Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:51
Beste,

Ik zou graag van jullie wat advies krijgen ivm domotica voor mijn nieuwbouwappartement dat nog gebouwd moet worden en waar dus allerlei kabels nog voorzien/net niet voorzien kunnen worden.

Ik gebruik nu:
- Bijna overal Hue verlichting.
- Ik heb een Hue hub
- Ik heb een homey pro 2019 in huis.

Ik gebruik nu eigenlijk geen domotica (de homey pro staat hier eigenlijk werkloos) > nog niet veel tijd gehad en ik vind niet goed mijn "draai" hierin. In mijn nieuwe woonst wil ik hier wel werk van maken.

Zouden jullie nog fysieke schakelaars voorzien voor lichtpunten? Mijn idee was om in het appartement een wall display te voorzien op 5 of 6 plaatsen bvb > iemand ervaringen welke display je zou gebruiken? Sonoff NS Panel? Graag ook iets dat toekomstgericht is en waarmee ik dan zowel mijn Sonos/Hue en eventueel toekomstige shelly's kan bedienen.

Welke zouden jullie voorzien? Zouden jullie nog met homey werken? Ik heb home assistant 1 keer geprobeerd maar een jaar of 5 geleden: ik vond het toen heel ingewikkeld eigenlijk en vond niet goed hoe ik het allemaal moest programmeren. De homey vind ik zelf eigenlijk ook ingewikkeld eigenlijk.

Geef gerust "open" advies. Alles is op dit moment nog mogelijk en ben aan het kijken welke richting ik wil uitgaan.

Bedankt!
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat je ook doet: laat schakelaars op de muur in je plan zitten. Dit kunnen prima slimme schakelaars zijn (hier: ecodim zigbee dimmers), maar je bezoek/oppas/logee wil ook zonder introductiecursus het licht aan kunnen zetten. En als je controller eruit ligt, kun je nog steeds het licht uitzetten.

Daarbij: test ook alle apparatuur vooraf vorodat je het daadwerkelijk in gebruik neemt. De NS Panel is een leuke gadget, maar reageert schokkerig en laggy. Het is nu eenmaal een 240MhZ microprocessor met een gadget-touchscherm en geen dik rekenbeest. Je zou best misselijk zijn geweest als je er zes bestelt en er bij #1 achter komt dat het best wel storend is voor de primaire besturing. Als je perse besturing via een scherm wilt, hang dan een tablet aan de muur.

Als je Home Assistant vijf jaar geleden hebt geprobeerd, zou ik het nog eens proberen. Vijf jaar terug zat je (a) in beperkte functionaliteit, en (b) in het YAML-tijdperk. Tegenwoordig kun je vrijwel alles in de GUI instellen. Dat is appels met peren vergelijken.

Mijn twee cent voor beginners: Home Assistant, Conbee II zigbee stick (zodat je alle Zigbee-apparaten kun verbinden, ongeacht fabrikant) en Zigbee2mqtt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De standaard tip (er zijn al veel topics over domotica in nieuwe woningen ;) ) is overal de diepste inbouwdozen die er bestaan gebruiken, zodat je later makkelijk al je modules kwijt kunt.

Vaste schakelaars zou ik wel houden. Gebruik daar wel pulsdrukkers zodat je ze zowel voor aan-uit als dimmen kunt toepassen. Zeker voor bezoek zijn vaste knoppen fijn, maar ook als je je huis gaat verkopen is een woning zonder schakelaars enigszins vreemd.

Maar idealiter gebruik je zelf de knoppen nauwelijks, omdat het licht automatisch aan- en uitgaat :) Dat geldt ook voor je idee om overal displays te hangen: ziet er leuk uit, maar in de praktijk hoef je toch weinig in te stellen omdat veel automatisch gaat. En voor speciale gevallen dat ik wel iets wil checken of wil inschakelen in HA, dan pak ik liever m'n telefoon terwijl ik op de bank zit, dan dat ik op moet staan om naar een schermpje te lopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 27-03-2024 10:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Als jullie stellen dat het licht automatisch aan en uitgaat: jullie doen dat dan met bewegingsdetectie vermoed ik? Dat in combinatie met een luxmeter (of eerder op basis van zonlicht/tijd dat home assistent ophaalt via internet ofzo)? Vraag het me gewoon maar af, ik wil wat meer in domotica/home assistant thuis raken, maar ik vond er in het verleden mijn weg helemaal niet in en ben er dan maar mee gestopt.

Als jullie spreken om drukknoppen te installeren: dan moet je ook verplicht met telruptoren gaan werken vermoed ik?

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 27-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Mocht je een scherm aan de muur willen, ik heb nu een Waveshare Magic Mirror 13,3" aan de muur, maar deze is te traag geworden. Ik ga op korte termijn een nuc in de meterkast hangen, USBC kabel door de muur trekken, en andere kant dit scherm ophangen;

https://www.uperfectmonitor.com/products/1920x1080-monitor

18,5" touchscreen met vesa. Mocht je interesse hebben kan ik wel laten weten hoe dat bevalt.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-05 15:17
Licht automatisch aan/uit kan inderdaad met bewegingssensoren icm lux (zit in de meeste bewegingssensoren beide ingebouwd) Eventueel zou je ook nog naar mmWave presence sensoren kunnen kijken, deze meten of er mensen in een ruimte zijn, en zo kun je bijvoorbeeld ook zones etc inrichten en op basis van zone detectie schakelen.

Daarnaast heb ik zelf in de woonkamer een Lenovo Tab P11 aan de muur hangen voor de controle van alle lampen, sensoren, muziek, scenes, gordijnen, temperatuur etc.

Moet wel zeggen dat een smart home eigenlijk geen *smart* home is (voor mij dan) als dingen niet gewoon automatisch gebeuren en het huis jouw gewoontes leert. Ook al kan ik alles via de tablet in de woonkamer bedienen heb ik zo'n 50 automations draaien welke alles in huis automatisch stuurt. De tablet is er puur voor handmatige aanpassing mocht dat nodig zijn ;-)

[ Voor 45% gewijzigd door Tehlo op 27-03-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pharos1985 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:20:
Als jullie stellen dat het licht automatisch aan en uitgaat: jullie doen dat dan met bewegingsdetectie vermoed ik? Dat in combinatie met een luxmeter (of eerder op basis van zonlicht/tijd dat home assistent ophaalt via internet ofzo)? Vraag het me gewoon maar af, ik wil wat meer in domotica/home assistant thuis raken, maar ik vond er in het verleden mijn weg helemaal niet in en ben er dan maar mee gestopt.
Doe ik zelf alleen in doorloopruimtes. Maar verder gebruik ik gewoon schakelaars (pulsderukkers). Het smart zit hem dan in:
- Enkele schakelaar schakelt alle verlichting in de ruimte
- Het gaat aan op de benodigde stand aan de hand van lichtsensor (maar zou ook tijd etc kunnen zijn). Bijvoorbeeld overdag alleen de verlichting in de kast maar als het donker wordt alles.
- Ik kan met schakelaars (maar ook via de app) extra scenes oproepen zoals alles fel of juist alles extra gedimd.
- Centraal uitschakelen, ik kan bij de voordeur hele huis uit zetten en p de overloop hele benedenverdieping uitschakelen.

Het is dus vooral wat je zelf wilt :)
Als jullie spreken om drukknoppen te installeren: dan moet je ook verplicht met telruptoren gaan werken vermoed ik?
Niet zoals ze klassiek bedoelt zijn. Maar er zijn heel veel modules te koop. Sommige die ook werkelijk een lamp kunnen schakelen (maar of je dat gebruikt is aan jouw) maar ook die zelfs alleen maar doorgeven dat er op de knop gedrukt is maar niets doen verder. Bijvoorbeeld een Shelly i4 of een Hue Wallswitch. Zelf gebruik ik modules met een ESP (Sonoff) met andere firmware. Daarmee geef ik standaard alleen de inputs door aan Home Assistant maar indien die niet beschikbaar is wordt de uitgang zelf geschakeld. Op deze manier kan ik het licht nog bedienen indien er problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pharos1985 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:20:
Als jullie stellen dat het licht automatisch aan en uitgaat: jullie doen dat dan met bewegingsdetectie vermoed ik? Dat in combinatie met een luxmeter (of eerder op basis van zonlicht/tijd dat home assistent ophaalt via internet ofzo)?
Licht schakelen gaat bij mij op basis van beweging (PIR, mmwave), maar ook deursensoren (schuurdeur open = licht in schuur aan, vlizotrap open = licht op zolder aan). In veel gevallen meet ik ook lux, maar dat is niet altijd relevant.

De kleurtemperatuur en helderheid wordt automatisch aangepast a.d.h.v. stand van de zon. Een aantal lampen schijnen 's nachts alleen rood, om naar de wc te kunnen zonder meteen wakker te worden door een bak licht.

Meer van dit soort dingen zijn ook eerder door anderen en mij gedeeld in review: Maak van je huis een tweakershuis - Smarthometweaks uit de community
Nee, aan een pulsdrukker kun je bijvoorbeeld een zigbee-relais of zigbee-dimmer hangen. Of bedoel je dat met teleruptor? Is een Vlaamse term geloof ik :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Een teleruptor is eigenlijk een soort van relay.
Uw drukknoppen worden meestal aangesloten via een SVV kabel en daarop zit 12V of 24V spanning (hoewel je er ook hebt met 230V): die bedient eigenlijk gewoon het relay in de teleruptor en zet dus de lamp aan of uit.
Gezien je met een soort relay werkt kan je eenvoudig elders een drukknop ook 'wijzigen' naar die teleruptor (gewoon de SVV kabel die altijd toekomt in de automatenkast in de andere teleruptor steken).

Welke mooie naam heeft men voor zulks in Nederland?

https://www.elektramat.be...qCnJTtbaguBxoCMgIQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 21:14
Pharos1985 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:42:
Een teleruptor is eigenlijk een soort van relay.
Uw drukknoppen worden meestal aangesloten via een SVV kabel en daarop zit 12V of 24V spanning (hoewel je er ook hebt met 230V): die bedient eigenlijk gewoon het relay in de teleruptor en zet dus de lamp aan of uit.
Gezien je met een soort relay werkt kan je eenvoudig elders een drukknop ook 'wijzigen' naar die teleruptor (gewoon de SVV kabel die altijd toekomt in de automatenkast in de andere teleruptor steken).

Welke mooie naam heeft men voor zulks in Nederland?

https://www.elektramat.be...qCnJTtbaguBxoCMgIQAvD_BwE
Magneetschakelaar ofwel een relais 🙂

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1