Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Brekeveld
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-02 20:13
Hallo forumleden

Sinds kort ben ik samen met een paar collega’s eigenaar van een Lasbedrijf met 50 medewerkers

Ik merk dat ik ondanks mijn hbo bedrijfskunde moeite heb om de financiën te lezen en te doorgronden hoe goed het nu gaat. Gelukkig is een van mijn Companion hier wel meer bedreven echter is hij ook nog lerende. Gelukkig is de oude directie nog aan boord om ons te begeleiden maar het juist overbrengen is ook niet het geen waar zei voor hebben geleerd en gaat dus moeizaam.

Welke (zelf) studie boeken kunnen jullie mij aanraden met oefenstof en de antwoorden? Zodat ik de cijfers beter kan begrijpen?

De boeken die ik had hebben geen antwoorden en die heb ik juist nu nodig om mij zelf weer te controleren

Beste antwoord (via J.Brekeveld op 26-03-2024 21:05)

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Wellicht wat kort door de bocht, maar het beeld wat ik in m'n hoofd heb van een lasbedrijf is een relatief eenvoudige p&l en balans. Weinig voorraad ed, voornamelijk uren en wat afschrijvingen op middelen (auto's, apparatuur).

Dan is het wellicht relatief goed te doen door een paar keer een paar uurtjes met je accountant te zitten voor wat uitleg.

Of stel ism je accountant een aantal kpi's op een aantal parameters waarin jullie en je accountant je kunnen vinden waarmee je wat over de bedrijfsvoering kan zeggen.

Denk aan:
-omzet en kosten ontwikkeling
- openstaande werk
- liquiditeit overzicht
-sales pipeline (bv offertes en verwachte slagingspercentage op een bepaalde termijn)
- begrote uren vs gerealiseerd per project.

Neem hier parameters die je (eenvoudig) begrijpt zodat je er een gevoel bij krijgt. Maak ze vooral niet te complex en zorg ervoor dat je de data eenvoudig bij de hand hebt ( en ook niet teveel extra inspanningen hoeft te leveren voor deze data, dan hou je het of niet vol, of moet je je af vragen of het echt nuttig is, grote kans dat je het anders al had. Ga niet registreren voor het registreren)

Toets deze data nog een aantal keer met je accountant en je compagnons zodat je zeker weet dat je naar iets kijkt wat ook echt wat zegt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je wilt een hele studie doen met wat boeken? Huur professionele hulp, haal mensen binnen die hier verstand van hebben.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Het is nogal een vaag begrip waar je concreet moeite mee hebt.
Als je iets specifieker bent krijg je beter hulp want een begrip als 'financiën te lezen en te doorgronden' is heel breed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Wellicht wat kort door de bocht, maar het beeld wat ik in m'n hoofd heb van een lasbedrijf is een relatief eenvoudige p&l en balans. Weinig voorraad ed, voornamelijk uren en wat afschrijvingen op middelen (auto's, apparatuur).

Dan is het wellicht relatief goed te doen door een paar keer een paar uurtjes met je accountant te zitten voor wat uitleg.

Of stel ism je accountant een aantal kpi's op een aantal parameters waarin jullie en je accountant je kunnen vinden waarmee je wat over de bedrijfsvoering kan zeggen.

Denk aan:
- openstaande werk
- liquiditeit overzicht
-sales pipeline (bv offertes en verwachte slagingspercentage op een bepaalde termijn)

Neem hier parameters die je (eenvoudig) begrijpt zodat je er een gevoel bij krijgt. Maak ze vooral niet te complex en zorg ervoor dat je de data eenvoudig bij de hand hebt ( en ook niet teveel extra inspanningen hoeft te leveren voor deze data, dan hou je het of niet vol, of moet je je af vragen of het echt nuttig is, grote kans dat je het anders al had. Ga niet registreren voor het registreren)

Toets deze data nog een aantal keer met je accountant en je compagnons zodat je zeker weet dat je naar iets kijkt wat ook echt wat zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:55

Secsytime

Automagisch

Mocht je in de omgeving Groningen wonen kan ik je wel een snelcursus geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Denk ook aan de salarisbetalingen en de benodigde voorzieningen hiervoor. Zo moet je geld opzij zetten voor verzuim, oudersschapsverlof, vakantiegeld, belastingen, ww, etc. Daarnaast is je werkkapitaal je grootste zorg, kan je de salarissen betalen terwijl het werk nog niet klaar is?

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:40
Ik heb Bedrijfseconomie gestudeerd en Boekhouden Geboekstaafd was in mijn studententijd (10-14 jaar geleden) de bread and butter van de hele studie. Ik heb begrepen dat dat zelfs bij m'n pa al was dus ik kan me niet voorstellen dat dat nu anders is. Ook Basisboek Bedrijfseconomie had destijds veel goede informatie.

Maar wat hier al gezegd is, het laten doen door een professional is hoogstwaarschijnlijk verstandiger. Je moet aan zoveel verschillende dingen denken, met alleen simpelweg een balans en PL opstellen ben je er nog lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

joca schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:58:

Denk aan:
- openstaande werk
- liquiditeit overzicht

Vergeet de cash flow niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Secsytime schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Vergeet de cash flow niet.
In aanvulling op bovenstaande..
Lasbedrijf, 50(!) medewerkers, is niet een heel klein bedrijf.

Overleg met je administratiekantoor voor een goede inrichting van je boekhouding en administratie.
Ook moet je afvragen of je niet een CFO voor 1 of enkele dagen per week wilt hebben om je te helpen met de financien. Zeker als jij of niemand van je mededirectieleden sterk in de financien is.

Focus je op de kerncijfers en de uitkomsten. Bepaal je begroting en je planning. Bekijk in hoeverre je realisatie overeenkomt hiermee.

Het allerbelangrijkste in de organisatie blijft je cashpositie, en cashplanning.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou beginnen bij het (eind) resultaat,de jaarrekening van je onderneming.
Zie bv https://financienvoorzzpe...rekening-hoe-lees-je-hem/ voor info , of andere Google sites . Eventueel een praktische cursus.

Vervolgens van daaruit de diepte in, waar komen de cijfers vandaan, welke overzichten heb je nodig gedurende het jaar (kpi's), enz.

Een boek als boekhouden geboekstaafd is vrij theoretisch en daardoor is het denk ik lastig om de link te leggen met de praktijk .

[ Voor 42% gewijzigd door Sport_Life op 27-03-2024 06:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15:03
gorgi_19 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:12:
[...]

In aanvulling op bovenstaande..
Lasbedrijf, 50(!) medewerkers, is niet een heel klein bedrijf.

Overleg met je administratiekantoor voor een goede inrichting van je boekhouding en administratie.
Ook moet je afvragen of je niet een CFO voor 1 of enkele dagen per week wilt hebben om je te helpen met de financien. Zeker als jij of niemand van je mededirectieleden sterk in de financien is.

Focus je op de kerncijfers en de uitkomsten. Bepaal je begroting en je planning. Bekijk in hoeverre je realisatie overeenkomt hiermee.

Het allerbelangrijkste in de organisatie blijft je cashpositie, en cashplanning.
Een CFO nog wel..... Het lijkt me dat TS meer gebaat is bij een praktisch ingestelde boekhouder. Ik zie niet in wat een CFO kan toevoegen op bv strategisch gebied binnen een dergelijke organisatie. Veel te klein voor een CFO m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52

BCC

Inderdaad - zoek een goed lokaal boekhoudkantoor - die kan dan gelijk de lonen doen , scheelt ook een boel gezeik.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1