1440p voor 1300 euro. Ik doe niks geks toch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Na 6 jaar begint mijn oude pc (hier smen met vriendelijke tweakers samengesteld) toch wat oud te worden en moeilijk te doen. Sowieso ondersteunt hij geen win11, dus het wordt weer eens tijd voor een nieuwe, aangezien de prijzen momenteel niet verkeerd lijken te zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het meest veeleisende zal gamen worden, met hoge beeldinstellingen op 1440p 60fps. En dat dan hopelijk de komende 5 a 6 jaar zonder nieuwe investeringen of erg instellingen moeten terugzetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1300 euro. Aangezien ik hem wil laten assembleren zal alles bij dezelfde zaak vandaan moeten komen. Alternate rekent 250 daarvoor, megekko 150 en een tripje naar breda, dus dat zal azerty worden (90 euro)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
geen enkele, tijd voor een frisse build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
een kast met alles erin :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen duidelijke voorkeuren. Liever niet heel obscure merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet uit, dus gewoon groot voor betere temperaturen. Niet te luidruchtig.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Een laatste check of alles compatible is en of ik niet ergens onzinnig veel uitgeef wat beter kan.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 185,-€ 185,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6€ 481,20€ 481,20
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,55€ 29,55
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 99,-€ 99,-
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 116,99€ 116,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,75€ 124,75
Totaal€ 1.324,49

Argumentatie voor bovenstaand lijstje:
Processors AMD Ryzen 5 7600 Boxed
desktop-best-buy-guide-oktober-2023-1440p noemt deze, net als de ProcessorBBG van november. Deze laatste noemt hem als "goedkoper alternatief". Ook wordt hij geselecteerd in het filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit" van een paar dagen geleden.

Moederborden ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
Zit in het filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit" en heeft GreatValueAward.

Videokaarten ASUS TUF Gaming Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6
De BBGvideokaart geeft voor de 1440p60fps de 7700XT aan. Dan deze omdat zijn broertje ( ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 ) een ExcellentAward heeft en deze hetzelfde design heeft. Verder is deze met een cashback van 80 euro momenteel erg scherp geprijsd.

Behuizingen Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
Zit in het filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit" en heeft een ExcellentAward.

Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Zit in het filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit" en in desktop-best-buy-guide-oktober-2023-1440p. Ook in de huidige BBG voor beste-1080p-game-pc

Geheugen intern Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA
Zit in het filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit"

Voedingen MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart
Dat ene filmpje noemt een thermaltake650W, maar die voeding is bij azerty niet te krijgen. Deze komt uit de desktop-best-buy-guide-oktober-2023-1440p. Momenteel met actie ook via azerty maar 100 euro, net als de thermaltake.

Solid state drives Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
SSD-BBG, desktop-best-buy-guide-oktober-2023-1440p, dat filmpje, overal wordt deze genoemd.

He, dat is dus bijna precies de build uit dat filmpje "Zo zoek je zelf de beste pc-onderdelen uit", maar met een andere videokaart (deze is bij azerty 80 euro minder door cashback) en een andere voeding (die bij azerty wel verkijgbaar is, en ook in een BBG staat)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Je kunt nog iets besparen met deze ASUS, ook € 80,- cashback: https://tweakers.net/pric...c-edition-12gb-gddr6.html
Qua kosten redelijk vergelijkbaar zijn een 7500F met cpu-koeler of 7600 met boxed koeler.
Voor de AMD videokaart heb je geen ATX3.0 voeding en zou je kunnen besparen met een gewone Gold voeding (5jaar garantie): https://tweakers.net/pric.../seasonic-g12-gc-750.html

Goed en goedkoper ATX moederbord met 3x M2 sloten met heatspreader (zie ook de prijsdeling), zonder wifi: https://tweakers.net/pric...srock-b650-livemixer.html

PS: SiComputers rekent € 80,- voor assemblage.

[ Voor 3% gewijzigd door Woezik op 25-03-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:46
Woezik schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:59:
Je kunt nog iets besparen met deze ASUS, ook € 80,- cashback: https://tweakers.net/pric...c-edition-12gb-gddr6.html
Alleen zijn de onderdelen bij SiComputers vaak weer net even een tientje duurder waardoor je onder de streep duurder bent. Ook is SiComputers geen ASUS partner en kom je bij een bestelling bij hen dus ook niet in aanmerking voor de 80 euro cashback van ASUS..

Als je het systeem wilt laten bouwen dan is Azerty in 99% van de gevallen de goedkoopste optie vanwege relatief lage onderdeelprijzen en assemblagekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
!mark schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:09:
[...]

Alleen zijn de onderdelen bij SiComputers vaak weer net even een tientje duurder waardoor je onder de streep duurder bent. Ook is SiComputers geen ASUS partner en kom je bij een bestelling bij hen dus ook niet in aanmerking voor de 80 euro cashback van ASUS..

Als je het systeem wilt laten bouwen dan is Azerty in 99% van de gevallen de goedkoopste optie vanwege relatief lage onderdeelprijzen en assemblagekosten.
Zo stellig kun je dat niet zeggen. In onderstaande vergelijking, die redelijk in lijn is met de lijst van de topicstarter, is Azerty € 12,- duurder.
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 7700 XT OC Edition 12GB GDDR6€ 439,90€ 439,90
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1VoedingenSeasonic G12 GC-750€ 77,99€ 77,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,19
Azerty heeft alleen deze week nog het voordeel van de cashback actie.
Assemblage kosten Azerty (€ 89,-) versus SiCoputers (€ 80,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 19:13
Ik vind de build opzich prima.
Maar met toekomstbestendigheid in het acherhoofd, is het echt geen optie om zelf in elkaar te zetten? Met youtube guides erbij is het echt prima te doen. Plus je leert iets over je systeem en dat maakt upgraden in de toekomst makkelijker. Met de +-100euro die je dan bespaart zou ik voor een 7800XT gaan, dat extra geheugen is in de toekomst wel welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
oh ja, dat scheelt nog weer 50 euro. Maar wel een fan minder, dat zal invloed op geluid hebben. Nog even denken
Qua kosten redelijk vergelijkbaar zijn een 7500F met cpu-koeler of 7600 met boxed koeler.
Voor de AMD videokaart heb je geen ATX3.0 voeding en zou je kunnen besparen met een gewone Gold voeding (5jaar garantie): https://tweakers.net/pric.../seasonic-g12-gc-750.html
goed punt, dat is helemaal niet nodig nee. Ja, doe ik.
Goed en goedkoper ATX moederbord met 3x M2 sloten met heatspreader (zie ook de prijsdeling), zonder wifi: https://tweakers.net/pric...srock-b650-livemixer.html
scheelt 30 euro ja. Maar het asus moederbord heeft ook nog een cashback van 20 euro (of 30 euro aan gameplanetvoucher). Een 10tje voor wifi vind ik de moeite waard
he, dat wist ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:34:
Ik vind de build opzich prima.
Maar met toekomstbestendigheid in het acherhoofd, is het echt geen optie om zelf in elkaar te zetten? Met youtube guides erbij is het echt prima te doen. Plus je leert iets over je systeem en dat maakt upgraden in de toekomst makkelijker. Met de +-100euro die je dan bespaart zou ik voor een 7800XT gaan, dat extra geheugen is in de toekomst wel welkom
ja, ik zit nu wel te twijfelen daarover. Je bespaart niet allen assemblage kosten maar het geheugen is al 20 euro minder bij een andere winkel. Dat gaat dan best hard.

Bedoel je met geheugen dat de 7800xt 16Gb aan intern geheugen heeft, ipv de 7700xt met zijn 12? Dat geheugen? Wordt die 12 krap in de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-05 19:13
42erik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:41:
[...]

ja, ik zit nu wel te twijfelen daarover. Je bespaart niet allen assemblage kosten maar het geheugen is al 20 euro minder bij een andere winkel. Dat gaat dan best hard.

Bedoel je met geheugen dat de 7800xt 16Gb aan intern geheugen heeft, ipv de 7700xt met zijn 12? Dat geheugen? Wordt die 12 krap in de komende jaren?
Ik denk dat 12gb minimaal is als je er lang mee wilt doen ja.

Als je twijfeld, ik zou gewoon gaan doen dat zelf bouwen, misschien heb je iemand in je omgeving die kan helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
42erik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:39:
Je zou als tussenoplossing bij Azerty ook nog alleen de CPU plaatsing + koelermontage door hen kunnen laten doen voor 29,-.

Daarmee neem je hetgeen wat de meeste mensen het moeilijkste vinden/het meeste tegenop zien weg. Dan bespaar je alsnog flink t.o.v. de normale assemblagekosten en ben je wat betreft andere onderdelen 'vrij' om bij meerdere winkels te bestellen.

Let op wel op dat assemblage ook ook garantie op het volledige systeem betekend, als er iets mis is kun je gewoon het hele ding terugsturen en mogen zij het oplossen. Als je zelf gaat bouwen dan heb je uitsluitend op de onderdelen garantie en zul je dus zelf de juiste diagnose moeten stellen wat er mis is en dit onderdeel terugsturen. Neemt niet weg dat je bij alles zelfbouwen de beste onderdelen voor het geld kunt krijgen, dit is een afweging die je alleen zelf kunt maken.
Woezik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 00:01:
[...]
Zo stellig kun je dat niet zeggen. In onderstaande vergelijking, die redelijk in lijn is met de lijst van de topicstarter, is Azerty € 12,- duurder.
Fair punt dan, de laatste keren dat ik voor iemand heb zitten kijken voor iets met assemblage kwam ik bij SI altijd minimaal 50 euro hoger uit.

[ Voor 15% gewijzigd door !mark op 26-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:57
Je kan op Tweakers evt. een advertentie plaatsen in V&A met de vraag of iemand je wil helpen met assemblage (tegen een vergoeding). Voor sommige is het een hobby en men helpt graag. Ik heb een tijd geleden ook zo'n advertentie geplaatst en kreeg best veel reacties. Voordeel is dat je het ook echt zelf leert onder begeleiding.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheezborger op 26-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:25
Cheezborger schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:50:
Je kan op Tweakers evt. een advertentie plaatsen in V&A met de vraag of iemand je wil helpen met assemblage (tegen een vergoeding). Voor sommige is het een hobby en men helpt graag. Ik heb een tijd geleden ook zo'n advertentie geplaatst en kreeg best veel reacties. Voordeel is dat je het ook echt zelf leert onder begeleiding.
Er zit ook wel een groot voordeel aan het laten assembleren door Azerty... je krijgt daar nl. garantie op én de hardware is getest want er kan altijd wat stuk zijn en dat kan frustratie schelen met eventuele troubleshooting. Dat is een hoop geruststelling voor 89,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:57
MicGlou schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Er zit ook wel een groot voordeel aan het laten assembleren door Azerty... je krijgt daar nl. garantie op én de hardware is getest want er kan altijd wat stuk zijn en dat kan frustratie schelen met eventuele troubleshooting. Dat is een hoop geruststelling voor 89,-
Zeker. Maar als je het zelf wil leren en interesse hebt, is het ook leuk om het zelf te doen (onder begeleiding). TS moet zijn eigen afweging maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 01:35
ik zou echt proberen een 7800xt prestatie kaart te halen, als je op andere onderdelen kunt besparen, niet alleen voor de extra 4GB geheugen, maar ook voor de raster prestaties.

Games worden alleen maar zwaarder (en developers luier, dus weinig/geen optimisatie) en hebben bijna verplicht een upscaler (FSR/DLSS etc) nodig om uberhaupt speelbare framerates te krijgen met mid-range kaarten zoals de 7800xt.

Persoonlijk vind ik 2TB SSD wat overkill, ik heb al moeite om 1TB vol te krijgen, misschien kun je daar nog een flink stuk op besparen?

[ Voor 14% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 26-03-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:48
Voor een gamebak zou ik niets anders adviseren dan een ATX3.0 voeding. Bij de eerstvolgende videokaart upgrade ga je die gewoon nodig hebben omdat 12VHPWR de standaard wordt. En niet te vergeten de powerspikes van de videokaart. Zo'n 'ouderwetse' Seasonic van lage kwaliteit kan daar niet mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Allereerst iedereen hartelijk dank voor het meedenken,wordt erg gewaardeerd!

Nou ja, ergens ook niet, ik word overtuigd meer uit te geven ;)
Een 7800XT GPU lijkt voor 1440p toch wel de goede keuze. Dus dan doen we die. Rekening houdend met het feit dat ik hopelijk nog jaren met deze doe, is dan een atx3.0 voeding misschien wel wijs (voordat ik over 4 jaar een defecte gpu heb en ook de voeding mag gaan vervangen)

Kast ietsje goedkoper gemaakt om te compenseren, en eigenlijk mooier (en doet qua prestaties vergelijkbaar).

Poe, duurder dan gedacht/gehoopt... En dan heb ik ook nog geen scherm... ok, laat ik er even een nachtje over slapen of ik niet toch op 1080p verder game :p

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 185,-€ 185,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 579,-€ 579,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black TG Clear€ 73,90€ 73,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 Zwart€ 97,23€ 97,23
Totaal€ 1.387,43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 14:27
Gezien het prijs verschil zou ik zelf toch voor een 7800 XT gaan. Die is een heel stuk sneller heeft ook 25% meer geheugen dus kan wat langer mee. Voor 1440P high FPS gaming is die extra rekenkracht tegenwoordig ook niet meer overbodig.

42erik geeft dat ook al aan. En met de cash back van 80 euro kom je dan op 1308 uit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:51:
Gezien het prijs verschil zou ik zelf toch voor een 7800 XT gaan. Die is een heel stuk sneller heeft ook 25% meer geheugen dus kan wat langer mee. Voor 1440P high FPS gaming is die extra rekenkracht tegenwoordig ook niet meer overbodig.

42erik geeft dat ook al aan. En met de cash back van 80 euro kom je dan op 1308 uit.
de cashback is zelfs meer:

18.50 msi voeding review - steambon
80 asus gpu - cashback
20/30 asus GPU review - cashback/gamesplanetbon
20/30 asus mobo review - cashback/gamesplanetbon

de voeding dan weer wat meer, want om nu bij een mij onbekende reseller bij bol een voeding te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
42erik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:16:
de voeding dan weer wat meer, want om nu bij een mij onbekende reseller bij bol een voeding te kopen...
Tones.be is een van de bekendere computerhardware zaken in België, bij die Bol partner kun je prima met een gerust hart bestellen hoor :)

Alleen de levertijd is daar wel 1-2 weken; dus een prima rede elders te kijken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Witte rook, de teerling is geworpen en meer van zulke uitspraken: besteld :)

AMD Ryzen 5 7600 Boxed
filmpje "Hoe zoek je pc-onderdelen uit?"
bbg cpu gaming - goedkoper alternatief
best-buy-guide-oktober-2023-1440p-gamesysteem

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
great value award
BBG moederborden

ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6
na de adviezen toch een 7800XT, tikje zwaarder dan de 7700XT uit de videokaart BBG 1440p60fps
excellent award

Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart
excellent award

Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
great value award

Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart

Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
BBG SSD 2TB

Heb ik nog best goed gewoon braaf dat filmpje gevolgd zie ik :D

Toch de corsair kast geworden, de fractal pop verliest zijn prijsvoordeel zo ongeveer als je de usb-c poort aan wil sluiten en mist een stoffilter vooraan.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en alle suggesties!
Pagina: 1