Vervangende adapter voor LEDs gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-03-2024
Als een adapter die 1 x 19 volt bij 4,74 ampère levert en je splitst de adapteruitgang in twee delen (kabels). Wat gebeurt er dan als je beide delen aansluit op twee LED lampen die voorheen ieder 19,5 Volt bij 0,7 ampère ontvingen. Branden de lampen door, ontploft de adapter? Ik weet het niet en kan het niet berekenen, maar dat lijkt me dat iemand die verstand heeft van elektriciteit makkelijk op te lossen.
...

...

Beste antwoord (via Broodbakker Bob op 27-03-2024 08:28)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

19 Volt, 4,74 A
DC neem ik aan? Wel even controleren!
Indien DC: Als je ze parallel zet dan kan dit prima.
Indien AC: Kan (doorgaans) niet.

Let bij het aansluiten op de polariteit. + Op + en - op -.

Omdat dit Tweakers.net betreft is het de bedoeling dat je (en ook anderen) snapt waarom wel of niet:

Ik gebruik hieronder de juiste termen voor spanning (Volt) en stroom (Ampère). Spanning en stroom zijn dus 2 heel verschillende dingen, maar ze hebben wél een relatie met elkaar. (I=U/R -> Stroom=Spanning/Weerstand)
De (kort door de bocht) analogie daarvoor is:
Spanning (V): waterdruk op je waterleiding.
Stroom (A): snelheid waarmee het water erdoorheen stroomt.
Kraan (Ohm): de weerstand.
Dus: als waterkraan dicht, dan is de weerstand oneindig hoog: dan staat er wel druk (spanning) op de leiding maar er stroomt niets. De kraan is je LED. Die bepaalt dus de stroom die gaat lopen. De LED draait de kraan iets open. Verlaagt daarmee de weerstand een beetje en dat zorgt voor een stroom van 0,7A.

De verdere uitleg:
Beide lampen krijgen bij parallel aansluiten een spanning van 19V. De totale maximale stroom die de adapter kan leveren is 4,74A. Stroom gaat altijd lopen in de hoeveelheid die de gebruiker vraagt (Zie het als de waterkraan die jij opendraait. Jij beslist hoeveel water eruit komt. In deze aansluitmethode zijn dit de leds). De adapter kan er dus onmogelijk op eigen houtje voor zorgen dat de stroom te hoog wordt als de spanning 19V blijft.
De stroom zal dus hooguit 2x 0,7A zijn. Dus 1,4A. De voeding heeft een maximum stroom limiet, die mag niet door de leds worden overschreden. Maximaal kan 4,74A. Dus bij 1,4A blijft de voeding gewoon werken en de leds gewoon branden zoals je gewend bent. Heel misschien een ietsiepietsie zwakker door de halve Volt verschil. Maar dat zal je denk ik niet zien.

Wanneer zou het niet kunnen:
1. Als de adapter een (veel) hogere spanning als 19V afgeeft. B.v. 30V.
Door de hogere spanning zal er een (meestal evenredige) grotere stroom door de leds gaan lopen dan de bekende 0,7A.
Dat zorgt heel snel voor gefrituurde LEDs. Ik kan je dat aanraden met wat mayonaise. ;)

2. Als de adapter minder dan de gevraagde stroom kan leveren, stel
max maar 0,7A. Wat er dan precies gebeurd hangt erg van de adapter af. De leds kunnen zwakker gaan branden en/of de adapter kan te heet worden en uitvallen of de adapter valt in een ingebouwde beveiliging en doet het helemaal niet meer. (En nog wat scenarios zijn denkbaar, maar de eerste is het meest plausibel).

3. Bij dimbare voedingen en LEDs wordt de combinatie ervan wel complex, veel dingen kunnen niet zomaar samen worden gebracht, o.a. omdat er een paar verschillende dim technieken bestaan. Ik haal uit je bericht niet dat de set dimbaar is, dus dat heb ik daarom maar achterwege gelaten.

4. Als je voeding AC levert ipv DC en de LEDs toch echt DC willen, is vaak ook een recept voor gefrituurde LEDs.

5. Polariteit verwisseld: zelfde als 4. Of als je geluk hebt gebeurd er niets.

6. Er bestaan apparaten en voedingen die een minimale belasting nodig hebben voordat ze het goed doen. Je komt ze maar weinig tegen, maar doorgaans resulteert dat in oscillatie: knipperende verlichting. Standaard dimmers staan om dit gedrag bekend.

Alles kan stuk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12

AlphaRomeo

FP PowerMod
De adapter kan maximaal 4.74 ampère leveren, maar als de lampen maar 0.7 doorlaten en je ze parallel aansluit zal er maximaal een stroom van 1.4A lopen. Iets minder zelfs door de halve volt verschil.

Beantwoord dat je vraag? Ik heb het gevoel dat er een vraag-achter-de-vraag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Jouw stopcontact kan ook 16A leveren maar een 25w lampje zal het niet nemen.

Het gaat om vraag en aanbod. Spanning wordt aangeboden, de benodigde stroom wordt door de belasting gevraagd en kan nooit meer nemen. Het is een beetje standaard wet van ohm, moet je op school gehad hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
Bedankt voor jullie reactie, maar ik ben er nog niet uit. Ik zal het anders uitleggen. Mijn adapter voor de twee LED lampen ik kapot. Op het plaatje van de adapter staat: Input: “100-240 VAC, 50-60Hz, 1.0A en Output 1: 19.5 V DC/0,7A en Output 2: 19,5 V DC/0.7A”. Kortom een adapter met twee uitgangen.
Nu wil ik een vervangende adapter aanschaffen met met de volgende specs: 19 Volt, 4,74 A met één uitgang. Op die uitgang wil ik een splitter zetten en die verbinden met de twee LED-lampen.
Kan dat of anders gezegd, gaan die lampen op de zelfde sterkte branden of branden ze door of brand de adapter door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Voor ons is dit onmogelijk om te beantwoorden, zonder dat we weten om welke LED-lampen (en adapter) het gaat. Als het een constant current LED-driver is dan blaas je ze op. Als de current-limiting in de 'LEDs' zit dan gaat het werken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

19 Volt, 4,74 A
DC neem ik aan? Wel even controleren!
Indien DC: Als je ze parallel zet dan kan dit prima.
Indien AC: Kan (doorgaans) niet.

Let bij het aansluiten op de polariteit. + Op + en - op -.

Omdat dit Tweakers.net betreft is het de bedoeling dat je (en ook anderen) snapt waarom wel of niet:

Ik gebruik hieronder de juiste termen voor spanning (Volt) en stroom (Ampère). Spanning en stroom zijn dus 2 heel verschillende dingen, maar ze hebben wél een relatie met elkaar. (I=U/R -> Stroom=Spanning/Weerstand)
De (kort door de bocht) analogie daarvoor is:
Spanning (V): waterdruk op je waterleiding.
Stroom (A): snelheid waarmee het water erdoorheen stroomt.
Kraan (Ohm): de weerstand.
Dus: als waterkraan dicht, dan is de weerstand oneindig hoog: dan staat er wel druk (spanning) op de leiding maar er stroomt niets. De kraan is je LED. Die bepaalt dus de stroom die gaat lopen. De LED draait de kraan iets open. Verlaagt daarmee de weerstand een beetje en dat zorgt voor een stroom van 0,7A.

De verdere uitleg:
Beide lampen krijgen bij parallel aansluiten een spanning van 19V. De totale maximale stroom die de adapter kan leveren is 4,74A. Stroom gaat altijd lopen in de hoeveelheid die de gebruiker vraagt (Zie het als de waterkraan die jij opendraait. Jij beslist hoeveel water eruit komt. In deze aansluitmethode zijn dit de leds). De adapter kan er dus onmogelijk op eigen houtje voor zorgen dat de stroom te hoog wordt als de spanning 19V blijft.
De stroom zal dus hooguit 2x 0,7A zijn. Dus 1,4A. De voeding heeft een maximum stroom limiet, die mag niet door de leds worden overschreden. Maximaal kan 4,74A. Dus bij 1,4A blijft de voeding gewoon werken en de leds gewoon branden zoals je gewend bent. Heel misschien een ietsiepietsie zwakker door de halve Volt verschil. Maar dat zal je denk ik niet zien.

Wanneer zou het niet kunnen:
1. Als de adapter een (veel) hogere spanning als 19V afgeeft. B.v. 30V.
Door de hogere spanning zal er een (meestal evenredige) grotere stroom door de leds gaan lopen dan de bekende 0,7A.
Dat zorgt heel snel voor gefrituurde LEDs. Ik kan je dat aanraden met wat mayonaise. ;)

2. Als de adapter minder dan de gevraagde stroom kan leveren, stel
max maar 0,7A. Wat er dan precies gebeurd hangt erg van de adapter af. De leds kunnen zwakker gaan branden en/of de adapter kan te heet worden en uitvallen of de adapter valt in een ingebouwde beveiliging en doet het helemaal niet meer. (En nog wat scenarios zijn denkbaar, maar de eerste is het meest plausibel).

3. Bij dimbare voedingen en LEDs wordt de combinatie ervan wel complex, veel dingen kunnen niet zomaar samen worden gebracht, o.a. omdat er een paar verschillende dim technieken bestaan. Ik haal uit je bericht niet dat de set dimbaar is, dus dat heb ik daarom maar achterwege gelaten.

4. Als je voeding AC levert ipv DC en de LEDs toch echt DC willen, is vaak ook een recept voor gefrituurde LEDs.

5. Polariteit verwisseld: zelfde als 4. Of als je geluk hebt gebeurd er niets.

6. Er bestaan apparaten en voedingen die een minimale belasting nodig hebben voordat ze het goed doen. Je komt ze maar weinig tegen, maar doorgaans resulteert dat in oscillatie: knipperende verlichting. Standaard dimmers staan om dit gedrag bekend.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het constant current LED-driver verhaal van @Puch-Maxi zie ik even niet hoe dat in dit plaatje de boel kan slopen. De voeding gaat namelijk niet boven de 19V.
Maar het is al laat en donker, dus misschien zie ik dit ff niet zo helder nu.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

remco_k schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 01:41:
Het constant current LED-driver verhaal van @Puch-Maxi zie ik even niet hoe dat in dit plaatje de boel kan slopen. De voeding gaat namelijk niet boven de 19V.
Maar het is al laat en donker, dus misschien zie ik dit ff niet zo helder nu.
LEDs zijn diodes, geen ohmse weerstanden. Als je er een bepaalde spanning op zet zal er min of meer net zo veel stroom gaan lopen als de voeding kan leveren en dat heeft in de meeste gevallen een rookwolkje met een knal als gevolg. Daarom heb je of een voorschakelweerstand nodig die de stroom beperkt, of een CC voeding die dus een maximale stroom levert. Bij veel lampen is er een voeding/driver ingebouwd dus ik verwacht niet dat dit bij TS aan de hand is maar zolang niet vermeld is wat voor lamp het is kan het problematisch zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

2 uitgangen van 0.7A klinkt dan bij mij dat het een constant current driver is. Meestal wordt er geen vaste spanning aangegeven maar een spanningsbereik.

Het helpt als je het modelnummer van de originele adapter geeft dan kunnen we de juiste specs opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
Remco K,
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zie nu dat de adapter die ik wilde aanschaffen een AC adapter is. Dus het gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
@Broodbakker Bob
Heb je een linkje naar de adapter die je wil aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Dat zijn laptop adapters en die geven DC op de output :).
Een AC-adapter maakt van AC -> DC.

[ Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 27-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
Bedankt.
Dus ik neem aan dat het gaat werken als ik een splitter op de uitgang zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Broodbakker Bob schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:48:
Bedankt.
Dus ik neem aan dat het gaat werken als ik een splitter op de uitgang zet?
Geef nu eerst het model van de originele adapter of maak een foto van de label op die adapter met alle info. Als het een constant current driver is gaan de door jouw gelinkte adapters niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rxh6MW7I-PiljpJFv6p-nF9NZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PM0G7wQOLjvkiSPp8eQjt3Qq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRNplA_tdSc_JCXf2YejGXtIa40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZlOyOH0HJ2lJ4HGmo0wj9V9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Deze dus: https://www.waterzoo.co.u...EAM-TWIN-OUTPUT-PSU-M6512

Zo te zien lijkt het een 19v vaste spanning te zijn maar kan er niet meer info over vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door memphis op 27-03-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Ik kan er ook niet veel van vinden. Het is wel een beetje vreemd dat ze een USB-A aansluiting gebruiken met een spanning van 19.5V. Dat is niet echt standaard, het is neem ik aan geen USB Power Delivery (USB-PD).
Ik zou toch aanraden om de originele adapter aan te schaffen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbakker Bob
Het probleem is dat de originele adapter alleen in Engeland te koop is en de Britten versturen geen producten naar de EU. De adapter hoort bij een aquariumlamp die uit twee delen bestaat (AquaBeam Twin Output PSU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Nu online
Je kan hem ook binnen de EU kopen bij: https://www.moia.eu/aquabeam-usb-psu-twin-output/p1099

Pagina: 1