Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:31
Ik kook zo nu en dan een eitje, meestal alleen voor mezelf, soms eens een of twee extra. Ik kook ze op de traditionele manier, dus in water in een pannetje, maar wel op een inductieplaat. Ik zat zo online eens te kijken of een eierkoker zuiniger zou kunnen zijn, maar niemand heeft het antwoord voor me. Alle sites vergelijken alleen met koken in een pannetje op gas, niet op inductie. Weet iemand van jullie het antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-06 16:18
Als ik kijk naar onze eigen kookplaat, een Bora X Pure dan kunnen daar uberhaupt geen kleine pannetjes op. Die worden niet gedetecteerd. Dus je bent dan sowieso grotere volumes aan water aan het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
famschopman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:42:
Als ik kijk naar onze eigen kookplaat, een Bora X Pure dan kunnen daar uberhaupt geen kleine pannetjes op. Die worden niet gedetecteerd. Dus je bent dan sowieso grotere volumes aan water aan het verwarmen.
Op mijn plaat kan gewoon een relatief klein steelpannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:42
Meten is weten … ik heb ook geen idee. Maar gok de eierkoker. Die verwarmt maar een heel klein beetje water. Op het werk doe ik het ook met eierkoker. Is wel super handig

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Rusky schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:45:
Meten is weten … ik heb ook geen idee. Maar gok de eierkoker. Die verwarmt maar een heel klein beetje water. Op het werk doe ik het ook met eierkoker. Is wel super handig
Ik kan er een kopen en meten, maar ik koop liever niet iets wat ik later moet terugsturen. Dus van tevoren meer zekerheid zou fijn zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 21:45
TheVivaldi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:40:

Ik zat zo online eens te kijken of een eierkoker zuiniger zou kunnen zijn, maar niemand heeft het antwoord voor me.
Waar heb je op gezocht? Want met zoeken bij google naar 'eierkoker zuiniger dan pan' krijg ik direct het antwoord dat een eierkoker zuiniger is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Hahn schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Waar heb je op gezocht? Want met zoeken bij google naar 'eierkoker zuiniger dan pan' krijg ik direct het antwoord dat een eierkoker zuiniger is.
Zoals je handtekening al zegt: the devil is in the details. In de zin erna legde ik uit welke resultaten ik vond en ook op jouw link krijg ik dezelfde antwoorden. En dat zijn dus niet de juiste.

[ Voor 3% gewijzigd door TheVivaldi op 26-03-2024 17:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:05
Als het je om het milieu gaat dan pak je denk ik de productie impact van de eierkoker never nooit terug tijdens de lifecycle van dat ding vs af en toe een eitje koken op een inductiesysteem.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb je een waterkoker? O-)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
Ik kook mijn ei altijd in de magnetron, in een kopje met water.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Nee, een heetwaterdispenser. Scheelt wel in de kooktijd van de eieren, trouwens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheVivaldi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Nee, een heetwaterdispenser. Scheelt wel in de kooktijd van de eieren, trouwens. :)
Dan kook je ze toch helemaal niet, als het je om de besparing gaat.

Tap een grote mok of kleine pan kokend water, ei erin en wacht wat langer.

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
CodeCaster schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Dan kook je ze toch helemaal niet, als het je om de besparing gaat.

Tap een grote mok of kleine pan kokend water, ei erin en wacht wat langer.
Dat heb ik al vaker geprobeerd, maar dan worden ze niet goed gaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yaksa schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:49:
Ik kook mijn ei altijd in de magnetron, in een kopje met water.
Nieuw topic: hoe haal ik het ontplofte ei uit het rooster van m'n magnetron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-06 18:58
Als ik snel op internet kijk zie ik dat eierkokers 0.5 liter zijn.
Inductiekookplaat en een elektrische eierkoker zullen elkaar kwa efficientie niet zo veel ontlopen.
Dus dan is de vraag hoe veel water heb jij nodig in jij steelpannetje.
Jij gebruikt met 100% efficientie 0.0933 kwh om 1 liter water 80 graden te verwarmen.

Stel jij kookt wekelijks 6 eieren in 1.5 liter water in plaats van in .5 liter dan is dat in totaal: 4.8 kwh aan extra energie. Zeg 5 door inefficiëntie etc. Dus bespaar jij met huidige energieprijzen € 1.4 op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:03
TheVivaldi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:54:
[...]Dat heb ik al vaker geprobeerd, maar dan worden ze niet goed gaar.
Eieren altijd met koud water opzetten, dan garen ze geleidelijker en het gaat sneller.
Wel een timer zetten wanneer het water kookt, zacht 3, hard 6 minuten

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
Felidaelynx schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:58:
Inductiekookplaat en een elektrische eierkoker zullen elkaar kwa efficientie niet zo veel ontlopen.
Jij gebruikt met 100% efficientie 0.0933 kwh om 1 liter water 80 graden te verwarmen.

Stel jij kookt wekelijks 6 eieren in 1.5 liter water in plaats van in .5 liter dan is dat in totaal: 4.8 kwh aan extra energie. Zeg 5 door inefficiëntie etc. Dus bespaar jij met huidige energieprijzen € 1.4 op jaarbasis
Bedankt voor je analyse. :)

Je hebt ze ook kleiner, bijvoorbeeld deze https://www.bol.com/nl/nl...7z5CXw.2_6.9.ProductImage of deze https://www.bol.com/nl/nl...7z5CXw.2_6.7.ProductImage Maar als de besparing maar zó weinig is, dan is het de aanschaf niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 08-06 21:55
Hangt er nogal van af hoeveel eieren je tegelijk kookt.
1 ei is qua stroomverbruik al gauw goedkoper omdat je in een eierkoker veel minder water nodig hebt.

Ik heb een eierkoker voor 3 eieren tegelijk en gebruik voor 1 ei ca. 50 cc water. Het ding is 300 Watt, ca. 2 minuten aan de kook brengen plus ca. 5 minuten koken; dus ei koken kost mij 35 Wu = 1 cent.
Het leuke is: als je 3 eieren tegelijk kookt heb je maar 40 cc water nodig. Per ei is het dan nog goedkoper.
Apparaat is al meer dan 10 jaar oud, dus een grote aanslag op resources is het nou ook weer niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:18
Stel eier koker is 10% zuiniger dan inductie...

Dan heb je het over +- 40 wu vs 36 Wh

Stel je eet elke week een ei, en je eierkoker gaat 5 jaar mee.
250 * 4 Wh= 1 kWh besparing... Dat is dus 20 ct oid?

Ik denk niet dat het nuttig is een eierkoker te halen, zowel kostentechnisch als milieutechnisch niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Felidaelynx schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:58:

De goedkoopste eierkoker die ik kon vinden kost € 19,99 dus die hoeft maar iets meer dan 14 jaar mee te gaan om kosten neutraal te zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:42:
Stel eier koker is 10% zuiniger dan inductie...

Dan heb je het over +- 40 wu vs 36 Wh

Stel je eet elke week een ei, en je eierkoker gaat 5 jaar mee.
250 * 4 Wh= 1 kWh besparing... Dat is dus 20 ct oid?

Ik denk niet dat het nuttig is een eierkoker te halen, zowel kostentechnisch als milieutechnisch niet.
Voor een inductiekookplaat heb je al snel 500ml voor een eitje terwijl ik er 8 kook met 80ml. Het ei heeft dezelfde energie nodig om te koken dus een eierkoker is véél effectiever (van efficiency is geen sprake tenzij je een warmtepomp benut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:21

de Peer

under peer review

evilution schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:49:
[...]

De goedkoopste eierkoker die ik kon vinden kost € 19,99 dus die hoeft maar iets meer dan 14 jaar mee te gaan om kosten neutraal te zijn.
Oftewel niet interessant. De kans is heel groot dat je dat om wat voor reden dan ook niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
@JukeboxBill @Deveon Bedankt voor het geven van meer inzicht! :) In dat geval zou het dus wél een goede aanschaf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:21
Water in temperatuur verhogen kost 4.2kJ/kgK
Water verdampen kost 2256kJ/kg

Aannames:
0.06kg water nodig om een eitje te koken met de eierkoker
0.5kg water nodig om een eitje te koken op de inductieplaat
Leidingwater komt met 10 gr uit de kraan
Eierkokers werken door al het water te verdampen
Op de kookplaat verdampt geen water :+

Dan kost het met de eierkoker:
0.06*4.2*(100-10) + 0.06*2256 = 158kJ

En met de kookplaat (geen water verdampen)
0.5*4.2*(100-10) = 189kJ

Een kWh bevat 3.6MJ energie, dus per eitje scheelt het 3600 / (189-158) = 0.0086kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Roeland schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:06:
Water in temperatuur verhogen kost 4.2kJ/kgK
Water verdampen kost 2256kJ/kg

Aannames:
0.06kg water nodig om een eitje te koken met de eierkoker
0.5kg water nodig om een eitje te koken op de inductieplaat
Leidingwater komt met 10 gr uit de kraan
Eierkokers werken door al het water te verdampen
Op de kookplaat verdampt geen water :+

Dan kost het met de eierkoker:
0.06*4.2*(100-10) + 0.06*2256 = 158kJ

En met de kookplaat (geen water verdampen)
0.5*4.2*(100-10) = 189kJ

Een kWh bevat 3.6MJ energie, dus per eitje scheelt het 3600 / (189-158) = 0.0086kWh
Bedankt voor je berekening, maar het water verdampt toch wél op de kookplaat? Als het eitje gekookt is, zit er toch duidelijk minder water in dan eerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 20:48
de Peer schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:02:
[...]

Oftewel niet interessant. De kans is heel groot dat je dat om wat voor reden dan ook niet gaat halen.
n=1, maar mijn eierkoker is ouder. ;)
Plus je verbruikt ook minder water; ook goed voor het milieu. :)

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 22:30
Nog een alternatief.

Ik kook mijn eieren al jaren op het fornuis, maar wel op de manier zoals de eierkoker het ook doet, namelijk in stoom. Heel dun laagje water in de pan aan de kook brengen, ei erbij en deksel erop. 7m40s koken en je hebt een zacht ei, 9m als je hem harder wilt. Gas kun je op laagste stand zetten, alleen het laagje water hoeft maar aan de kook te blijven om stoom te produceren.

Kost een stuk minder gas dan een groter watervolume te koken, geeft een heel consistent resultaat, oo met meerdere eieren en gaat relatief snel, het laagje water kookt immers binnen een minuut.

Heb er nooit aan gemeten, maar ben er zeker van dan het minder gas gebruikt dan 500mL aan de kook brengen. Hoe het verhoud met een eierkoker weet ik ook niet, er ontsnapt op de gasplaat best veel warmte langs de pan, bij inductie zou dit veel beter moeten zijn.

En je hoeft natuurlijk geen extra apparaat aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Revaes op 26-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Als je een halve liter water nodig hebt voor het koken van een ei, dan doe je iets niet goed. Bijvoorbeeld een deksel op de pan doen scheelt veel water én energie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:21
Daarom ook de aanname, als je de kookplaat op turbo zet dan zit er geen water meer in je pannetje meer aan het einde. Als je het water net niet laat koken dan gaat het veel minder hard (tot nauwelijks). Als je de helft aan water laat koken omdat je een klein pannetje hebt welke toevallig nog werkt op de kookplaat dan kost het ook minder energie.

Voor de lol net gemeten; met 300ml kan ik een eitje koken op onze inductieplaat in ons kleinste pannetje met het eitje volledig onderwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TheVivaldi schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:04:
@JukeboxBill @Deveon Bedankt voor het geven van meer inzicht! :) In dat geval zou het dus wél een goede aanschaf zijn.
Persoonlijk vind ik het met name gemak en consistent resultaat.

@Roeland Water verdampt toch als het kookt? Het is niet zo dat de eierkoker al het water verdampt, droog koken is waarschijnlijk niet te best voor de elektronica (mag een waterkoker ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 22:49
En ideaal voor op de camping. Want de eierkoker heeft een laag wattage, hoeft maar weinig water in en hoef je op je pitje niet het water te verwarmen.

Weet alleen niet of je kampeert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
JaMaaT schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:22:
En ideaal voor op de camping. Want de eierkoker heeft een laag wattage, hoeft maar weinig water in en hoef je op je pitje niet het water te verwarmen.

Weet alleen niet of je kampeert ;)
Haha, nee, kamperen doe ik nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik vind mn eier koker gewoon handiger...
gewoon keuze tussen een "zacht" "medium" en een "hard" gekookt ei!
en de zoemer die gaat als die "klaar" is... en dan stopt die ook met het verwarmen van het plasje water..

en deze kookt ook niet droog zo als menig eierkoker wel doet.. scheelt bakken met kalk krabben

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Met een pan doe je een deksel erop. Dat houdt de energie en een deel van het verdampte water in de pan. Een eierkoker, voor zover ik ze ken, is ook afgesloten.

Maar om het nog iets complexer te maken: de warmte die je verliest, gaat in principe naar de kamer. Je verwarming hoeft daarna minder bij te stoken. Dus echt energieverlies heb je alleen in de warme maanden rond juli en augustus en aan warm water wat je weggooit. Je kunt warm water ook laten staan om de warmte langzaam af te geven aan de kamer, om daarna pas het water weg te gooien.

Zelf maak ik water warm met de zonneboiler en/of met stroom van de zonnepanelen in een waterkoker. Als het doel zuinigheid is, dan is er niks beters dan langdurig zelf alle energie opwekken.

Uiteindelijk gaan die paar liter water per jaar koken voor een eitje totaal verwaarloosbaar zijn ten opzichte van andere dingen die je zeer waarschijnlijk doet. Zoals een wasmachine gebruiken, een pc/laptop gebruiken, autorijden of al het andere eten wat je kookt.

Waarom stel je de vraag precies? Wat is je doel? Wel een leuke vraag op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

SPee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Nog zon dooddoener. Is totaal verwaarloosbaar.

Uiteraard is het niet onmogelijk. Maar wel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

SPee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Het ding moet ook uit lagelonenstan hier naartoe getransporteerd worden en dat is dan weer wat minder voor het milieu.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

@TheVivaldi als ik het niet vergeet neem ik morgen wel mijn eierkoker (3st) mee van mijn werk en zal ik met een HomeWizard stekker eens het stroomverbruik meten ;)

Verbruik van je inductieplaat kan ik natuurlijk niet voor je meten ;)

Nu is het ook nog afhankelijk van of je van een zachtgekookt, middel of hardgekookt eitje houdt. Mijn eierkoker is wel al antiek, gok een jaar of 15+ oud, maar de techniek hierin zal denk ik niet veranderd zijn ;)

Heb ook nog een 7st eierkoker op werk staan, maar dat is in deze denk ik overkill ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PeacekeeperNL op 26-03-2024 20:57 ]

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
evilution schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Het ding moet ook uit lagelonenstan hier naartoe getransporteerd worden en dat is dan weer wat minder voor het milieu.
Die ik op het oog heb van WMF wordt in Duitsland geproduceerd. Ze hebben zelfs drie productiefabrieken in Duitsland. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVivaldi
PeacekeeperNL schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:56:
@TheVivaldi als ik het niet vergeet neem ik morgen wel mijn eierkoker (3st) mee van mijn werk en zal ik met een HomeWizard stekker eens het stroomverbruik meten ;)

Verbruik van je inductieplaat kan ik natuurlijk niet voor je meten ;)

Nu is het ook nog afhankelijk van of je van een zachtgekookt, middel of hardgekookt eitje houdt. Mijn eierkoker is wel al antiek, gok een jaar of 15+ oud, maar de techniek hierin zal denk ik niet veranderd zijn ;)

Heb ook nog een 7st eierkoker op werk staan, maar dat is in deze denk ik overkill ;)
Bedankt voor je aanbod, maar ik ben eruit: ik ga er toch maar eentje kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 23:37
Wij hebben ook een eierkoker voor 3, maar het is niet zoveel. Duurt best wel lang en het kookplaatje staat droog te koken en wordt dus snel bruin/vies. We doen het maar weer met de magnetron, twee eitjes in een kommetje met een klein beetje water, dekseltje erop en in 1,5 min klaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:57
De investering in een eierkoker zal je er waarschijnlijk niet mee terugverdienen.
Maar je verdient wel veel terug met gemak*. En ik denk dat het ook echt wel iets bespaard tov op inductie je eitje bereiden.

Overigens, er zit vaak zo'n prikker op, die bij mij ging na 3 eieren al kapot, maar ik gebruik nu een punaise. Werkt ook makkelijker, want ik hoef niet zo te 'mikken' op die prikker in dat plastic.

*Ook schoonmaakgemak. Eens in de zoveel tijd een beetje azijn op dat (bruine) kookplaatje laten staan en alles veeg je zo weg. Bespaard je denk ik ook het schoonmaken van het pannetje.
Pagina: 1