Mechanische ventilatie op standleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:45
Hallo,

Binnenkort komen ze onze badkamerventilatie upgraden dmv van een ventilatie unit op zolder.

De vorige bewoner heeft dit slecht aangepakt. Een diagonale buis in een niet-geïsoleerde zolder geeft natuurlijk terugvloei van condens. Deze buis gaan we nu horizontaal installeren (+isoleren) en aansluiten op een ventilatiesysteem met fors wat meer vermogen. Zolderventilatie gaan we direct ook doen via deze unit.

Nu loopt er volgens mij op zolder ook een standleiding (met aftakkingen) (loopt helemaal door tot naar de kruipruimte).
De vorige bewoner heeft de badkamerventilator laten aansluiten op de standleiding en ik vroeg mij af of dit wel conform is (nooit geen nare geurtjes gehad ofzo) ?

Mag een ventilatiesysteem aangesloten op een standleiding? Vindt hier niet direct iets over terug…
Zoja, is het gemakkelijk geïnstalleerd daar we geen extra opening naar dak/buitenmuur moeten maken en we deze direct kunnen aansluiten op de reeds aanwezige kopverluchting.

Dus als iemand wat meer kennis van zaken heeft hierin shoot :)

Foto van zolder (grote buis is zonnekoepel - diagonale buis ernaast is badkamer ventilatiebuis)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_USogD4dpfEWeOKYuRj7wAYGpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urhhcXvdzRygIE7uWD5VSyfn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Het is niet de bedoeling natuurlijk, maar de luxe van geen extra dakdoorvoer te moeten plaatsen is verleidelijk. Weet wel dat als de ventilatie uit gaat, je rioollucht krijgt overal waar de ventilatie naar toe gaat --> electriciteit uit = stank in huis.
Zo te zien is de diameter wel niet al te groot, en die ribbelbuis zal ook het debiet beperken.

Enneuh, ben je wel zeker dat dit een standleiding is (op de riolering is aangesloten)? Is dit niet gewoon een soort natuurlijke ventilatie? Want dit is al mooi in verschillende ruimtes opgesplitst.

En nog iets, als je er een ventilator op hangt zal je wellicht al geen condens meer krijgen, zeker als die mee optoert met de luchtvochtigheid, ook niet met de huidige buis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor mechanische ventilatie zou ik gewoon voor een eigen dakdoorvoer gaan. Ik heb hier een Mulivent 5V op het dak gezet, die voert condens ook bovendaks af. Had met de oude dakdoorvoer idd condens dat terugliep (buis was smaller dan de dakdoorvoer, dus dat liep aan de buitenkant terug :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
naftebakje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:19:
Het is niet de bedoeling natuurlijk, maar de luxe van geen extra dakdoorvoer te moeten plaatsen is verleidelijk. Weet wel dat als de ventilatie uit gaat, je rioollucht krijgt overal waar de ventilatie naar toe gaat --> electriciteit uit = stank in huis.
Zo te zien is de diameter wel niet al te groot, en die ribbelbuis zal ook het debiet beperken.

Enneuh, ben je wel zeker dat dit een standleiding is (op de riolering is aangesloten)? Is dit niet gewoon een soort natuurlijke ventilatie? Want dit is al mooi in verschillende ruimtes opgesplitst.

En nog iets, als je er een ventilator op hangt zal je wellicht al geen condens meer krijgen, zeker als die mee optoert met de luchtvochtigheid, ook niet met de huidige buis.
Bedankt voor je input.

Als de badkamerventilator wel of niet draait, nare geurtjes merken we nooit dus zou het dan kwaad kunnen moest deze nieuwe ventilatie unit uitstaat?

Diameter is denk ik 50mm en die ribbelbuis is idd ook maar een lomp ding.

Ik weet niet met zekerheid of dit een standleiding is 😅 deze loopt door tot de kruipruimte maar kan niet zien of deze aangesloten is op de afvoer.
Kan natuurlijk ook gewoon een ventilatie zijn voor de kruipruimte en eentje die schuin loopt naar een oud deel van de badkamer (zat vroeger aparte wc).

Manier of na te gaan of dit effectief een standleiding is (wc doortrekken en luisteren?).
Wij beschikken over een septische put.

Verder loopt er behalve id badkamer geen ventilatie door het huis.

Maareuh..als het dan toch gewoon ventilatiebuizen zijn kan het dus geen kwaad (mits continue ventilatie?). Of toch best opteren voor nieuwe aansluiting? Vrijstaand huis dus kan ook door de muur gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
_JGC_ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:30:
Voor mechanische ventilatie zou ik gewoon voor een eigen dakdoorvoer gaan. Ik heb hier een Mulivent 5V op het dak gezet, die voert condens ook bovendaks af. Had met de oude dakdoorvoer idd condens dat terugliep (buis was smaller dan de dakdoorvoer, dus dat liep aan de buitenkant terug :X)
Bedankt voor de tip! Hier ook probleem met condens maar dan binnenin op zolder 😬
Buizen zijn verkeerd aangelegd waardoor er water terugloopt via buitenkant pvc buis…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voordeel van de multivent 5V is dat die met een koppelstuk direct op je ventilatiebox kan. Buis door het dak en box er direct onder.

[ Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 26-03-2024 12:46 ]

Pagina: 1