19 Volt, 4,74 A
DC neem ik aan? Wel even controleren!
Indien DC: Als je ze parallel zet dan kan dit prima.
Indien AC: Kan (doorgaans) niet.
Let bij het aansluiten op de polariteit. + Op + en - op -.
Omdat dit Tweakers.net betreft is het de bedoeling dat je (en ook anderen) snapt waarom wel of niet:
Ik gebruik hieronder de juiste termen voor spanning (Volt) en stroom (Ampère). Spanning en stroom zijn dus 2 heel verschillende dingen, maar ze hebben wél een relatie met elkaar. (I=U/R -> Stroom=Spanning/Weerstand)
De (kort door de bocht) analogie daarvoor is:
Spanning (V): waterdruk op je waterleiding.
Stroom (A): snelheid waarmee het water erdoorheen stroomt.
Kraan (Ohm): de weerstand.
Dus: als waterkraan dicht, dan is de weerstand oneindig hoog: dan staat er wel druk (spanning) op de leiding maar er stroomt niets. De kraan is je LED. Die bepaalt dus de stroom die gaat lopen. De LED draait de kraan iets open. Verlaagt daarmee de weerstand een beetje en dat zorgt voor een stroom van 0,7A.
De verdere uitleg:
Beide lampen krijgen bij parallel aansluiten een spanning van 19V. De totale maximale stroom die de adapter
kan leveren is 4,74A. Stroom gaat altijd lopen in de hoeveelheid die de gebruiker vraagt (Zie het als de waterkraan die jij opendraait. Jij beslist hoeveel water eruit komt. In deze aansluitmethode zijn dit de leds). De adapter kan er dus onmogelijk op eigen houtje voor zorgen dat de stroom te hoog wordt als de spanning 19V blijft.
De stroom zal dus hooguit 2x 0,7A zijn. Dus 1,4A. De voeding heeft een maximum stroom limiet, die mag niet door de leds worden overschreden. Maximaal kan 4,74A. Dus bij 1,4A blijft de voeding gewoon werken en de leds gewoon branden zoals je gewend bent. Heel misschien een ietsiepietsie zwakker door de halve Volt verschil. Maar dat zal je denk ik niet zien.
Wanneer zou het niet kunnen:
1. Als de adapter een (veel) hogere spanning als 19V afgeeft. B.v. 30V.
Door de hogere spanning zal er een (meestal evenredige) grotere stroom door de leds gaan lopen dan de bekende 0,7A.
Dat zorgt heel snel voor gefrituurde LEDs. Ik kan je dat aanraden met wat mayonaise.
2. Als de adapter minder dan de gevraagde stroom kan leveren, stel
max maar 0,7A. Wat er dan precies gebeurd hangt erg van de adapter af. De leds kunnen zwakker gaan branden en/of de adapter kan te heet worden en uitvallen of de adapter valt in een ingebouwde beveiliging en doet het helemaal niet meer. (En nog wat scenarios zijn denkbaar, maar de eerste is het meest plausibel).
3. Bij dimbare voedingen en LEDs wordt de combinatie ervan wel complex, veel dingen kunnen niet zomaar samen worden gebracht, o.a. omdat er een paar verschillende dim technieken bestaan. Ik haal uit je bericht niet dat de set dimbaar is, dus dat heb ik daarom maar achterwege gelaten.
4. Als je voeding AC levert ipv DC en de LEDs toch echt DC willen, is vaak ook een recept voor gefrituurde LEDs.
5. Polariteit verwisseld: zelfde als 4. Of als je geluk hebt gebeurd er niets.
6. Er bestaan apparaten en voedingen die een minimale belasting nodig hebben voordat ze het goed doen. Je komt ze maar weinig tegen, maar doorgaans resulteert dat in oscillatie: knipperende verlichting. Standaard dimmers staan om dit gedrag bekend.
Alles kan stuk.