Intergas 28/24 (CW4) geplaatst i.p.v. 24/18 (CW3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 09:46
Bij mij is een nieuwe CV-ketel geplaatst. Conform advies en offerte zou een Intergas 24/18 (CW3) geplaatst worden omdat dit voldoende is voor onze woning. Overweging was de lagere onderwaarde, waardoor deze zuiniger en met meer comfort zou stoken.
Nu is de monteur weg en zie ik op het kenplaatje aan de onderkant dat een 28/24 (CW4) geplaatst is. Deze ketel heeft een aanzienlijk hogere onderwaarde en het warm-watervermogen heb ik niet nodig.

Onderwaarde van de 24/18 ketel: 5,60 - 18,70 kW
Onderwaarde van de 28/24 ketel: 7,10 - 23,70 kW

Bovenwaarde van de 24/18 ketel: 6,20 - 20,8 kW
Bovenwaarde van de 28/24 ketel: 7,90 - 26,30 kW

Mijn gevoel zegt me dat de kleinere ketel, de 24/18 mijn huis zuiniger en comfortabeler zal verwarmen, maar ik ben niet technisch onderlegd op dit vlak. Ook kan ik me voorstellen dat de installateur (misschien doe ik hem te kort, ik heb hem nog niet aangesproken) niet happig is op omruilen van de ketel, aangezien beide ketels een andere fysieke afmeting hebben. Het vraagt dus veel arbeid om leidingwerk opnieuw aan te passen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Een eventueel paar procent beter rendement van de juiste ketel-keuze kan over een levensduur van zeg 15 jaar natuurlijk best een financieel en milieutechnisch verschil maken....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:32
Lijkt me vrij simpel, je hebt niet gekregen wat is afgesproken.

grote kans dat deze ketel gewoon van de stapel is gepakt door de monteur.. cw3 modellen worden lang niet zoveel verkocht en liggen vaak niet op voorraad bij een installateur.

De ketels zijn 1 op 1 uitwisselbaar wbt de waterzijdige en gas aansluiting, enkel zal het rookgas kanaal net iets verlengd moeten worden gezien de cw3 wat minder hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zuinger is het niet echt.

wat je hoe dan ook moet doen is de ketel begrenzen op zijn vermogen en effectief "blokkeren" op zijn ondergrens zodat hij dus meer dan 7.1kW mag leveren.

op die manier stook je het meest effectief omdat je constant en zo laag mogelijk in het vermogen blijft hangen.

hoe je dit moet aanpassen staat in de installatiehandleiding onder "cv vermogen" of zoiets. die kan je terugzetten tot de laagste stand waar die op kan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Je hebt wel meer last van pendelen omdat je het minimale vermogen hoger is geworden. Dat kost volgens mij wel wat extra gas.

Als het minimale vermogen echter zo van belang was geweest had je beter gekozen voor de Intergas Xtreme 24, die heeft een onderwaarde van 3.6kW geloof ik, en zuiniger op tapwater.

Als je je er njet goed bij voelt ketel gewoon laten omwisselen voor diegene die geoffreerd is.

Je hebt wel kans dat je met douchen door de hogere cw waarde meer warm water gaat gebruiken tijdens douchen. (Als je douchekop meer liters per minuut kan doorlaten daan dat ie op een cw3 ketel zou doen)

[ Voor 20% gewijzigd door Stokertje op 26-03-2024 21:10 ]