Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Dit is mijn eerste post hiero, en ik heb wel een idee dat jullie weten wat jullie doen.
Ik heb een aantal SSDs en HDDs nog liggen thuis, en heb al lange tijd een idee om alles in een oude case te gooien met een moederbord met veel sata connections etc, zodat ik alle data daarop kan zetten die ik niet directnodig heb

Ik heb zelf geen ervaring in netwerken of dergelijks, alleen hardwarematig ben ik handig

Kan iemand mij helpen een zo simpel mogelijk data device in elkaar te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:10

Mx. Alba

hen/die/zij

Welkom op Tweakers! Ben je een beetje bekend met Linux? Zo ja, dan is een light-weight Linux distro wellicht de beste optie voor zo'n systeem. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld een Raspberry Pi met Raspbian Linux erop en een externe harde schijf eraan op een zelfde manier. Het voordeel van Linux is dat het ook goed draait op oude apparatuur, dus stel dat je een 15 jaar oud systeem hebt rondslingeren kan je die daar prima gebruik van maken. Met iets als Webmin erop kan je die machine dan via HTTPS beheren, of je kan het old-school via SSH doen, zodat die machine gewoon ergens "headless", dus zonder monitor, toetsenbord of muis, in een hoekje kan staan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:55

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou naar een instap-nas kijken in dit geval, een Synology of een QNap ofzo. Die bieden een mooie balans tussen functionaliteit en gemak, en daar kun je al gauw 2 van die schijven in kwijt. Een PC zal waarschijnlijk meer energie verbruiken en ruimte in beslag nemen. Als je nog meer schijven hebt is het misschien wel een goed idee om een (of twee) behuizingen voor die disks te kopen en ze als externe schijf te gebruiken (misschien eentje voor backups).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:52
Zo ben ik ook begonnen met een NAS. Het is niet de zuinigste oplossing maar het werkt. En als je het systeem niet 24/7 nodig hebt, dan maakt stroomverbruik toch niet zo veel uit.

Had er Openmediavault (gebaseerd op Linux) op geïnstalleerd om de NAS te beheren. Dat gaat eenvoudiger dan een kale Linux distro.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekonghigh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 24-02 10:25
Ik ben ooit met FreeNAS begonnen, wat later XigmaNAS is geworden.

https://www.xigmanas.com/wiki/doku.php?id=features

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mekonghigh schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:34:
Ik ben ooit met FreeNAS begonnen, wat later XigmaNAS is geworden.

https://www.xigmanas.com/wiki/doku.php?id=features
nadeel van xigmanas is dat de onebuttonindtaller al een tijdje stuk lijkt en er ook geen dovker voor is

@SpaceKees als je veel disks hebt van verschillende grootte dan isveen pakket zoals unraid misschien iets voor jou

de interface daarvan is ontzettend newbie vriendelijk en zoals de naam al zegt is het geen raid waardoor verschillende diskgroottes geen probleem zijn

ander voordeel is dat het wel parity ondersteuning heeft dus een disk kwijt betekent niet metteen ook data kwijt
maar tegelijkertijd ook dat zelfs als je wel data verliest bijvoorbeeld wanneer je parity+1 disks verliest dat je dan nog steeds maar één disk kwijt bent en niet de hele dataset

natuurlijk heeft het ook nadelen
- geen raid dus minder snel
- niet gratis
- sommige mensen hier op tweakers geven aan dat het niet altijd 100% stabiel zou zijn

- er zijn ook andere soft en hardware pakketten die ongeveer hetzelfde kunnen al dan niet
* meer gebruiksvriendelijk maar veel duurder
* of wel gratis maar niet zo eenvoudig in te richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:57
Ik zou kijken naar Truenas of unraid, beide zijn relatief makkelijke 'OS-en' die je allerlei opties geven en waar je leuk mee kunt spelen.

Truenas heeft een gratis variant die je volgens mij vrijwel alle mogelijkheden geeft.
Unraid geeft de je mogelijkheid om verschillende grote HDD's binnen hetzelfde systeem te gebruiken. (Wel een betaalde licentie...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:28
@SpaceKees
Ik vind dat een erg slecht idee (ook als je graag met oude spulletjes rotzooit uit hobby)!
Waarom?
Bij langdurige data opslag is het belangrijkste de langdurige betrouwbaarheid van die opslag en die verkrijg je niet met allerlei ouwe spullen die al een deel van hun levensduur hebben verbruikt (en dit is geen waarde-oordeel over jouw eigendommen).

Waarom niet gewoon voor de goedkoopste oplossing kiezen (bv. de goedkoopste externe USB-harddiskjes) en er eentje van bij een vriend of familielid opslaan?
Sluit vervolgens elk jaar alle harddisks aan, controleer ze allemaal volledig op inhoud (dus een volledige Schijfcontrole) en wis eer ééntje volledig. Daarna kopieer je alle data opnieuw naar die schijf en het jaar daarop doe je datzelfde met een andere schijf. Zodra een harddisk een fout vertoont, herstel je de fouten (als dat gaat) en vervang je die disk door een nieuwe. Enzovoorts.
Naar wens kun je de data met een wachtwoord beveiligen of zelfs encrypten, al bemoeilijkt dat de data recovery bij eventuele problemen behoorlijk.
Pagina: 1