Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucas L
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05-2024
Hey, ik zit momenteel in mijn laatste jaar secundair in wetenschappen-wiskunde (8 uur). Volgend jaar wil ik informatica verder studeren maar ik twijfel tussen hogeschool en universiteit. Ik heb me al degelijk geïnformeerd online (diverse standpunten) en ben naar infodagen gegaan op Erasmus (hogeschool) en VUB (universiteit). Ik vond dat de praktischgerichte stijl van een hogeschool mij veel meer aansprak dan de theoretische aanpak van een universiteit. Ik zou liever gaan voor studeren aan de hogeschool om dan na 3 jaar direct te gaan werken. Toch heb ik schrik dat ik later spijt zal hebben dat ik geen master heb gedaan, gezien de grotere mogelijkheid om door te groeien. Maakt een master-diploma later in het werkleven echt een verschil in wat betreft doorgroeimogelijkheden en loon? Is het een meerwaarde vergeleken met de praktische kennis van hbo? Ik ben niet zozeer geïnteresseerd in de theoretische aspecten van de informatica, maar als dit later invloed kan hebben op mijn carrière en in mijn voordeel kan werken dan wil ik wel een universitaire opleiding aangaan omdat ik weet dat ik capabel ben (zowel inhoudelijk als studiehouding). Ik zou het dan meer doen 'voor het geld' omdat ik meer geboeid ben in het praktisch programmeren en de hogeschool spreekt me meer aan. Daarom dat ik mij afvraag of het wel nuttig is om een master te behalen. Ik wil nu de beste keuze maken om een schakelprogramma en dergelijke te vermijden. Ook weet ik niet exact welke richting ik later wil uitgaan in de informatica. Graag wil ik jullie mening en ervaring hierover horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Wat betreft mogelijken van WO tov HBO. Overheid heeft some hele rare requirements met WO. Andere onderzoek functies willen vaak wel WO mentaliteit.

Maar als je zelf aangeeft dat je graag meer een doener bent past HBO meer bij, die master kan je altijd nog doen he.

Wat betreft doorgroei en loon? Mijn hoogst gehaalde diploma is mavo en afgeronde propedeuse avond opleiding hbo. Mijn uur tarief schommelt tussen 110 en 120 euro.

In de IT gaat het er vooral om wat jij doet, maak goede keuzes aan begin van je carriere en het geld komt vanzelf wel. Maw zodra je van school komt kies een omgeving waar je heel veel kan leren van je peers, dat je projecten op niveau kan doen, in omgevingen die complex zijn. BV goede consultancy clubs or kleine mkb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zat destijds met exact hetzelfde dilemma. Een master halen brengt je theoretisch gezien wat meer (starters)loon, maar zonder master begin je sneller met werken en die werkervaring levert na die paar jaar waarschijnlijk even veel op. Voor het geld zou ik het dus niet per se doen. Een master kan je wel veel nichekennis bijbrengen, met het oog op een bepaalde functie, maar eigenlijk wou ik gewoon gaan werken in een gebied waar ik interesse in had en dat kon ik met een hogeschooldiploma prima.

Ik ben uiteindelijk voor een professionele bachelor toegepaste informatica gegaan (KdG). Daarna kon ik een schakeljaar + master doen aan de universiteit, maar ben ik gewoon gaan werken omdat de opleiding mij eigenlijk niet kon boeien.

In dat opzicht zou ik het gewoon aan het unief proberen, als dat binnen jouw mogelijkheden ligt. Moest dat tegenvallen, kan je nog altijd een stapje terugnemen en hogeschool gaan doen. De kans is groot dat je dan toch wat vrijstellingen kan meepikken. Met een universitair diploma in de informatica kan je net zo goed meteen aan de slag als met een prof bachelor. De praktische aanpak is er binnen de universiteit even goed, je gaat even goed ingewikkelde projecten moeten maken in verschillende vakgebieden en met verschillende software/programmeertalen. Hogescholen gebruiken het gewoon als verkoopspraatje.

Ik heb alleszins spijt dat ik niet voor unief gegaan ben, omdat eigenlijk het niveau van hogeschool net wat te laag lag om me echt te boeien. Na die 3 jaar was ik er zodanig door uitgeblust dat ik gewoon in het "echte werkleven" verder wou leren. En hoewel me dat zeker niet is tegengevallen, lijkt mij de universitaire materie gewoon interessanter, achteraf gezien.

Android developer & dürüm-liefhebber