QoS inschakelen of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:43
Een aantal praktijksituaties:
-onlangs was mijn 8-jarige dochter op Netflix wat aan het kijken in de woonkamer, tegelijkertijd was ik ook in de woonkamer op volle snelheid via Wifi op mijn laptop iets aan het downloaden. Vervolgens begon Netflix te haperen.
-op de NAS (die beneden staat) wordt op volle snelheid iets uit nieuwsgroepen gedownload, boven op zolder zit ik te internetten, de webpagina's laden slecht, niet of langzaam
-we zitten op een willekeurige avond op de bank iets via NLZiet te kijken, spontaan begint dit zo nu en dan te haperen. Ondertussen wordt er nergens actief gebruik gemaakt van het netwerk.

Iemand van backoffice IT op het werk zei dat ik dat kon oplossen met Qos.

Ik heb een beetje zitten studeren op m'n netwerk en alle componenten en ik denk dat ik iets in de switches moet gaan doen maar ik loop een beetje vast in de materie omdat ik er simpelweg niet zo heel veel verstand van heb.
Wat is wijsheid?
Ik kom 'port based' tegen en ingewikkelde termen als Ingress en Egress Rate Limit..
Moet ik dingen scheiden met VLAN's?
Ideale situatie zou worden dat mijn dochter Netflix kan kijken, ik op zolder kan browsen terwijl op de NAS wat wordt gedownload en mijn vrouw in alle rust vie Wifi een spelletje op haar telefoon kan spelen. Dus eigenlijk brokken verdelen.

Wat aanvullende info:
De Linksys Velop in de meterkast is parent, de overige nodes staan bedraad aangesloten voor wired backhaul, het spul staat in Bridge mode.
De Nvidia Shield wordt gebruikt om films en series te streamen via Emby op de NAS en voor alle streamingdiensten zoals Netflix, NLZiet, etc.
Ik heb een 200/200 glasvezel aansluiting.
Door het hele huis ligt cat5e en cat6.

Een afbeelding van mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCDGHmzL9JJsL7SgX8qg3Tl-Qz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nNUGGGhlSNxmweERnXGolsQg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Vuilnisauto op 26-03-2024 14:19 . Reden: Nóg Foutje in afbeelding ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24
Ik zou als snelste je nieuwsserver download programma limiteren om niet de volledige bandbreedte te nemen, eventueel aan de hand van tijden.

200/200 moet meer dan voldoende voor 4K netflix, NLZiet en gewoon Internetten/downloaden te zijn.Al kan 1 download natuurlijk ook je volledige bandbreedte opnemen voor een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Een router met smart queues / fq_codel / cake of hoe de marketing van de fabrikant het ook noemt lost jouw 3 cases op, de Experia Box kan dat niet.
Zo doe ik dat ook voor kleinschalige LAN parties met 12 man op een 2x 50/5 Mbit verbinding. Probleemloos game downloads, streaming, VoIP en gaming naast elkaar.
Behalve het instellen van de beschikbare up en down bandbreedte configureer je dit in 1x. Zonder VLANs, QoS tagging of port specifieke mappings en priorities.

[ Voor 20% gewijzigd door Kanarie op 26-03-2024 14:30 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.