Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 23:14
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn huidige PC-configuratie die ik in 2018 heb aangeschaft. Enkele weken geleden heb ik de oorspronkelijke 1060 videokaart vervangen voor een 7700 XT, die tot nu toe goed heeft gewerkt. Maar ik heb gemerkt dat de bovenkant van mijn computerkast behoorlijk warm wordt, wat al sinds het begin zo is. Dit heeft al eens geleid tot een korte vastloper.

Op dit moment zijn er slechts twee case fans aan de voorkant van mijn systeem geïnstalleerd. Ik zou graag vier extra ventilatoren willen toevoegen aan mijn Fractal kast. Ik heb gezien dat het MSI moederbord vier 4-pins connectoren heeft, maar de ventilatoren die ik vind, hebben meestal maar 3-pins connectoren.

Hier is mijn huidige PC-configuratie:

Processor: AMD Ryzen 7 2700X
Videokaart: Asrock Radeon RX 7700 XT Phantom Gaming 12GB
Voeding: Corsair CX550M
Geheugen: G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz
Moederbord: MSI X470 GAMING PLUS
SSD: Samsung 970 EVO 500GB
Behuizing: Fractal Design Focus G Zwart (2x stock fans)
Ik ben ook bereid om twee fansplitters toe te voegen, omdat ik denk dat er nog maar twee fan-aansluitingen op mijn moederbord beschikbaar zijn. Mijn budget is 10-15€ per fan.

Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij hierbij kunt helpen. Welke ventilator raden jullie aan? Alvast bedankt voor uw hulp.

Beste antwoord (via William Lock op 26-03-2024 23:08)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Cyphax

Moderator LNX
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:17:
[...]

- Bovenkant wordt niet warm terwijl die IDLE is

IDLE:
[Afbeelding]

Bij belasting (half uur gamen)
[Afbeelding]
Die temperaturen zien er eigenlijk best netjes uit zo op het eerste gezicht. Je CPU wordt wel erg warm maar dat komt omdat je de koeler erop hebt zitten die erbij zat toen je 'm kocht. Ik zou die eerst vervangen door een koeler die meer warmte kan wegvoeren. :)

Dat er uiteindelijk na een half uur gamen warme lucht uitkomt zal op zich wel blijven, maar dat is niet abnormaal.

Een extra casefan (of 2) achterin kan natuurlijk altijd wel wat helpen, misschien helpt het zelfs al als je 1 van die casefans die voorin zit verplaatst naar achter.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 26-03-2024 20:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Welke temperaturen meet je nu bij CPU en GPU, idle en onder load? Wordt de bovenkant warm als ie idle is?
Je kunt in principe elke fatsoenlijke ventilator uit de pricewatch gebruiken, volgens mij kun je dezelfde fans die je nu in je systeem hebt zitten ook nog los bestellen, dat zijn prima fans. Je kunt er sowieso 2 bijprikken op dat moederbord (4 case fans totaal). Dat zou echt genoeg moeten zijn om een stabiel systeem te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Jouw kast is (bot gezegd) een grote gatenkaas, waarom denk je dat extra fans zouden helpen?
De warmte van de videokaart wordt afgevoerd via eigen fans, de CPU wordt gekoeld door de fabrieksfan en de voeding heeft ook een aparte fan.
Je zou in principe aan die twee fans aan de voorkant genoeg moeten hebben.
Waarom denk je dat die vastloper veroorzaakt is door de warmte?
Zowel de videokaart als je CPU mogen warm worden, daar zijn ze op gedimensioneerd. Pas boven de 95 graden gaan ze zichzelf terug schroeven (throttlen), wat je merkt in prestatieverlies in games of applicaties.
Ik zou eerder de voeding verdenken als veroorzaker van de vastloper. Asrock raadt een PSU van 750 watt aan voor deze GPU.

[ Voor 9% gewijzigd door Yaksa op 26-03-2024 17:43 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kijk wat je CPU temperatuur is en je GPU temperatuur. (bijvoorbeeld met het programmatje HWiNFO)

Let hierbij op wat de min en max temperaturen zijn bij gebruik. En kijk wat de max temperaturen zijn voor beide zolang ze bieden daaronder zitten is er dus eigenlijk niks mis mee.

De bovenkant van je kast is open. Dat wil zeggen dat je dus altijd wel warmte daar voelt. Warme lucht stijgt immers. Dit wil niet zeggen dat je pc te warm word daarvoor zul je dus moeten kijken met programma's of dat zo is.

Mocht je toch nog extra ventilatoren willen plaatsen let dan op de welke grote vantilator op je gewenste plek kan. En ik zou kijken naar het geluid wat een een fan maakt ;) niet is irritanter dan een pc die boven je muziek uitkomt >:)

Link naar 4 pins ventilatoren: https://tweakers.net/vent...QmDLMi3HQf24XYBYorRXWWusH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:34
Al is de CX550M geen denderende voeding voor deze videokaart, een vastloper veroorzaakt het niet. Als de voeding het niet trekt schakelt het systeem uit.

@William Lock Wat zijn de temperaturen van de cpu en gpu als je aan het gamen bent?

Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU voordat je de Radeon drivers installeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Cyphax schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:37:
Welke temperaturen meet je nu bij CPU en GPU, idle en onder load? Wordt de bovenkant warm als ie idle is?
Je kunt in principe elke fatsoenlijke ventilator uit de pricewatch gebruiken, volgens mij kun je dezelfde fans die je nu in je systeem hebt zitten ook nog los bestellen, dat zijn prima fans. Je kunt er sowieso 2 bijprikken op dat moederbord (4 case fans totaal). Dat zou echt genoeg moeten zijn om een stabiel systeem te krijgen.

IDLE:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvtMC2XHVeNNcBGlXiEabaHx1dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NGZcEh9pIbXM35OfF1Fvnym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/099mJDEKTzW5hegMLLoko45cXTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2le4Z8edhzlfQkxdqmKjwAYg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door William Lock op 26-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Yaksa schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:40:
Jouw kast is (bot gezegd) een grote gatenkaas, waarom denk je dat extra fans zouden helpen?
De warmte van de videokaart wordt afgevoerd via eigen fans, de CPU wordt gekoeld door de fabrieksfan en de voeding heeft ook een aparte fan.
Je zou in principe aan die twee fans aan de voorkant genoeg moeten hebben.
Waarom denk je dat die vastloper veroorzaakt is door de warmte?
Zowel de videokaart als je CPU mogen warm worden, daar zijn ze op gedimensioneerd. Pas boven de 95 graden gaan ze zichzelf terug schroeven (throttlen), wat je merkt in prestatieverlies in games of applicaties.
Ik zou eerder de voeding verdenken als veroorzaker van de vastloper. Asrock raadt een PSU van 750 watt aan voor deze GPU.
Voordat ik de 7700XT installeerde, had ik niet gemerkt dat de bovenkant van de computerbehuizing zo heet werd. Het is zelfs zo heet dat je het door het bureau heen kunt voelen ;-). Volgens een PSU-calculator, die je hier kunt vinden: https://outervision.com/b/9cakue, zou mijn huidige voeding van 550w voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Uszka schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:57:
Al is de CX550M geen denderende voeding voor deze videokaart, een vastloper veroorzaakt het niet. Als de voeding het niet trekt schakelt het systeem uit.

@William Lock Wat zijn de temperaturen van de cpu en gpu als je aan het gamen bent?

Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU voordat je de Radeon drivers installeerde?
Zie bovenstaande HWINFO outputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Ter illustratie een kijkje in de kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4AkS1JgWQMiEAXi-fMXvT24ncY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEtYRnUg7adurCmmUXBh9FZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw6eWjRJMez3iH86jhYJ0McwnfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTN5UnNEk5IklAqjGagmWBO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:17:
[...]

IDLE:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die temperaturen zien er eigenlijk best netjes uit zo op het eerste gezicht. Je CPU wordt wel erg warm maar dat komt omdat je de koeler erop hebt zitten die erbij zat toen je 'm kocht. Ik zou die eerst vervangen door een koeler die meer warmte kan wegvoeren. :)

Dat er uiteindelijk na een half uur gamen warme lucht uitkomt zal op zich wel blijven, maar dat is niet abnormaal.

Een extra casefan (of 2) achterin kan natuurlijk altijd wel wat helpen, misschien helpt het zelfs al als je 1 van die casefans die voorin zit verplaatst naar achter.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 26-03-2024 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Kijkend naar de foto van je kast den ik dat een paar outtake fans zeker gaan helpen voor je airflow om de warme lucht sneller af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Uszka schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:57:

- Alles is grondig verwijderd, met de uninstaller van Nvidia zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Een paar problemen.
- RAM loopt op 2133. Zet XMP aan in het BIOS.
- CPU wordt heet. Tjmax van een 2700X is 85 graden.
- de ssd wordt ook behoorlijk warm. Zit er een heatspreader op gemonteerd?
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:38:
[...]

- Alles is grondig verwijderd, met de uninstaller van Nvidia zelf.
Dat is niet grondig genoeg. Gebruik DDU in veilige modus https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 26-03-2024 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Valar schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:36:
Kijkend naar de foto van je kast den ik dat een paar outtake fans zeker gaan helpen voor je airflow om de warme lucht sneller af te voeren.
Welke airflow? Het is zowat een open kast.
Airflow is iets wat belangrijk was toen we nog compleet gesloten systeemkasten hadden met alleen een stukje mesh aan de achterkant waar de voeding zat. Een groot deel van de Tweakers lag toen nog in de wieg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Ik zou:

Optie 1: Check hoeveel stof in het koelblok van de CPU zit. Je kan hem los halen en schoonmaken en daarna opnieuw monteren. Wel nieuwe de oude koelpaste verwijderen en nieuwe gebruiken.

Optie 2: Koop een betere CPU koeler. Hoeft niet duur te zijn, maar koelt stuk beter dan de stock koelers die je bij de CPU gekregen hebt. voorbeeld lijstje pricewatch ( let wel op grote van koeler dat hij in je kast past :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Uszka schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:38:
Een paar problemen.
- RAM loopt op 2133. Zet XMP aan in het BIOS.
- CPU wordt heet. Tjmax van een 2700X is 85 graden.
- de ssd wordt ook behoorlijk warm. Zit er een heatspreader op gemonteerd?

[...]

Dat is niet grondig genoeg. Gebruik DDU in veilige modus https://www.guru3d.com/do...ver-uninstaller-download/
XMP aangezet op Profile 1 (2800mhz)
- Heatspreader zit er niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:33:

Twijfel nog of ik een 750/800w voeding ga bestellen.
Dat is absoluut niet nodig in je systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
geforce5_guy schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:19:
Ik zou:

Optie 1: Check hoeveel stof in het koelblok van de CPU zit. Je kan hem los halen en schoonmaken en daarna opnieuw monteren. Wel nieuwe de oude koelpaste verwijderen en nieuwe gebruiken.

Optie 2: Koop een betere CPU koeler. Hoeft niet duur te zijn, maar koelt stuk beter dan de stock koelers die je bij de CPU gekregen hebt. voorbeeld lijstje pricewatch ( let wel op grote van koeler dat hij in je kast past :) )
Optie 1: Computer is pas nog uitgeblazen, dat hou ik wel bij.
Optie 2: Done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je had beter je geld kunnen besteden aan een R5 5600/R7 5700X. Zuiniger, koeler en presteert in games heel veel beter dan een 2700X. De huidige 2700X gaat de videokaart enorm ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Uszka schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:46:
[...]

Je had beter je geld kunnen besteden aan een R5 5600/R7 5700X. Zuiniger, koeler en presteert in games heel veel beter dan een 2700X. De huidige 2700X gaat de videokaart enorm ophouden.
Ik begrijp je, maar ik heb mijn oog laten vallen op de AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed. Het is momenteel een kwestie van budget; ik wilde eerst investeren in een nieuwe videokaart en vervolgens geleidelijk aan upgrades doorvoeren.

[ Voor 27% gewijzigd door William Lock op 26-03-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:40
Yaksa schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Welke airflow? Het is zowat een open kast.
Airflow is iets wat belangrijk was toen we nog compleet gesloten systeemkasten hadden met alleen een stukje mesh aan de achterkant waar de voeding zat. Een groot deel van de Tweakers lag toen nog in de wieg.
Dan zul je vast ook weten dat het stroomverbruik en daarmee de warmteproductie van de onderdelen toen ook een fractie was van nu :P Het begin het ik dan weliswaar niet bewust meegemaakt, maar de tijd dat een high-end kaart geen extra stroomaansluiting had wel.

Ja uiteindelijk verlaat warmte de kast allemaal vanzelf wel door de vele openingen maar met dik 200W aan warmte van de videokaart is enige airflow welke dat natuurlijk proces versnelt wel zo handig. Anders blijft die warme lucht behoorlijk lang hangen en kan de GPU-warmte de CPU tempraturen behoorlijk doen stijgen, net als die van de VRM en het RAM geheugen overigens.

Nu heb je daarvoor echt geen 8 of meer ventilators nodig zoals in sommige builds weleens gedaan wordt (dat werkt elkaar eerder tegen dan dat het wat oplevert :+ ), maar één of twee outtake fans erbij zoals de TS nu doet in een situatie waarin hij alleen intake voor heeft lijkt me een prima zet, een beetje kwaliteitsfan gaat rustig 10 jaar/meerdere PC's mee.
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:53:
Ik begrijp je, maar ik heb mijn oog laten vallen op de AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed. Het is momenteel een kwestie van budget
Dan zou ik die proccesorkoeler even laten zitten/terugsturen en daarmee wachten totdat je een nieuwe processor koopt. Daarnaast is een enkel 92mm koelertje niet erg geschikt voor een CPU als de 5800X3D welke best warm kan worden. Je hebt geen dure koeler nodig voor deze CPU, maar iets groters dan die BeQuiet welke je nu besteld hebt is aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
De zwarte Arctic 36 is nu 22 euro bij Amazon
En anders maakt Thermalright leuke koelers voor weinig geld (staan niet echt denderend in de pricewatch maar meesten zijn goedkoop te vinden op Amazon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
William Lock schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:53:
[...]

Ik begrijp je, maar ik heb mijn oog laten vallen op de AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed. Het is momenteel een kwestie van budget; ik wilde eerst investeren in een nieuwe videokaart en vervolgens geleidelijk aan upgrades doorvoeren.
Je hebt de bequite slim variant genomen. Waarbij het maximale opgegeven vermogen 130 watt is.

Je huidige doet 105 watt volgens de specs en de 58003d ook. Maar de AMD CPU's kunnen meer verbruiken als de situatie dat toelaat. Dat wil zeggen hij gaat meer Mhz doet (boost) omdat de temperatuur etc. het toelaat. Ik persoonlijk zou dan voor een iets betere gaan die net wat meer watt kan afvoeren. Bekijk vooral reviews wat een mooie prijs kwaliteit verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
geforce5_guy schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Je hebt de bequite slim variant genomen. Waarbij het maximale opgegeven vermogen 130 watt is.

Je huidige doet 105 watt volgens de specs en de 58003d ook. Maar de AMD CPU's kunnen meer verbruiken als de situatie dat toelaat. Dat wil zeggen hij gaat meer Mhz doet (boost) omdat de temperatuur etc. het toelaat. Ik persoonlijk zou dan voor een iets betere gaan die net wat meer watt kan afvoeren. Bekijk vooral reviews wat een mooie prijs kwaliteit verhouding is.
Uiteraard ga ik zelf ook even zoeken, maar heb je mogelijk aanbevelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
William Lock schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:37:
[...]

ik zou reviews kijken hierin zie je vaak wat de prestaties zijn in vergelijking met andere koelers.

Hiereen voorbeeld van de hierboven genoemde artic freezer 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:16
Ik zie dat je een stock ventilator op je CPU hebt zitten, daar ben ik niet helemaal fan van. Ik heb de Noctua NH-D15 black gemonteerd op mijn I9 14900kf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bTgywIN4HKxpaYuSie6VDSTRHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSQE4SysUjerRCrc7JRj8fUR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik games zoals Cyberpunk 2077 blijft mijn CPU rond de 70 graden. GPU blijft ook lekker stabiel.

Ga ik met Unreal Engine werken, andere engines of zelfs Star Citizen, heb ik zelfs mijn CPU zien stijgen tot wel 100 graden. Dit is uiteraard niet constant maar héél eventjes, maar ik begin zelf te denken om nu over de stappen naar een triple cooler. Ik moet dan ook overstappen naar een andere kast.

Misschien kan ik ook dit soort koelers aanraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j27xN0fwRS19pmoT_pM8vwQFsFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI5ru6FHX0mosuXSpD9s2SHt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toonen1988 op 27-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:59
William Lock schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:37:
[...]

Toevallig heb ik recent een 5800X3D in mijn pc geplaatst. Daar heb ik de normale Pure Rock 2 op gezet, dus niet de slim. Dat gaat prima. Scheelt dat je die X3D chips toch niet écht kan overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Ik heb de Be Quiet! CPU koeler geannuleerd en wil nu voor deze gaan: uitvoering: DeepCool AK400

Deze kan een TDP van maximaal 220w koelen. Gezien het feit dat een 5800X3RD, die ik mogelijk in de toekomst wil aanschaffen, een TDP van 160w heeft, lijkt dit mij een meer kosteneffectieve oplossing.

Mee eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:55

Thomg

Aww yiss

TDP van fabrikant is onzin en moet je negeren.

AK400 is wel prima voor een 5800X3D.

Hoe kom je dat die een TDP van 160W heeft trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Thomg schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:59:
TDP van fabrikant is onzin en moet je negeren.

AK400 is wel prima voor een 5800X3D.

Hoe kom je dat die een TDP van 160W heeft trouwens?
Excuus ik haalde de TDP en PPT waardes door elkaar. TDP is 120/130w wordt op verschillende websites gemeld.: https://www.tomshardware....md-ryzen-7-5800x3d-review - "...and maxed out at 130W in our tests,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hoeft niet te kijken naar de max waarde, de gemiddelde waarde is waar je op wilt letten.
Tenzij we het over PL1/PL2 hebben, maar dat is meer een Intel en mobile processors ding.

In de praktijk zit dit over het algemeen rond de 110W ;)
review: AMD Ryzen 7 5800X3D - 3D V-Cache eindelijk op de testbank
(En tomshardware's review die je hebt gelinkt zegt dit ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Thomg schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:07:
Je hoeft niet te kijken naar de max waarde, de gemiddelde waarde is waar je op wilt letten.
Tenzij we het over PL1/PL2 hebben, maar dat is meer een Intel en mobile processors ding.

In de praktijk zit dit over het algemeen rond de 110W ;)
review: AMD Ryzen 7 5800X3D - 3D V-Cache eindelijk op de testbank
(En tomshardware's review die je hebt gelinkt zegt dit ook)
Dus mijn benadering van: "iets genereert 130w aan warmte/TDP (zie test Toms Hardware) en wordt afgevoerd/gekoeld door een koeler die tot 220w aan warmte/TDP kan afvoeren". Is dan misschien onjuist?

Ik leer graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

De processor heeft een keer voor een korte periode gerapporteerd dat het voor 130W aan hitte heeft gegenereerd maar gemiddeld genomen was dit eerder rond de 110W.

Het maximale verbruik in deze context is meaningless omdat dit zo kort is dat de koeler hier niet door overwhelmed word.

Beste om een review erbij te pakken die een noise-normalized result heeft.
YouTube: Best Cheap CPU Coolers Benchmarked: Deepcool AK400 Review
https://www.techpowerup.c...l-ak400-cpu-cooler/9.html

Zowat alles kan een 5800X3D koelen, de vraag is eerder hoe luid de koeler moet zijn hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William Lock
@iedereen: Hartelijk bedankt voor het meedenken, het issue is opgelost:

1x Be Quiet 140mm fan (bovenkant)
1x Be Quiet 120mm fan (achterkant)
1x DeepCool AK400

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n24uT2NnpAu2YQ-m5WkM6B36daw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwsWUScdvyx0GNCMmwa3wRYS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw_6LbD-vtAavia0bRa1WpBRI1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eDMAi51FpR4RH1z5NucSk3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKLp33nI0IbKKzFwad1edUA2ZG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mAVGej5F1bo88mLoXXoq0NHu.png?f=fotoalbum_large

Bijna een uurtje Assassins Creed Valhalla gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou zelf alleen die fan bovenin een plekje opschuiven naar achter, zodat ie 'achter' de processorkoeler komt te zitten. Ik weet niet of het echt daadwerkelijk veel scheelt, maar nu blaast ie wellicht wat (koelere) lucht de kast uit die eigenlijk door het koellichaam van de koeler zou moeten stromen. Als je die fan een plek opschuift kan ie warme lucht die net door die koeler is gekomen de kast uitblazen. :)

Ik weet niet zeker of het merkbaar verschil zal maken, ik heb dat zelf in mijn kast wel zo gedaan (ik heb ook een kast van Fractal maar zonder die drive bays, met 4 fans op deze plekken, behalve bovengenoemde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Cyphax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:15:
Ik zou zelf alleen die fan bovenin een plekje opschuiven naar achter, zodat ie 'achter' de processorkoeler komt te zitten. Ik weet niet of het echt daadwerkelijk veel scheelt, maar nu blaast ie wellicht wat (koelere) lucht de kast uit die eigenlijk door het koellichaam van de koeler zou moeten stromen. Als je die fan een plek opschuift kan ie warme lucht die net door die koeler is gekomen de kast uitblazen. :)

Ik weet niet zeker of het merkbaar verschil zal maken, ik heb dat zelf in mijn kast wel zo gedaan (ik heb ook een kast van Fractal maar zonder die drive bays, met 4 fans op deze plekken, behalve bovengenoemde).
Ga ik overwegen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:37
Overwegen? Die fan steelt (relatief) koele lucht van je CPU koeler.
Twee opties die beide flinke verbetering zullen brengen: 1, zelfde plek maar omdraaien. Zuigt lucht aan die meteen de CPU koeler in kan. Nadeel is dat hij ook wat warme lucht die er naast bovenuit komt aan zal zuigen.
2, Zelfde richting maar naar achteren zoals @Cyphax al zegt. Doordat er al een fan achterin zit kan de fan bovenin bijna alleen warme lucht aanzuigen. Enige uitzondering is een tikkeltje van de opening bovenin (waar hij nu zit). Maar ook dat is niet zo'n verlies omdat hij daarmee toch nog langs het koelblok trekt en dus koelt. Meer dan nu, tegen de geforceerde stroom in.

Overigens zal flink geen tientallen graden zijn, maar wel relatief veel. Gewoon omdat de opstelling nu zichzelf tegenwerkt in plaats van versterkt.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Crahsystor schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Overwegen? Die fan steelt (relatief) koele lucht van je CPU koeler.
Twee opties die beide flinke verbetering zullen brengen: 1, zelfde plek maar omdraaien. Zuigt lucht aan die meteen de CPU koeler in kan. Nadeel is dat hij ook wat warme lucht die er naast bovenuit komt aan zal zuigen.
2, Zelfde richting maar naar achteren zoals @Cyphax al zegt. Doordat er al een fan achterin zit kan de fan bovenin bijna alleen warme lucht aanzuigen. Enige uitzondering is een tikkeltje van de opening bovenin (waar hij nu zit). Maar ook dat is niet zo'n verlies omdat hij daarmee toch nog langs het koelblok trekt en dus koelt. Meer dan nu, tegen de geforceerde stroom in.

Overigens zal flink geen tientallen graden zijn, maar wel relatief veel. Gewoon omdat de opstelling nu zichzelf tegenwerkt in plaats van versterkt.
Okee, fair enough! En als ik nou eens die 140mm nu op de bodemplaat plaats zodat koele lucht de kast in wordt geblazen? Computer hangt in een beugel aan het bureau (onderkant is daar door open).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
William Lock schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Okee, fair enough! En als ik nou eens die 140mm nu op de bodemplaat plaats zodat koele lucht de kast in wordt geblazen? Computer hangt in een beugel aan het bureau (onderkant is daar door open).
Ah, dat 'ie hangt is wel belangrijk voor 't plaatje ja. Gezien het mesh zou dat een uitstekende optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Crahsystor schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Ah, dat 'ie hangt is wel belangrijk voor 't plaatje ja. Gezien het mesh zou dat een uitstekende optie zijn.
Wat betekend de term "mesh" in dit plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:18
William Lock schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:12:
[...]

Wat betekend de term "mesh" in dit plaatje?
Gaas. Staal met gaatjes erin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
Crahsystor schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Grappig dat je daar over begint, die ben ik kwijt ;-). Die zat erg los. Die heb ik niet meer, is dit een showstopper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
William Lock schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Grappig dat je daar over begint, die ben ik kwijt ;-). Die zat erg los. Die heb ik niet meer, is dit een showstopper?
Nee, het is zelfs beter voor de luchtstroom...tot het punt dat er te veel stop in het systeem zit. Het kan dus wel, maar iets vaker even een beetje schoonblazen. (Niet met de stofzuiger er in!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:02
Die stock cpu koeler die je eerst gebruikte draait de lucht rondom weg en daarmee verdwijnt het niet vanzelf uit de kast. In de basis denk ik dat een enkele exhaust fan aan de achterkant had volstaan.

Je hebt nu de cpu koeler vervangen voor een exemplaar dat de lucht al vanzelf richting de uitgang plaatst. Ik verwacht dat je de bovenste fan uit kunt schakelen en dan min of meer dezelfde resultaten gaat halen. Meestal is zo'n top fan relatief een lawaai maker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William Lock
Update: 140mm fan is naar achter verplaatst (niet op de bodem, paste niet). En dat scheelt inderdaad weer enkele graden. Case closed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William Lock
sdk1985 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:22:
Die stock cpu koeler die je eerst gebruikte draait de lucht rondom weg en daarmee verdwijnt het niet vanzelf uit de kast. In de basis denk ik dat een enkele exhaust fan aan de achterkant had volstaan.

Je hebt nu de cpu koeler vervangen voor een exemplaar dat de lucht al vanzelf richting de uitgang plaatst. Ik verwacht dat je de bovenste fan uit kunt schakelen en dan min of meer dezelfde resultaten gaat halen. Meestal is zo'n top fan relatief een lawaai maker.
Valt reuze mee.
Pagina: 1