Vraag

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 13:29
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
3 mogelijke delen
Voorkant, platdak (s'ochtend in de zon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH_naMN1NAqtlGz1PJredxCLvNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SbRXMrur1OxqVwhrpGywG1s.jpg?f=fotoalbum_large
topdak, platdak (golf dak) (Gehele dag zon), Twee ondwer 1 kap, linker deel, lage deel van de golf is ons huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecsXjyreuZyduuKv-Hr8UROXUvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIs84H5DQy68Et89ceOJjVqG.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant: platdak (zon in de namiddag, (in de winter nauwelijks)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u0yooK7FlZRzFJpIY7nXa-kxfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3JeCe1RxVbVPSh8mOyp8e9o.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
zie beschikbare dakruimtes.
Alle panelen liggen nooit met zijn allen tegelijk in de zon
of de voorkant en bovenkant of de bovenkant en achterkant.
Jaarverbruik
6000KHh
Hybride auto aanwezig, leuk als die mee kan profiteren van de zonnepanelen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget tot 8k Euro
Doel: kostendrukken op stroomkosten
Wie gaat het project uitvoeren
Meerdere offertes gezien van 4000 tot 10000 Euro, met alle mogelijk vormen van aantal panelen en oplossingen.
Bijhouden van data
Lijkt me handig
Reeds verkregen offertes
Offerte1:
14 panelen CanadianSolar Full Black N-Type TOPHiKu CS6R-430 T
SolarEdge 4K 3-fase Energy Net Ready
Poweroptimizer S500B
FlatFix Fusion platdak montage systeem
16 Ampère 3 fase aansluitpakket PV
Wifi Antenne
montage en steiger
Prijs 6961 Euro
Prijs per Wattpiek: 1,15Euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtOLxscpW4J-OZl5DCSOPUwtQDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xLSCIgUqWYP1zpihbRJ3ek7P.png?f=user_large

Offerte2:
12 Aiko 445Wp | Glass-Glass | All black
12 Enphase IQ8+ Micro omvormer
1 Q-Relay (3 fase)
2 Q-Term (3 fase)
1 Enphase Envoy-S Standaard
Prijs 6962
Prijs per Wattpiek 1.30

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWGSHFXRFZVV4864PBxT385p9qc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lx7TTn8GzeszuHISamQzbVT5.png?f=user_large
Regio
West-Brabant
Hoofdvragen
Hoe zien jullie dit voor je met verschillende dakdelen, ik neem aan dat beide systemen overwegkunnen met deze dakdelen.
Offerte nummer 1 werkt met extra ballast op het "golfdak"...
Offerte nummer 2, wilt met speciale haken, dit vastschroeven in het dal en terug dichtbranden met een extra bitumen laag.

Heeft er iemand ervaring met deze tweede techniek?

[ Voor 5% gewijzigd door rkonings op 26-03-2024 20:16 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Geen van beide.

De SolarEdge offerte op de normale 3-fase verwacht ik geen goede werking van. Details uitgelegd in start post SolarEdge topic.
Enkelfase is voordeliger. Anders nog duurder en de SE4K voor korte strings..
Ik weet niet of ik blij wordt van de oplossing die deze geeft op het golf dak. Plat dak legmateriaal is doorgaans bedoeld voor zeer kleine helling... en daar blijft het niet onder...

De Enphase ... 445W paneel op een 290W omvormer.... Die installateur mag het dak op.. of nee, hij mag niet het dak op.

En er is kans dat de Enphase brigade zo langs komt. De aftop is 4,5%. Dat is ronduit belachelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 27-03-2024 07:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rkonings
Ai, wat een topic, dat start topic zeg, dat solar edge topic.

Als ik ze lees over Optimizer blocking, lijkt het er op dat ik het beter bij 1 dakdeel kan houden, het bovenste dakdeel proberen zo vol mopgelijk te leggen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:22
Ja dat klopt, je zou nog 2 dakdelen kunnen doen, alleen je 2e dakdeel is enkel goed in ochtend, en dan verbruik je weinig. Bovendien passen daar maar 3 panelen, dus had je Micros of optimizer nodig. Dat Noordwest dakdeel is niet zo handig als daar weinig zon op komt.

Dan rest enkel je golf dak, en die is prima.

• rkonings
Ik ben blij dat ik door mijn naamgenoot even op dat Solar Edge starttopic ben gewezen.
Ik had dat al doorgebladerd maar zonder een paar pointers is het lastig daar iets van te maken.

Ik ga nog even verder lezen
Ik sta open voor goede suggesties.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
@Copitano heeft ook panelen op een rond dak liggen. Met Enphase, daar is in de basis niks mis mee… maar met een 445W paneel moet je gewoon de duurdere iq8ac hebben, 360W.

Hij heeft er wel foto’s van op het forum ergens.

Gewoon plat op het dak, en dan zonder tussenruimte. Levert meer op dan iets steiler leggen met tussenruimte.

Met SE kan het ook, zolang het alleen het ronde dak is.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 27-03-2024 10:26 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• rkonings
Iemand nog een reactie op de Enphase offerte?

Na een gesprekje met de buurman, die heeft alle zonnepanelen liggen, onder een hoek en niet plat op het dak, blijkt dat vastschroeven in de balken, niet gaat, want deze liggen er niet.
Het is een soort hard isloatieschuim, dus daar valt niks op vast te zetten.

• rkonings
Ik zit nog even te denken, als ik op het dak aan de achterkant, Enphase zou leggen, zouden deze het optimaal doen in de zomerperiode.
Deze zouden dan direct de airco's kunnen voorzien van stroom.
Alles wat ze de rest van het jaar doen, ook eventueel qua verwarming dmv de airco's is misschien toch wel meegenomen?

• rkonings
Nieuwe offerte ontvangen:

Aantal Omschrijving Prijs
14 AIKO 440 Wp Full Black N-type ABC glas/glas (228 Wp per vierkante meter)
14 Enphase IQ8PLUS
4 Q-Term (3 fase)
14 Q-Cable 1.7m (3 fase)
4 Epcos Ferrietring
1 Q-Relay (3 fase)
1 FlatfixFusion montagesysteem
1 Enphase IQ Gateway Standard
1 Installatiekosten (incl solarkabel, ymvk kabel, aardlekautomaat, werkschakelaar, klein materiaal etc.)
1 Installatie volgens NEN1010 en NEN3140 (incl. VCA)
1 InstallQ erkenning Zonnestroom Collectief
1 Offerteprijs inclusief steiger/ ladderlift indien nodig *Gratis*
1 HomeWizard P1 meter
Prijs: 7011
Prijs per WattPiek:1,13

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Als er geen balken zijn, wat is dan de draagkracht van het dak. Kun je er wel op staan zonder schade aan de constructie aan te richten?

• rkonings
Jazeker, geen probleem maar de balken zitten dus onder de isolaten platen.
Er valt niks in vast te schroeven dus.

Bij de buurman ligt ook alles met ballast.

[ Voor 17% gewijzigd door rkonings op 08-04-2024 19:05 ]

Pagina: 1