FastFred schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:40:
Geen enkele van de auto's die je noemt zijn echte SUV's, met uitzondering van de T-roc zijn het allemaal crossovers. De Yaris Cross is gewoon een hatchback op stelten.
Captur zou ik echt overslaan, mijn ouders hebben zo'n ding en heb er wat gehad als leenauto, vreselijke dingen. Met de robot automaat helemaal drama maar los daarvan is het allemaal goedkoop plastic, olieverbruik en gewoon geen lekker rijdende auto.
En Volkswagen is al jaren niet meer betrouwbaar. Kijk naar Mazda CX3 of 5. Die hebben een heel andere strategie aangehouden. Waar alle fabrikanten zijn gaan downsizen met hun motoren heeft Mazda gewoon gewerkt aan het verder optimaliseren van grotere motoren met als gevolg de 2-liter SkyActive(X) motoren die qua uitstoot gewoon dezelfde cijfertjes halen als die kleine motortjes met turbo. Verbruik ook redelijk gelijk.
De TROC is ook geen SUV...Hij is nog kleiner dan mijn Jeep Renegade en dat vind ik ook geen volwassen SUV..
Wat mij betreft begint het bij een CX5 of RAV4... Ook een CX3 is een crossover...
Ik ben zelf 1.98 en heb wat ervaring in het crossover/SUV segment;
T-ROC (twee keer als rental gehad)
Opel Grandland (rental)
Opel Mokka (rental)
Cactus (zelf gehad, oud model met bumps)
Renegade (eigen auto)
CX5 (auto van mijn ouders)
De twee opels waren op zich prima. Ik heb daar beide keren een week mee rondgereden in Spanje. Heel eerlijk, allemaal vlak terrein dus niet spannend. Ruimte is best okay voor iemand van 1.98. Kofferbakruimte ook adequaat maar in mijn herinnering bij de Grandland wel meer als bij de Mokka.
De Cactus is voor het geld een prima auto. De binnenruimte is ook indrukwekkend in zijn segment. Ik had wel een (betrouwbare) HDI, je moet oppassen met de benzine-variant. Kofferbak-ruimte is prima.
Ik heb twee keer een T-ROC gehad met een 1.0 3-cilinder, als rental. Echt, wat een kut-auto. In Italie kwam ik een flinke helling dichtbij ons appartement niet eens op, moest ik elke keer omrijden.. En dat lag echt niet aan mijn rijvaardigheid. Het was (toegeven) een flinke helling (
zoiets als dit) en ik heb alles geprobeerd.. Koppeling slippen, andere versnelling. Ding wilde gewoon niet omhoog. Mijn Jeep zou daar geen enkele moeite mee hebben. Tevens vind ik de binnenruimte krap voor zijn segment. En ik vind hem veel te laag maar dat is bias...
Mijn eigen Jeep, ik ben natuurlijk bevooroordeeld; Binnenruimte ongeëvenaard, zeker voorin. Ik heb veel meer been en hoofd-ruimte dan in de CX5 van mijn ouders. Ook achterin is er meer hoofdruimte (veel!). De kofferbakruimte laat te wensen over maar is voor ons voldoende en als je de hoedenplank eruit haalt kan er alsnog veel in door de vierkante carrosserie. Motorisch (1.4 Multiair, automaat) prima maar de automaat is soms wat zenuwachtig. Hij lust ook een flinke slok. Zit wel lekker pit in. Betrouwbaarheid is okay, heb weinig issues tot nu toe. Infotainment moet wel iedere twee maanden gereset vanwege vastlopers.. Qua model fantastisch (IMO), lekker eigenwijs.
De CX5 van mijn ouders is al uit 2012 maar mankeert nog helemaal niks. Er zit een 2.0 SkyActive motor in met ik geloof 160 of 165PK. Dat rijdt bijna als een diesel. Lekker rustig ook maar toch krachtig. En vanwege het ontbreken van een turbo ook betrouwbaar. Ik vind wel dat ik voor zo'n grote auto te weinig beenruimte voorin heb. Zelf minder dan in een Cactus.. En ik ben geen fan van de radio/infotainment.. Maarja, ding is ook uit 2012. Kofferbak-ruimte is indrukwekkend.
[
Voor 6% gewijzigd door
FreakNL op 26-03-2024 11:39
]