Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 09:41
Hey tweakers,

Momenteel zit ik in een overgang van werkgevers. De intentie was dat ik 1 mei kon beginnen en dus deze maand mijn contract zou gaan tekenen en ontslag nemen bij mijn huidige werkgever. Deze is overigens ook al ingelicht van de ontwikkelingen. Nu zijn we richting eind van de maand en hoor ik van mijn toekomstige manager dat het opmaken van de overeenkomst hoogstwaarschijnlijk april in gaat lopen. Nu vragen ze aan mij of ik akkoord ga met een bevestiging via de e-mail dat het contract mijn kant op gaat komen.

Zijn dit soort voorstellen gebruikelijk? Heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt en ik loop eigenlijk liever geen risico. De vertraging heeft waarschijnlijk te maken door de traag verlopende processen bij deze grote organisatie. Het risico dat de overeenkomst afketst is nihil gezien de type organisatie en de behoefte aan mankracht die er speelt, maar toch voelt het niet helemaal ideaal.

Hoe denken jullie hierover?

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ze schieten maar een beetje op met opstellen van dat contract. Geen contract is geen opzegging.

Contract opstellen is ook geen rocket science. Standaard template waar ze alleen je naam hoeven in te vullen. Als ze echt willen heb je die over een uur al.

Het feit dat ze dit niet kunnen geeft aan dat er meer speelt. Interne goedkeuringen of ander geneuzel waar altijd iets van risico aan zit.

Ik zou gewoon teruggaan met dat je liever alles goed en netjes regelt en dat als het nu te kort dag is het beter is een maand door te schuiven. Geeft iedereen de ruimte om het goed te doen. En als ze wel haast hebben komen ze wel terug met dat ze het toch in orde gaan maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Sethro op 26-03-2024 15:17 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-10 12:11
Inderdaad, eerst nieuw contract ondertekenen, voordat je de oude baan opzegt.

Als het te lang duurt, dan schuift alles gewoon met een maand op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Misschien moet een of andere manager nog z'n zegen geven en loopt het wat vertraging op. Netjes is het niet in ieder geval.

Maar waarom niet dan een maandje opschuiven? Dus je nieuwe contract een maand later in laten gaan en pas eind april bij je huidige werkgever opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:14
Ik zou het er wel op durven gokken eigenlijk. Zo'n email is ook wat waard, zeker als de arbeidsvoorwaarden daar helemaal in staan. Ik heb dat bij mijn huidige baan ook gedaan. Die email was zo concreet dat ik het wel aandurfde (mijn nieuwe werkgever was overigens ook geen koekebakker, dus vertrouwens speelde ook een rol).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
MrAngry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:12:
Ik zou het er wel op durven gokken eigenlijk. Zo'n email is ook wat waard, zeker als de arbeidsvoorwaarden daar helemaal in staan. Ik heb dat bij mijn huidige baan ook gedaan. Die email was zo concreet dat ik het wel aandurfde (mijn nieuwe werkgever was overigens ook geen koekebakker, dus vertrouwens speelde ook een rol).
Ligt natuurlijk een beetje aan hoe het gaat.

Als het niet doorgaat, om wat voor reden dan ook, heb je geen poot om op te staan. En je recht op een uitkering heb je ook verspeeld.

Dus dan zit je zomaar een paar maanden zonder inkomsten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 26-03-2024 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
indien grote werkgever en CAO: laat de bevestigingsmail van een gemandateerde (leidinggevende, p&o) de overeengekomen arbeidsvoorwaarden in hoofdlijn benoemen (jaar/vast, salarisschaal en periodiek, uren/week) en je loopt weinig tot geen risico.

netjes is het niet, maar t gaat zoals het gaat.

-men zal het terecht niet met mee eens zijn, maar als de wederzijdse intentie er is en het is alleen papierschuiven dan gaat t vast goed (voorbehoud van covid, wereldeconomie, herstructureringen, wisseling van de wacht intern, bezuinigingen, jaarplannen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:58
wibblemoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:11:
Misschien moet een of andere manager nog z'n zegen geven en loopt het wat vertraging op. Netjes is het niet in ieder geval.
En die kan dus altijd nog nee zeggen. En iemand zonder mandaad kan wel zeggen dat alles goed komt maar daar heb je weinig aan als het alsnog mis gaat.

Tuurlijk kun je opzeggen als je dat wil maar je loopt een risico om werkloos zonder WW achter te blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Ligt natuurlijk een beetje aan hoe het gaat. Feit is dat als het niet doorgaat, om wat voor reden dan ook, je geen poot hebt om op te staan. En dat je recht op een uitkering ook hebt verspeeld. Dan zit je zomaar een paar maanden zonder inkomsten.
Volgens mij klopt dit niet. Een arbeidsovereenkomst is vormvrij, dus in een concrete email kan dat prima. Als ze dan van je afwillen kunnen ze in de proeftijd opzeggen, maar ik zie niet gelijk in hoe dat ten koste gaat van een uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
MrAngry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Een arbeidsovereenkomst is vormvrij, dus in een concrete email kan dat prima. Als ze dan van je afwillen kunnen ze in de proeftijd opzeggen, maar ik zie niet gelijk in hoe dat ten koste gaat van een uitkering.
Moet de email wel met het juiste mandaad komen. Want ik kan ook wel iedereen een contract aanbieden namens mijn werkgever maar daar is die dan niet aan gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
MrAngry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Een arbeidsovereenkomst is vormvrij, dus in een concrete email kan dat prima. Als ze dan van je af willen kunnen ze in de proeftijd opzeggen, maar ik zie niet gelijk in hoe dat ten koste gaat van een uitkering.
Eens dat een contract prima afgesloten kan worden via de e-mail.

Maar een email met daarin de boodschap dat een contract eraan zit te komen is nog geen arbeidsovereenkomst. De proeftijd is dus niet gestart, heb je uit eigen beweging je oude contract opgezegd en dus geen recht op ww.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 26-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-10 22:26
Ik zou niet akkoord gaan met "waarschijnlijk", het klinkt alsof je aan het lijntje gehouden wordt. Ook zou ik persoonlijk pas bij mijn oude werkgever aangeven dat ik een nieuwe baan heb nadat ik een handtekening heb gezet. Het opstellen van een contract is 5 minuten werk, dus het kan in een middag geregeld zijn, als de manager er werk van maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Dank voor alle reacties allemaal. Was net teruggebeld en ze kunnen het deze maand niet voor elkaar krijgen en noemen statistische overwegingen juridisch larie (wel iets tactvoller uiteraard).

De redenen waarom het contract niet op tijd klaar zal zijn heeft de maken met bureaucratische achtergrond van de organisatie en het feit dat er nog handtekeningen op directie niveau gezet moeten worden. Zulke processen doorduwen doe je in zo'n organisatie niet zomaar.

Ze willen heel graag dat ik 1 mei begin i.v.m. overdracht van een externe die tot 1 juni in dienst is en zitten er niet zo op te wachten om nu een nieuw datum op het contract te zetten (en wellicht die externe te verlengen). Het gaat hier om een overheidsorganisatie waar HR-beleid al ruim van te voren bepaald en ze staan in het team te springen om mijn bijdrage dus de kans dat het feest niet doorgaat is vrij klein.

Vraag me tof af hoe het juridisch zit. Heb net contact met rechtsbijstand gehad en zonder een jurist te hebben gehoord zeggen zij dat ik in ieder geval mijn rechten om terug te komen op ontslagbesluit richting mijn huidige werkgever grotendeels opoffer en dat alleen in bijzondere gevallen dit mogelijk is.

i7 8700K + Mugen 5 @ 4,6GHz // 16GB @ DDR4-3730 CL17 // AsRock Z370 Extreme 4 // GTX1060

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Eens dat een contract prima afgesloten kan worden via de e-mail.

Maar een email met daarin de boodschap dat een contract eraan zit te komen is nog geen arbeidsovereenkomst.
Dat beweert toch ook niemand? Ik zeg een concrete email, bijvoorbeeld:

Van harte gefeliciteerd [naam].
Ik kan hierbij bevestigen dat je ben aangenomen voor [functie] met schaal x en trede y, cao z
Voor 36 uur per week, het is mogelijk om 2 dagen thuis te werken en 4*9 mag ook.
We zullen een proeftijd van 1 maan overeen komen en conform beleid is het eerste contract voor een jaar, maar ik heb het volste vertrouwen dat we dit zullen omzetten naar een onbeperkte tijd zodra het beleid dat toelaat.
We mikken op een startdatum van x

Vanwege papierschuiverij is de kans groot dat het contract niet voor de 1e van de maand komt, maar met deze email kan je vol vertrouwen je baan opzeggen en starten op x.

Dat is een concrete email.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Je neemt al je onderhandelingsmogelijkheden weg. Prima dat ze er zo bureaucratisch in zitten, maar dan verlengen ze die externe maar met een maand. Mijn advies is echt voet bij stuk houden en zeggen dat als er deze maand niet getekend wordt, je dus een maand later begint. Wellicht kun je met vrije dagen nog iets vervroegen (als je dat wilt).

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je zelf je ontslag in dienst, geldt daar géén bedenktermijn voor. Zodra de brief bij je werkgever binnen is, is je ontslag definitief.

Ik zou het risico niet nemen.

Wat je wel nog zou kunnen aanbieden aan je nieuwe werkgever, is het inwerken te doen in eventueel je vrije uren, maar dat is voor hen een groot risico, want je proeftijd begint op dat moment op het moment dat je het kantoor binnen loopt en werk overgedragen krijgt. (Plus dat ik het terecht zou vinden dat je dan ook voor die uren betaald krijgt.) Zelfs een meeloopdag geld als begin proeftijd.

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 26-03-2024 15:27 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
MrAngry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Ik kan hierbij bevestigen dat je ben aangenomen voor [functie] met schaal x en trede y, cao z
Voor 36 uur per week, het is mogelijk om 2 dagen thuis te werken en 4*9 mag ook.
We zullen een proeftijd van 1 maan overeen komen en conform beleid is het eerste contract voor een jaar, maar ik heb het volste vertrouwen dat we dit zullen omzetten naar een onbeperkte tijd zodra het beleid dat toelaat.

Vanwege papierschuiverij is de kans groot dat het contract niet voor de 1e van de maand komt, maar met deze email kan je vol vertrouwen je baan opzeggen en starten op x.

Dat is niet wat TS is aangeboden.
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:08:
Nu vragen ze aan mij of ik akkoord ga met een bevestiging via de e-mail dat het contract mijn kant op gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 19:55

SambalBij

We're all MAD here

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:23:
Ze willen heel graag dat ik 1 mei begin i.v.m. overdracht van een externe die tot 1 juni in dienst is en zitten er niet zo op te wachten om nu een nieuw datum op het contract te zetten
Nou, dan zullen ze tóch even de bureaucratie aan de kant moeten schuiven, en zal de directeur tóch even een gaatje moeten zien te vinden?
En als dat niet gaat dan willen ze het blijkbaar toch niet graag genoeg... :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Hierbij de schriftelijke bevestiging dat jij op 1 mei 2024 wordt aangenomen als <functie> bij de afdeling <afdeling> van de directie <business unit> van <werkgevernaam>. We gaan in eerste instantie een jaarcontract aan tot 30 april 2025. De intentie is bij goed functioneren dat dit contract wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd.
Hiermee vragen ze of dit voldoende voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
SambalBij schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Nou, dan zullen ze tóch even de bureaucratie aan de kant moeten schuiven, en zal de directeur tóch even een gaatje moeten zien te vinden?
En als dat niet gaat dan willen ze het blijkbaar toch niet graag genoeg... :)
Digitaal ondertekenen kost een goede 30 sec aan werk. Als deze directeur het al zelf gaat doen en zijn management assistent hiervoor niet gemandateerd heeft.

Dat kan het probleem echt niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 26-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

MrAngry schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:25:
[...]

En die concrete mail, heeft waarschijnlijk nul juridische waarde.

Het is geen arbeidscontract. Dus stel dát ze zich bedenken (anders dan wanneer er een arbeidscontract is waar ze in of voor je proeftijd vanaf willen zien), sta je volledig met lege handen. Geen baan, geen WW.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Je zegt het zelf. De kans is vrij klein. Maar niet 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 19:55

SambalBij

We're all MAD here

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:28:
[...]

Zou ik persoonlijk niet voldoende vinden.
Je weet nog helemaal niet wat ze exact allemaal in het contract gaan zetten, en dan hebben zij ineens wel een hele goede onderhandelingspositie t.o.v. omdat je anders ineens in de bijstand zit (Verwijtbaar werkeloos, want zelf je oude baan opgezegd zonder een nieuwe baan te hebben) dus tekenen doe je toch wel...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-10 22:26
Wanneer ontstaat een overeeenkomst?

Artikel 6:217 Burgerlijk Wetboek (BW) bepaalt dat een overeenkomst ontstaat door aanbod en aanvaarding. Voor het aanbod en de aanvaarding daarvan gelden geen vormvereisten. Het maakt dus niet uit of die mondeling of schriftelijk, via de telefoon, per brief of per e-mail, plaatsvinden. En zelfs door iets niet te doen kan een overeenkomst ontstaan. Het is allemaal een kwestie van uitleg of wel of niet een overeenkomst bestaat. Daarbij gaat het om wat partijen hebben verklaard en wat zij uit elkaars verklaringen en gedragingen redelijkerwijs mochten afleiden. Zolang een aanbod niet is aanvaard, kan het op grond van artikel 6:219 BW worden ingetrokken.

Wanneer is sprake van een arbeidsovereenkomst?

Op grond van artikel 7:610 BW is een arbeidsovereenkomst een overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.
Een e-mail met de belangrijke arbeidsvoorwaarden en startdatum lijken me dus voldoende om hun te houden aan hun afspraak, desnoods bij de kantonrechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
SambalBij schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Zou ik persoonlijk niet voldoende vinden.
Je weet nog helemaal niet wat ze exact allemaal in het contract gaan zetten, en dan hebben zij ineens wel een hele goede onderhandelingspositie t.o.v. omdat je anders ineens in de bijstand zit (Verwijtbaar werkeloos, want zelf je oude baan opgezegd zonder een nieuwe baan te hebben) dus tekenen doe je toch wel...
Heb de volledige pakket aan voorwaarden die ze me hebben aangeboden voor deze overeenkomst al in een andere mailchain staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:28:
[...]

als je hierop zou reageren met 'akkoord' heb je toch(?) een bindende overeenkomst, de voorwaardes zijn benoemd en je hebt je akkoord gegeven.
-bevestiging van ontvangen en expliciet akkoord is dus wel even nodig-

[ Voor 10% gewijzigd door dyrc op 26-03-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10 19:14
Check bij je rechtsbijstand nog ff of je recht hebt op WW als ze je naaien, dan zou ik het gewoon doen.
Als je een getekend contract hebt kunnen ze je na een dag ook zo laten gaan in je proeftijd dus het enige mogelijke nadeel is je recht op WW lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
dyrc schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:33:
[...]

als je hierop zou reageren met 'akkoord' heb je toch(?) een bindende overeenkomst, de voorwaardes zijn benoemd en je hebt je akkoord gegeven.
-bevestiging van ontvangen en expliciet akkoord is dus wel even nodig-
je kan er niet van uit gaan dat de gemiddelde HR medewerker ook tekenbevoegd is.

Dat is hele probleem waarom contract er nog niet is. Die directeur is dat wel en moet nog een krabbel zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 26-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het risico is dat het contract straks anders is dan afgesproken. Mijn vrouw heeft dat gehad, ze is toch maar gaan werken (want vorige baan opgezegd), maar toen het contract kwam was het een vervangingscontract terwijl ze vast contract had afgesproken (dat was ook de reden van de overstap van de baan). Het is wel goedgekomen daarna trouwens, maar daar heeft ze wel wat moeite voor moeten doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Marzman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:38:
Het risico is dat het contract straks anders is dan afgesproken. Mijn vrouw heeft dat gehad, ze is toch maar gaan werken (want vorige baan opgezegd), maar toen het contract kwam was het een vervangingscontract terwijl ze vast contract had afgesproken (dat was ook de reden van de overstap van de baan). Het is wel goedgekomen daarna trouwens, maar daar heeft ze wel wat moeite voor moeten doen.
Nieuwe werkgever X = niet de belastingdienst, maar wel een grote overheidsinstantie waar ik weinig risico voor dit soort acties verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 19:21

Dido

heforshe

Lelletje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:11:
Precies. Als het een organisatie is die zich kan veroorloven zo traag te zijn met een contract, dan kunnen ze zich ook veroorloven een maandje extra op je te wachten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:23:
Dank voor alle reacties allemaal. Was net teruggebeld en ze kunnen het deze maand niet voor elkaar krijgen en noemen statistische overwegingen juridisch larie (wel iets tactvoller uiteraard).

De redenen waarom het contract niet op tijd klaar zal zijn heeft de maken met bureaucratische achtergrond van de organisatie en het feit dat er nog handtekeningen op directie niveau gezet moeten worden. Zulke processen doorduwen doe je in zo'n organisatie niet zomaar.

Ze willen heel graag dat ik 1 mei begin i.v.m. overdracht van een externe die tot 1 juni in dienst is en zitten er niet zo op te wachten om nu een nieuw datum op het contract te zetten (en wellicht die externe te verlengen). Het gaat hier om een overheidsorganisatie waar HR-beleid al ruim van te voren bepaald en ze staan in het team te springen om mijn bijdrage dus de kans dat het feest niet doorgaat is vrij klein.
Dat het niet kan is natuurlijk gewoon onzin.
Als het dringend genoeg was, dan zorgden ze wel dat het op tijd voor elkaar was.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Nieuwe werkgever X = niet de belastingdienst, maar wel een grote overheidsinstantie waar ik weinig risico voor dit soort acties verwacht.
No offence, maar je hebt een roze bril op. Je weet alleen dat je een contract krijgt, niet wat daarin staat. En als de inhoud -om wat voor reden dan ook- je niet bevalt, heb je een hele zwakke positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Pejdref schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:35:
Check bij je rechtsbijstand nog ff of je recht hebt op WW als ze je naaien, dan zou ik het gewoon doen.
Als je een getekend contract hebt kunnen ze je na een dag ook zo laten gaan in je proeftijd dus het enige mogelijke nadeel is je recht op WW lijkt me.
Dat heeft TS niet, want hij gaat het oude contract zelf opgezeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Krisp schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:43:
[...]

No offence, maar je hebt een roze bril op. Je weet alleen dat je een contract krijgt, niet wat daarin staat. En als de inhoud -om wat voor reden dan ook- je niet bevalt, heb je een hele zwakke positie.
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Heb de volledige pakket aan voorwaarden die ze me hebben aangeboden voor deze overeenkomst al in een andere mailchain staan.
Zoals hier genoemd is dit ook vastgelegd en toegezegd voor mij aangaande mijn arbeidsovereenkomst.

Ik dus nu via de mail bevestiging en toezeggen van:
  • Het complete pakket aan arbeidsvoorwaarden
  • Schriftelijke bevestiging van dienstverband met alle relevante variabelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
alwind schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:16:
[...]

En die kan dus altijd nog nee zeggen. En iemand zonder mandaad kan wel zeggen dat alles goed komt maar daar heb je weinig aan als het alsnog mis gaat.

Tuurlijk kun je opzeggen als je dat wil maar je loopt een risico om werkloos zonder WW achter te blijven.
Als je de laatste 2 regels van mijn post ook had gelezen, dan had je gezien dat ik nergens voorstel om hierin mee te gaan maar juist de ingangsdatum een maand op te schuiven. En het is mandaat.

edit: het is wel bijzonder dat er nog een directeur of manager een handtekening goedkeuring moet geven maar tegelijkertijd er wel een bindende email uit kan?

[ Voor 12% gewijzigd door wibblemoo op 26-03-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
wibblemoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Als je de laatste 2 regels van mijn post ook had gelezen, dan had je gezien dat ik nergens voorstel om hierin mee te gaan maar juist de ingangsdatum een maand op te schuiven. En het is mandaat.

edit: het is wel bijzonder dat er nog een directeur of manager een handtekening goedkeuring moet geven maar tegelijkertijd er wel een bindende email uit kan?
Die mail is niet bindend want deze medewerker is niet bevoegd. Dat is het hele eieren eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Die mail is niet bindend want deze medewerker is niet bevoegd. Dat is het hele eieren eten.
Vertegenwoordigt die medewerker op dat moment niet de organisatie? Gaat om een HR-partner van de desbetreffende divisie.
wibblemoo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Klinkt alsof ze het risico naar zich toe trekken binnen de organisatie.

[ Voor 45% gewijzigd door Chrono Trigger op 26-03-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Vertegenwoordigt die medewerker op dat moment niet de organisatie? Gaat om een HR-partner van de desbetreffende divisie.
Het is een grijs gebied maar zekerheid heb je alleen als je de tekenbevoegdheid / volmacht controleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:48
Je huidige werkgever is al op de hoogte. Is deze niet gewoon bereid om 30 april de laatste werkdag te laten zijn als je pas in april je ontslag indient? Uiteindelijk is er altijd een minimale opzegtermijn van x tijd, maar deze kan vaak in overleg ook gewoon verkort worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Dat is ook mijn punt. Als een bevoegd persoon een mail kan sturen, dan kan die net goed ook de AO ondertekenen. Maar blijkbaar hangt de AO nog op een 'interne goedkeuring' binnen de organisatie, dus dat spreekt elkaar tegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:24

The Zep Man

🏴‍☠️

President schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:07:
Je huidige werkgever is al op de hoogte. Is deze niet gewoon bereid om 31 april de laatste werkdag te laten zijn als je pas in april je ontslag indient?
31 april als laatste werkdag zal lastig gaan.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het is een kwestie van risicomanagement. In z'n algemeenheid is risicomanagement een combinatie van inschatten van het risico, dat bestaat uit kans en gevolg in combinatie met jouw risicobereidheid.

Je ziet in dit topic dat veel mensen, de kans op mislukking verschillend inschatten, maar de gevolgen vrij consistent hoog inschatten (mogelijk geen WW, geen inkomen) en een beperkte risicobereidheid hebben.

TS schat de kans op problemen laag in (lijkt me terecht), en moet zelf oordelen over de gevolgen. Kom je in de problemen zonder inkomen? Hoe groot schat je de kans in dat je ander werk vindt binnen een voor jou acceptabele termijn? Is er een heel gezin van je inkomen afhankelijk? En wat is je risicobereidheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Sethro schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Het is een grijs gebied maar zekerheid heb je alleen als je de tekenbevoegdheid / volmacht controleert.
De case is net langs een jurist geweest en die stelt dat ze zich bij het afketsen altijd beroep mogen doen daarop. Eventueel kan ik dan nog schade proberen te verhalen met de sterke bewijsstukken die ik heb, maar dat zou het begin van een proces worden.

Het is dus momenteel een kwestie van risico inschatting en aanvaarding aan mijn kant aangezien ze geen verdere flexibiliteit kunnen bieden. Wil ook niet het risico lopen dat ik de rol laat lopen aangezien ik 90% (!) vooruit ga op mijn package. Zou dit elders ook zeker kunnen krijgen, maar met deze organisatie heb ik al binding uit het verleden en zou het zonde vinden van alle moeite die we er tot nu toe in hebben gestopt. De matchmaking was fantastisch dus ik heb wel vertrouwen in de uitgesproken intenties, maar erg blij word ik er niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 15:39

Dynazap

Go Hard Or Go Home

''geen oude schoenen wegwerpen, voordat men nieuwe heeft" gaat hier wel op.

Nee, ik zou je huidige baan niet opzeggen voor het nieuwe contract daadwerkelijk getekend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:36

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn verschillende vergelijkbare topics geweest. Het komt vaker voor dat door de papier bureaucratie binnen de organisatie een daadwerkelijk contract vertraging kan oplopen. Ik heb dit ook meegemaakt en na een letter of intent vergelijkbaar kwa inhoud als je meldt in Chrono Trigger in "Ontslag nemen bij schriftelijke toezegging dat contract komt" de stap genomen om mijn ontslag bij de huidige werkgever eerder in te dienen dan dat je een getekend nieuw contract voor je hebt liggen.

Je kan zelf de intentie en de verstandhoudingen met de nieuwe werkgever op waarde schatten, en op basis daarvan een keuze maken. Je kan altijd in de overeengekomen proeftijd buiten de deur worden gezet, of een tijdelijk contact zonder proeftijd doorworstelen zonder verlenging. De echte harde waarde van een getekend contract is kleiner dan waar de meeste het op schatten (als een werkgever de randjes op gaat zoeken dan is veel mogelijk).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
eamelink schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:11:
Het is een kwestie van risicomanagement. In z'n algemeenheid is risicomanagement een combinatie van inschatten van het risico, dat bestaat uit kans en gevolg in combinatie met jouw risicobereidheid.

Je ziet in dit topic dat veel mensen, de kans op mislukking verschillend inschatten, maar de gevolgen vrij consistent hoog inschatten (mogelijk geen WW, geen inkomen) en een beperkte risicobereidheid hebben.

TS schat de kans op problemen laag in (lijkt me terecht), en moet zelf oordelen over de gevolgen. Kom je in de problemen zonder inkomen? Hoe groot schat je de kans in dat je ander werk vindt binnen een voor jou acceptabele termijn? Is er een heel gezin van je inkomen afhankelijk? En wat is je risicobereidheid?
Dat valt wel mee. TS geeft in de startpost aan ik loop eigenlijk liever geen risico. Dan snap ik heel goed dat iedereen antwoord dat er wel een risico is en welke dat dan is.

Als TS had gevraagd is de kans groot dat dit mis gaat was de discussie vast anders geweest. Want nee die kans is niet heel groot maar wel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-10 12:17
Hey tweakers,

Momenteel zit ik in een overgang van werkgevers. De intentie was dat ik 1 mei kon beginnen en dus deze maand mijn contract zou gaan tekenen en ontslag nemen bij mijn huidige werkgever. Deze is overigens ook al ingelicht van de ontwikkelingen. Nu zijn we richting eind van de maand en hoor ik van mijn toekomstige manager dat het opmaken van de overeenkomst hoogstwaarschijnlijk april in gaat lopen. Nu vragen ze aan mij of ik akkoord ga met een bevestiging via de e-mail dat het contract mijn kant op gaat komen.

Zijn dit soort voorstellen gebruikelijk? Heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt en ik loop eigenlijk liever geen risico. De vertraging heeft waarschijnlijk te maken door de traag verlopende processen bij deze grote organisatie. Het risico dat de overeenkomst afketst is nihil gezien de type organisatie en de behoefte aan mankracht die er speelt, maar toch voelt het niet helemaal ideaal.

Ooit heb ik dit tafereel ook gehad. Ik moest nog een WCF examen even halen, dacht dat doe ik wel, maar faalde hopeloos. Puntje bij paaltje deze jongen had baan opgezegd.

Ik had ze achterf moeten houden aan de maand opzegtermijn maar voelde mij zelf schuldig dat ik gefaald had en dat ik daar niet op kon beroepen, maar viel dus tussen wal en schip.

Dus nu, zeker met freelance, als er niks getekend is, zeg ik niks op.

Waarom moet dat contract zo lang duren? Ben je de eerste die ze in dienst nemen?

Als ze je zo graag per 1 mei willen hebben, moeten ze dat contract voor die tijd fixen zodat jij je kan conformeren aan opzegtermijn. Als ze dat niet willen, want dat is het echt wel, dan wordt het een maandje later. Ook goed toch? Wat je als compromis kan geven, je neemt een dag vrij of twee, en krijgt dan overdracht van die gast. Tvt, maar alleen met getekend contract.

[ Voor 10% gewijzigd door mannowlahn op 26-03-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-10 12:17
The Zep Man schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:10:
[...]

31 april als laatste werkdag zal lastig gaan.
schrikkeljaar he, dan heeft april extra dag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Het is een logge organisatie. Niks te nadele van mijn team en afdeling die hier ook enigszins in werd gedupeerd, maar voor de context:
  • Moest bellen na de assessment wanneer het tweede gesprek kwam. Verontschuldigde recruitment zich dat ze waren vergeten de afspraak in te schieten en of ik vandaag nog kon.
  • Moest ook achter arbeidsvoorwaardengesprek aangaan die op zich liet wachten en had toen binnen 24 uur de afspraak.
  • Nu na een week radiostilte blijkt het contract nog niet klaar. Sterker nog, ze hadden van mij nodig voor wat voor mobiliteitsvorm ik koos
Denk dat er mogelijk sprake is van nalatigheid gecombineerd met bureaucratie, maar kwade opzet haal ik er niet uit. De intentie tot samenwerking is nog steeds sterk aanwezig bij beide partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:35

Secsytime

Automagisch

Gooi nooit oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:53
Hoeveel vakantiedagen heb je op je oude werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Hey tweakers,

Geen contract van de nieuwe werkgever = nog niet opzeggen bij de oude. Als ze graag willen dat je 1 mei begint, geven ze het maar prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 19:21
Zou uit principe eerst een contract willen tekenen.

Dan schieten ze maar op, en anders wachten ze een maandje.

Zal niet de eerste keer zijn dat er mondeling X bedrag is afgesproken en toch X bedrag - Y aangeboden wordt.
Of dat er ineens een vacaturestop van kracht is per half april.
Een overname of wat dan ook.

En ze gaan je echt niet weigeren, ze hebben al uitgesproken dat ze je willen. Weer die hele molen in is het laatste. Dan gaat het nog langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je via mail vraagt: ‘doen jullie mij hiermee een bindend voorste voor de functie van x in salarisschaal y trede z?’ En je krijgt daar een ja op, dan kun je relatief veilig je baan opzeggen en aan de slag bij deze nieuwe club. Als ze zich daar niet aan willen committeren dan weet je ook meteen waar je aan toe bent.

Je jurist heeft gelijk, je kunt ze houden aan een dergelijk voorstel. Ook als ze de keutel intrekken kun je een schadevergoeding vorderen en ondertussen op zoek naar nieuw werkt. Als dat in de it is en je hebt wat ervaring dan moet dat toch lukken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52
Lelletje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:11:
Inderdaad, eerst nieuw contract ondertekenen, voordat je de oude baan opzegt.

Dit.

Er kunnen allerlei legitieme redenen zijn dat het even wat langer duurt.

Maar dat is niet jouw probleem.

Ze weten hoe lang jouw opzegtermijn is (en anders vertel je ze dat), en je gaat natuurlijk pas opzeggen als je een nieuwe contract getekend hebt.

Dus als dat pas later kan, laat je ze weten de begindatum dan maar een maand mee te schuiven.

Vanaf tekenen moeten ze je namelijk formeel ontslaan als ze toch van je af willen. Zelfs als dat in of voor een evt. proeftijd is heb je dan iig recht op WW. Als je zelf hebt opgezegd en geen nieuw contract hebt liggen, is dat op zijn minst problematisch voor jou en ben je afhankelijk van meedenken bij het UWV - iets waar je liefst niet van afhankelijk wilt zijn.

Zelfs als de redenen dat het langer duurt in eerste instantie volkomen legitiem zijn. Er gebeuren soms rare dingen. De manager die je aanneemt is zelf vertrokken, ziek/ongeluk of ontslagen, er is ineens een hiring stop vanwege insert excuse of the month, noem het maar op. En dan sta jij met niks. Ik zou het niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:38:
Als je via mail vraagt: ‘doen jullie mij hiermee een bindend voorste voor de functie van x in salarisschaal y trede z?’ En je krijgt daar een ja op, dan kun je relatief veilig je baan opzeggen en aan de slag bij deze nieuwe club. Als ze zich daar niet aan willen committeren dan weet je ook meteen waar je aan toe bent.

Je jurist heeft gelijk, je kunt ze houden aan een dergelijk voorstel. Ook als ze de keutel intrekken kun je een schadevergoeding vorderen en ondertussen op zoek naar nieuw werkt. Als dat in de it is en je hebt wat ervaring dan moet dat toch lukken?
Zit inmiddels wel in de situatie dat ik recruiters eerder moet weren dan opzoeken dus daar zal het nooit aan liggen. Heb ze nu uiteindelijk toch een jawoord gegeven met de toezegging tot de indiensttreding met alle voorwaardes die besproken waren. Ga niet uit van een geschil of afketsing en een fusie of overname zal nooit gebeuren bij deze organisatie. Het is een beetje van het formaat en bestaanscategorie UWV/Belastingdienst dus vandaar dat ik een laag risico inschat.

Fijn is het overigens zeker niet en dit zal ik (na mijn proeftijd) ook wel als feedback meegeven.
99ruud99 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:14:
Hoeveel vakantiedagen heb je op je oude werk?
Toevallig 16 opgenomen in jan/feb zonder het idee dat ik al zo snel iets anders zou hebben gevonden :+ Nee dat potje is relatief klein helaas. Denk dat ik er 5 heb t/m april of 8 t/m mei.

[ Voor 12% gewijzigd door Chrono Trigger op 26-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Het is een beetje van het formaat en bestaanscategorie UWV/Belastingdienst dus vandaar dat ik een laag risico inschat.
Mijn eigen ervaring bij een dergelijke organisatie is dat ik wel een bindend voorstel ontving, maar nog geen definitief contract. Daar zat ook nul onderhandelruimte in qua verdere voorwaarden (want CAO), dus kon ik mijn vorige baan veilig opzeggen. De formaliteit van dat getekende contract kwam uiteindelijk wel goed.

Val je straks ook onder een CAO (Rijk?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Mijn eigen ervaring bij een dergelijke organisatie is dat ik wel een bindend voorstel ontving, maar nog geen definitief contract. Daar zat ook nul onderhandelruimte in qua verdere voorwaarden (want CAO), dus kon ik mijn vorige baan veilig opzeggen. De formaliteit van dat getekende contract kwam uiteindelijk wel goed.

Val je straks ook onder een CAO (Rijk?)
Yes dat klopt. Dus jouw inschatting is ook geen risico en dat gebrek aan flexibiliteit is gewoon een karaktereigenschap van de organisatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Yes dat klopt. Dus jouw inschatting is ook geen risico en dat gebrek aan flexibiliteit is gewoon een karaktereigenschap van de organisatie?
Klopt, als de vacature open staat hebben de nodige belangrijke mensen er al iets van gevonden en krijg je heus dat contract wel, als je arbeidsvoorwaardengesprek al is geweest en ze je een voorstel hebben gedaan. Althans, zo ging het bij mij en mijn collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Kurkentrekker schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Klopt, als de vacature open staat hebben de nodige belangrijke mensen er al iets van gevonden en krijg je heus dat contract wel, als je arbeidsvoorwaardengesprek al is geweest en ze je een voorstel hebben gedaan. Althans, zo ging het bij mij en mijn collega’s.
Zulke processen acht ik vrij risicoloos Het dus alleen jammer dat ik dit voorgeschoteld krijg. Weellicht opereren ze zo omdat mensen gewend zijn dat je weinig risico loopt bij soortgelijke scenario's bij deze organisatie met processen die 15 stappen van de voren uitgedacht zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-10 20:01

Nikeo

Jawelles

Ik zal eerlijk bekennen dat ik SMUL van dit soort topics.

Het juiste en beste antwoord is letterlijk in de eerste reactie al gegeven. TS zoekt echter een escape of zegen en de ene helft tweakers "helpt" TS met die onverstandige gedachte verder uit te diepen (met ongefundeerde aannames of anekdotes) en de andere helft tweakers probeert TS daar van af te praten.

Soms komt er dan een deel 2 van een topic waarin TS van de regen in de drup gekomen is. Ik hoop het in dit geval niet. Zij lossen het maar op en anders zeg je je baan niet op. Laat je hun probleem niet het jouwe maken. Dat inwerken komt ook heus goed. Je hebt tegenwoordig een sterke positie als werknemer. Niet te bang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:10:
[...]

Zulke processen acht ik vrij risicoloos Het dus alleen jammer dat ik dit voorgeschoteld krijg. Weellicht opereren ze zo omdat mensen gewend zijn dat je weinig risico loopt bij soortgelijke scenario's bij deze organisatie met processen die 15 stappen van de voren uitgedacht zijn.
Het is gewoon een risico. Zeker als ze alles zo ruim vooraf uitdenken, met een deadline zitten vanwege een overdracht EN staan te springen om je komst.

Maar contract op tijd..... Nee, dat dan weer niet. :) Ik snap het wel hoor, zeker bij overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Laatst online: 26-10 23:34

neh

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:27:
[...]

De case is net langs een jurist geweest en die stelt dat ze zich bij het afketsen altijd beroep mogen doen daarop. Eventueel kan ik dan nog schade proberen te verhalen met de sterke bewijsstukken die ik heb, maar dat zou het begin van een proces worden.
Heb je een proforma arbeidscontract gezien? Zo nee, is het ook niet een probleem dat je eigenlijk het contract blind, zonder het ooit gezien te hebben, aanvaardt? Als je ja zegt en er staat iets onverwachts in het contract, wat doe je dan? Sta je nog steeds zo sterk als het afketsen gebeurt op jouw initiatief?

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
neh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:46:
[...]

Heb je een proforma arbeidscontract gezien? Zo nee, is het ook niet een probleem dat je eigenlijk het contract blind, zonder het ooit gezien te hebben, aanvaardt? Als je ja zegt en er staat iets onverwachts in het contract, wat doe je dan? Sta je nog steeds zo sterk als het afketsen gebeurt op jouw initiatief?
Een arbeidscontract bij de Rijksoverheid is drie regels. Functie, schaal, trede, contracttermijn. CAO rijk is van toepassing. Handtekeningen en klaar.

Er zijn geen kleine lettertjes, die CAO bevat alles wat je moet weten. Dus je kunt, mits je een bindend voorstel hebt ontvangen waaruit blijkt dat ze je willen aannemen, veilig je baan opzeggen zonder dat er een officieel PDFje met ‘arbeidscontract’ erop in je mailbox staat. Dat voorstel is genoeg om ze aan te kunnen houden en genoeg om je recht op ww te houden als je je vorige baan opzegt en er iets mis loopt waardoor je niet aan de slag kunt. Niet zo bang zijn, zeker niet in deze markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-10 16:27
Ik denk dat we hier met zijn allen eens zijn om het (nog) niet te accepteren, maar ik weet voor 99% zeker dat TS het aanbod gaat accepteren. Ik denk dat dit topic op slot kan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:41:
[...]

Bij mijn vrouw ook (een gemeente).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrono Trigger
neh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 06:46:
[...]

Deze heb ik met een begeleidende brief dat ze dit officieel aanbieden aan mij. Nu zal de nieuwe werkgever zich kunnen beroepen op ontbrekende bevoegdheid mbt die schriftelijke bevestiging van indiensttreding, maar de combinatie van stukken die ik heb geven mij hier een uitgangspositie.

Niet dat ik sta te springen op een proces, maar deze situatie combineer ik met het feit dat mijn huidige werkgever iemand als ik waarschijnlijk niet binnen een maand vervangen heeft en graag wil dat ik blijf/terugkeer. Zo geven ze aan.

Ik maak de overstap omdat ik aardig wat extra ga verdienen. Mijn huidig management ziet hier nu ook het probleem van in en wilde daarin al vrij ver over de brug komen om me te laten blijven dus een terugkeer zou ook niet akelig zijn. Was verder een prima club om voor te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Laatst online: 26-10 23:34

neh

Dan klinkt het alsof je de risico's kent en een weloverwogen besluit hebt genomen!

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 27-10 09:35
Chrono Trigger schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:05:
[...]
.

Ik maak de overstap omdat ik aardig wat extra ga verdienen. Mijn huidig management ziet hier nu ook het probleem van in en wilde daarin al vrij ver over de brug komen om me te laten blijven dus een terugkeer zou ook niet akelig zijn. Was verder een prima club om voor te werken.
Als je weg moet gaan om te krijgen wat je verdient was het dus geen prima club. Je gaat bijna het dubbele verdienen, en nu je weg gaat is er in eens wel van alles mogelijk. Vol gas vooruit en niet meer terug kijken.

En gefeliciteerd met je nieuwe baan :)

[ Voor 3% gewijzigd door overhyped op 27-03-2024 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Dank!

Zonder in al te veel detail te treden, er heeft een managementwisseling plaatsgevonden die nog niet op de hoogte was van mijn onvrede wat betreft het salaris. Dat er nu van alles mogelijk is dat is te danken aan het nieuwe management en kwam eigenlijk te laat, maar er is dus geen dealbreak bij een eventuele terugkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-10 10:44
Hey tweakers,

Ja het is gebruikelijk dat werkgevers verwachten dat je op basis van een toezegging je contract opzegt. In de vorm van 'offer letters', 'term sheets' of emails waarin verwezen wordt naar een 'nog op te stellen' contract.

Het is echter ook gebruikelijk dat potentieel werknemer daarop reageert dat hij pas gaat opzeggen als er een getekend contract ligt.

Ju kunt allerlei bomen kunt optuigen over compensatie die de nieuwe werkgever moet vergoeden indien ze vervolgens tóch afzien van een contract, maar daar heb je simpelweg weinig aan: dat recht moet je nog maar eens zien te halen in de rechtbank en daar zitten heel veel haken en ogen aan. Daarenboven, dat dekt nooit alle schade.

Kortom: gewoon aangeven dat je pas kunt opzeggen als je het getekende contract hebt. En of ze even op willen schieten, want dan kun je nog deze maand - en voor Pasen - opzeggen :9

En anders: een term sheet waarin in bullets alle voorwaarden staan. Inclusief bevesting van clausules die er niet in komen (zoals concurrentie-/relatie-bedingen).

Maar feit blijft: men is intern dus nog niet akkoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 27-03-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 19:21
Ik zou juist bij dit soort organisaties wat sneller op mijn hoede zijn.

Vaak is het zo dat er ergens voor een jaar budget vrijgemaakt is. Er dan een vacature komt, met de gedachte dit plan uit te voeren. Komt er toch nog ergens een rapportje boven, of de politieke wind komt erin. Project toch maar on hold, en vacature wordt weer ingetrokken.

Maargoed, je hebt de keuze is gemaakt en nu is het spelen. In 80-90% van de gevallen zal het goed gaan, maar wanneer je pech hebt is het gelach wel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Mijn eerste vrees bij grote logge organisaties (ook overheid) zou ook zijn dat er toevallig op 1 april iemand boven in de organisatie de beslissing neemt dat er een algehele aanname stop is, of nieuwe regels waar iedereen zich opeens aan moet houden. Succes om het dan van onder naar boven door te proberen te drukken...

Vooral vervelend dat ze door intern heel traag zijn, dat risico effectief op jou schuiven. Goed, wellicht niets aan te doen - en heeft de afdeling waar je bij werkt hopelijk niet veel mee te maken, maar vervelend is het zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:29
Chrono Trigger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Wel grappig dat er drie pagina's aan reacties zijn met "doe het niet" en dat je dan specifiek deze uitlicht. Als je gezegd had dat je dat wilde horen en het toch ging doen hadden we het topic een stuk korter kunnen houden.

Maar succes met je nieuwe baan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrono Trigger
Compuchip87 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:23:
[...]

Wel grappig dat er drie pagina's aan reacties zijn met "doe het niet" en dat je dan specifiek deze uitlicht. Als je gezegd had dat je dat wilde horen en het toch ging doen hadden we het topic een stuk korter kunnen houden.

Maar succes met je nieuwe baan!
Dat is een aanname, misschien dat het overkwam als cherrypicking. Het was een telefoongesprek met een vriend die me over de streep trok. Heb op meerdere reacties gereageerd zoals je kan zien en had tijdens dit topic juist al een mailtje klaar staan dat ik een maandje wilde opschuiven. Bedankt in elk geval, heb er veel zin in.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrono Trigger op 27-03-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:11

Seraphin

Meep?

Voor TS zal het niet (meer) uitmaken (gefeliciteerd btw!), maar voor de overige lezers en/of algemene discussie mijn 2 centen:

Ik heb in het verleden hier ook mee te maken gehad. Wat ik toen heb geaccepteerd las "voldoende commitment om mijn huidige baan op te zeggen" ipv een arbeidscontract was een aanbiedingsbrief met daarin functie, contractduur, salaris en ondertekend door één van de directieleden.

Mijn redenatie was dat dan in ieder geval de meest kritieke punten vastgelegd zijn (zaken als vakantiedagen e.d. zullen niet "opeens" anders zijn in het daadwerkelijke contract), én dat het door een persoon was ondertekend waarvan je mag verwachten dat die bevoegd is voor het aangaan van dergelijke verplichtingen.

Voor dat laatste punt baseerde ik mij (ook) op dossiers die ik in het verleden wel eens heb gelezen waarin functionarissen veprlichtingen aangingen waartoe ze eigenlijk niet gemandateerd waren, maar waarin de rechter uitwees dat de wederpartij daar redelijkerwijs wél van uit mocht gaan, en dat het contract daarom stand hield. Dat is/was voor mij (en in het algemeen voor dit topic) uiteraard geen garantie, maar een belangrijke indicatie dat je geen onverantwoord risico neemt. Plus daarbij dat je toch wel een klein beetje van de goede bedoelingen van je toekomstige nieuwe werkgever uit mag gaan. Zeg ik als risk manager. :o

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Pagina: 1