Macbook pro 2015 macinthos hd probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlyflavours
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb sinds 2 dagen een probleem met mijn macbook harde schijf. Op 1 of andere manier lijkt het alsof hij mijn macintosh hd er automatisch uitgooit waardoor er geen vrije ruimte overblijft.

Je ziet daadwerkelijk de vrije ruimte oplopen van 40gb naar 40gb dat valt onder ‘andere volumes in container’ waardoor er nog maar 30mb vrije ruimte overblijft en mijn mac dus niet te gebruiken is.

Ik heb geprobeerd om het met schijfhulpprogamma op te lossen. Hier zie ik ook dat mijn macintosh hd is gedactiveerd. Hier kan ik hem weer activeren en schijf ehbo op toepassen. Schijf ehbo geeft echter aan dat er niets aan de hand is.
Wel zie ik staan dat er 1 volume van de 4 word gebruikt.
Dus dat er nogsteeds 3 gedactiveerd zouden staan.

Wat wel vreemd is dat ik een container disk2 zie staan onder macintosh hd in schijfhulp alleen dat daar ook bij staat ‘activeren’ maar dat er dan niks gebeurd. Schijf ehbo geeft ook aan dat daar niets mee aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNMqqfK5BzsFEAdVJeWZeFvsR6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwUYoi12ovMA8OKnJTxWXnDP.jpg?f=fotoalbum_large

Ook alles wat ik extra verwijder van mijn macbook gaat onder de ‘andere volumes in container’

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

macbook pro mid 2015

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 16:55
- welke macOS draai je?
- hoe is je Mac HD geformatteerd? kun je screenshot posten van het schijfhulpprogramma?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlyflavours
Geronimous schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:40:
- welke macOS draai je?
- hoe is je Mac HD geformatteerd? kun je screenshot posten van het schijfhulpprogramma?
Het probleem word nog raarder. Heb zojuist een nieuw account aangemaakt om te kijken of ik hetzelfde probleem zou behouden.

Als ik op een nieuw account inlog blijft die 38gb gewoon vrij en komt hij niet in ‘overige volume’ terecht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj3twwQB20fhLwwLvEH-j8d08Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tRhEFO6JOB7sLu2uPo0dUAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8U-wjx5p45VTt2B0IMd65WwbTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOv5sNpBOcKckR7jBeL9i1c8.jpg?f=fotoalbum_large
Welke macOS: 10.13.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 16:55
@Godlyflavours de screenshots zijn van die nieuwe gebruiker? Daar zie ik niets vreemds idd.

Het is dus gebonden aan de gebruiker. Weet overigens dat de balk onder "Over deze mac > opslag" wordt gegenereerd aan de hand van de spotlight index. Dat deze zo'n groot gedeelte afdoet als "Systeem" zou erop kunnen duiden dat er een permissie/rechten issue speelt.

Wat je kunt proberen allereerst eens om de Spotlight index helemaal opnieuw te laten opbouwen: https://support.apple.com/nl-nl/102321

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlyflavours
Geronimous schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 05:04:
@Godlyflavours de screenshots zijn van die nieuwe gebruiker? Daar zie ik niets vreemds idd.

Het is dus gebonden aan de gebruiker. Weet overigens dat de balk onder "Over deze mac > opslag" wordt gegenereerd aan de hand van de spotlight index. Dat deze zo'n groot gedeelte afdoet als "Systeem" zou erop kunnen duiden dat er een permissie/rechten issue speelt.

Wat je kunt proberen allereerst eens om de Spotlight index helemaal opnieuw te laten opbouwen: https://support.apple.com/nl-nl/102321
Net spotlight index geprobeerd. Helaas geen resultaat.

Screenshots zijn trouwens van schijfhulp dus niet gebruiker gebonden.. misschien een idee wat het nog meer zou kunnen zijn? Thanks voor het meedenken sowieso!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Godlyflavours
Thanks voor de hulp! Ik heb de oplossing gevonden!

Ik heb mijn macbook geupdate naar macOS Mojave.

Daarna heb ik weer schijfhulpprogamma geopend en ehbo toegepast en die gaf aan dat er foutmeldingen waren. Daarna was het opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Godlyflavours schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:28:
Thanks voor de hulp! Ik heb de oplossing gevonden!

Ik heb mijn macbook geupdate naar macOS Mojave.

Daarna heb ik weer schijfhulpprogamma geopend en ehbo toegepast en die gaf aan dat er foutmeldingen waren. Daarna was het opgelost!
Ik zou nog wat verder updaten. Mojave wordt al jaren niet meer voorzien van updates en de opvolger Catalina ook niet. Je moet eigenlijk meteen naar Monterey.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlyflavours
nelizmastr schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Ik zou nog wat verder updaten. Mojave wordt al jaren niet meer voorzien van updates en de opvolger Catalina ook niet. Je moet eigenlijk meteen naar Monterey.
Klopt ja! Alleen ik zit zelf in de muziekproductie. En niet alle plugins zijn op de normale manier verkregen haha. Ben een beetje bang dat als ik hem te ver update dat straks bepaalde plugins niet meer werken. Vandaar dat ik altijd op high sierra zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Godlyflavours schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:00:
[...]

Klopt ja! Alleen ik zit zelf in de muziekproductie. En niet alle plugins zijn op de normale manier verkregen haha. Ben een beetje bang dat als ik hem te ver update dat straks bepaalde plugins niet meer werken. Vandaar dat ik altijd op high sierra zat.
Als je ze niet op de normale manier verkregen hebt neem ik aan dat je er geen geld mee verdient? Anders is dat natuurlijk een beetje hypocriet ;)

Maar goed dat is off-topic.

Dan kun je idd beter eerst onderzoek doen of de plugins überhaupt onder de nieuwere systemen werken, maar dat houdt dan wel in dat je op termijn deze Mac beter niet meer voor je internetbankieren e.d. kunt gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1