik weet niet wanneer ze komen, maar leg ze de situatie even uit, misschien kunnen ze wat eerder komen. Als je al gedweild hebt dan is de kans klein dat ze in andere ruimtes wat vinden, stofzuiger zou ik wel vervangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:08
Goed dat je een professional laat komen. Asbest ga je niet meteen aan dood, maar de blootstellingsduur is een grote factor. Hoe langer je verontreinigde lucht inademt hoe groter het risico. Maar denk in maanden of jaren, niet dagen. Het wordt ook wel de sluipmoordenaar genoemd, juist omdat het proces zo onzichtbaar is.

Maar goed, nu vooral niet meer komen, stofzuiger weggooien en de professional zijn/haar werk laten doen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornatos
Bedankt voor jullie reacties allemaal. We hebben nog geen kinderen gelukkig. Ik heb gevraagd als ze vroeger kunnen langskomen voor de inventarisatie.
Ruimte blijft dicht, stofzuiger gooi ik weg. We poetsen alles nog eens extra goed met nat. Ik hoop dat de rest van het huis meevalt... Het is een hoekje van de kelder waar we niet vaak kwamen, enkel mijn vader als hij in de week wat kwam klussen. En dan bleef hij doorgaands ook in de kelder, hebben een buitendeur aan de achterzijde. Enkel voor een koffie kwam hij wel eens naar boven, schoenen uit zei de vrouw dan gelukkig altijd :) Maar toch voelen we ons er beide niet goed van. Klussen doen we al ons hele leven. Vader is ondertussen bijna 70, zijn eerste reactie was, maar goed dat ik het er dan heb uitgehaald...Anderzijds is asbest ons niet onbekend. Daarom zijn we ook van die leidingsisolatie afgebleven. Maar dat het ook in de vinyl vloer zou zitten waren we beide niet van bewust. Ik heb op 2 dagen tijd al van verschillende mensen gehoord dat ze een gelijkaardige vloer, onwetend hebben verwijderd tijdens een renovatie. Het asbestattest is een goede stap, maar algemene sensibilisering lijkt me nog een werkpunt. Ondertussen maken we ons toch wat zorgen, je hoort dan verhalen dat mensen hun huis niet meer in mogen en dergelijke... ik mag er niet aan denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Mocht je toch wat bang zijn voor de rest van het huis (dus niet de kelder!) en absoluut niet kunnen wachten op dat bedrijf, dan kan je kijken of je ergens een H14 HEPA bouwstofzuiger kan vinden. Daar blijven de asbestvezels in het filter hangen. H13 was tot voor kort ook nog gangbaar ervoor (de 99.95% HEPA filters), maar die blijken eigenlijk toch nog net niet voldoende te zijn.
Overigens komt asbest van nature ook gewoon voor. Als jij buiten rondloopt zit adem je het ook gewoon in. Het gaat er vooral om of de concentratie nu zoveel hoger is dat het risico significant is toegenomen. Dat zal het inventarisatiebedrijf wel voor je kunnen uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Maak je niet te veel zorgen, ik persoonlijk zou het aandurven om zelf alles goed schoon te maken (nat). Stofzuiger zou ik wel weg doen inderdaad.
De wetenschap is het er al lang over eens dat incidentele asbestblootstelling geen verhoogd risico geeft. Je ademt het overigens iedere dag in want het hangt gewoon in de lucht.

https://nos.nl/artikel/22...n-veel-gevallen-overbodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nog even een aandachtspunt. Een asbest vervuilde stofzuiger/ stofzuigzakken mogen niet bij het gewone huishoudelijkeapparaten vuil in de millieustraat en ook niet bij het restafval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

Pejdref schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:29:
Maak je niet te veel zorgen, ik persoonlijk zou het aandurven om zelf alles goed schoon te maken (nat). Stofzuiger zou ik wel weg doen inderdaad.
De wetenschap is het er al lang over eens dat incidentele asbestblootstelling geen verhoogd risico geeft. Je ademt het overigens iedere dag in want het hangt gewoon in de lucht.

Dit dus, veel paniek (ook hier) om weinig.

Afhankelijk wat voor stofzuiger het is (steelstofzuiger, robotstofzuiger) zou ik 'm niet zomaar weggooien (zeker niet als 'ie duur was), gewoon goed de filter schoonmaken c.q. de stofzuigerzak (gebruikt men dat nog?) vervangen. Als 't zo'n simpel geval is dan is wellicht in z'n geheel vervangen het overwegen waard.

Wat betreft de rest van het huis; gewoon een paar keer goed dweilen en alle liggende oppervlakken afnemen met een vochtige doek.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 15:23
Je bent in ieder geval een tweetal stappen verder dan de gemiddelde Redditer op /klussers door een testkit te kopen en een asbest inventarisatie te laten uitvoeren, hier krijg je na afloop ook een rapportje van wat nodig is bij verkoop van je woning (ooit).

Voor nu heb je goed gehandeld door nat te dweilen en even niet meer in de kelder te komen. Stofzuiger inderdaad weggooien en een nieuwe kopen met HEPA-filter.

Mocht je ooit weer met verdacht materiaal aan de slag gaan, koop je een maanlanders-pakje, brilletje, FP3-masker en probeer het spul voorzichtig zonder te breken in plastic zakken te dumpen.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 15:23
twain4me schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
Nog even een aandachtspunt. Een asbest vervuilde stofzuiger/ stofzuigzakken mogen niet bij het gewone huishoudelijkeapparaten vuil in de millieustraat en ook niet bij het restafval.
Inderdaad. Wacht even met het weggooien van je stofzuiger tot je de resultaten van je testkit hebt ontvangen :+

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bornatos
Bedankt voor jullie feedback allemaal! Professionele hulp staat meestal niet binnen de 24h om de hoek, toch goed dat we elkaar zo al wat verder kunnen helpen.
Gelukkig hadden we met de feestdagen een nieuwe Dyson aangekocht, hier zit ook een HEPA filter in denk ik? En onze oude stofzuiger definitief verbannen naar de kelder. Dus we hebben deze dan ook enkel in de kelder gebruikt. Masker met FP3 filter heb ik ondertussen ook aangekocht en gebruikt voor de staalname en het poetsen van de kelder. Echter voor dat laatste, we hebben er een 5-tal maanden zo rondgelopen. Maar goed, éénmaal je het weet....

Ik ga jullie op de hoogte houden van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:54
Ik zou NIET asbest zuigen - dat waait juist op , en HEPA filters scheuren kapot door asbest :) (duurt wel even).

wat je wel nu kan doen: vocht vernevelen en asbest laten neerslaan. Of heb je houten vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zoals gezegd: asbest is op zich niet een best spul maar als je er een keer een paar vezels van inademt sta je niet per definitie volgend jaar bij de oncologie.

Een asbestinventarisatie bij dit vinyl en de pijpbekleding is de enige juiste weg. Ondanks dat het 'mee valt' met de schadelijkheid bij eenmalige blootstelling, wil je zo min mogelijk inademen. Ik zou die vloer dweilen met een doorweekte dweil en deze als asbest verpakt wegbrengen. Zo heb je een groot deel van de losse vezels al te pakken. Die pijpen zou ik ook niet eens aan komen.

Die stofzuiger niet meer gebruiken tot deze is schoongemaakt: in de buitenlucht met stevige wind met zo'n mooi masker en handschoenen de filters/zak er uit halen en inpakken als asbestafval. De pijp en filtercompartiment met water doorspoelen en afdoen met natte (doorweekte) doek en alles laten drogen. Nog even goed laten zuigen vóór de filters er in gaan en dan nieuwe filters plaatsen. Ik zou 'm dan gewoon durven gebruiken.

Waternevel en asbest zijn een perfecte combinatie, want die deeltjes worden door de waterdruppels opgenomen en slaan neer. Als je dit dan op een ondergrond laat neerslaan die goed vocht opneemt (dweil, handdoek, keukenrol, etc) heb je die vezels meteen bij elkaar. Al nat gewoon en zo'n asbestverpakking stoppen en in een hoekje buiten neerzetten.
Wel goed zorgen dat je de nevel niet inademt... da's weer iets lastiger. Ik zou zelf eerder de deur een week dicht houden en dan voorzichtig dweilen.

Zo heb je mooi een zakje vol asbesthoudend materiaal. Als je besluit een bedrijfje te laten komen om een en ander te verwijderen, nemen ze dat zakje graag voor je mee. En vaak is het gratis storten bij de milieustraat (al dan niet met schriftelijke verklaring/bureaucratische rompslomp).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornatos
Ik heb de oude badkamer ruimte dicht geplakt, we zijn alles in de kelder met een vernevelaar en natte dwijl aan het kuisen. Mijn vrouw maakte nog een grapje dat de kelder nog nooit zo proper was. Door jullie opmerkingen rond de stofzuigers besef ik wel dan onze droger voor de kleren ook in de ruimte ernaast stond. We gebruiken die gelukkig enkel voor onze handdoeken. Maar als ik het goed heb is dat toch gewoon 1 grote stofzuiger niet? Die filter die erin zit zal niks van asbest tegenhouden denk ik, het is ook al echt een oud toestel. Misschien handig dat ik van de filter ook een staal laat nemen tijdens de inventaris?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Filters kan je vrijwel altijd afspoelen met water. De zelfreinigende warmtepompdrogers laten ook vocht langs de lamellen lopen, dus daar zou ik me niet heel druk over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 13:04
Pejdref schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:29:

In veel gevallen, maar ik zou er toch niet zo makkelijk mee omgaan. Wat ik op de foto zie is best wel zwaar aangetast.

Een paar jaar geleden hebben ze in mijn woning asbest gesaneerd. De kit die gebruikt was voor de ramen bevatte asbest. Dat dezen ze weliswaar in een wit pak, maar niet volledig met beademingsdingen enzo. Wel platen voor de ramen zodat ik zelf geen gevaar liep. En inderdaad een dure bouwstofzuiger.

Bleken ze achteraf die platen verkeerd aangebracht te hebben en is er in mijn vensterbank nog behoorlijk wat van die kit-deeltjes blijven liggen. Dus heb ik ze laten terugkomen (deden ze keurig die avond nog) en hebben ze me heel wat mogen uitleggen. Ik was natuurlijk best wel geschrokken.

Het hangt helemaal van het soort asbest, het soort bindingsmidden en de staat af. In de meeste huishoudelijke toepassingen is asbest best wel goed gebonden. Zoals in deze kit. Als ik die deeltjes in mijn vensterbank zou laten testen zouden ze daar zeker asbestvezels in gevonden hebben. Maar die vezels waren ondanks dat het zandkorreltjes waren, alsnog goed genog gebonden dat ook zij enkel een mondkapje hoefde te dragen. Er zat vrijwel geen gevaar in want de praktijk leerde dat die kitten, ook na verwerking, geen losse vezels hadden.

Hij legde ook weer uit dat ze bij een aantal andere zaken wel volledig uitpakken met sluizen, grote filters en slangen. Ik weet oprecht niet meer welke voorbeelden hij daarbij noemde, maar er zat een vloerbedekking tussen.

Als ik met die kennis het NOS artikel lees, snap ik dat er inderdaad vrij weinig gevaar is in veel gevallen. Maar daarbij is een van de belangrijkste variabelen waaraan je blootstelling hebt. In principe is er geen veilige blootstelling aan ongebonden asbest-vezels. De minste blootstelling verhoogt al je risico op kanker. Maar in veel gevallen is je blootstelling enkel aan gebonden vezels, die dus geen kwaad kunnen.

Ik zou de TS ook aanraden om na te laten gaan in hoeverre de vezels, mochten die gevonden worden, gebonden waren. Als dat zo is, kan het enorm helpen met je gemoedstoestand.
Caelorum schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:04:
Filters kan je vrijwel altijd afspoelen met water. De zelfreinigende warmtepompdrogers laten ook vocht langs de lamellen lopen, dus daar zou ik me niet heel druk over maken.
Hier ga ik mijn kennis te buiten hoor, maar ik heb hier wel twijfels over. Het probleem met asbest is juist dat het naaldvormige vezels met weerhaakjes zijn. Nat schoonmaken zou ik zelf ook doen, zolang het de lucht niet in kan zou ik me ook veilig voelen.
Maar juist door die weerhaakjes vraag ik me af of je het allemaal wel van die filters afgespoeld krijgt. Lukt dat niet, dan heb je vervolgens een apparaat wat iedere keer dat je het aanzet een paar vezels gaat losblazen. Ik zou het risico niet nemen.

En natuurlijk niets weggooien totdat bevestigd is dat het asbest was. Vaststellen of iets asbest is kan echt enkel onder de microscoop. Er zijn genoeg andere materialen die enkel gloeien.

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 27-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bornatos
Ondertussen is het rapport van het labo binnen, de vinylvloer is positief getest op Chrysotiel. Verder staat er qua percentage of binding niks vermeld in het rapport. Toen ik het staal ben gaan binnen brengen wel even met de laborant gesproken, Chrysotiel zou de minst gevaarlijke variant van asbest zijn (nog steeds gevaarlijk). Deeltjes zijn spiraalvormig waardoor het lichaam beter in staat is deze zelf op te ruimen. Ik ben nog in contact met de firma ivm verdere stappen, maar gezien de paasperiode zullen we nog even geduld moeten hebben. Ze stellen voor om op verschillende plaatsen in huis stalen te verzamelen om een totaalbeeld te krijgen van de besmetting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Bornatos schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:13:
Ondertussen is het rapport van het labo binnen, de vinylvloer is positief getest op Chrysotiel. Verder staat er qua percentage of binding niks vermeld in het rapport. Toen ik het staal ben gaan binnen brengen wel even met de laborant gesproken, Chrysotiel zou de minst gevaarlijke variant van asbest zijn (nog steeds gevaarlijk). Deeltjes zijn spiraalvormig waardoor het lichaam beter in staat is deze zelf op te ruimen. Ik ben nog in contact met de firma ivm verdere stappen, maar gezien de paasperiode zullen we nog even geduld moeten hebben. Ze stellen voor om op verschillende plaatsen in huis stalen te verzamelen om een totaalbeeld te krijgen van de besmetting.
Ik zou alleen op de gelopen route kleefmonsters laten nemen, anders wordt het wel een erg dure bedoeling. Als dat schoon is op de kleefmonsters is het voor de rest niet nodig, lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Binding is overigens bij verlijmde vloerzeilen, niet-hechtgebonden en hoeveelheid is meer dan 60%, wel apart dat ze dat er niet bij vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Hayo-
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:13
@Bornatos was het uiteindelijk nog gelukt met de monsters in huis nemen en was het asbest bedrijf nog langs geweest?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bornatos
Ondertussen bijna een tweetal maanden verder. Er is een deskundige langs geweest, en er zijn naast de vinylvloer ook nog stalen genomen van leidingisolatie en het plakwerk. Uiteindelijk bleek er nergens asbest in te zitten, ironisch genoeg dus enkel in de vloerbekleding waar we ons niet van bewust waren dat deze asbest verdacht was. De deskundige gaf aan dat we voor ons gerust gemoed wel wat plakstalen zouden kunnen laten nemen. Dat hebben we uiteindelijk ook gedaan, volgens de deskundige was het niet erg zinvol om stalen te nemen waar er reeds gepoetst was. Dus heeft de deskundige in wat hoekjes waar nog wat stof aanwezig was stalen genomen. Gelukkig waren deze allemaal negatief.

Na al dat labo werk waren we ondertussen al een 300€ tal euro armer. ;(

We hebben een 3-tal offertes binnen gekregen voor de resterende vloer te verwijderen (3 a 4 vierkante meter). We hadden aangegeven dat de onderliggende tegel er in zijn geheel uit mag, zodat ze de lijm er niet moeten afschuren. Dat zou flink wat werk schelen. De goedkoopste offerte kwam binnen op 3600€ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:59
Bornatos schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:21:
Ondertussen bijna een tweetal maanden verder. Er is een deskundige langs geweest, en er zijn naast de vinylvloer ook nog stalen genomen van leidingisolatie en het plakwerk. Uiteindelijk bleek er nergens asbest in te zitten, ironisch genoeg dus enkel in de vloerbekleding waar we ons niet van bewust waren dat deze asbest verdacht was. De deskundige gaf aan dat we voor ons gerust gemoed wel wat plakstalen zouden kunnen laten nemen. Dat hebben we uiteindelijk ook gedaan, volgens de deskundige was het niet erg zinvol om stalen te nemen waar er reeds gepoetst was. Dus heeft de deskundige in wat hoekjes waar nog wat stof aanwezig was stalen genomen. Gelukkig waren deze allemaal negatief.

Na al dat labo werk waren we ondertussen al een 300€ tal euro armer. ;(

We hebben een 3-tal offertes binnen gekregen voor de resterende vloer te verwijderen (3 a 4 vierkante meter). We hadden aangegeven dat de onderliggende tegel er in zijn geheel uit mag, zodat ze de lijm er niet moeten afschuren. Dat zou flink wat werk schelen. De goedkoopste offerte kwam binnen op 3600€ 8)7
*knip*
Dat mag dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 27-05-2024 11:29 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik weet niet of ik je goed begrijp maar het zelf verwijderen van vastzittend asbest is niet toegestaan. Staan ook aardige boetes op.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 27-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Voor 5 tientjes heb je een 3J slagkracht boorhamer (SDS-Plus): https://www.lidl.nl/p/par...elhamer-1050-w/p100371438
Voor 7 tientjes heb je een 15J slagkracht sloophamer (SDS-Max): https://www.lidl.nl/p/par...sds-max-1300-w/p100350011

Ik zou zelf die sloophamer nemen voor 2 tientjes meer :Y
Sethro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp maar het zelf verwijderen van vastzittend asbest is niet toegestaan. Staan ook aardige boetes op.
De tests waren negatief, dus geen asbest. Dan mag je het zelf weghalen, of gewoon lekker laten voor wat het is.

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 27-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:34:

[...]

De tests waren negatief, dus geen asbest. Dan mag je het zelf weghalen, of gewoon lekker laten voor wat het is.
De tests voor losliggende vezels was negatief. Het stukje vloer in de kelder zelf is dus wel asbest.

Officieel mag je dit dus niet zelf weghalen. Dus je mag niet een laag lijm over het zeil spuiten, een laagje water in je kelder zetten, dan het zeil + tegels verwijderen, dubbel inpakken en wegbrengen naar de dichtstbijzijnde asbest collectie plek. Dit is namelijk verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Joe28965 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:14:
[...]

De tests voor losliggende vezels was negatief. Het stukje vloer in de kelder zelf is dus wel asbest.

Officieel mag je dit dus niet zelf weghalen. Dus je mag niet een laag lijm over het zeil spuiten, een laagje water in je kelder zetten, dan het zeil + tegels verwijderen, dubbel inpakken en wegbrengen naar de dichtstbijzijnde asbest collectie plek. Dit is namelijk verboden.
Oh, dan wordt het een duur geintje. Maar ben je verplicht het te saneren, of mag je het ook laten liggen? Als je het mag laten liggen, kan je er altijd iets overheen leggen lijkt me?

M'n moeder heeft ±12 jaar terug nog zelf (met de hele straat) alle asbestdaken van de garage mogen halen, want het was maar 25m2 per garage. Dat was niet veel meer dan de bouten losdraaien en dubbel verpakken en naar de stort brengen (gratis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Oh, dan wordt het een duur geintje. Maar ben je verplicht het te saneren, of mag je het ook laten liggen? Als je het mag laten liggen, kan je er altijd iets overheen leggen lijkt me?

M'n moeder heeft ±12 jaar terug nog zelf (met de hele straat) alle asbestdaken van de garage mogen halen, want het was maar 25m2 per garage. Dat was niet veel meer dan de bouten losdraaien en dubbel verpakken en naar de stort brengen (gratis).
Een saneringsplicht bestaat niet in Nederland, alleen is een beschadigd vloerzeiltje (meer dan 60% asbest) wel iets anders dan wat golfplaatjes (vaak niet meer dan 10% asbest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
RaZ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Als je de dakplaat in zijn geheel kan verwijderen en als ze geschroefd zijn dan mag dat dus tot 35m²

Helaas is dat met zeil wat asbest bevat niet het geval, de onderlaag die breekt namelijk af.

Dus in het geval van de ts kom je er wat laat achter, maar het is nu toch wel zaak om een veilige woonomgeving te creëren.

https://www.infomil.nl/on...20uw%20eigen%20veiligheid!

https://www.infomil.nl/on...hrysotiel%2Fwit%20asbest).

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:59
Excuus, ik dacht dat die laatste vierkante meters asbest vrij waren. Verkeerd gelezen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1