Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-12-2024
Goeiemorgen Tweakers,

Ik ben 20 jaar oud, en ik zit op het HBO Toegepaste Psychologie eerste jaar. Ik was van plan om na mijn HBO propedeuse gelijk door te gaan met Psychologie op het universiteit, maar daar kom ik niet meer in aanmerking.

Ik wil psychologie doen omdat ik later een eigen praktijk wil openen als gz-psycholoog. Alleen hiervoor MOET ik een universitair diploma hebben, daarna master volgen en daarna postmaster volgen. Het is een zeer lange traject.

Omdat ik niet meer in aanmerking kom voor de universiteit voor psychologie, overweeg ik om in het buitenland te sturen (VS, UK of Australië) of in Nederland het ‘Open Universiteit’ te volgen. Daar heb je in ieder geval geen last van strenge toelatingseisen en studeer je op eigen tempo, maar het is wel duur en krijg je geen studiefinanciering.

Nadeel van in het buitenland studeren is dat ik moeilijk aan werk kom. Mijn engels is prima, maar niet op het niveau hoe in de V.S. en U.K. wordt gesproken. Ik zou me rot schamen als ik zou werken in een praktijk met een slechtere engels dan mijn cliënt :')

(P.S, ik overwoog ook om bedrijfskunde te doen omdat het makkelijk is en veel betaald, ik zie vacatures die 100K betalen voor alleen universitair niveau >:) )

Mijn vraag
Wat lijkt jullie verstandig om te doen. Ik wil z.s.m mijn diploma halen en beginnen met werken.

Beste antwoord (via Spenser12 op 26-03-2024 19:43)

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
Tip: Start met nagaan of je aannames kloppen, voor je je daarop baseert bij het maken van je keuzes.

Los van wat eerdere reageerders al aangaven over je huidige aanmeldingen, heb je geen 'kans' nodig om je in te kunnen schrijven bij de OU. Daar bestel je gewoon (op het juiste moment, bij een vaste cursus) het gewenste vak. Dat werkt echt heel anders dan bij een reguliere universiteit. Maar het is inderdaad ook relatief duurder (en inderdaad zonder recht op studiefinanciering).

Wanneer je je aannames test, kijk dan ook direct of de universiteit echt bij je zou passen. De opzet is minder schools dan op het hbo. Je bent meer op jezelf aangewezen, dient proactiever te zijn mét meer zelfdiscipline en je hebt het dan echt nodig dat je zelf veel (correct) uit kunt zoeken. En dat geldt voor de OU t.o.v. een reguliere universiteit dubbel.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:52
In ieder geval niet een studierichting kiezen op basis van salaris indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25

Roozzz

Plus ultra

Waarom kom je niet in aanmerking?

Kies iets dat je leuk lijkt, kijk niet naar salaris indicaties. Als je het niet ziet zitten om nog jaren te studeren, dan moet je überhaupt het hele idee van een WO master misschien gewoon laten varen. Zorg dat je gewoon je HBO afrond en kijk dan verder.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 26-03-2024 10:11 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
In ieder geval niet een studierichting kiezen op basis van salaris indicatie
Opsich vind ik dat nu een aantrekkelijk factor omdat ik beide studies leuk vind, op het havo haalde ik alleen maar hoge cijfers voor Economie en Bedrijfseconomie. Dus beide psychologie en bedrijfskunde zijn interessant en bedrijfskunde verdient meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
Waarom kom je niet in aanmerking?
Omdat het Open Universiteit een “particuliere school” is. Nu krijg ik nog wel studiefinanciering, maar op het Open Universiteit komt niemand in aanmerking met stufi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
Waarom kom je niet in aanmerking voor een universitaire studie? En wat kun je zelf doen om wel in aanmerking te komen?

Daarnaast heb ik de nodige vraagtekens bij je post:
  • Wil je snel veel geld verdienen of wil je goed worden in je vak?
  • Je maakt consequent een aantal basale gramaticale fouten. Is Nederlands je moedertaal (oprechte vraag, geen waarde-oordeel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Spenser12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Omdat het Open Universiteit een “particuliere school” is. Nu krijg ik nog wel studiefinanciering, maar op het Open Universiteit komt niemand in aanmerking met stufi.
Nee, waarom kom je niet meer in aanmerking voor een studie psychologie op de uni? Ik schat zo dat je niet voldoet aan de ingangseisen, hoe kan je daar wel aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
Nee, waarom kom je niet meer in aanmerking voor een studie psychologie op de uni? Ik schat zo dat je niet voldoet aan de ingangseisen, hoe kan je daar wel aan voldoen?
Ik was heel dom bij het inschrijven, omdat ik vergat mijn diploma te uploaden. Psychologie is een numerus fixus studie en heb je 3 kansen om je in te schrijven. Zojuist heb ik er 2 verspild (ik schreef me in bij Erasmus en Leiden) en ben automatisch al afgewezen omdat ik mijn diploma vergat te uploaden. Dus, 2 van de 3 kansen zijn al weg en ik wil mijn 3e bewaren om me in te schrijven voor de Open Universiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Let ook even op of je toekomstige buitenlandse diploma erkend wordt in NL. Als je dat haalt om je te laten erkennen en je eigen zaak te openen is het een beetje jammer als het diploma niet erkend wordt ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Spenser12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Ik was heel dom bij het inschrijven, omdat ik vergat mijn diploma te uploaden. Psychologie is een numerus fixus studie en heb je 3 kansen om je in te schrijven. Zojuist heb ik er 2 verspild (ik schreef me in bij Erasmus en Leiden) en ben automatisch al afgewezen omdat ik mijn diploma vergat te uploaden. Dus, 2 van de 3 kansen zijn al weg en ik wil mijn 3e bewaren om me in te schrijven voor de Open Universiteit.
Eerste zoekopdracht komt dit uit:

https://www.universiteitl.../deadlines-voor-aanmelden
Na je aanmelding in Studielink ontvang je binnen enkele dagen een mail met de login-gegevens voor het online aanmeldportaal van Universiteit Leiden (uSis). Hier moet je alle benodigde documenten uploaden. Incomplete aanmeldingen kunnen niet in behandeling worden genomen.
Ik betwijfel of een incomplete aanmelding als poging telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Spenser12 Ga eens met een decaan van je opleiding praten. Die zal vaker met dit bijltje gehakt hebben en van passend advies kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
Wil je snel veel geld verdienen of wil je goed worden in je vak?
Je maakt consequent een aantal basale gramaticale fouten. Is Nederlands je moedertaal (oprechte vraag, geen waarde-oordeel)?
Ik was heel dom bij het inschrijven, omdat ik vergat mijn diploma te uploaden. Omdat psychologie een numerus fixus studie is, heb je 3 kansen om je in te schrijven. Zojuist heb ik er 2 verspild en ben automatisch al afgewezen omdat ik mijn diploma vergat te uploaden. Dus, 2 van de 3 kansen zijn al weg en ik wil mijn 3e bewaren om me in te schrijven voor de Open Universiteit.

* Ik wil niet “snel geld verdienen”. Ben wel wijs genoeg om te begrijpen dat dat nooit juist gaat. Ik wil gewoon mijn diploma halen en beginnen met werken, want pas over 10 jaar werken lijkt me echt heel sloom. Ik wil gewoon werken en beginnen met geld op te bouwen.

* Sorry voor mijn slordige taal. Nederlands is mijn moedertaal, maar ik typte haastig omdat ik momenteel buiten ben. Ik wist niet dat mijn taal zou worden gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:33
Spenser12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Ik was heel dom bij het inschrijven, omdat ik vergat mijn diploma te uploaden. Omdat psychologie een numerus fixus studie is, heb je 3 kansen om je in te schrijven. Zojuist heb ik er 2 verspild en ben automatisch al afgewezen omdat ik mijn diploma vergat te uploaden. Dus, 2 van de 3 kansen zijn al weg en ik wil mijn 3e bewaren om me in te schrijven voor de Open Universiteit.

* Ik wil niet “snel geld verdienen”. Ben wel wijs genoeg om te begrijpen dat dat nooit juist gaat. Ik wil gewoon mijn diploma halen en beginnen met werken, want pas over 10 jaar werken lijkt me echt heel sloom. Ik wil gewoon werken en beginnen met geld op te bouwen.

* Sorry voor mijn slordige taal. Nederlands is mijn moedertaal, maar ik typte haastig omdat ik momenteel buiten ben. Ik wist niet dat mijn taal zou worden gecontroleerd.
*knip* Hier op Tweakers heb je 3 opties: je reageert vriendelijk en on-topic, je negeert een post, of je rapporteert een post. Je reactie voldeed hier niet aan en is dus verwijderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 26-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Het lijkt me sterk dat de deur definitief dicht is door deze fout. Tijd om te laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent ;) pak de telefoon en ga erachteraan.

Begrijp ook dat alles wat je hier schrijft ons een beeld geeft van jou. Slordig taalgebruik, weinig aandacht en oppervlakkige opmerkingen maken dat beeld niet positiever. Wil je serieus genomen worden? Stel je serieus op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spenser12
Roozzz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:40:
Het lijkt me sterk dat de deur definitief dicht is door deze fout. Tijd om te laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent ;) pak de telefoon en ga erachteraan.

Begrijp ook dat alles wat je hier schrijft ons een beeld geeft van jou. Slordig taalgebruik, weinig aandacht en oppervlakkige opmerkingen maken dat beeld niet positiever. Wil je serieus genomen worden? Stel je serieus op.
Helaas wel, de enige optie is dus om in het buitenland te studeren of aan de Open Universiteit. Nogmaals sorry voor mijn taalgebruik. Dit is mijn eerste dag op Tweakers en ik was me er niet van bewust dat er zo streng gelet wordt op taal. Ik ben 20 jaar oud en gebruik vaak informele internettaal wanneer ik online ben. :*)

Terugkomend op mijn vraag, wat zou jij doen als je in een vergelijkbare situatie als ik zou zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:20
@Spenser12
Ga eens praten met je SLB-er op het hbo en met de studieadviseur van de universiteit. Zij kunnen je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn :). Misschien mag je alvast bijvakken gaan volgen aan de uni bijvoorbeeld.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-06 12:04

ThunderNet

Flits!

Roozzz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:40:

Lijkt mij ook, aangezien de quote stelt dat een incomplete aanvraag niet in behandeling genomen kan worden. Je kan niet afgewezen zijn voor een aanvraag die niet in behandeling is genomen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

ThunderNet schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Lijkt mij ook, aangezien de quote stelt dat een incomplete aanvraag niet in behandeling genomen kan worden. Je kan niet afgewezen zijn voor een aanvraag die niet in behandeling is genomen.
Kortom, of dit hele topic is gelul, of ts heeft nog wat huiswerk te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Spenser12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:49:
[...]
Terugkomend op mijn vraag, wat zou jij doen als je in een vergelijkbare situatie als ik zou zitten?
Heel plat, je moet je prioriteiten op orde krijgen en bedenken wat je zoekt. Ik kan je niet vertellen of en wat je moet gaan studeren. Ik weet niet wat jou drijft of interesseert en in welke mate. Als een studie psychologie écht je droom is, ga er dan voor. Maar accepteer dat een keuze ook consequenties heeft (nog jaren studeren, geen bakken met geld, uitzoeken hoe je eigenlijk toegelaten wordt, misschien wel een jaar later starten door een fuck up, et cetera) en nog tal van acties vergt om waar te maken.

Ik lees hier trouwens diverse goede suggesties om daar stappen in te zetten, maar die lijken voorlopig genegeerd te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 26-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
Tip: Start met nagaan of je aannames kloppen, voor je je daarop baseert bij het maken van je keuzes.

Los van wat eerdere reageerders al aangaven over je huidige aanmeldingen, heb je geen 'kans' nodig om je in te kunnen schrijven bij de OU. Daar bestel je gewoon (op het juiste moment, bij een vaste cursus) het gewenste vak. Dat werkt echt heel anders dan bij een reguliere universiteit. Maar het is inderdaad ook relatief duurder (en inderdaad zonder recht op studiefinanciering).

Wanneer je je aannames test, kijk dan ook direct of de universiteit echt bij je zou passen. De opzet is minder schools dan op het hbo. Je bent meer op jezelf aangewezen, dient proactiever te zijn mét meer zelfdiscipline en je hebt het dan echt nodig dat je zelf veel (correct) uit kunt zoeken. En dat geldt voor de OU t.o.v. een reguliere universiteit dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Spenser12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:04:
Ik ben 20 jaar oud, en ik zit op het HBO Toegepaste Psychologie eerste jaar. Ik was van plan om na mijn HBO propedeuse gelijk door te gaan met Psychologie op het universiteit, maar daar kom ik niet meer in aanmerking.
OU, zoals anderen ook aan hebben gegeven.
En dan krijg je met wat geluk nog de nodige vrijstellingen ook.
Ik wil psychologie doen omdat ik later een eigen praktijk wil openen als gz-psycholoog. Alleen hiervoor MOET ik een universitair diploma hebben, daarna master volgen en daarna postmaster volgen. Het is een zeer lange traject.
Waarom wil je dit?
Omdat ik niet meer in aanmerking kom voor de universiteit voor psychologie, overweeg ik om in het buitenland te sturen (VS, UK of Australië) of in Nederland het ‘Open Universiteit’ te volgen. Daar heb je in ieder geval geen last van strenge toelatingseisen en studeer je op eigen tempo, maar het is wel duur en krijg je geen studiefinanciering.

Nadeel van in het buitenland studeren is dat ik moeilijk aan werk kom. Mijn engels is prima, maar niet op het niveau hoe in de V.S. en U.K. wordt gesproken. Ik zou me rot schamen als ik zou werken in een praktijk met een slechtere engels dan mijn cliënt :')

(P.S, ik overwoog ook om bedrijfskunde te doen omdat het makkelijk is en veel betaald, ik zie vacatures die 100K betalen voor alleen universitair niveau >:) )
Ik zou me absoluut niet blind staren op 100K+ wanneer je bedrijfskunde hebt gestudeerd. Het kan prima (€7600 bruto per maand is niet heel schokkend voor een beetje manager), maar niet enkel met een wo diploma bedrijfskunde zonder ervaring.

Daarbij zou ik de studie ook niet bepaald als "makkelijk" willen typeren. :)
Management is een vak apart, bedrijfskunde is een brede, maar volwaardige wo studie.

Sowieso zou ik nooit primair voor een studie kiezen omdat je daar denkt makkelijk mee aan een baan komt of denkt er zinvol geld mee te kunnen verdienen. Dat houden de meeste mensen niet tot aan hun pensioen vol.

Over de OU en specifiek de faculteiten management, psychologie en informatica/informatiekunde kan ik je als je wil, meer vertellen. Het zijn de 3 faculteiten waar ik zelf studeer. (Open bachelor bedrijfskunde met daarin wat verbreding richting A&OP en informatiekunde.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandeijssel
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 08:30
OU is prima te doen als je gedisciplineerd genoeg bent. Denk er goed over na, zeker wanneer je een stage moet vinden (in jou geval diagnostiek met het oog op je GZ ambitie) dien je dit helemaal zelf te doen en vinden. Uit eigen ervaring biedt de OU je hier heel beperkte begeleiding bij. Je haalt de hele studie volledig uit jezelf en kan eenzaam zijn, zeker voor een 20-jarige, dit is iets wat bij reguliere universiteiten toch minder is.
Pagina: 1