Energiegebruik beeldschermtechniek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Welke beeldschermtechniek (tn, ips, oled, ...) is (typisch) het zuinigste?

Ik wil een beeldscherm voeden via een powerbank zodat het mobiel is.
Er zijn veel betaalbare draagbare schermen maar informatie over het verbruik is er niet altijd.
Daarom wil ik mijn zoektocht beperken tot fundamenteel zuinige techniek.
Efficientie is belangrijker dan de hoogste beeldkwaliteit, dus HDR, 4k en hoge refreshrates zijn niet nodig.

Op grond van wat research kom ik zelf tot de volgende volgorde, zuinig tot onzuinig:

TN > VA > IPS > QLED > OLED

Klopt dat?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 09:59
Ik vraag mij sowieso af of het überhaupt wel mogelijk is een beeldscherm te voeden met een powerbank.
Of je moet een hele zware powerbank hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ligt nogal aan je content. Wil je een volledig zwart scherm met wat tekst erop dan is OLED ineens zuinig. Echter zou ik in zo'n use case voor e-paper gaan in plaats van LCD.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 26-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:32:
Welke beeldschermtechniek (tn, ips, oled, ...) is (typisch) het zuinigste?

Ik wil een beeldscherm voeden via een powerbank zodat het mobiel is.
Er zijn veel betaalbare draagbare schermen maar informatie over het verbruik is er niet altijd.
Daarom wil ik mijn zoektocht beperken tot fundamenteel zuinige techniek.
Efficientie is belangrijker dan de hoogste beeldkwaliteit, dus HDR, 4k en hoge refreshrates zijn niet nodig.

Op grond van wat research kom ik zelf tot de volgende volgorde, zuinig tot onzuinig:

TN > VA > IPS > QLED > OLED

Klopt dat?
Ligt aan type scherm. In theorie is OLED het zuinigste bij donkere content iig. Daarom bij telefoon en smartwatches ook populair, alleen e-paper en transreflectief is zuiniger.

Bij TVs zijn OLED TVs echter het minst zuinig. Waarom? Geen idee. Maar punt is, het hangt van je form factor af en wat er nou eenmaal beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moet je weergeven, waar moet het staan (is er bijv daglicht) en hoe groot moet het scherm zijn?

Voor laag stroomverbruik is e-ink bijvoorbeeld een veel betere optie dan active-martrix backlit LCD technieken. Dat is voor kleine displays ook prima betaalbaar - maar wordt dure grap bij grotere.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik gebruik vooral tekst, tabellen met data en af en toe wat plaatjes*.
Ik ben vooral geinteresseerd in de beeldtechniek, nog niet in een specfiek scherm.
E-ink had ik nog niet overwogen, daar zal ik ook eens naar kijken, beweging is niet echt belangrijk, dus wellicht is dat een goede optie.

Verdere wensen/eisen:
- bruikbaar in landscape en portrait stand (tn is dus minder ideaal)
- formaat 13"-17", zeg maar 1 A4tje
- touch screen
- verbruik < 10W

Ik wil niet te veel afleiden van de hoofdvraag (welke techniek is het zuinigste) dus daarom deze toelichting onderin:

Eigenlijk wil ik mijn eigen modulaire laptop/tablet bouwen uit kant-en-kllare onderdelen. Echt modulair, dus niks schroeven of solderen maar allemaal kant-en-klare onderdelen. De redenen laat ik even weg ivm de leesbaarheid, laten we het er op houden dat ik het doe om dat ik het leuk vind. Ik sta nu dus /niet/ open voor de suggestie om een kan-en-klare tablet of laptop te gebruiken, ik ben juist de alternatieven aan het verkennen.

Het directe doel is een Dungeon Master scherm voor het spel Pathfinder, ik wil dus vooral tekst en tabellen laten zien. Zo iets, maar dan digitaal:
Afbeeldingslocatie: https://despelvogel.com/wp-content/uploads/2019/09/81bToKM1HQL._SL1500.jpg
Nu gebruik een kartonnen scherm én een laptop maar dat is niet handig dus wil ik het integreren.

- 1 minipc met USB-C PD + passtrough
- 1 portable display (of misschien wel 3 stuks)
- 1 grote powerbank
- 1 bluetooth keyboard
- 1 magnetische plaat om alles bij elkaar te houden.
- wat usb-c kabeltjes om powerbank, computer en display(s) te verbindne

Het leuke van dit plan is dat het echt upgradebaar en repareerbaar is en ik me aan de situatie kan aanpassen. Neem ik vandaag het mooie OLED scherm mee of het oude bekraste TN-scherm?
Neem ik een groot of een klein scherm mee (of een 3d-bril?) ?
Neem ik een toetsenbord mee of niet en is dat fullsize of een draagbaar mini dingetje?
De zuinige ARM unit of het AMD rekenmonster of mijn telefoon?
De kleine powerbank of de grote of meerdere powerbanks?

Ik sta dus /niet/ open voor tablets, laptops en andere kant-en-klaar oplossingen. Deze post gaat over displaytechniek.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1