Ongevraagde bewerking door Google Foto's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdveen1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste mede-forummers.
Ik maak een soort overzichtfoto's met een witte achtergrond met mijn telefoon (Samsung S24). Een beetje kleurechtheid vind ik wel belangrijk en ook de witte achtergrond moet wit zijn.
Op mijn oude telefoon (Samsung S10) ging dat best goed. Ik nam m'n foto's, deed wat nabewerking en dan was het resultaat prima.
Als ik nu foto's maak met m'n nieuwe telefoon gebeurt het volgende; ik neem een foto, ga naar Google Fotos, en zodra ik de foto open zie ik de foto voor mijn ogen een bewerking krijgen. Hij lijkt automatisch de belichting en de witbalans van de foto aan te passen. Daarmee wordt het heel lastig om te beoordelen of de foto oké genoeg is voor me.
Ook in de fotobewerking lijken er dingen heel anders ten opzichte van de situatie met m'n oude S20. De standaard bewerkingsstappen (shadows-highlights, saturatie, etc) in Photoshop hebben een heel ander effect dan voorheen.

Wat ik tot nu toe zelf heb kunnen vinden gaat voornamelijk over de AI op de S24, maar niets over dat er een instelling is om automatische correcties uit te zetten. En al helemaal niet over verschillen tussen de diverse telefoons en of die er uberhaupt wel zijn of dat het aan mij ligt...

Heeft iemand misschien een idee waar mijn ervaringen vandaan kunnen komen? Of dat iemand me op weg kan helpen in de richting van waar ik naar een antwoord kan zoeken?
Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Ja, Google Photo doet wat dingen voor jou en probeert je foto te verbeteren.
Gezien je dat NIET wil, zou ik Google Photo inruilen voor een "Cloud Drive" die simpelweg alleen je bestanden opslaat.
Op je dan Dropbox, Google Drive, MS OneDrive gebruikt of wat anders, zal niet zoveel uitmaken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdveen1
GarBaGe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:16:
Ja, Google Photo doet wat dingen voor jou en probeert je foto te verbeteren.
Gezien je dat NIET wil, zou ik Google Photo inruilen voor een "Cloud Drive" die simpelweg alleen je bestanden opslaat.
Op je dan Dropbox, Google Drive, MS OneDrive gebruikt of wat anders, zal niet zoveel uitmaken.
Dus je zegt dat het aan de app ligt. Dus dat zou betekenen dat als ik naar m'n oude telefoon terug ga, dat ik hetzelfde zal ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:47
Ik heb al een tijdje geen android meer, maar ik herinner me van "vroeger" dat je dit kon zien als je met HDR aan foto's nam. Als je de foto opende, zag je de HDR delen gecombineerd worden tot het resultaat. Misschien dat je oude toestel geen HDR foto's nam, maar je nieuwe standaard wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
svdveen1 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:24:
[...]

Dus je zegt dat het aan de app ligt. Dus dat zou betekenen dat als ik naar m'n oude telefoon terug ga, dat ik hetzelfde zal ervaren?
De app is alleen voor communicatie met de cloud.
Google Photo is een cloud service.
Ik verwacht dat alle telefoons met Google Photo, ongeacht welke versie van de app ze hebben, exacht hetzelfde gedrag vertonen.

Edit:
overigens, je titel zegt "onverwacht", maar ik denk dat in de voorwaarden van Google Photo staat dat ze je foto mogen gebruiken en manipuleren zoals ze dat zelf denken dat goed is.
Eigenlijk moet je dus zeggen: "verwachte bewerking door Google Photo"

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 26-03-2024 14:48 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdveen1
Ik heb net even alle camera app instellingen van beide telefoons vergeleken. Ik zag dat op m'n oude S20 de Samsung camera app versie 12 zit en op m'n nieuwe S24 versie 14. Op de oude S20 zit een HDR optie die in m'n instellingen aan staat en op de S24 zit die optie niet (en staat 'ie dus ook niet aan).
Juist met mijn soort foto's met witte achtergrond is HDR een pluspunt omdat de witte achtergrond er een stuk witter uitkomt en niet zo geel als op de S24. Daarmee wordt het dus ook weer mogelijk om na te bewerken en tot een acceptabel resultaat te komen.
De kleuren op de S24 ware trouwens wel ietsjes beter dan op de S20. Dus nu ga ik eens op zoek naar een camera app die ik op de S24 kan installeren die me een HDR functie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk kan je HDR via de Camera Assistant app van Samsung uit de Galaxy Store aanzetten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Volgens de informatie van Samsung zelf staat "Super HDR" standaard aan. En kan je dat zelfs via een aantal apps ook gebruiken zoals dus via Instagram en Snap.

Zou kunnen dat dit ook via Google Photos ook zo is, dus dat het instant verbeteren de output /resultaat is van die Super HDR gepushed vanuit de S24 zelf.

In mijn ervaring veranderd Google Photos niet spontaan je foto tenzij je dit aanzet (back up van een gecomprimeerde foto) of per foto aangeeft. In mijn versie tenminste, zou kunnen dat op de S24 een andere versie staat geoptimaliseerd voor die AI foefjes.
Pagina: 1